ابن شعبه حرّانی، حسن بن علی (1404). تحف العقول، تصحیح علیاکبر غفاری، چاپ دوم، قم: جامعة المدرسین.
ابن فهد حلی، احمد بن محمد (1406). التحصین فی صفات العارفین، تصحیح مدرسه امام مهدی علیه السلام، چاپ دوم، قم: مدرسة المهدی عج الله تعالی فرجه الشریف.
ابن فهد حلی، احمد بن محمد (1407). عدة الداعی و نجاح الساعی، تصحیح احمد موحدی قمی، چاپ اول، دارالکتب الاسلامی.
احمدی خاوه، احسان؛ سرمدی، محمدرضا؛ علم الهدی، علی؛ محمودی، مهدی (1401). مفهوم شناسی تطبیقی مسئله اراده آزاد و اختیار در تعلیم و تربیت بر اساس الگوی «انسان مشکّک»، پژوهشهای فلسفی، دوره شانزدهم، شماره چهلم، ص 149-167.
اسکندری، حسین، سبزعلی سنجانی، بتول؛ دل افکار، علیرضا و شریفی، مهین (1396). بررسی معناشناختی مفهوم مشیت از دیدگاه قرآن کریم تدوین چارچوب مفهومی برای فرایند عمل مشاوره، فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، سال هشتم، شماره 32، ص 1 تا 16.
آزادی، زهره؛ نصری، عبدالله (1390). جایگاه اراده و اختیار در اخلاق فضیلت علامه جعفری با نگاهی به ارسطو، پژوهشهای اخلاقی، سال یازدهم، شماره یک، ص 5 تا 30.
امیری، لیلا (1396). پیشبینی علائم اختلال اضطراب فراگیر بر اساس نیروی اراده، صبر و عدم تحمل بلاتکلیفی با واسطهگری ویژگیهای شخصیت، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، شیراز: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
بوعلی سینا، حسین بن عبدالله (1411). التعلیقات، به کوشش عبدالرحمن بدوی، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1366). تصنیف غررالحکم و درر الکلم، تصحیح مصطفی درایتی، چاپ اول، قم: دفتر تبلیغات.
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1410). غرر الحکم و درر الکلم، تصحیح سیدمهدی رجائی، چاپ دوم، قم: دارالکتب الاسلامی.
توکلی، غلامحسین؛ آذرگین، آروین (1392). «ضعف اراده از دیدگاه دیویدسن»، فصلنامه تأملات فلسفی، سال سوم، شماره 10، ص 153-127.
حجتی، سید محمدباقر (1373). روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
دیلمی، حسن بن محمد (1408). اعلام الدین فی صفات المومنین، تصحیح موسسه آل البیت علیهم السلام، چاپ اول، قم: موسسه آل البیت علیهم السلام.
رزمجویی، فروزان (1396). رابطه بین قدرت اراده و توانمندیهای شخصیتی زنان مطلقه با میانجیگری حمایت اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، تهران: دانشگاه پیام نور، مرکز تهران جنوب.
رفیعی هنر، حمید (1395) روانشناسی مهار خویشتن با نگرش اسلامی، چاپ اول، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
رفیعی هنر، حمید (1397). الگوی درمانی خود_نظم جویی برای افسردگی بر اساس منابع اسلامی: تدوین مدل مفهومی و طرح نمای درمان و مطالعه امکانسنجی و نتایج اولیّه آن، رساله دکتری رشته روانشناسی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره.
ریو، جان مارشال (1386). انگیزش و هیجان، ترجمه یحیی سیدمحمدی، چاپ دهم، ویراست چهارم زبان اصلی و ویراست هشتم فارسی، تهران: نشر ویرایش.
زمانی، مهدی (1400). نقش آکراسیا و/یا ضعف اراده در عدم التزام اخلاقی از منظر امام علی (ع)، پژوهشنامه علوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوازدهم، شماره دوم، ص 118-95.
سیف، علیاکبر (1394). ساختن ابزارهای اندازهگیری متغیرهای پژوهشی در روانشناسی و علوم تربیتی: آزمون و پرسشنامه، تهران: دیدار.
شجاعی، محمدصادق؛ جان بزرگی، مسعود؛ عسگری، علی؛ غروی، سیدمحمد؛ پسندیده، عباس (1393). کاربرد نظریه حوزههای معنایی در مطالعات واژگانی ساختار شخصیت بر پایه منابع اسلامی، مطالعات اسلام و روانشناسی، سال هشتم، شماره 15، صص 38-7.
شریف الرضی، محمد بن حسین (1414). نهجالبلاغه، تصحیح صبحی صالح، چاپ اول، قم: هجرت.
شریفی اَردانی، علیرضا (1390). پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس ویژگی شخصیتی "عزم" و جهتگیری هدف در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، شیراز: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
شیرهبند، سودابه (1395). تأثیر آموزش قدرت اراده بر سبکهای تصمیمگیری جوانان 25 تا 35 سال فارغالتحصیل دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، تهران: دانشگاه پیام نور، مرکز تهران جنوب.
صدرالدین الشیرازی، محمد بن ابراهیم (1366). تفسیر القرآن الکریم، تحقیق محمد خواجوی، چاپ دوم، قم: انتشارات بیدار.
صدرالدین الشیرازی، محمد بن ابراهیم (1428). الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة، چاپ دوم، قم: انتشارات طلیعه نور.
طوسی، محمد بن حسن (1358). تمهید الاصول، ترجمه عبدالحسین مشکوةالدین، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
عباسی، مهدی (1397). تدوین مدل مفهومی و طرحنمای درمانی لذتبری سعادتنگر بر اساس منابع اسلامی در نشانگان افسردگی، پایاننامه دکتری رشته روانشناسی، قم: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره).
عمیق، محسن (1392). «کاوشی در حقیقت اراده انسان»، انسان پژوهی دینی، دوره 10، شماره 30، ص 68-49.
فارابی، محمد (1421). آراء اهل المدینة الفاضلة، بیروت: دارالمکتبة الهلال.
فتحی آشتیانی، علی؛ محمدی، بهاره؛ و فتحی آشتیانی، مینا (1395). آزمونهای روانشناختی، جلد 2، تهران: بعثت.
فراهیدی، خلیل بن احمد (1409). من وحی القرآن، بیروت: دار الملاک للطباعة و النشر.
فیست، جس؛ فیست، گریگوری جی؛ رابرتس، تامی_آن (1395). نظریههای شخصیت، ترجمه یحیی سیدمحمدی، چاپ چهاردهم، ویراست هشتم، تهران: نشر روان.
قنبرپور، معصومه؛ نعلبندی گوی آغاج، شهین (1400). بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن با نظریات راجرز، مازلو و ویکتور فرانکل درباره تقویت اراده. دوفصلنامه پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم، سال دوازدهم، شماره دوم، ص 120-97.
کلینی، محمدبن یعقوب (1407). الکافی، تصحیح علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، چاپ چهارم، تهران: دارالکتب الاسلامیة.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (1403). بحارالانوار، تصحیح جمعی از محققان، چاپ دوم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
محمدپور، احمد (1398). ضد روش: زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روششناسی کیفی، چاپ دوم، قم: لوگوس.
محمدپور، فهیمه؛ گودرزی، محمدعلی (1398). «نقص در اراده: اتخاذ دیدگاه بینتشخیصی با بهرهگیری از علم النفس اسلامی - قرآنی»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دوره 10، شماره 39، ص 208-181.
محمدعلی نژاد عمران، روحالله و شمخی، مینا (1399). مقایسه تحلیلی شخصیت از دیدگاه روانشناسی با مفهوم شاکله در قرآن، فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، سال یازدهم، شماره 43، ص 159 تا 182.
مصباح، محمدتقی (1398). اخلاق در قرآن، محمدحسین اسکندری، ج 1، چاپ دهم، قم: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره).
مصباح یزدی، محمدتقی (1384). بهسوی خودسازی، چاپ چهارم، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مصباح یزدی، محمدتقی (1394). اخلاق در قرآن، تحقیق محمدحسین اسکندی، چاپ هشتم، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن، چاپ اول، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
موسوی الخمینی، روح الله (1362). طلب و اراده، تحقیق سیداحمد فهری، چاپ اول، تهران: موسسه علمی و فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
می، رولو (1395). عشق و اراده: ترجمه سپیده حبیب، چاپ سوم، تهران: انتشارات دانژه.
نوروزی، فرزام (1395). اراده و نقش آن در درمان اختلال وسواسی جبری از منظر اسلام، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، شیراز: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
نوری، نجیبالله؛ عسگری، علی؛ نارویی نصرتی، رحیم؛ و شجاعی، محمدصادق (1395). مؤلفههای فرآیندی و ساختاری هویت دینی بر پایه منابع اسلامی، مجله اسلام و پژوهشهای روانشناختی، سال دوم، شماره 4، صص 7-26.
یالوم، آروین (1390). رواندرمانی اگزیستانسیال (وجودی): ترجمه سپیده حبیب، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
References
Baldwin CR, Haimovitz K, Shankar P, Gallop R, Yeager D, Gross JJ, et al. (2022). Self-control and SAT outcomes: Evidence from two national field studies. PLoS ONE 17(9): e0274380. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0274380
Bandura, A. (1991), Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 248–287.
Bénabou Roland and Tirole Jean (2001), Willpower and Personal Rules, Journal of Political Economy, University of Chicago Press, vol. 112(4), pages 848-886, August.
Bernecker, K., & Job, V. (2015). Beliefs About Willpower Are Related to Therapy Adherence and Psychological Adjustment in Patients With Type 2 Diabetes. Basic and Applied Social Psychology, 37(3), 188–195. https://doi.org/10.1080/01973533.2015.1049348
Bernecker, K., Herrmann, M., Brandstätter, V., & Job, V. (2017). Implicit Theories About Willpower Predict Subjective Well-Being. Journal of Personality, 85(2), 136–150.
https://doi.org/10.1111/jopy.12225
Gailliot, M. T., Baumeister, R. F., DeWall, C. N., Maner, J. K., Plant, E. A., Tice, D. M., et al. (2007). Self-control relies on glucose as a limited energy source: Willpower is more than a metaphor. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 325–336.
Gennara, Anamarie., Peetz, Johanna. And Milyavskaya, Marina (2023). When more is less: Self-control strategies are seen as less indicative of self-control than just willpower. Jornal of Experimental Social Psychology, 106. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2023.104457
Job, V., Bernecker, K., Miketta, S., & Friese, M. (2015). Implicit theories about willpower predict the activation of a rest goal following self-control exertion. Journal of Personality and Social Psychology, 109(4), 694–706. https://doi.org/10.1037/pspp0000042
Job, V., Dweck, C. S., & Walton, G. M. (2010). Ego Depletion—Is It All in Your Head?: Implicit Theories About Willpower Affect Self-Regulation. Psychological Science, 21(11), 1686–1693. https://doi.org/10.1177/0956797610384745
Kanfer, F. H., & Karoly, P. (1972). Self-control: A behavioristic excursion into the lion'sden. Behavior Therapy, 3, 398-416.
Klinger, J. A., Scholer, A. A., Hui, C. M., & Molden, D. C. (2018). Effortful experiences of self-control foster lay theories that self-control is limited. Journal of Experimental Social Psychology, 78, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2018.04.006
Kruglanski, A. and Kőpetz, C (2010). Unpacking the Self-Control Dilemma and Its Modes of Resolution. In R. Hassin, K. Ochsner, & Y. Trope (Eds.), Self Control in Society, Mind, and Brain (p. 297-311), New York, NY: Oxford University Press.
Meichenbaum, D. (1985). Stress Inoculation Training. New York: Pergamon Press. Metcalfe, J., & Mischel, W. (1999). A hot/cool system analysis of delay of gratification: Dynamics of willpower. Psychological Review, 106, 3–19.
Mezo Peter (2005), the self control and self management scale (SCMS): A general, measure of self control and self management skills, Thesis (Ph.D.) University of Hawai'i.
Mischel, W., & Ayduk, O. (2004). Willpower in a cognitive-affective processing system: The dynamics of delay of gratification. In R. F. Baumeister & K. D. Vohs (Eds.), Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications (pp. 99–129). The Guilford Press.
Mischel, W., Shoda, Y., & Peake, P. K. (1988). The nature of adolescent competencies predicted by preschool delay of gratification. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 687–696.
Mukhopadhyay, A., & Johar, G. V. (2005). Where There Is a Will, Is There a Way? Effects of Lay Theories of Self-Control on Setting and Keeping Resolutions. Journal of Consumer Research, 31(4), 779–786. https://doi.org/10.1086/426611
Pierce, W. D., & Cheney, C. D. (2004). Behavior Analysis & Learning, 3rd Ed. Mahway, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. p. 258.
Polit, D. F & Beck, C. T. (2006). The content validity index: are you sure you know what’s being reported? Critique and recommendations. Research in nursing & health, 29(5), 489–497.
Strauss, Anselm; & Corbin, Juliet. (1990). Basics of qualitative research. Sage publications.
Sweeney L, Moss-Morris R, Czuber-Dochan W, Belotti L, Kabeli Z, Norton C. (2019). ‘It’s about willpower in the end. You’ve got to keep going’: a qualitative study exploring the experience of pain in inflammatory bowel disease. British Journal of Pain. 13(4):201-213. doi:10.1177/2049463719844539
Vohs, K. D., & Baumeister, R. F. (2004). Understanding self-regulation. In R. F. Baumeister & K. D. Vohs (Eds.), Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications (pp. 1-9). New York, NY: Guilford.
Weir, K. (2012). What You Need to Know about Willpower: The Psychological Science of Self-Control, Copyright © American Psychological Association.