مقاله علمی - پژوهشی
ساناز عینی؛ متینه عبادی؛ نغمه ترابی
چکیده
با توجه به اثرات جبرانناپذیر اپیدمی کروناویروس بر دانشجویان؛ هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک-شده در رابطه بین حسانسجام و تابآوری با اضطراب کرونا دانشجویان علوم پزشکی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که در سال تحصیلی ...
بیشتر
با توجه به اثرات جبرانناپذیر اپیدمی کروناویروس بر دانشجویان؛ هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک-شده در رابطه بین حسانسجام و تابآوری با اضطراب کرونا دانشجویان علوم پزشکی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند را تشکیل میداد که 300 نفر بهصورت اینترنتی و از طریق شبکههای مجازی در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای جمع-آوری اطلاعات شامل مقیاس اضطراب بیماری کرونا (علیپور و همکاران، 1398)، پرسشنامه حسانسجام فرم 13 مادهای (آنتونووسکی، 1987)، مقیاس تابآوری (کانر و دیویدسون، 2003) و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت و همکاران، 1988) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزارهای Spss23 و Lisrel8.8انجام شد. براساس نتایج بهدستآمده مدل علّی رابطه بین حسانسجام، تابآوری، حمایتاجتماعی ادراکشده و اضطراب کرونا دانشجویان براساس شاخص-های مختلف برازش تأیید شد. حسانسجام، تابآوری و حمایت اجتماعی ادراکشده بر میزان اضطراب کرونا دانشجویان اثر مستقیم دارند؛ همچنین حسانسجام و تابآوری از طریق حمایت اجتماعی ادراکشده بر اضطراب کرونا دانشجویان تأثیر غیرمستقیم دارد (05/0>P)؛ بنابراین، حسانسجام، تابآوری و حمایت اجتماعی ادراکشده نقش مهمی در میزان اضطراب کرونا دانشجویان ایفا می-کنند و هدف قراردادن این سه مؤلفه بهوسیله درمانهای روانشناختی، میتواند در کاهش اضطراب کرونا دانشجویان مؤثر باشد.
مقاله علمی - پژوهشی
ایوب سقزی؛ حمیده یزدانی اسفیدواجانی؛ محسن گل محمدیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای فراشناخت و فراهیجان مثبت در رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با اضطراب کرونا انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (مدل معادلات ساختاری) بود. جامعه آماری را کلیهی شهروندان شهر تهران در فروردین و اردیبهشت ماه 1399 تشکیل دادند که براساس فراخوان اینترنتی در شبکههای اجتماعی مجازی (واتساپ و تلگرام) ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای فراشناخت و فراهیجان مثبت در رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با اضطراب کرونا انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (مدل معادلات ساختاری) بود. جامعه آماری را کلیهی شهروندان شهر تهران در فروردین و اردیبهشت ماه 1399 تشکیل دادند که براساس فراخوان اینترنتی در شبکههای اجتماعی مجازی (واتساپ و تلگرام) به روش نمونهگیری داوطلبانه تعداد 224 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. بهمنظور جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب کرونا ویروس (علی پور و همکاران، 1398)، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراکشده (زمیت و همکاران،1988) و پرسشنامه فراشناخت و فراهیجان مثبت (بئر، 2011) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS-25 و AMO2-24 استفاده شد. یافتهها نشان داد که شاخصهای برازش در وضعیت مطلوب قرار داشتند (04/0= REMSA، 97/0= GFI، 98/0= IFI، 94/0= RFI، 98/0= CFI، 96/0=NFI، 66/0= PCFI،56/0= PNFI). مسیرهای مستقیم حمایت اجتماعی ادراک شده به فراشناخت و فراهیجان مثبت، فراشناخت و فراهیجان مثبت به اضطراب کرونا و مسیر غیرمستقیم حمایت اجتماعی ادراک شده به اضطراب کرونا با میانجیگری فراشناخت و فراهیجان معنیدار بودند (01/0>P). مسیر مستقیم حمایت اجتماعی ادراک شده به اضطراب کرونا معنیدار نبود (05/0<P). یافتههای پژوهش بر اهمیت نقش ارائه آموزشهای مبتنی بر حمایت اجتماعی ادراک شده و فراشناخت و فراهیجان مثبت در پیشگیری از اضطراب کرونا تأکید دارد.
مقاله علمی - پژوهشی
ابراهیم نعیمی؛ محمد عادل پور
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر کیفیت زندگی، تعلل رفتار و تصمیمگیری دانش آموزان متوسطه دوم بود. طرح این تحقیق نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر اسلامشهر در سال تحصیلی 96-97 بود. نمونه تحقیق شامل 30 نفر (15 گروه کنترل و 15 نفر ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر کیفیت زندگی، تعلل رفتار و تصمیمگیری دانش آموزان متوسطه دوم بود. طرح این تحقیق نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر اسلامشهر در سال تحصیلی 96-97 بود. نمونه تحقیق شامل 30 نفر (15 گروه کنترل و 15 نفر آزمایش) از دانش آموزان بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه کیفیت زندگی (1989)، اهمالکاری سولومون و راث بلوم (1984) و پرسشنامه کیفیت تصمیمگیری اخباری زاده (1394) استفاده شد. پس از اجرای پیشآزمون، برنامه آموزشی مدیریت زمان طی 8 جلسه 90 دقیقهای (دو جلسه در هفته) به گروه آزمایش ارائه گردید. پس از پایان آموزشی مدیریت زمان، از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزشی مدیریت زمان بر کیفیت زندگی، تعلل رفتار و تصمیمگیری دانش آموزان متوسطه دوم اثربخش بوده است (05/0> P).
مقاله علمی - پژوهشی
سیده ساناز حسینی کلائی؛ مسعود اسدی
چکیده
والدگری یکی از مؤلفههای اساسی در رشد نوجوانان است و اغلب با مهمترین دستاوردهای نوجوانان مانند تواناییهای شناختی و اجتماعی و سازگاری رابطه دارد. سازگاری توانایی انطباق، همکاری و کنار آمدن با خود، محیط و دیگران است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش والدگری موفق به مادران بر سازگاری عاطفی، تحصیلی و اجتماعی دختران ...
بیشتر
والدگری یکی از مؤلفههای اساسی در رشد نوجوانان است و اغلب با مهمترین دستاوردهای نوجوانان مانند تواناییهای شناختی و اجتماعی و سازگاری رابطه دارد. سازگاری توانایی انطباق، همکاری و کنار آمدن با خود، محیط و دیگران است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش والدگری موفق به مادران بر سازگاری عاطفی، تحصیلی و اجتماعی دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تمامی مادران دانشآموزان دختر پایه نهم (دوره متوسطه اول) شهر الوندِ استان قزوین که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند، جامعه مورد نظر پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر 30 نفر از مادران دختران نوجوان ناسازگار بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. والدگری موفق در طی 10 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل در طی این دوره هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ (1984) جمعآوری شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش والدگری موفق به مادران بر سازگاری تحصیلی دختران نوجوان مؤثر نبوده است، اما بر سازگاری کلی، عاطفی و اجتماعی دختران نوجوان مؤثر بوده و این تأثیر تا مرحله پیگیری پایدار مانده است. از نتایج پژوهش حاضر میتوان جهت مداخلات آموزشی به والدین در راستای افزایش سازگاری فرزندان نوجوان استفاده کرد.
مقاله علمی - پژوهشی
کوثر دهدست؛ شهاب قبادی
چکیده
هدف: خانواده در ایران در چند دهه اخیر به دلیل اجرای سیاستهای مبتنی بر نوسازی در معرض چالشهای عمدهای قرارگرفته است. از این منظر هدف اصلی این پژوهش تبیین شاخصهای گسست در خانواده ایرانی متأثر از فرایند نوسازی است. روش: به این منظور به شیوه فرا تحلیل کیفی و با بهرهگیری از تکنیک کدگذاری در پژوهش کیفی، از طریق فرایندهای طبقهبندی ...
بیشتر
هدف: خانواده در ایران در چند دهه اخیر به دلیل اجرای سیاستهای مبتنی بر نوسازی در معرض چالشهای عمدهای قرارگرفته است. از این منظر هدف اصلی این پژوهش تبیین شاخصهای گسست در خانواده ایرانی متأثر از فرایند نوسازی است. روش: به این منظور به شیوه فرا تحلیل کیفی و با بهرهگیری از تکنیک کدگذاری در پژوهش کیفی، از طریق فرایندهای طبقهبندی نظاممند، مفهومسازی و مقولهبندی، نتایج تحقیقات گذشته با هدف تبیین شاخصهای گسست در خانوادهی ایرانی در قالب جدید با استفاده از مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی، از طریق مرور تمام منابع و پژوهشهایی که درزمینه مصداقهای ایجاد گسست در خانواده با کلیدواژههای «طلاق»، «طلاق عاطفی»، «خیانت خانوادگی» و «اختلافات و تعارضات خانوادگی» در بانکهای اطلاعاتی داخل کشور شامل sid، noorrmags،magiran،ensani در سالهای 1389-1397 موجود بوده، تبیین شد. یافتهها: پس از تحلیل اطلاعات، 66 شناسه آزاد شناسایی شد که کدهای محوری و نظری حاصل از آن نشان میداد"اختلال در کارکرد عاطفی و جنسی خانواده" متأثر از عوامل سطح کلان "تغییرات ساختاری"،"تغییرات ارزشی"و"تغییرات معنایی"و عوامل سطح خرد شامل "عدم صلاحیتهای پیش از ازدواج" و "عدم مهارتهای پس از ازدواج"، زمینهساز کاهش استحکام خانواده ایرانی شده است. در این میان تسهیلکننده این فرایند، "عدم آگاهی خانوادهها پیرامون قدرت گفتمانهای غالب در خلق تجارب جدید ارزشی، معنایی و ساختاری" بوده است. نتیجهگیری: یافتهها بیانگر آناند که بهمنظور ایجاد پایداری و استحکام در خانواده ایرانی، باید به رویکرد درمانی و تربیتی متوسل شد که همزمان علاوه بر توجه به پویاییهای فردی و بین فردی زوجین، رفتار آنها را در زمینه تغییرات ارزشی و معنایی ایجاد شده در اجتماع و گفتمانهای دربرگیرنده خانوادهها نیز بررسی کند.
مقاله علمی - پژوهشی
روح الله محمد علی نژاد عمران؛ مینا شمخی
چکیده
در آموزههای قرآنی، بهرهمندی افراد جامعه اسلامی از شخصیت کارا، مفید و اثرگذار، از اهمیت ویژهای برخورداراست و این موضوع نیز یکی از مفاهیم بنیادین در ادبیات روانشناسی است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر: بررسی مفهوم و عناصر شکلدهندۀ شاکله در قرآن و تطبیق آن با مؤلفههای شخصیت در روانشناسی است. روش پژوهش: کیفی از نوع تحلیل محتوا بوده ...
بیشتر
در آموزههای قرآنی، بهرهمندی افراد جامعه اسلامی از شخصیت کارا، مفید و اثرگذار، از اهمیت ویژهای برخورداراست و این موضوع نیز یکی از مفاهیم بنیادین در ادبیات روانشناسی است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر: بررسی مفهوم و عناصر شکلدهندۀ شاکله در قرآن و تطبیق آن با مؤلفههای شخصیت در روانشناسی است. روش پژوهش: کیفی از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه پژوهش: شامل کلیه آیات قرآن مربوط به شاکله بود که بهمنظور استخراج مبانی مشاورهای بر پایۀ آیات قرآن کریم و روایات در جهت حل معضلات روانی ـ شخصیتی به انجام رسید. یافتههای این پژوهش، ضمن آشکارسازی جلوهها و ابعاد شخصیت سالم و متعالی و تبیین ویژگیهای مفهوم شناسانۀ آن، نشاندهندۀ تفاوت معناداری بین شخصیت و شاکله است که اگرچه در یک تعریف کلی شبیه به یکدیگر هستند، اما شاکله معنایی اعم نسبت به شخصیت داشته و مؤلفههای دیگری همچون: خلقوخوی، نیتها، نیازها، ساختارهای روحی، تعقل و رفتارها را نیز در برمیگیرد.
مقاله علمی - پژوهشی
محمدنبی صالحی؛ کیومرث بشلیده
چکیده
این پژوهش باهدف اثربخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر انعطافپذیری شناختی، کنترل عواطف و سازگاری اجتماعی بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی شهر ایلام انجام گرفت. روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی شهر ایلام در سال 1397 ...
بیشتر
این پژوهش باهدف اثربخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر انعطافپذیری شناختی، کنترل عواطف و سازگاری اجتماعی بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی شهر ایلام انجام گرفت. روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی شهر ایلام در سال 1397 بودند؛ که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، نهایتاً 30 نفر بهعنوان اعضاء نمونه انتخاب شدند و بهصورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010)، کنترل عواطف (ویلیامز و چمبلز، 1997)، پرسشنامه سازگاری (بل، 1961) و پکیج درمان پردازش مجدد هولوگرافیک (کاتز، 2005) بودند. نتایج آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که بین انعطافپذیری شناختی، کنترل عواطف و سازگاری اجتماعی در گروه آزمایشی (درمان پردازش مجدد هولوگرافیک) و گروه کنترل تفاوت معنیداری به لحاظ آماری مشاهده میشود (502/70F=، 000/0p <). همچنین نتایج آزمون آنکوا در متن مانکوا نشان داد که درمان پردازش مجدد هولوگرافیک در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل موجب افزایش انعطافپذیری شناختی (338/304F=، 000/0p <)، کنترل عواطف (377/1047F=، 000/0p <) و سازگاری اجتماعی (324/1725F=، 000/0p <) در بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی میشود. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان از درمان پردازش مجدد هولوگرافیک برای درمان اختلالات طیف افسردگی و مداخله در شرایط بحرانی نظیر اقدام به خودکشی استفاده کرد.
مقاله علمی - پژوهشی
ستاره جانی؛ اکبر عطادخت
چکیده
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی افسردگی و افکار خودکشی زنان دارای همسر معتاد بر اساس استرس ادراکشده و ناگویی خلقی میباشد. روش پژوهش حاضراز نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان متأهل دارای همسر معتاد در شهرستان پارساباد در سهماهه سوم سال 1398 بود (N=216). 124 زن دارای همسر معتاد بهعنوان نمونه و با روش در دسترس انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی افسردگی و افکار خودکشی زنان دارای همسر معتاد بر اساس استرس ادراکشده و ناگویی خلقی میباشد. روش پژوهش حاضراز نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان متأهل دارای همسر معتاد در شهرستان پارساباد در سهماهه سوم سال 1398 بود (N=216). 124 زن دارای همسر معتاد بهعنوان نمونه و با روش در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای ناگویی خلقی تورنتو بگبی و همکاران (1994)، استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983)، افسردگی بک و همکاران (1996) و افکار خودکشی بک (1961) پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام و نرمافزار20-SPSS تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که استرس ادراکشده و ناگویی خلقی میتوانند، افسردگی و افکار خودکشی زنان دارای همسر معتاد را بهطور معنیدار پیشبینی کنند (05/0>P). با توجه به نتایج پژوهش میتوان بیان کرد که استرس ادراکشده و ناگویی خلقیاز عوامل دخیل در افسردگی و افکار خودکشی زنان دارای همسر معتاد میباشند که میتوان در برنامههای پیشگیری از این آسیب روانشناختی و اجتماعی، این متغیرها را موردتوجه جدی قرارداد.
مقاله علمی - پژوهشی
یحیی عراقی؛ سعیده بزازیان؛ مجتبی امیری مجد؛ محمد قمری
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی به شیوه فراشناخت و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش ناامیدی زوجین متقاضی طلاق بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون ـ پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀآماری پژوهش، شامل زوجین متقاضی طلاق بود که در سال 1398 با تمایل شخصی، ارجاعی از مرکز مداخله در خانواده دادگستری و اورژانس ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی به شیوه فراشناخت و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش ناامیدی زوجین متقاضی طلاق بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون ـ پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀآماری پژوهش، شامل زوجین متقاضی طلاق بود که در سال 1398 با تمایل شخصی، ارجاعی از مرکز مداخله در خانواده دادگستری و اورژانس اجتماعی، جهت مشاوره به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر مرند ارجاع داده شدند که از بین این افراد تعداد 36 زوج و درمجموع 72 نفرکه نمرات بالاتر از نقطه برش را در مقیاس ناامیدی بک کسب کرده بودند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. (هر گروه 12 زوج) ابزار پژوهش پرسشنامه ناامیدی بک (BHS) بود. دادهها با استفاده از طرح آمیخته تحلیل شد. یافتهها نشان داد که دو رویکرد مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد و فراشناخت درمانی بهطور معناداری باعث کاهش ناامیدی زوجین متقاضی طلاق شد (P≤0/01). همچنین مقایسه اثربخشی دوگروه نشان داد که بین اثربخشی پذیرش و تعهد درمانی و فراشناخت درمانی بر ناامیدی زوجین متقاضی طلاق تفاوت معناداری وجود دارد و تأثیر روش فراشناخت درمانی بر ناامیدی زوجین متقاضی طلاق بهطور معناداری بیشتر از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بوده است (P≤0/05).نتایج بر اهمیت کاربرد فراشناخت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود وضعیت ناامیدی مراجعان تأکید دارد.
مقاله علمی - پژوهشی
مرتضی اسپنانی؛ محمدرضا عابدی؛ پریسا نیلفروشان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل چگونگی بهزیستی مسیر رشدی انتخاب شغل دانش آموزان بود. روش پژوهش، کیفی و ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه عمیق بوده است. جامعه تحقیق دانش آموزان، والدین و معلمان دوره دوم متوسطه و متخصصان مشاوره و روانشناسی بودند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و تا حد اشباع بوده، بنابراین، نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان، 20 نفر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تحلیل چگونگی بهزیستی مسیر رشدی انتخاب شغل دانش آموزان بود. روش پژوهش، کیفی و ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه عمیق بوده است. جامعه تحقیق دانش آموزان، والدین و معلمان دوره دوم متوسطه و متخصصان مشاوره و روانشناسی بودند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و تا حد اشباع بوده، بنابراین، نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان، 20 نفر از والدین، 20 نفر از معلمان و 15 از متخصصان مشاوره و روانشناسی بود که در یک مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. دادههای حاصل از مصاحبهها، با روش نظریه زمینهای، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. کُدهای باز شامل 100 مفهوم و کُدهای محوری شامل 20 مقوله عمده که مشتمل بر 5 مقوله اصلی است که عوامل مؤثر بر بهزیستی فرآیند مسیر رشدی انتخاب شغل را پوشش میدهند. مقولههای اصلی عبارت بودند از: عوامل فردی پایدار؛ عوامل فردی ناپایدار؛ عوامل خانوادگی؛ عوامل مربوط به مدرسه؛ عوامل مربوط به جامعه. میل به رشد و بالندگی مسیر شغلی، بهعنوان هسته محوری پژوهش حاضر، شناسایی گردید. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت مشاوره بهزیستی فرآیند مسیر رشدی انتخاب شغل دانش آموزان مستلزم در نظر گرفتن مهمترین مؤلفههای بهزیستی فرآیند مسیر رشدی انتخاب شغل است و با بهبود شاخصهای بهزیستی، بهزیستی فرآیند مسیر رشدی انتخاب شغل دانش آموزان هم ارتقا مییابد.