دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)

تعداد مشاهده مقاله

1,040,069

تعداد دریافت فایل اصل مقاله

934,974

نسبت مشاهده بر مقاله

2080.14

نسبت دریافت فایل بر مقاله

1869.95

تعداد مقالات ارسال شده

2,464

تعداد مقالات رد شده

1,894

درصد عدم پذیرش

77

تعداد مقالات پذیرفته شده

335

درصد پذیرش

14

نشریه فرهنگ مشاوره و روان درمانی یک نشریه علمی با داوری بسته و دو سو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران و با همکاری صمیمانه انجمن مشاوره ایران به عنوان فعال ترین و برترین انجمن علمی تخصصی کشور منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث مشاوره و روان درمانی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه مشاوره و روان درمانی انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم این حوزه را گزارش می دهند می باشد.   

به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه علمی دسترسی-آزاد پایه گذاری شده است. نشریه فرهنگ مشاوره و روان درمانی در دو نسخه چاپی و آنلاین منتشر می شود.

مقاله علمی - پژوهشی پژوهش های مشاوره ای مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی
مطالعۀ کیفی شرایط تمایز یافتگی خود در خانواده‌های ایرانی

سالار سیدمجیدی؛ کیوان صالحی؛ یاسر مدنی؛ سمیه شاهمرادی

دوره 16، شماره 62 ، تیر 1404، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.75805.3198

چکیده
  تمایزیافتگی خود، فرآیندی پویاست که تحت تأثیر شرایط مختلفی شکلگرفته و تجربه می‌شود و همچنین وابسته به بافت فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته می‌شود. با توجه به همین موضوع، این پرسش مطرح شد که شرایط مرتبط با شکل‌گیری تمایزیافتگی خود خود در خانواده‌ها چیست؟ برای یافتن پاسخ، از روش نظریۀ برخاسته از داده‌ها در سطح نظم‌دهی مفهومی بهره گرفته ...  بیشتر

مقاله علمی - پژوهشی مشاوره مدرسه
چالش های مشاوران مدرسه جدیدالاستخدام در راهبری هدایت تحصیلی دانش آموزان

مهدی وجدانی همت؛ حمیدرضا انصاری کیا

دوره 16، شماره 62 ، تیر 1404، صفحه 37-75

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.80733.3337

چکیده
  در نظام آموزشی ایران، هدایت ‌تحصیلی دانش‌آموزان جهت افزایش آمادگی تحصیلی/شغلی و همچنین دست‌یابی به موفقیت در مدرسه و پسامدرسه، از جمله وظایف مشاوران مدارس‌ است. این مطالعه با هدف بررسی چالش‌های مشاوران مدرسه جدیدالاستخدام در راهبری هدایت‌تحصیلی دانش‌آموزان، به روش‌کیفی از نوع تحلیل‌مضمون انجام شده است. در این مطالعه هشت نفر ...  بیشتر

مقاله علمی - پژوهشی پژوهش های مشاوره ای مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی
بررسی اثربخشی بسته آموزشی تربیت عاطفی مبتنی بر کلام بر متغیرتوانایی کلام کودک، افزایش رابطه والد-کودک و تربیت اسلامی در مادران دارای کودک زیر 7 سال

مهدیه دهقان نیری؛ زهرا هاشمی؛ فاطمه فیاض؛ فاطمه باقرصاد

دوره 16، شماره 62 ، تیر 1404، صفحه 77-103

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.75934.3202

چکیده
  خانواده یکی از مهمترین بسترهایی است که می توان تربیت مبتنی بر اسلام را در آن محقق کرد. در زمینه فرزند پروری، راه های عملی و ابزارهای مختلفی وجود دارد. با توجه به آموزه های غنی دین مبین اسلام، یکی از اصلی ترین راهبردها، بکارگیری ابزار کلام است. هدف این پژوهش مشخص کردن اثرگذاری بسته آموزشی تربیت عاطفی مبتنی بر کلام، بر توانایی کلام کودکان، ...  بیشتر

مقاله علمی - پژوهشی مشاوره مدرسه
اثربخشی آموزش ویژه هدایت تحصیلی-شغلی بر دانش و مهارت مشاوران مدارس متوسطه اول

محمدحسین جوکار؛ نجف طهماسبی پور؛ صادق نصری

دوره 16، شماره 62 ، تیر 1404، صفحه 105-134

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.78999.3293

چکیده
  هدایت تحصیلی-شغلی در دوره متوسطه اول، زیر نظر مشاور مدرسه رقم می‌خورد و میزان آگاهی و مهارت مشاوران در اجرای صحیح این فرایند و سرنوشت دانش آموزان تعیین‌کننده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش هدایت تحصیلی_شغلی بر دانش و مهارت مشاوران مدارس متوسطه اول صورت پذیرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل ...  بیشتر

مقاله علمی - پژوهشی روان شناسی
نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان در رابطه با طردشدگی از سوی والدین و درد ذهنی در افراد مبتلا به جرح خویشتن

زیبا مهدوی؛ احمد کربلایی محمد میگونی؛ حسین رضابخش

دوره 16، شماره 62 ، تیر 1404، صفحه 135-170

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.79538.3310

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان در رابطه با طردشدگی از سوی والدین و درد ذهنی در افراد مبتلا به جرح خویشتن می‌باشد. روش پژوهش توصیفی به شیوه معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل نوجوانان دختر و پسر مبتلا به جرح خویشتن شهرستان رباط‌کریم و اسلامشهر تهران در تابستان سال 1398 بود که حجم نمونه 204 نفر، بصورت در ...  بیشتر

مقاله علمی - پژوهشی روان درمانی
بررسی اثربخشی رنگ‌آمیزی ماندالا بر اضطراب امتحان، سلامت روان و توجه در دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر اصفهان

حسن جرفی

دوره 16، شماره 62 ، تیر 1404، صفحه 171-198

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.78311.3270

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رنگ‌آمیزی ماندالا بر اضطراب امتحان، سلامت روان و توجه ‌بود. طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل ‌بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول در شهر اصفهان در سال 1402-1401 بود که از بین آن‌ها تعداد 30 نفر از دانش‌آموزانی که در پرسشنامه اضطراب امتحان ...  بیشتر

مقاله علمی - پژوهشی روان شناسی
وضعیت سنجی اختلالات روانی در مراجعان مراکز خدمات روان‌شناختی و مشاوره شهر تهران

ابوالقاسم عیسی مراد

دوره 16، شماره 62 ، تیر 1404، صفحه 199-220

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.79472.3307

چکیده
  وضعیت اختلالات و آسیب‌های روانی در افراد مراجعه‌کننده به مراکز خدمات روان‌شناختی می‌تواند هم نشان‌گر وضعیت روانی افراد جامعه و هم دیدگاه مردم نسبت به استفاده از خدمات روان‌شناختی و مشاوره باشد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف وضعیت‌سنجی اختلالات روانی در مراجعین مراکز خدمات روان‎شناختی و مشاوره شهر تهران به انجام رسید. تحقیق ...  بیشتر

یک پژوهش کیفی: بررسی عوامل موثر بر خوش بینی دانش آموزان به نظام آموزشی
دوره 7، شماره 27 ، مهر 1395، ، صفحه 105-126

https://doi.org/10.22054/qccpc.2016.6725

چکیده
  خوش بینی نگرشی مثبت به جهان پیرامون است و فرد خوش‌بین با چنین نگرش مثبتی در تلاش است که دنیا را به صورت بهتر و زیباتری ببیند. آنچه از تحقیقات انجام شده بر می آید این است که خوش بینی یکی از اصولی ترین مولفه هایی است که امنیت را ارتقا می دهد و موجب سلامتی، آرامش و مطلوبیت جامعه می شود. از مهم ترین عوامل موثر بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان ...  بیشتر

مدل مفهومی اراده بر اساس منابع اسلامی
دوره 14، شماره 56 ، دی 1402، ، صفحه 1-37

https://doi.org/10.22054/qccpc.2023.70026.3012

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به دو هدفِ تدوین مدل مفهومی اراده بر اساس منابع اسلامی و بررسی میزان روایی آن به روش معناشناسی زبانی، روش کیفی تحلیل محتوا و روش توصیفی زمینه‌یابی بود.با تشکیل حوزه معنایی اراده 36 مفهوم اولیه مشیر به اراده درمنابع اسلامی شناسایی شد.نتایج حاصل از «بررسی روایی محتوایی» در این مرحله، به حذف 20 مفهوم و ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی سه رویکرد راه حل مدار، شناختی- رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و کیفیت زندگی زنان مطلقه
دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1396، ، صفحه 207-236

https://doi.org/10.22054/qccpc.2017.18777.1443

چکیده
  با توجه به افزایش میزان طلاق و تأثیر منفی آن بر کیفیت زندگی زنان مطلقه، این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان راه حل محور، درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش و درمان شناختی- رفتاری بر افسردگی و کیفیت زندگی زنان مطلقه انجام شد. در این پژوهش از طرح شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه زنان مطلقه شهر سنندج در سال ...  بیشتر

اثر بخشی زوج درمانی هیجان مدار (EFT) بر تغییر سبک دلبستگی بزرگسالان و صمیمیت جنسی زوجین
دوره 7، شماره 25 ، فروردین 1395، ، صفحه 71-90

https://doi.org/10.22054/qccpc.2016.5888

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی زوج درمانی هیجان مدار EFCT)) بر تغییر سبک دلبستگی و صمیمیت جنسی زوجین می پردازد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و گروه گواه است. بدین منظور بدین منظور تعداد 25 زوج که به دلیل تعارض های زناشویی به مراکز مشاوره خصوصی در سطح مشهد مراجعه نمودند، با روش نمونه گیری غیر احتمالاتی داوطلبانه انتخاب شدند. از ...  بیشتر

اثربخشی شن‏ بازی درمانی بر کاهش پرخاشگری/ بیش‏ فعالی کودکان پیش دبستانی
دوره 5، شماره 18 ، تیر 1393، ، صفحه 111-135

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی شن­بازی درمانی، بر کاهش پرخاشگری/بیش­فعالی کودکان پیش­دبستانی شهرستان کرمانشاه انجام شد. روش تحقیق: روش مطالعه، تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود و روش آماری آن تحلیل کوواریانس چند متغیره است. جامعه آماری مطالعه کلیه کودکان 7-5 ساله دارای پرخاشگری/بیش­فعالی شهر کرمانشاه ...  بیشتر

مقاله علمی - پژوهشی
فرایند و روش‌های «مراقبت» در خانواده: شیوه‌ای در پیشگیری از بحران‌های خانواده مبتنی بر بافت فرهنگی

اعظم کلائی؛ خدابخش احمدی؛ جواد خدادادی سنگده؛ ابراهیم نعیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1404

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.78750.3284

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر شناسایی فرایند و روش‌های «مراقبت» در خانواده‌ برای پیشگیری از بحران‌های آن بود که با رویکرد کیفی و روش داده‌بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، خانواده‌های ساکن شهر تهران در سال 1402 و شامل خانواده‌های سالم و درگیر بحران بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری در نهایت، 21 خانواده سالم و ...  بیشتر

مقاله علمی - پژوهشی
مؤلفه های اثربخش بر نگرش مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی مشاوران مدارس: یک مرور نظام مند

بهرام ملکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1404

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.79101.3296

چکیده
  چکیدههدف این مطالعه شناسایی مؤلفه‌های اثربخش بر نگرش مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی و تبیین اهمیت آن در مشاوران مدارس بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع مرور نظام‌مند بود. جامعۀ آماری شامل مطالعات فارسی و انگلیسی منتشر شدۀ مرتبط در 8 سال اخیر بود که از طریق جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی انتخاب شدند. پس از غربالگری گزارشها ...  بیشتر

مقاله علمی - پژوهشی
تدوین الگوی تعامل والد-نوجوان: یک مطالعه داده بنیاد

امین توحیدی ثانی؛ سید علی قرشی؛ مریم شکفته

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1404

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.81495.3351

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی تعامل والد-نوجوان با رویکرد کیفی و بر مبنای نظریه داده‌بنیاد و با به‌کارگیری روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد. روش: بدین منظور تعداد 12 نوجوان در شهرهای مشهد، سبزوار، جوین و کاشمر در سال 1403-1402 به شیوه نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس انتخاب و داده‌ها تا رسیدن به اشباع نظری گردآوری و پس از پیاده‌سازی ...  بیشتر

مقاله علمی - پژوهشی
بررسی چالش‌ها و تسهیل‌گرهای رشد هویت حرفه ای مشاوران تازه کار

زینب شریعتی؛ آتوسا کلانتر هرمزی؛ آسیه شریعتمدار؛ ابراهیم نعیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1404

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.81613.3355

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی چالش‌ها و تسهیلگرهای رشد هویت حرفه‌ای مشاوران تازه‌کار بود و به این منظور از روش کیفی از نوع تحلیل مضمون استفاده شد. گردآوری داده‌ها با مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته انجام شده توسط پژوهشگر به دست آمد. نمونه‌گیری به صورت هدفمند ملاکی و با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی بوده و شرکت‌کنندگان واجد ملاک‌های ...  بیشتر

ابر واژگان