مقاله علمی - پژوهشی
فهیمه فداکار داورانی؛ احمد برجعلی؛ معصومه اسمعیلی؛ خسرو باقری نوعپرست
چکیده
مطالعات منتسب به روانشناسی اسلامی در دهههای اخیر در ایران، در حال گسترش بوده است و پژوهشهای مختلفی ذیل این عنوان به انجام رسیده است. با وجود اهمیت ماهیت روانشناسی اسلامی، متأسفانه مطالعات انجام شده تاکنون بهطور نظاممند به چیستی یا ماهیت روانشناسی اسلامی نپرداختهاند و فقدان بحث پیرامون این مسئله به وضوح مشخص است. در ...
بیشتر
مطالعات منتسب به روانشناسی اسلامی در دهههای اخیر در ایران، در حال گسترش بوده است و پژوهشهای مختلفی ذیل این عنوان به انجام رسیده است. با وجود اهمیت ماهیت روانشناسی اسلامی، متأسفانه مطالعات انجام شده تاکنون بهطور نظاممند به چیستی یا ماهیت روانشناسی اسلامی نپرداختهاند و فقدان بحث پیرامون این مسئله به وضوح مشخص است. در مقاله حاضر پژوهشگر تلاش کرده است تا با بررسی مطالعات منتسب به روانشناسی اسلامی، به تبیینی از آراء مختلف در مورد ماهیت روانشناسی اسلامی بپردازد. روش این پژوهش روش توصیفی ـ تحلیلی است و شیوه گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و مصاحبه با متخصصان این حوزه بوده است. در این مقاله پژوهشگر تلاش کرده است با تفکیک وجه اسلامی بودن و وجه علمی بودن مطالعات منتسب به روانشناسی اسلامی، به بررسی نظرات موجود در این دو حوزه، ذیل ماهیت روانشناسی اسلامی بپردازد. یافتههای این پژوهش ارزیابی آراء محققان روانشناسی اسلامی در ماهیت روانشناسی اسلامی ذیل دو وجه تفکیک شده است که گامی ضروری برای مسیر پژوهشهای نظری و عملی روانشناسی اسلامی خواهد بود.
مقاله علمی - پژوهشی
جواد خدادادی سنگده؛ اعظم کلائی؛ مرتضی گوهری پور
چکیده
از مهمترین ملاکهای سلامت کانون خانواده و از پایههای رابطه زوجی رضایت از ازدواج است که مفهومی وابسته به بستر خانواده و بافت فرهنگی جامعه است. هدف این پژوهش، تدوین الگوی مفهومی رضایت از ازدواج در بستر خانواده سالم بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و بر اساس روش داده بنیاد انجام شد. ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق بود که تا رسیدن به اشباع نظری ...
بیشتر
از مهمترین ملاکهای سلامت کانون خانواده و از پایههای رابطه زوجی رضایت از ازدواج است که مفهومی وابسته به بستر خانواده و بافت فرهنگی جامعه است. هدف این پژوهش، تدوین الگوی مفهومی رضایت از ازدواج در بستر خانواده سالم بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و بر اساس روش داده بنیاد انجام شد. ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. نمونهگیری بهصورت هدفمند از 21 نفر از زوجین رضایتمند شهر تهران بود. تحلیل مصاحبهها به شناسایی 145 کد باز، 25 کد محوری و کد انتخابی «مراقبت از ثبات و تعالیبخشی رابطه زوجی» منتهی شد. بر اساس الگوی پارادایمی یافتهها آنچه بهعنوان عوامل مؤثر بر شکلگیری رضایت از ازدواج استخراج شد عبارت است از شرایط علّی و عوامل مداخلهگر تعاملی و فرهنگی-اجتماعی که در رضایت از ازدواج نقش داشتند. موانع موجود در فرایند رضایتمندی زوجین، عوامل تنشزای افقی و پیرامونی بود که راهبردهای مقابله با این موانع، شامل تعالی خویشتن، مدیریت بحران و فعالسازی سازوکارهای ثباتبخش و ارتقاءبخش رابطه زوجی مانند استعانت از باورها و رفتارهای دینی، صبوری و سازگاری بود. ازجمله پیامدهای رضایت از ازدواج، پیامدهای فردی (نظیر شادکامی)، زوجی (نظیر احساس امنیت از رابطه) و فرهنگی- اجتماعی (نظیر فرزندپروری موفق و مقبولیت اجتماعی) بود. میتوان نتیجه گرفت مراقبت از ثبات و تعالیبخشی رابطه زوجی، رضایت از ازدواج را به همراه داشت. رابطه زوجی همانند نهالی در معرض آسیب و موانع رشد است؛ برای حفظ و رشد این نهال مراقبتهایی لازم است تا بتوان شاهد ثمرههای آن شد.
مقاله علمی - پژوهشی
امیرحسین اکبری؛ بهرامعلی قنبری هاشم آبادی؛ محمد جواد اصغری ابراهیم آباد؛ مریم آزادگان مهر
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توحید درمانی بر بهبود نارسایی کنشهای اجرایی و کاهش پرخاشگری مجرمین زندانی مبتلا به اختلال شخصیت بود. روش پژوهش شبه آزمایشی است که در آن از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. روش پژوهش حاضر جامعه موردمطالعهی این پژوهش مردان زندانی یکی از واحدهای مشاوره زندان مرکزی شهر مشهد ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توحید درمانی بر بهبود نارسایی کنشهای اجرایی و کاهش پرخاشگری مجرمین زندانی مبتلا به اختلال شخصیت بود. روش پژوهش شبه آزمایشی است که در آن از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. روش پژوهش حاضر جامعه موردمطالعهی این پژوهش مردان زندانی یکی از واحدهای مشاوره زندان مرکزی شهر مشهد بودند (408 نفر). از میان آنها 30 نفر که ملاکهای ورود را دارا بودند، بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و بهصورت تصادفی (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) گمارده شدند و در پایان مداخله دادههای 21 نفر (12 نفر گروه آزمایش و 9 نفر گروه کنترل) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. ابزارهای پژوهش حاضر پرسشنامه چند محوری شخصیتی میلون 3، مقیاس نارسایی کنشهای اجرایی بارکلی و پرسشنامه پرخاشگری بأس و پری بود. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که توحید درمانی منجر به بهبود در کنشهای اجرایی و کاهش پرخاشگری شد؛ بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش میتوان بیان کرد که توجه به مشکلات روانشناختی زندانیان امری ضروری است و توحید درمانی میتواند در بهبود مشکلات روانشناختی زندانیان نقش زیادی داشته باشند.
مقاله علمی - پژوهشی
حسین کشاورز افشار؛ عباس جواهری؛ نیکو قاضی نژاد
چکیده
ناتوانیهای یادگیری از مهمترین مسائل مربوط به مدرسه هستند و دانش آموزان مبتلا به آن اغلب در جریان مهارتهای اجتماعی و دوستیابی با مشکل روبرو هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد. در این مطالعه، از روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش، کودک ...
بیشتر
ناتوانیهای یادگیری از مهمترین مسائل مربوط به مدرسه هستند و دانش آموزان مبتلا به آن اغلب در جریان مهارتهای اجتماعی و دوستیابی با مشکل روبرو هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد. در این مطالعه، از روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش، کودک و نوجوانان 10 تا 14 سالهی دارای اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که در روند پژوهش از بین مراجعان ارجاع دادهشده به مراکز مشاوره آموزشوپرورش مناطق ۲ و ۵ شهر تهران، 10 دانشآموز دارای اختلال یادگیری به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مصاحبهی عمیق قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کیفی با روش ون منن استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها ۳ مضمون اصلی و ۱۷ مضمون فرعی را مشخص کرد. مضمون اصلی اول «مشکلات ارتباطی» بود که مضامین فرعی (خود افشاسازی ضعیف، بیاعتمادی، بیثباتی در رابطهی دوستی، طرد و تمسخر توسط همسالان، کنارهگیری، ضعف در ایجاد رابطه دوستی، محدودیت دایرهی دوستی و انزوا) را شامل میشد. مضمون اصلی دوم، «نیاز به صمیمیت» شامل مضامین فرعی (ترس از تنهایی، توجهطلبی، احساس حقارت، تصویر دوست ایده آل، احساس نیاز به حمایت) بود. مضمون اصلی سوم نیز «پیامدهای دوستی دلخواه» شامل مضمونهای فرعی (تجربهی داشتن حامی، تجربهی حس رضایت، تبادل صمیمیت و ایجاد همدلی) بود. نتایج پژوهش، بینشی در باب شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری به وجود میآورد و بررسی تجارب این افراد حول محوردوستی حاکی از محدودیتها، تفاوتها و نیازهای مربوط به دوستی در این دانش آموزان است.
مقاله علمی - پژوهشی
سمیرا طاوسی؛ عبدالله شفیع آبادی؛ حسین سلیمی بجستانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای تربیت جنسی به مادران بر اضطراب دختران پایه پنجم و ششم صورت گرفت. روش پژوهش تجربی با پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم شهرستان قدس در سال تحصیلی 93-94 بودند. ابزار تحقیق نیز پرسشنامه اضطراب حالت _ صفت اشپیل برگر (STAI) بود. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای تربیت جنسی به مادران بر اضطراب دختران پایه پنجم و ششم صورت گرفت. روش پژوهش تجربی با پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم شهرستان قدس در سال تحصیلی 93-94 بودند. ابزار تحقیق نیز پرسشنامه اضطراب حالت _ صفت اشپیل برگر (STAI) بود. نمونه پژوهش حاضر 30 نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان قدس بودند که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و سپس به روش تصادفی ساده در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابتدا از تمام افراد نمونه پیشآزمون گرفته شد. در ادامه مادران دانش آموزان گروه آزمایش طی شش جلسه تحت آموزش مؤلفههای تربیت جنسی قرار گرفتند و در انتها پسآزمون از اعضای نمونه گرفته شد. نتایج تجزیهوتحلیل با استفاده از آزمون ANCOVA (تحلیل کوواریانس تک متغیری) نشاندهنده تفاوت معناداری بین دو گروه با 99 در صد اطمینان بود. میانگین تعدیل شدۀ متغیر اضطراب در گروه آزمایش و در گروه کنترل نشانگر اضطراب کمتر در گروه آزمایش بود. در متغیر اضطراب صفت و متغیر اضطراب حالت نیز میانگین تعدیل شده در گروه آزمایش و در گروه کنترل نشان داد که اضطراب صفت و حالت در گروه آزمایش کاهش یافته است؛ بنابراین در پژوهش حاضر محقق به این نتیجه رسید که آموزش مؤلفههای تربیت جنسی به مادران بر کاهش اضطراب دختران مؤثر بوده است.
مقاله علمی - پژوهشی
سوسن جهاندوست دالنجان؛ زهره علادالدینی؛ هاجر براتی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هوش موفقیت و همدلی عاطفی بر رضایت از زندگی زناشویی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر سن بود که در افراد متأهل ساکن شهر قم در اردیبهشتماه سال 1397 انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و تعداد حجم نمونه ۱۶۵ نفر با روش در دسترس انتخاب شده که به پرسشنامههای رضایت زناشویی اینریچ (1989)، مقیاس همدلی عاطفی مهرابیـان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هوش موفقیت و همدلی عاطفی بر رضایت از زندگی زناشویی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر سن بود که در افراد متأهل ساکن شهر قم در اردیبهشتماه سال 1397 انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و تعداد حجم نمونه ۱۶۵ نفر با روش در دسترس انتخاب شده که به پرسشنامههای رضایت زناشویی اینریچ (1989)، مقیاس همدلی عاطفی مهرابیـان و اپسـتین (1972) و مقیاس هوش موفقیت گریگورنکو و استرنبرگ (2002) پاسخ دادند. یافتهها: نتایج نشان داد که هوش موفقیت با رضایت زناشویی رابطه مثبت و معنادار داشت و از میان ابعاد هوش موفقیت تنها هوش عملی با رضایت زناشویی رابطه مثبت و معنادار داشت. بحث و نتیجهگیری: نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد هوش موفقیت قابلیت پیشبینی رضایت زناشویی را دارد. همچنین سن در رابطه بین هوش و رضایت نقش تعدیل گر ندارد. به این معنا که هوش موفقیت در هر سنی پیشبینی کننده رضایت زناشویی هست.
مقاله علمی - پژوهشی
احمدرضا کیانی؛ داوود فتحی؛ پژمان هنرمند؛ سیما عبدی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سبکهای دلبستگی، حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای با تابآوری روانشناختی در افراد دارای تجربۀ سوگ بود. جامعۀ پژوهش حاضر را افراد دارای تجربۀ سوگ شهر اردبیل تشکیل میدادند که از این جامعه، 250 فرد دارای تجربۀ سوگ به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سبکهای دلبستگی، حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای با تابآوری روانشناختی در افراد دارای تجربۀ سوگ بود. جامعۀ پژوهش حاضر را افراد دارای تجربۀ سوگ شهر اردبیل تشکیل میدادند که از این جامعه، 250 فرد دارای تجربۀ سوگ به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار این پژوهش را پرسشنامۀ سرمایههای روانشناختی لوتانز (2006)، مقیاس سبکهای دلبستگی هازان و شیور (1987)، پرسشنامهی حمایت اجتماعی زیمن و همکاران (1998) و پرسشنامهی سبکهای مقابلهای آدیسون و همکاران (2007) تشکیل دادند. دادهها بهوسیلۀ نرمافزار آماری SPSS22 و ایموس با روش آماری همبستگی و تحلیل مسیر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که اثر مستقیم سبکهای دلبستگی بر تابآوری روانشناختی در افراد دارای تجربه سوگ معنیدار نیست. اثر مثبت و مستقیم حمایت خانواده بر تابآوری افراد دارای تجربۀ سوگ مورد تأیید قرار گرفت، اما اثر حمایت دوستان و دیگران بر تابآوری مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین اثر مثبت و مستقیم سبک مقابلۀ متمرکز بر مشکل با تابآوری افراد سوگوار مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، یافتهها نشان داد که سبک دلبستگی ایمن، سبک دلبستگی دوسوگرا و حمایت اجتماعی از طریق سبکهای مقابلهای بر تابآوری افراد دارای تجربۀ سوگ اثر غیرمستقیم دارند. بهطورکلی نتایج نشان میدهد که مدل پژوهش مبنی بر رابطه سبکهای دلبستگی، حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای بر تابآوری روانشناختی در افراد دارای تجربه سوگ از برازش مطلوب برخوردار است.
مقاله علمی - پژوهشی
مطهره ابویی مهریزی؛ سیده فاطمه موسوی؛ فریبرز باقری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای دلبستگی، خودمراقبتی ذهنآگاه و راهبردهای حفظ رابطه در زنان و مردان متأهل با و بدون تعارض انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع علّی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش در دو گروه شامل کلیه زنان و مردان متأهل ساکن شهر تهران و زنان و مردان متأهل مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ شهر تهران بودند که 183 فرد متأهل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای دلبستگی، خودمراقبتی ذهنآگاه و راهبردهای حفظ رابطه در زنان و مردان متأهل با و بدون تعارض انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع علّی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش در دو گروه شامل کلیه زنان و مردان متأهل ساکن شهر تهران و زنان و مردان متأهل مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ شهر تهران بودند که 183 فرد متأهل (گروه اول: 98 نفر و گروه دوم: 85 نفر) به روش نمونهگیری دردسترس و داوطلب برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. هر دو گروه بهصورت انفرادی به مقیاس خودمراقبتی ذهنآگاه کوککاتن (2015)، پرسشنامۀ تجارب در روابط نزدیک فرالی، والر و برینان (2000) و راهبردهای حفظ رابطۀ استافورد (2011) پاسخ دادند. نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) نشان داد که زنان و مردان دارای تعارض زناشویی، در مؤلفههای خودمراقبتی ذهنآگاه و راهبردهای حفظ رابطه نمرات پایینتر و در سبکهای دلبستگی اجتنابی و اضطرابی نمرات بالاتری نسبت به گروه زنان و مردان بدون تعارض زناشویی کسب کردند. وجود تعارضات حلنشده، موجب تضعیف رفتارهای خودمراقبتی، راهبردهای حفظ رابطه و اتخاذ سبکهای دلبستگی اجتنابی و اضطرابی در زوجین میشود، ازاینرو، ارتقای کیفیت رابطه زوجین به کمک آموزش و آگاه کردن آنها نسبت به استفاده از راهبردهای حفظ رابطه میتواند زوجین را نسبت به رفتارهای خودمراقبتی و اصلاح سبکهای دلبستگی یاری نماید.
مقاله علمی - پژوهشی
میلاد سعیدی
چکیده
جامعه سالم پیش از آنکه به آسایش نیاز داشته باشد، به امنیت ملی نیازمند است، زیرا در سایه امنیت و آرامش است که هر کار خرد و کلان شدنی و دستیافتنی است. ازاینرو دغدغه امنیت در همه شاخههای آن بهویژه امنیت روانی و آرامش جمعی، مهمترین مسئولیت دولتها و خواسته ملتها و جوامع بشمار میرود خانواده معرف چنین نظامی است که در آن اعضا ...
بیشتر
جامعه سالم پیش از آنکه به آسایش نیاز داشته باشد، به امنیت ملی نیازمند است، زیرا در سایه امنیت و آرامش است که هر کار خرد و کلان شدنی و دستیافتنی است. ازاینرو دغدغه امنیت در همه شاخههای آن بهویژه امنیت روانی و آرامش جمعی، مهمترین مسئولیت دولتها و خواسته ملتها و جوامع بشمار میرود خانواده معرف چنین نظامی است که در آن اعضا بهصورت گروه سازماندهیشده و یک کل را میسازند که از مجموع یکایک اجزای آن فراتر است. کودکان در ابتدا، هیچگونه تصوّر و دیدگاهی درباره خیر و شرّ امور ندارند و به همین دلیل مسئول رفتار خود نیستند و عنصر اخلاقی بهحساب نمیآیند و برای تبدیلشدن به عنصر اخلاقی باید یک فرایند تدریجی و پیچیدهای را طی کنند. این فرایند به دو عامل مهم «رشد تواناییهای مادرزادی» و «یادگیری و تجربه بستگی دارد. مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی و از نوع زمینهای یا مبنایی است. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته مطرحشده توسط پژوهشگر انجام شد که نتیجتاً مشخص شد عواملی چون ارتباطات حلقوی خانوادگی امنیت آور، امنیت خانواده نتیجه کارکرد سالم و منظم، رشد اخلاقی مبتنی بر تلاش، اخلاق و برنامه و امنیت خانواده نتیجه کارکرد سالم و منظم نقش محوری در احساس امنیت و رشد فرزندان خانوادههای ایرانی دارند.
مقاله علمی - پژوهشی
مریم رحمتی؛ حسین احمد برآبادی؛ احمد حیدرنیا
چکیده
با توجه به اینکه آموزش مهارتهای ارتباطی برای زوجین قادر خواهد بود سلامت روان و سازگاری زناشویی آنها را تحت تأثیر قرار دهد، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح " وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " بر افزایش سازگاری زناشویی و مؤلفههای آن، در زنان با ازدواج زودهنگام صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر ...
بیشتر
با توجه به اینکه آموزش مهارتهای ارتباطی برای زوجین قادر خواهد بود سلامت روان و سازگاری زناشویی آنها را تحت تأثیر قرار دهد، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح " وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " بر افزایش سازگاری زناشویی و مؤلفههای آن، در زنان با ازدواج زودهنگام صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و طرح آن از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری موردمطالعه پژوهش حاضر کلیه زنان متأهل با ازدواج زودهنگام مراجع کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی بخش زبرخان شهرستان نیشابور سال 1396 بودهاند. نمونه پژوهش 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از بین متقاضیان واجد شرایط برای شرکت در دوره آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 15 نفر) اختصاص یافتند. ابزار پژوهش "مقیاس سازگاری اسپانیر بود که قبل و بعد از مداخله بهوسیله هر دو گروه تکمیل گردید. پایایی ابزار به روش آلفای کرونباخ ارزیابی شد. بسته آموزشی " غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " در 10 جلسه 90 دقیقهای برای گروه مداخله اجرا گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد و همچنین کلیه داده با استفاده از نرمافزار تحلیل آماری اس پی اس اس نسخه 22 انجام شد. نتایج نشان میدهد که آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " بر افزایش سازگاری زناشویی مؤثر بوده است (P<0/05). همچنین این برنامه توانسته است ابعاد رضایت زناشویی (P<0/05)، همبستگی زناشویی (P<0/05)، توافق زناشویی (P<0/05) و ابراز محبت زناشویی (P<0/05) را نیز افزایش دهد. نتیجهگیری: آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " سازگاری زناشویی را افزایش میدهد. بر این اساس، در مشاوره و مداخلات زناشویی میتوان از بسته آموزشی "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " بهمنظور بهبود روابط زوجین و افزایش سازگاری آنها استفاده کرد.