فاطمه باقری؛ زینب خانجانی؛ تورج هاشمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسهای سوگیری توجه نسبت به تهدید بین اختلالات درونیسازی شده و برونیسازی شده بود. ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، به والدین 700 نفر از کودکان پسر رده سنی 12-11 سال مقطع ابتدایی در شهرستان تبریز پرسشنامه سی بی سی آل ارائه شد و از بین این تعداد 80 کودک که مبتلا به اختلالات افسردگی، اضطراب، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسهای سوگیری توجه نسبت به تهدید بین اختلالات درونیسازی شده و برونیسازی شده بود. ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، به والدین 700 نفر از کودکان پسر رده سنی 12-11 سال مقطع ابتدایی در شهرستان تبریز پرسشنامه سی بی سی آل ارائه شد و از بین این تعداد 80 کودک که مبتلا به اختلالات افسردگی، اضطراب، بیش فعالی و پرخاشگری بودند (برای هر اختلال 20 دانشآموز)، انتخاب شدند. سپس نحوه اجرا آزمون به هر دانشآموز توضیح داده شد و نهایتاً با استفاده از آزمون رایانهای دات- پروب سوگیری توجه در این کودکان بررسی شد. یافتهها نشان داد که سوگیری توجه نسبت به تهدید در کودکان دارای نشانگان افسردگی با کودکان دارای نشانگان پرخاشگری متفاوت می باشد. علاوه بر آن، سوگیری توجه نسبت به تهدید در کودکان دارای نشانگان اضطراب با کودکان دارای نشانگان بیش فعالی متفاوت است ولی بین سوگیری توجه نسبت به تهدید در کودکان دارای نشانگان اضطراب و کودکان داری نشانگان پرخاشگری تفاوتی دیده نشد. همینطور بین سوگیری توجه نسبت به تهدید در کودکان دارای نشانگان افسردگی با کودکان دارای نشانگان بیش فعالی تفاوتی به دست نیامد.
فاطمه اصلاحی فرشمی؛ علی اصغر اصغرنژاد فرید؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی؛ جواد خلعتبری
چکیده
پژوهشحاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مبتنی براستعارههای مثنوی معنوی بر بهبود ابعاد سرمایه روانشناختی در دانشجویان افسرده دختر صورت گرفت. ابتدا جهت استخراج استعاره های مثنوی معنوی، از تحلیل محتوای کیفی جهت دار (رهنمودی) و تحلیل محتوای کمی با نرم افزار MAXQDA استفاده شد. کدهای شناسایی شده به روش پایایی کدگزاران توسط ...
بیشتر
پژوهشحاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مبتنی براستعارههای مثنوی معنوی بر بهبود ابعاد سرمایه روانشناختی در دانشجویان افسرده دختر صورت گرفت. ابتدا جهت استخراج استعاره های مثنوی معنوی، از تحلیل محتوای کیفی جهت دار (رهنمودی) و تحلیل محتوای کمی با نرم افزار MAXQDA استفاده شد. کدهای شناسایی شده به روش پایایی کدگزاران توسط 5 صاحبنظر روانشناس اعتبارسنجی شد که با درجه توافق 85/0 تایید شده و در پروتکل ذهن آگاهی جایگزین شدند. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون به همراه گروهکنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 195 نفر از دانشجویان دختر که در سال 98 دانشجوی رشته روانشناسی واحد چالوس بودند. 40 دانشجواز طریق روش نمونه گیری هدفمند که نمرات بالایی در پرسشنامه افسردگی بک کسب نمودندانتخاب شده و به گونهی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 20 نفر) جای گذاری شدند. محتوای جلسات درمان ذهن آگاهی مبتنی بر استعاره های مثنوی معنوی در 8 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار22- SPSS و روش تحلیل واریانس مختلط انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد بین میانگین ابعاد سرمایه روانشناختی(خودکارآمدی، امید، تاب آوری و خوش بینی) در گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری (p <0/05)وجود داشت و همچنان در پیگیری یک ماهه وضعیت خود را حفظ نمود. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که درمان ذهن آگاهی مبتنی بر استعاره های مثنوی معنوی موجب بهبود سرمایه روانشناختی دانشجویان دختر افسرده می شود.
زهرا سوادی؛ بهمن بهمنی؛ علی زاده محمدی
چکیده
مرگ فرزند یکی از دردناک ترین بحران هایی است که والدین تجربه می کنند. آن ها در پی این فقدان، با آسیب های متعددی روبه رو می شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم رویکرد وحدت مدار بر کاهش علائم افسردگی و افزایش بهزیستی معنوی مادران داغدیده بود. در این پژوهش از طرح مطالعه تجربی تک موردی از نوع چند خط پایه ای بهره گرفته شد. جمعیت ...
بیشتر
مرگ فرزند یکی از دردناک ترین بحران هایی است که والدین تجربه می کنند. آن ها در پی این فقدان، با آسیب های متعددی روبه رو می شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم رویکرد وحدت مدار بر کاهش علائم افسردگی و افزایش بهزیستی معنوی مادران داغدیده بود. در این پژوهش از طرح مطالعه تجربی تک موردی از نوع چند خط پایه ای بهره گرفته شد. جمعیت آماری این پژوهش شامل کلیه مادرانی است بود که فرزند خود را در طی 6 الی 12ماه گذشته در بیمارستان محک از دست داده بودند. از این بین سه مادر به شیوه نموه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و هریک در 6 جلسه 90 دقیقه ای انفرادی و هفته ای یک بار در جلسات مداخله آموزش محور رویکرد وحدت مدار شرکت کردند. متغیر ها ی مورد اندازه گیری ، توسط مقیاس افسردگی بک ویرایش دوم(BDI-II) و مقیاس بهزیستی پالوتزین و الیسون در سه خط پایه، طی مداخله و دو پیگیری مورد اندازه گیری قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل چشمی، اندازه اثر، شاخص کوهن و درصد بهبودی بهره گرفته شد. نتایج تحلیل روند نتایج سنجش ها و نیز محاسبه درصد کاهش و افزایش نتایج نسبت به خط پایه، حاکی از کاهش نمرات افسردگی و افزایش بهزیستی معنوی مادران بوده است. به نظر می رسد که مداخله انفرادی از نوع آموزش مفاهیم رویکرد وحدت مدار با توجه ویژه به نیاز های بنیادی وجودی و معنوی موجب کاهش علائم افسردگی و افزایش بهزیستی معنوی مادران داغدیده شود.
محمدنبی صالحی؛ کیومرث بشلیده
چکیده
این پژوهش باهدف اثربخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر انعطافپذیری شناختی، کنترل عواطف و سازگاری اجتماعی بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی شهر ایلام انجام گرفت. روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی شهر ایلام در سال 1397 ...
بیشتر
این پژوهش باهدف اثربخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر انعطافپذیری شناختی، کنترل عواطف و سازگاری اجتماعی بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی شهر ایلام انجام گرفت. روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی شهر ایلام در سال 1397 بودند؛ که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، نهایتاً 30 نفر بهعنوان اعضاء نمونه انتخاب شدند و بهصورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010)، کنترل عواطف (ویلیامز و چمبلز، 1997)، پرسشنامه سازگاری (بل، 1961) و پکیج درمان پردازش مجدد هولوگرافیک (کاتز، 2005) بودند. نتایج آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که بین انعطافپذیری شناختی، کنترل عواطف و سازگاری اجتماعی در گروه آزمایشی (درمان پردازش مجدد هولوگرافیک) و گروه کنترل تفاوت معنیداری به لحاظ آماری مشاهده میشود (502/70F=، 000/0p <). همچنین نتایج آزمون آنکوا در متن مانکوا نشان داد که درمان پردازش مجدد هولوگرافیک در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل موجب افزایش انعطافپذیری شناختی (338/304F=، 000/0p <)، کنترل عواطف (377/1047F=، 000/0p <) و سازگاری اجتماعی (324/1725F=، 000/0p <) در بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی میشود. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان از درمان پردازش مجدد هولوگرافیک برای درمان اختلالات طیف افسردگی و مداخله در شرایط بحرانی نظیر اقدام به خودکشی استفاده کرد.
ستاره جانی؛ اکبر عطادخت
چکیده
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی افسردگی و افکار خودکشی زنان دارای همسر معتاد بر اساس استرس ادراکشده و ناگویی خلقی میباشد. روش پژوهش حاضراز نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان متأهل دارای همسر معتاد در شهرستان پارساباد در سهماهه سوم سال 1398 بود (N=216). 124 زن دارای همسر معتاد بهعنوان نمونه و با روش در دسترس انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی افسردگی و افکار خودکشی زنان دارای همسر معتاد بر اساس استرس ادراکشده و ناگویی خلقی میباشد. روش پژوهش حاضراز نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان متأهل دارای همسر معتاد در شهرستان پارساباد در سهماهه سوم سال 1398 بود (N=216). 124 زن دارای همسر معتاد بهعنوان نمونه و با روش در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای ناگویی خلقی تورنتو بگبی و همکاران (1994)، استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983)، افسردگی بک و همکاران (1996) و افکار خودکشی بک (1961) پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام و نرمافزار20-SPSS تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که استرس ادراکشده و ناگویی خلقی میتوانند، افسردگی و افکار خودکشی زنان دارای همسر معتاد را بهطور معنیدار پیشبینی کنند (05/0>P). با توجه به نتایج پژوهش میتوان بیان کرد که استرس ادراکشده و ناگویی خلقیاز عوامل دخیل در افسردگی و افکار خودکشی زنان دارای همسر معتاد میباشند که میتوان در برنامههای پیشگیری از این آسیب روانشناختی و اجتماعی، این متغیرها را موردتوجه جدی قرارداد.
رضا میرعرب رضی؛ مریم طالبی؛ علیرضا بادله
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر موسیقی و آوای قرآنکریم بر میزان افسردگی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان خوابگاهی انجام شد. روش: در قالب یک طرح آزمایشی پیشآزمون/ پسآزمون/ پیگیری با گروه کنترل، از بین جامعهی دانشجویان خوابگاهی دانشگاه مازندران، بر اساس توزیع نمرات سیاههی افسردگی بک (BDI) و پرسشنامه خودکارآمدی بندورا، ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر موسیقی و آوای قرآنکریم بر میزان افسردگی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان خوابگاهی انجام شد. روش: در قالب یک طرح آزمایشی پیشآزمون/ پسآزمون/ پیگیری با گروه کنترل، از بین جامعهی دانشجویان خوابگاهی دانشگاه مازندران، بر اساس توزیع نمرات سیاههی افسردگی بک (BDI) و پرسشنامه خودکارآمدی بندورا، 40 نفر از دانشجویانی که سطح افسردگی آنها بالاتر از متوسط بود، انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 20 روز، هر روز به مدت 20 دقیقه (در دو نوبت 10 دقیقهای) به سورههای معینی از قرآن کریم (رعد، شمس و مائده) با صدای استاد عبدالباسط و مصطفی اسماعیل گوش دادند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. میزان افسردگی آزمودنیهای دو گروه پس از پایان 20 روز (پسآزمون) و دو ماه بعد از آن (پیگیری) مورد سنجش قرار گرفت. همچنین با اجرای پرسشنامه خودکارآمدی، تاثیر موسیقی و آوای قرآنکریم نیز مورد پیمایش قرارگرفت. یافتهها: نتایج تحلیلکوواریانس با افزایش خودکارآمدی تحصیلی کاهش معناداری را در نمرههای افسردگی گروه آزمایش در پسآزمون نشان داد. همچنین نتایج آزمون t همبسته نشان داد که اثربخشی موسیقی قرآن کریم تا مرحلهی پیگیری استمرار داشته است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر از اهمیت کاهش افسردگی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی از طریق رجوع به قرآن و موسیقی آن حمایت میکند.
محمدحسین سالاری فر؛ منصور صالحی؛ زینب سیار فرد
چکیده
چکید اختلال افسردگی اساسی یکی از شایعترین اختلالات روانی است. افسردگی با ناامیدی ، درماندگی و خطاهای شناختی سازمان یافته در اندیشه همراه است. خودکشی یک مشکل عمده بهداشت عمومی است و میزان خودکشی در جوامع رو به افزایش است. به همین دلیل ، یافتن پیش بینی کننده و عوامل مؤثر در افسردگی بسیار مهم است. این تحقیق با هدف ارزیابی رابطه فراشناخت ...
بیشتر
چکید اختلال افسردگی اساسی یکی از شایعترین اختلالات روانی است. افسردگی با ناامیدی ، درماندگی و خطاهای شناختی سازمان یافته در اندیشه همراه است. خودکشی یک مشکل عمده بهداشت عمومی است و میزان خودکشی در جوامع رو به افزایش است. به همین دلیل ، یافتن پیش بینی کننده و عوامل مؤثر در افسردگی بسیار مهم است. این تحقیق با هدف ارزیابی رابطه فراشناخت دینی با افسردگی و افکار خودکشی انجام شد. روش تحقیق همبستگی است و جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه بیرجند در سال 1398 تشکیل دادند. ۲۰۵ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی به-عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. آنان پرسشنامههای فراشناخت دینی (سالاری فر ، 1398) ، افسردگی (بک و همکاران ، 1966) و افکار خودکشی (بک ، 1979) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، فراشناخت دینی با افسردگی و افکار خودکشی همبستگی منفی معنیداری دارد. ولی افسردگی با افکار خودکشی رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج رگرسیون نشان داد، مؤلفه های فراشناخت دینی 28٪ از واریانس افسردگی و 25٪ از واریانس افکار خودکشی را تبیین میکنند. مشخص شد که ممکن است مؤلفههای فراشناخت دینی به عنوان یک مکانیسم بازدارنده با افسردگی و افکار خودکشی عمل کنند. با توجه به نتایج این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که با تقویت فراشناخت دینی ، میزان افسردگی و افکار خودکشی کاهش می یابد.
یاسر رضاپور؛ مریم ذاکری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر معنای زندگی، ترس از ارزیابی منفی و نشخوار فکری زنان افسرده انجام گرفت. این پژوهش در چارچوب یک مطالعه آزمایشی تک موردی همراه با طرح خطوط پایه چندگانه انجام شد. نمونه این پژوهش دو زن دارای تشخیص افسردگی از بین مراجعه کنندگان اورژانس اجتماعی شهرستان بادرود بود که تحت 12 جلسه درمان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر معنای زندگی، ترس از ارزیابی منفی و نشخوار فکری زنان افسرده انجام گرفت. این پژوهش در چارچوب یک مطالعه آزمایشی تک موردی همراه با طرح خطوط پایه چندگانه انجام شد. نمونه این پژوهش دو زن دارای تشخیص افسردگی از بین مراجعه کنندگان اورژانس اجتماعی شهرستان بادرود بود که تحت 12 جلسه درمان پردازش مجدد هولوگرافیک قرار گرفتند. هر دو آزمودنی دوهفته قبل از شروع جلسات پرسشنامههای معنای زندگی استیگر و همکاران (2006)، ترس از ارزیابی منفی لری (1983) و نشخوار فکری نولمن-هوکسیما و مورو (1991) را تکمیل نمودند. در ادامه یک روز قبل از جلسه اول و همچنین در جلسات چهارم و هشتم ودوازدهم و در نهایت یک ماه بعد از پایان جلسات به منظور پیگیری پرسشنامه ها در اختیار آزمودنی ها قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل نموداری و تعیین درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا استفاده شد. یافتهها نشان داد پیشرفت های بالینی و آماری معناداری در بهبود معنای زندگی، ترس از ارزیابی منفی و نشخوار فکری بعد از درمان بدست آمد (01/0>p). در پیگیری هم پیشرفت های بدست آمده در طول درمان حفظ شد که نشان از پایداری اثر مداخله میداد. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر افزایش معنای زندگی، و کاهش ترس از ارزیابی منفی و نشخوار فکری زنان افسرده تأثیر معنیداری دارد.
سجاد رویین تن؛ شهدخت آزادی؛ همایون افشین؛ ناصر امینی
چکیده
سرطان بیماری است که با تغییر شکل غیرطبیعی سلولها و از دست رفتن تمایز سلولی مشخص میشود. بیمـاران سـرطانی دچـار مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی زیادی میشوند که ممکن است این مشکلات باعث اختلال درروند کیفیت زندگی آنـان گـردد. این پژوهش باهدف اثربخشی درمان ترکیبی مبتنی بر پذیرش و تعهد و امید درمانی در افزایش کیفیت زندگی، در بیماران مبتلابه ...
بیشتر
سرطان بیماری است که با تغییر شکل غیرطبیعی سلولها و از دست رفتن تمایز سلولی مشخص میشود. بیمـاران سـرطانی دچـار مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی زیادی میشوند که ممکن است این مشکلات باعث اختلال درروند کیفیت زندگی آنـان گـردد. این پژوهش باهدف اثربخشی درمان ترکیبی مبتنی بر پذیرش و تعهد و امید درمانی در افزایش کیفیت زندگی، در بیماران مبتلابه سرطان در شهر یاسوج تدوین گردیده است روش پژوهش در این تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل میباشد جامعه آماری این تحقیق شامل 100 نفر از بیماران سرطانی که در سهماهه چهارم1396 و سه ماه اول سال 1397 در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بستری گرفته و دارای پرونده بالینی میباشند. و به روش نمونهگیری تصادفی ساده 30 نفر از بیماران در محدوده سنی 19 تا 55 سال، تحت شیمیدرمانی در مرکز انتخاب و به دو گروه 15 نفر آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در این مطالعه محدودیتی ازنظر نوع سرطان وجود نداشت و معیارهای ورود به مطالعه به این شرح بوده هوشیار بودن، سن 19 تا 55 سال، قطعی بودن تشخیص سرطان با تأیید پزشک متخصص، حداقل گذشت یکمرتبه درمان با مواد شیمیدرمانی و. جهت گردآوری دادهها و تجزیهوتحلیل آن از پرسشنامه امید به زندگی و تحلیل کوواریانس استفاده گردیده است؛ و یافتههای پژوهش نشان داد درمان ترکیبی مبتنی بر پذیرش و تعهد و امید درمانی در افزایش کیفیت زندگی در شهر یاسوج مؤثر است سطح معنیداری برای تأیید فرضیه 5/0>P بود.
حسین اسکندری؛ عبدالامیر گاطع زاده؛ احمد برجعلی؛ فرامرز سهرابی؛ نورعلی فرخی
چکیده
زمینه: به تازگی، به ویژه در کشورهای توسعه یافته، رابطهی میان سبک زندگی افراد و بیماریهای گوناگون توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از محورهای ارزیابی سلامت جوامع مختلف نیز، سلامت روانی و اجتماعی آن جامعه است. هدف: در همین راستا هدف پژوهش حاضر تبیین افسردگی براساس سبک زندگی با واسطه گری سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی و برازش ...
بیشتر
زمینه: به تازگی، به ویژه در کشورهای توسعه یافته، رابطهی میان سبک زندگی افراد و بیماریهای گوناگون توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از محورهای ارزیابی سلامت جوامع مختلف نیز، سلامت روانی و اجتماعی آن جامعه است. هدف: در همین راستا هدف پژوهش حاضر تبیین افسردگی براساس سبک زندگی با واسطه گری سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی و برازش مدل علّی بوده است. روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد بزرگسال شهر اهواز بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، 383 نفر از بین آنان انتخاب شدند. داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت والکر و پلیرکی (1987)، سلامت اجتماعی کییز (2004)، کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(1989) و افسردگی بک دو (1996) جمع آوری شد. فرضیه های پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر و روش همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل مسیر بیانگر تایید برازش مدل فرضی پژوهش بود، سبک زندگی بر افسردگی اثر مستقیم دارد و سبک زندگی با واسطه گری سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی بر افسردگی اثر غیر مستقیم داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله در پژوهش برای تبیین افسردگی می توان از متغیرهای سبک زندگی، سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی استفاده نمود.
فرامرز سهرابی؛ افسانه دارابی؛ ناهید راستگو؛ محمد جلالوند؛ یوسف اعظمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش واسطهگرى طرحوارههای ناسازگار اولیه در رابطهی سبکهای دلبستگی و افسردگی میباشد. گروه نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و علامه طباطبایی در سال 91-92 بود. این گروه نمونه به شیوهى خوشهاى چندمرحلهاى برگزیده شدند. به منظور گردآورى اطلاعات از سه مقیاس افسردگى بک ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش واسطهگرى طرحوارههای ناسازگار اولیه در رابطهی سبکهای دلبستگی و افسردگی میباشد. گروه نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و علامه طباطبایی در سال 91-92 بود. این گروه نمونه به شیوهى خوشهاى چندمرحلهاى برگزیده شدند. به منظور گردآورى اطلاعات از سه مقیاس افسردگى بک (2)، فرم کوتاه طرحوارهی یانگ، سبک دلبستگی بزرگسالان (AAI) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم داراى تأثیر معنىدار بر افسردگی میباشند. مقدار اثر مستقیم دلبستگی ایمن بر افسردگی برابر است با (17/0-) و اثر غیر مستقیم آن از طریق طرحوارههای ناسازگار اولیه برابر با (46/0-) میباشد. همچنین مقدار اثر مستقیم دلبستگی ناایمن دوسوگرا و اجتنابی بر افسردگی به ترتیب برابر است با (14/0 و 06/0) و اثر غیرمستقیم این دو متغیر از طریق طرحوارههای ناسازگار اولیه برابر با (104/0 و 14/0) میباشد. بنابراین نتایج به دست آمده نشان داد که سبکهای دلبستگی از طریق طرحوارههای ناسازگار اولیه، افسردگی را در فرد موجب میشوند.
بیتا آجیل چی؛ حسن احدی
چکیده
زمینه و هدف: مطالعات اخیر حاکی از آن است که افراد افسرده دچار سوگیری توجه به محرکهای منفی هستند، در این راستا، مطالعه حاضر با هدف مقایسه سوگیری توجه در افراد افسرده و همتایان سالم انجام شد. روش: مطالعه حاضر یک پژوهش تحلیلی از نوع علی مقایسهای بوده و جامعه آماری آن کلیه افراد افسرده مراجعهکننده به یک کلینیک روانشناسی در شهر تهران ...
بیشتر
زمینه و هدف: مطالعات اخیر حاکی از آن است که افراد افسرده دچار سوگیری توجه به محرکهای منفی هستند، در این راستا، مطالعه حاضر با هدف مقایسه سوگیری توجه در افراد افسرده و همتایان سالم انجام شد. روش: مطالعه حاضر یک پژوهش تحلیلی از نوع علی مقایسهای بوده و جامعه آماری آن کلیه افراد افسرده مراجعهکننده به یک کلینیک روانشناسی در شهر تهران بودند که پس از انجام غربالگری با استفاده از پرسشنامه افسردگی یک و مصاحبه تشخیصی ساختار نیافته بر مبنای (DSMIV)، تعداد 30 نفر از افراد مبتلا به افسردگی متوسط به بالا (با نقطه پرش 21 به بالا) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و با تعداد 30 نفر از افراد سالم که از نظر جنس، سن، وضعیت تاهل و میزان تحصیلات با گروه بیمار همتا شده بودند، به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. سپس آزمون عصبشناختی رایانهای دات پروب (تصاویر هیجانی چهره) بر روی آزمودنیهای هر دو گروه اجرا شد. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی دو گروه مستقل برای بررسی همتا بودن دو گروه و تحلیل واریانس دو طرفه چند متغیری (مانووا) برای بررسی سوگیری توجه در دو گروه استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که بین دو گروه از نظر سرعت پاسخ تفاوت وجود دارد به طوری که گروه افسرده در پاسخ به محرکهای ناهمخوان کند تر عمل کردند اما دو گروه از لحاظ دقت پاسخ تفاوت معناداری نداشتند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش تلویحاتی در خصوص نقش شدت افسردگی در سوگیری توجه این افراد و همچنین لزوم بهکارگیری روشهای درمانی و یا آموزشی متمرکز بر اصلاح سوگیری در افراد افسرده دربردارد.
عاطفه احمدی؛ فرامرز سهرابی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مدیریت خودگویی در کاهش میزان افسردگی دانشآموزان بود. نمونه این پژوهش که متشکل از 30 نفر از دانشآموزان دختر افسرده دبیرستانی بود که به شیوه نمونهبرداری تصادفی خوشهای از جامعه آماری دبیرستانهای شهر اراک انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه گمارده شدند. یک گروه شامل 15 نفره به عنوان گروه آزمایش ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مدیریت خودگویی در کاهش میزان افسردگی دانشآموزان بود. نمونه این پژوهش که متشکل از 30 نفر از دانشآموزان دختر افسرده دبیرستانی بود که به شیوه نمونهبرداری تصادفی خوشهای از جامعه آماری دبیرستانهای شهر اراک انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه گمارده شدند. یک گروه شامل 15 نفره به عنوان گروه آزمایش که به مدت 10 جلسه تحت آموزش مدیریت خودگویی قرار گرفتند و یک گروه 15 نفره به عنوان گروه کنترل که آموزشی را دریافت نکردند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق عبارت بود از پرسشنامه افسردگی یک (فرم بلند) که نمونه پژوهش حاضر در آن نمره بیشتر از 10 (نامه برش) را کسب کرده بودند که به عنوان پیش آزمون و پس آزمون از این پرسشنامه استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون t مستقل برای تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه ها استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر فرضیه اساسی پژوهش مبتنی بر« آموزش مدیریت خودگویی در کاهش افسردگی دانشآموزان مؤثر است» را تأیید کرد و تأثیر متغیر مستقل تفاوت آشکاری در نمرات میانگین دو گروه ایجاد کرد.
سعید طباطبائی برزکی؛ فرامرز سهرابی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی طرحواره های ناسازگار اولیه افراد افسرده و تعیین اثر آموزش و اجرای تکنیک های تجربی روی طرحواره های افراد افسرده صورت گرفت،در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی و با اجرای خرده مقیاس افسردگی، از مقیاس 21 سوالی افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) 30 نفر به عنوان افراد افسرده و 30 نفر به عنوان غیرافسرده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی طرحواره های ناسازگار اولیه افراد افسرده و تعیین اثر آموزش و اجرای تکنیک های تجربی روی طرحواره های افراد افسرده صورت گرفت،در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی و با اجرای خرده مقیاس افسردگی، از مقیاس 21 سوالی افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) 30 نفر به عنوان افراد افسرده و 30 نفر به عنوان غیرافسرده تعیین گردید و سپس پرسش نامه طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (YSQ) بر روی دو گروه اجرا شد و با استفاده از آزمون t طرحواره های دو گروه با یکدیگر مقایسه شد که نتیجه آن نشان داد طرحواره نقص، شکست، وابستگی/بی کفایتی ، انزوای اجتماعی و محرومیت هیجانی در افراد افسرده نسبت به غیرافسرده از شدت بیشتری برخوردار است، در مرحله دوم پژوهش از بین افراد افسرده دو گروه کنترل (10نفر) و آزمایش (10نفر) انتخاب گردید، گرونه آزمایش تحت آموزش تکنیک های تجربی طرحواره درمانی قرار گرفتند و بعد از پایان جلسات آموزش طرحواره های گروه آزمایش و کنترل با استفاده از پرسش نامه یانگ مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند و داده های حاصل از طریق آزمون لوین و تحلیل کوواریانس با یکدیگر مقایسه شدند که نتایج نشان داد، طرحواره های افراد گروه آزمایش در قیاس با افراد گروه کنترل که تحت آموزش تکنیک تجربی قرار نگرفته بودند بهبود یافته بود.
الهام آقایی؛ سمیه جمالی
چکیده
هدف: در سالهای اخیر، روان شناسان و پزشکان در زمینه افسردگی به دنبال ارزیابی و مقایسه اعتبار و کارایی مداخلات روان شناختی و درمانهای دارویی بوده اند، در این خصوص، فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر روشهای درمان را مشخص مینماید، روش: پژوهش حاضر نیز بر آن است تا با استفاده الگوی پژوهشی فراتحلیل، ...
بیشتر
هدف: در سالهای اخیر، روان شناسان و پزشکان در زمینه افسردگی به دنبال ارزیابی و مقایسه اعتبار و کارایی مداخلات روان شناختی و درمانهای دارویی بوده اند، در این خصوص، فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر روشهای درمان را مشخص مینماید، روش: پژوهش حاضر نیز بر آن است تا با استفاده الگوی پژوهشی فراتحلیل، مقایسه میزان اثرگذاری مداخلات روان شناختی و درمان هایی دارویی را بر کاهش نشانه های افسردگی مورد بررسی قرار دهد. به این منظور 65 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت، ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فراتحلیل بود، یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد میزان اندازه ی اثر مداخلات روان شناختی بر کاهش نشانه های افسردگی (P≤0/0001) که طبق جدول کوهن در حد متوسط می باشد و میزان اندازه اثر درمان دارویی (P≤0/0001) که طبق جدول کوهن در حد اندازه متوسط رو به بالا می باشد، نتیجه گیری؛ بنابراین به نظر می رسد که درمان دارویی به همراه درمان های روان شناختی میتوانند به عنوان درمانی مناسب برای افراد دارای نشانه های افسردگی مورد استفاده قرار گیرد.
ناصر یوسفی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی دو روی آورد شناخت درمانی مذهب محور و معنادرمانگری در کاهش نشانگان پرخاشگری، افسردگی و اضطراب دانشجویان صورت گرفت. روش: جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه کردستان بود که از این جامعه 90 دانشجو به شیوه تصادفی انتخاب شدند، با استفاده از فهرست تجدید نظر شده نشانه های ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی دو روی آورد شناخت درمانی مذهب محور و معنادرمانگری در کاهش نشانگان پرخاشگری، افسردگی و اضطراب دانشجویان صورت گرفت. روش: جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه کردستان بود که از این جامعه 90 دانشجو به شیوه تصادفی انتخاب شدند، با استفاده از فهرست تجدید نظر شده نشانه های مرضی SCL-90-R دروگاتیس، 1975 و مصاحبه تشخیصی تکمیلی بر مبنای DSM IV-R میزان پرخاشگری، افسردگی و اضطراب آزمودنی ها تعیین شدند و به تصادف در سه گروه 30 نفری (گروه شناخت درمانی مذهب محور، معنادرمانگری و گواه) قرار گرفتند، با استفاده از مقیاس SCL-90-R میزان پرخاشگری، افسردگی و اضطراب آزمودنی ها، در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری اندازه گیری شد، یافته: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که روی آورد شناخت درمانی مذهب محور و معنادرمانگری در کاهش نشانگان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی موثرند و اثر آنها در مرحله پیگیری ماندگار است، همچنین نتایج پژوهش نشان داد، بین دو روی آورد شناخت درمانی مذهب محور و معنادرمانگری در کاهش اضطراب و پرخاشگری تفاوت معناداری وجود ندارد، اما روی آورد شناخت درمانی مذهب محور در کاهش افسردگی موثرتر از معنا درمانگری بود
زهرا بهجتی؛ محمود خباز
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه حافظه کاری عاطفی در دو گروه زنان افسرده و غیرافسرده صورت گرفت، روش: در این پژونهش 27 زن افسرده با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شده و سپس 27 زن غیرافسرده با آنها براساس سن و تحصیلات همتا شدند، داده ها با استفاده از پرسش نامه ی افسردگی بک و تکلیف رایانه ای n تعداد به عقب به دست آمد و با استفاده ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه حافظه کاری عاطفی در دو گروه زنان افسرده و غیرافسرده صورت گرفت، روش: در این پژونهش 27 زن افسرده با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شده و سپس 27 زن غیرافسرده با آنها براساس سن و تحصیلات همتا شدند، داده ها با استفاده از پرسش نامه ی افسردگی بک و تکلیف رایانه ای n تعداد به عقب به دست آمد و با استفاده از آزمون آماری t همبسته تجزیه و تحلیل شد، نتایج: یافته های پژوهش نشان داد افراد افسرده عملکرد ضعیف تری در مقایسه با افراد غیرافسرده در تکلیف حافظه کاری دارند (p<0/05) این افراد اگر چه به محرک های مثبت به طور معناداری کمتر از افراد غیرافسرده پاسخ صحیح میدهند (p<0/05) اما در پاسخ به محرک های منفی تفاوتی با گروه غیرافسرده نشان نمیدهند (P>0/05) بحث: محدود بودن منابع حافظه کاری، فقدان ابتکار عمل، ناتوانی در بازداری اطلاعات نامربوط و نشخوار فکری به عنوان علل تبیین کننده ضعف افراد افسرده در تکلیف حافظه کاری مورد بحث قرار گرفت.
فرامرز سهرابی؛ حسن کریمی
چکیده
افسردگی در بین سالمندان امری شایع است و میزان آن در بین سالمندان مقیم مراکز سالمندی بیشتر از افرادی است که در جامعه زندگی می کنند. همچنین میزان این اختلال در بین زنان این مراکز شایع تر از مردان است. خاطره پردازی مداخله ای روان شناختی است برای کاهش علائم افسردگی در سالمندان و بر اساس چارچوب تئوریکی انواع مختلفی از خاطره پردازی مورد اشاره ...
بیشتر
افسردگی در بین سالمندان امری شایع است و میزان آن در بین سالمندان مقیم مراکز سالمندی بیشتر از افرادی است که در جامعه زندگی می کنند. همچنین میزان این اختلال در بین زنان این مراکز شایع تر از مردان است. خاطره پردازی مداخله ای روان شناختی است برای کاهش علائم افسردگی در سالمندان و بر اساس چارچوب تئوریکی انواع مختلفی از خاطره پردازی مورد اشاره قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی سودمندی خاطره پردازی انسجامی و ابزاری در کاهش نشانه های افسردگی سالمندان زن بود. این پژوهش از نوع آزمایشی، طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. آزمودنی های این پژوهش 30 زن سالمند با حداقل 60 سال سن مقیم آسایشگاه های زنان سالمند بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و به طور تصادفی به سه گروه، دو گروه آزمایشی و گروه کنترل تقسیم شدند. مداخلات به شکلی کوتاه مدت و برای هر گروه شامل شش جلسه ی 90 دقیقه ای بود که بصورت هفتگی برگزار شد. ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون معاینه مختصر وضعیت روانی و پرسشنامه افسردگی سالمندان بود. داده ها به وسیله واریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل ها نشان داد که روش خاطره پردازی انسجامی و ابزاری اثر بخش معنا داری در کاهش نشانه های افسردگی زنان سالمند داشته است. تفاوت معنی داری بین دو روش خاطره پردازی انسجامی و ابزاری ملاحظه نشد. با توجه به یافته ها در جهت کاهش علائم افسردگی در زنان سالمند در کنار روش های دیگر درمانی از روش های خاطره پردازی انسجامی و ابزاری استفاده شود.