مشاوره مدرسه
مؤلفه های اثربخش بر نگرش مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی مشاوران مدارس: یک مرور نظام مند

بهرام ملکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1404

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.79101.3296

چکیده
  چکیدههدف این مطالعه شناسایی مؤلفه‌های اثربخش بر نگرش مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی و تبیین اهمیت آن در مشاوران مدارس بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع مرور نظام‌مند بود. جامعۀ آماری شامل مطالعات فارسی و انگلیسی منتشر شدۀ مرتبط در 8 سال اخیر بود که از طریق جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی انتخاب شدند. پس از غربالگری گزارشها ...  بیشتر

مشاوره مدرسه
چالش های مشاوران مدرسه جدیدالاستخدام در راهبری هدایت تحصیلی دانش آموزان

مهدی وجدانی همت؛ حمیدرضا انصاری کیا

دوره 16، شماره 62 ، تیر 1404، ، صفحه 37-75

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.80733.3337

چکیده
  در نظام آموزشی ایران، هدایت ‌تحصیلی دانش‌آموزان جهت افزایش آمادگی تحصیلی/شغلی و همچنین دست‌یابی به موفقیت در مدرسه و پسامدرسه، از جمله وظایف مشاوران مدارس‌ است. این مطالعه با هدف بررسی چالش‌های مشاوران مدرسه جدیدالاستخدام در راهبری هدایت‌تحصیلی دانش‌آموزان، به روش‌کیفی از نوع تحلیل‌مضمون انجام شده است. در این مطالعه هشت نفر ...  بیشتر

مشاوره مدرسه
اثربخشی آموزش ویژه هدایت تحصیلی-شغلی بر دانش و مهارت مشاوران مدارس متوسطه اول

محمدحسین جوکار؛ نجف طهماسبی پور؛ صادق نصری

دوره 16، شماره 62 ، تیر 1404، ، صفحه 105-134

https://doi.org/10.22054/qccpc.2025.78999.3293

چکیده
  هدایت تحصیلی-شغلی در دوره متوسطه اول، زیر نظر مشاور مدرسه رقم می‌خورد و میزان آگاهی و مهارت مشاوران در اجرای صحیح این فرایند و سرنوشت دانش آموزان تعیین‌کننده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش هدایت تحصیلی_شغلی بر دانش و مهارت مشاوران مدارس متوسطه اول صورت پذیرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل ...  بیشتر

مشاوره مدرسه
بررسی تجارب نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی آنلاین(موردمطالعه اینستاگرام)

علی عظیمی؛ عبدالله شفیع آبادی؛ اسماعیل سعدی پور

دوره 15، شماره 59 ، مهر 1403، ، صفحه 57-78

https://doi.org/10.22054/qccpc.2024.76035.3207

چکیده
  مقدمه: افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی آنلاین را به‌طور گسترده به‌عنوان یک فضای راحت برای معاشرت درک می‌کنند که بر ترجیح و انتخاب آنان برای تعامل آنلاین به‌جای حضوری تأثیر می‌گذارد.پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در اینستاگرام انجام شد.روش: روش پژوهش از نوع پدیدارشناسی توصیفی ...  بیشتر

مشاوره مدرسه
شناسایی نیازهای مشاوره ای والدین دانش آموزان دوره اول متوسطه به منظور تدوین بسته آموزشی و راهنمای اجرایی

حجت اله وطن دوست؛ مژگان مردانی راد؛ محمد‌جعفر جوادی؛ افسانه قنبری‌پناه

دوره 15، شماره 58 ، تیر 1403، ، صفحه 187-232

https://doi.org/10.22054/qccpc.2024.75422.3181

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای مشاوره ای والدین دانش آموزان دوره اول متوسطه به منظور تدوین بسته آموزشی و راهنمای اجرایی انجام گرفت. این پژوهش از نوع بنیادی و از نظر روش، کیفی است. نمونه پژوهشی در مرحله اول شامل: مبانی نظری و مقالات پژوهشی مرتبط، و مرحله دوم شامل: والدین در دسترس به تعداد30 نفر تا حد اشباع است. ابزار گردآوری داده ها: ...  بیشتر

مشاوره مدرسه
مدل علّی بهزیستی تحصیلی براساس کمال گرایی چند بعدی بانقش میانجی درگیری تحصیلی دردختران نوجوان

شهین شاکری؛ ابوالفضل کرمی؛ مهشید ایزدی؛ افسانه قنبری پناه

دوره 15، شماره 57 ، فروردین 1403، ، صفحه 85-114

https://doi.org/10.22054/qccpc.2023.66974.2918

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین بهزیستی تحصیلی با کمال گرایی چندبعدی با نقش واسطه ای درگیری تحصیلی انجام گردید. حجم نمونه 373 نفر بود که از جامعه آماری دختران نوجوانان مدارس متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه های بهزیستی تحصیلی توسط ...  بیشتر