روان شناسی
تدوین الگوی تحمل بلاتکلیفی برای کاهش اضطراب براساس منابع اسلامی

محمدجواد نیک‌زاد؛ جعفر جعفر جدیری؛ مسعود نورعلیزاده میانجی

دوره 15، شماره 59 ، مهر 1403، ، صفحه 151-182

https://doi.org/10.22054/qccpc.2024.76281.3216

چکیده
  قاعده این است که انسان‌‌ها قطعیت را به بلاتکلیفی ترجیح می‌‌دهند؛ یعنی وقتی می‌‌دانیم که ‏آینده‌‌ای هست، اما نمی‌‌دانیم در آینده چه اتفاقی می‌‌افتد، انتخاب افراد این است که قطعاً در زمان حال شوکه شوند تا اینکه منتظر یک موقعیت پیش‌‌‌بینی‌‌ناپذیر باشند. این موضوع‌‌، شرایط را برای اضطراب در هرکسی مهیا می‌کند؛ و این بستگی ...  بیشتر

روان شناسی
مدل علی اختلالات درونی و برونی سازی شده نوجوانان بر اساس تکانشگری با میانجی گری راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان

سهیلا رجبی مرندیان؛ مرضیه طالب زاده شوشتری؛ حمداله جایروند

دوره 15، شماره 59 ، مهر 1403، ، صفحه 183-216

https://doi.org/10.22054/qccpc.2024.78841.3287

چکیده
  شیوع اختلالات درونی و برونی‌سازی شده در نوجوانان یکی از موارد جدی تهدیدکننده سلامت روان در جهان است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی مدل علی اختلالات درونی و برونی‌سازی شده نوجوانان براساس تکانشگری با میانجیگری راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش کمی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش ...  بیشتر

روان شناسی
مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد و فرزندپروری مبتنی بر روان‌ شناسی مثبت‌گرا بر رابطه مادر-کودک در مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی

دکترناصر امینی؛ محبوبه بنانی؛ محمود برجعلی؛ مولود کیخسروانی

دوره 14، شماره 56 ، دی 1402، ، صفحه 169-203

https://doi.org/10.22054/qccpc.2023.68263.2956

چکیده
  هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد و فرزندپروری مبتنی بر روان‌شناسی مثبت‌گرا بر رابطه مادر-کودک بود. جامعه اماری پژوهش ،کلیه مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی 8 تا 12 ساله پسر مناطق ۶،۵،۲ شهر تهران در سال 1399-1400که ۳۰۰ نفر را تشکیل می دادند بود.روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس ...  بیشتر

روان شناسی
اثربخشی آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش بر ارتباطات میان فردی و انگیزش درونی معلمان مدارس استثنایی

صالح صالحی؛ رضا ناظری

دوره 14، شماره 56 ، دی 1402، ، صفحه 205-229

https://doi.org/10.22054/qccpc.2023.72149.3070

چکیده
  هدف از پژوهش بررسی تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ارتباطات میان فردی و انگیزش درونی معلمان مدارس استثنایی بود.روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان مشغول به تدریس در مدارس استثنایی شهر مشهد در سال 1400 تشکیل می دهد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی ...  بیشتر