مقاله علمی - پژوهشی
سمیرا میرزایی؛ سمانه نجارپوریان؛ ابراهیم نعیمی؛ عبدالوهاب سماوی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی بهزیستی روانشناختی بر اساس رهیافتهای نهجالبلاغه بود. روش پژوهش حاضر کیفی از نوع تحلیل محتوا بر پایه هرمنوتیک بود و ابزار مورداستفاده، حکمتها و مواعظ کتاب نهجالبلاغه بود که بر اساس روش هرمنوتیک حکمتهای نهجالبلاغه موردبررسی قرار گرفت. محققان ابتدا به مطالعه مبانی بهزیستی روانشناختی مبتنی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی بهزیستی روانشناختی بر اساس رهیافتهای نهجالبلاغه بود. روش پژوهش حاضر کیفی از نوع تحلیل محتوا بر پایه هرمنوتیک بود و ابزار مورداستفاده، حکمتها و مواعظ کتاب نهجالبلاغه بود که بر اساس روش هرمنوتیک حکمتهای نهجالبلاغه موردبررسی قرار گرفت. محققان ابتدا به مطالعه مبانی بهزیستی روانشناختی مبتنی بر دیدگاه امام علی (علیهالسلام) اقدام کردند پسازآنکه نیت مؤلف (امام علی (علیهالسلام)) از طریق روش هرمنوتیک تأیید و نهایی شد و افقهای مؤلف مشخص شد. دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA در دو مرحله کدگذاری شدند در مرحله اول یا همان کدگذاری باز 139 کد استخراج شدند و سپس در مرحله دوم یا کدگذاری محوری، کدهای ساختهشده نزدیک به یکدیگر در هم ادغامشده و کدگذاری نهایی بهصورت گزینشی استخراج شد. یافتههای حاصل از کدگذاری نهایی در 10 مؤلفه شامل شکرگزاری، ارزشمندی، معرفت به خالق، یقین، سعهصدر، شجاعت، امیدواری، رضایتمندی، اطمینان و آزادی، به دست آمد. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که آموزهها و سخنان حکمتآمیز نهجالبلاغه با عقل و استدلال همخوان هستند و در بسیاری از آموزههای نهجالبلاغه توجه خاصی به ارتقای سلامت روان مبذول شده است. همچنین مؤلفههای استخراجشده از نهجالبلاغه با سلامت روان رابطه مستقیم و معناداری دارد علاوه بر این مفاهیم استخراجشده، منطبق با نظریات بهزیستی روانشناختی مانند داینر، ریف، سلیگمن و برخی دیگر از پژوهشهای انجام گرفته است.
مقاله علمی - پژوهشی
زهرا دیدگاه؛ سید صدر الدین شریعتی؛ سعید بهشتی؛ محسن ایمانی نایینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی و تبیین نقش مسئولیتپذیری در تربیت اجتماعی نوجوانان بر اساس تفسیر المیزان بوده است. روش مورداستفاده در این پژوهش تحلیل محتوای تفسیر المیزان بود. جامعه موردنظر پژوهش قرآن و تفاسیر قرآنی بوده و نمونه پژوهش تفسیر المیزان بوده است. روش نمونهگیری نیز سرشماری از آیات قرآن بود. یافتهها نشان داد مسئولیت یعنی مورد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی و تبیین نقش مسئولیتپذیری در تربیت اجتماعی نوجوانان بر اساس تفسیر المیزان بوده است. روش مورداستفاده در این پژوهش تحلیل محتوای تفسیر المیزان بود. جامعه موردنظر پژوهش قرآن و تفاسیر قرآنی بوده و نمونه پژوهش تفسیر المیزان بوده است. روش نمونهگیری نیز سرشماری از آیات قرآن بود. یافتهها نشان داد مسئولیت یعنی مورد بازخواست قرار گرفتن در برابر آنچه به ما سپرده شده است. انسان در مقابل خود، جامعه و پروردگار خویش مکلف به انجام وظایفی است. ازجمله لوازم مسئولیتپذیری اجتماعی میتوان به داشتن اختیار، آگاهی، اراده فردی و جمعی، برخورداری از قدرت و توانمندی، گرایشهای متضاد، انتخاب قبل از عمل اشاره نمود. همچنین از کارکردهای مسئولیتپذیری میتوان به بهبود رابطه میان فرد و جامعه، ارتقای درک و شعور اجتماعی، که یکی از پایههای بسیار مهم در رشد مسئولیتپذیری است، اشاره کرد، زیرا اگر شخصیت اجتماعی درست تربیت نشود، منجر به بروز اختلالاتی مانند افسردگی، بدبینی، استرس و پرخاشگری در روابط اجتماعی نوجوان با دیگران خواهد شد. برای مسئول بارآوردن نوجوانان استفاده از روشهایی مانند: داشتن استقلال، الگوبرداری، نظارت اجتماعی نسبت به عملکرد، ایفای نقش توأم با انضباط، ایجاد فضای تصمیمگیری و مواجهه با نتیجه عمل، کاربردی به نظر میرسد. هدف از مسئول بار آوردن نوجوانان این است که، نوجوانان با شناخت امانات و تعهد نسبت به آنها ولایت خداوند را در زندگی قبول کرده و در قبال آن پاسخگو خواهند بود.
مقاله علمی - پژوهشی
سارا نصراللهی؛ مجتبی تمدنی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناخت الگوهای رفتاری تداومدهنده مشکلات زناشویی در جامعه ایران انجام گرفت. روش تحقیق بهصورت کیفی و ازنظر هدف در شمار مطالعات کاربردی قرار دارد. جامعه آماریپژوهش زوجهای مراجعهکننده به یکی از کلینیکهای منطقه 3 استان تهران بود. نمونهگیری به روش هدفمند بوده است و 25 زن و 25 مرد (25 زوج) در دامنه سنی 30 تا 60 موردمطالعه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناخت الگوهای رفتاری تداومدهنده مشکلات زناشویی در جامعه ایران انجام گرفت. روش تحقیق بهصورت کیفی و ازنظر هدف در شمار مطالعات کاربردی قرار دارد. جامعه آماریپژوهش زوجهای مراجعهکننده به یکی از کلینیکهای منطقه 3 استان تهران بود. نمونهگیری به روش هدفمند بوده است و 25 زن و 25 مرد (25 زوج) در دامنه سنی 30 تا 60 موردمطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته (ضبط گفتههای شرکتکنندگان و پر کردن پرسشنامه) و برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در نظریه استراوس و کوربین طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج حاکی است که الگوهای رفتاری تداومدهنده مشکلات زناشویی به سه گروه کلی الگوی رفتاری (مثلثی، مکمل و متقارن) طبقهبندی میشوند. نتایج تحلیل نشان داد. پژوهش کیفی انجامشده منجر به شناخت دقیق و عمیقتر مشکلات زناشویی زوجین میشود و از این طریق میتوان راهکارهای مشاورهای مناسبی برای ارتقای زندگی زناشویی ارائه داد.
مقاله علمی - پژوهشی
سگینه فتوحی؛ نیلوفر مکائیلی؛ اکبر عطادخت؛ نادر حاجلو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی زوجدرمانی مبتنی بر فراهیجان با زوجدرمانی روایتی بر سازگاری و دلزدگی زناشویی زوجین متعارض انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین ناسازگار مراجعهکننده به دادگاه خانواده، شوراهای حل اختلاف و مراکز مشاوره شهر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی زوجدرمانی مبتنی بر فراهیجان با زوجدرمانی روایتی بر سازگاری و دلزدگی زناشویی زوجین متعارض انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین ناسازگار مراجعهکننده به دادگاه خانواده، شوراهای حل اختلاف و مراکز مشاوره شهر تبریز در طول پاییز 1395 بودند.برای انتخاب نمونه آماری از بین زوجین واجد شرایط ورود به مطالعه 24 زوج (48 نفر) انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین و سپس زوجدرمانی مبتنی بر فراهیجان و زوجدرمانی روایتی طی 8 جلسه 90 دقیقهای برای گروههای آزمایش اجرا شد. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامههای دلزدگی زناشویی پاینز و سازگاری زناشویی اسپانیر در دو مرحله پیش و پسآزمون استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری در برنامه SPSS انجام گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که گروه دریافتکننده زوجدرمانی مبتنی بر فراهیجان نسبت به گروه زوجدرمانی روایتی و گروه کنترل؛ و همچنین گروه دریافتکننده زوجدرمانی روایتی نسبت به گروه کنترل میانگین نمراتشان در پسآزمون سازگاری زناشویی افزایش و در پسآزمون دلزدگی زناشویی کاهش یافته بود. با توجه به نتایج بهدستآمده زوجدرمانی مبتنی بر فراهیجان با توجه به ماهیت تلفیقی خود و استفاده از مبانی و اصول اعتقادی نظریههای مختلف درمانی نسبت به زوجدرمانی روایتی اثربخشی بیشتری بر افزایش سازگاری زناشویی و کاهش دلزدگی زناشویی زوجین متعارض دارد.
مقاله علمی - پژوهشی
سمیه کاظمیان؛ مریم کریمی
چکیده
روابط والد فرزندی بر جنبههای مختلف تحول نوجوان تأثیرگذار است و هویت اجتماعی یکی از ابعاد هویت است که در زندگی فرد و جامعه تأثیر دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هویت اجتماعی با کیفیت روابط والد فرزندی در بین دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان و تعیین تفاوت میان رابطه مادر-فرزند و پدر-فرزند بهعنوان یک پیشبینی کنندهی مهم هویت ...
بیشتر
روابط والد فرزندی بر جنبههای مختلف تحول نوجوان تأثیرگذار است و هویت اجتماعی یکی از ابعاد هویت است که در زندگی فرد و جامعه تأثیر دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هویت اجتماعی با کیفیت روابط والد فرزندی در بین دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان و تعیین تفاوت میان رابطه مادر-فرزند و پدر-فرزند بهعنوان یک پیشبینی کنندهی مهم هویت اجتماعی بود. به این منظور تعداد 319 نفر از نوجوانان دختر دوره دوم دبیرستان شهر یزد به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای بهکاررفته در پژوهش شامل پرسشنامه رابطه والد فرزندی (PCRS) و پرسشنامه هویت اجتماعی بود. بهمنظور تحلیل دادههای پژوهش از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هویت اجتماعی نوجوانان دختر و کیفیت ارتباط آنان با پدر (26/0 = r و 001/0 = P) و کیفیت ارتباط آنان با مادر (18/0 = r و 01/0 = P) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها کیفیت ارتباط با پدر (001/0 = P) بهطور معناداری توانست هویت اجتماعی نوجوانان دختر را پیشبینی کند. درنتیجه ارتباط با پدر سهم بیشتری در پیشبینی هویت اجتماعی دختران دارد.
مقاله علمی - پژوهشی
سمیه هاشمی چلیچه؛ زهرا هاشمی؛ زهرا نقش
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای هیجانات پیشرفت در رابطه میان سبکهای اسنادی، ارزش تکلیف، و فرسودگی تحصیلی در راستای ارائه یک مدل علّی برای روابط بین متغیرهای پژوهش بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهشی شامل دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) تهران بودند که از میان آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، نمونهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای هیجانات پیشرفت در رابطه میان سبکهای اسنادی، ارزش تکلیف، و فرسودگی تحصیلی در راستای ارائه یک مدل علّی برای روابط بین متغیرهای پژوهش بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهشی شامل دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) تهران بودند که از میان آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به تعداد 300 نفر انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانهای پیشرفت پکران، گوئتز و پری (2005)، پرسشنامه سبک اسنادی پیترسون، سیمل، بی یر، آبرامسون، متالسکی و سیلیگمن (1983)، پرسشنامه ارزش تکلیف پینتریچ و دیگروت (1991) و سیاهة فرسودگی تحصیلی سالملاـ آرو و همکاران (2009) استفاده شد. برای پردازش دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. شاخصهای حاصل از نتایج، حاکی از برازش بسیار خوب در هر دو مدل بود.
مقاله علمی - پژوهشی
علی اکبر پونده نژادان؛ یوسفعلی عطاری؛ دردانه حسین
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور تعیین مدل رابطه ی بین خوردن ذهنآگاهانه با کیفیت زندگی با میانجیگری تصویر بدنی و رفتارهای خوردن در زنان دارای اضافه وزن و چاقی در شهر اهواز انجام شد. طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی پژوهش شامل کلیهی زنان متأهل دارای اضافه وزن و چاقی شهر اهواز در سال 1396 است. نمونهی پژوهش حاضر بهوسیلهی ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهمنظور تعیین مدل رابطه ی بین خوردن ذهنآگاهانه با کیفیت زندگی با میانجیگری تصویر بدنی و رفتارهای خوردن در زنان دارای اضافه وزن و چاقی در شهر اهواز انجام شد. طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی پژوهش شامل کلیهی زنان متأهل دارای اضافه وزن و چاقی شهر اهواز در سال 1396 است. نمونهی پژوهش حاضر بهوسیلهی دعوت از طریق آگهی از میان 625 زن داوطلب شهرستان اهواز، 400 نفر با کسب رضایت و با توجه به ملاکهای ورود و خروج به روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند، برگزیده شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی - فرم کوتاه (1996)، پرسشنامهی خوردن ذهنآگاهانه فرامسون، کریستال، شنک، لیتمن، زلیاد و بنیتز (2009)، پرسشنامهی نگرانی از تصویر بدنی لیتلتون، اکسوم و پری (2005) و پرسشنامهی رفتار خوردن داچ ون استرین، فریجترز، برگرز و دفارس (1986) بهره برده شد. جهت تحلیل دادهها از روشهای آماری همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از برنامههای آماری 25-SPSS و 24-AMOS استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد بین خوردن ذهنآگاهانه با کیفیت زندگی، رابطهی مثبت و معنادار و بین تصویر بدنی و رفتارهای خوردن با کیفیت زندگی، رابطهی منفی و معناداری وجود داشت (01/0 > p). همچنین، نتایج شاخصهای برازندگی مدل، از برازش مدل پیشنهادی با یک شاخص اصلاح حمایت کردند. پژوهش حاضر نشان داد که عوامل شناختی (مانند خوردن ذهنآگاهانه و تصویر بدنی) و عوامل رفتاری (مانند رفتارهای خوردن) موجب بهبود کیفیت زندگی زنان دارای اضافه وزن و چاقی نیز میشود.
مقاله علمی - پژوهشی
آرزو امینی؛ آسیه شریعتمدار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر فاجعه سازی و نشخوار فکری مادران کودکان کمتوان ذهنی انجام شد. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح دوگروهی پیشآزمون- پسآزمون بود. بدین منظور، از جامعهی مادران دارای کودک کمتوان ذهنی در منطقه 5 شهر تهران، تعداد 24 نفر انتخابشده و پس از پاسخ به ابزارهای تحقیق بهصورت تصادفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر فاجعه سازی و نشخوار فکری مادران کودکان کمتوان ذهنی انجام شد. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح دوگروهی پیشآزمون- پسآزمون بود. بدین منظور، از جامعهی مادران دارای کودک کمتوان ذهنی در منطقه 5 شهر تهران، تعداد 24 نفر انتخابشده و پس از پاسخ به ابزارهای تحقیق بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش، مداخلات رفتاردرمانی دیالکتیک را به مدت 8 جلسهی 5/1 ساعته دریافت کرد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی، کرایج و اسپینهاون (2001) و مقیاس پاسخهای نشخواری نولن هکسما و مارو (1991) استفاده شد و درنهایت دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج حاصل از پسآزمون مؤید کاهش معنادار نمرات شرکتکنندگان گروه آزمایش در مؤلفههای نشخوار فکری و فاجعه سازی بود (01/0 p<). بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت، رفتاردرمانی دیالکتیک تأثیر مثبت معناداری در کاهش فاجعه سازی و نشخوار فکری مادران کودکان کمتوان ذهنی دارد و میتواند در بهبود وضعیت روانی این گروه مورداستفاده قرار گیرد.
مقاله علمی - پژوهشی
غلامرضا احمدی؛ فرامرز سهرابی؛ احمد برجعلی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر ارزیابی مجدد و فرونشانی هیجانی سربازان با اختلال مصرف مواد افیونی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجامشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه سربازان با اختلال مصرف مواد افیونی تشکیل میدهند که در درمانگاه هوانیروز ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر ارزیابی مجدد و فرونشانی هیجانی سربازان با اختلال مصرف مواد افیونی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجامشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه سربازان با اختلال مصرف مواد افیونی تشکیل میدهند که در درمانگاه هوانیروز کرمان تحت درمان نگهدارنده متادون بودند. نمونه موردمطالعه نیز متشکل از 40 آزمودنی بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. پس از تفکیک گروهها، ابتدا پیشآزمون انجام گرفت و سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسهی 90 دقیقهای آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس را دریافت کرد؛ در پایان پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش تنظیم هیجان، افزایش ارزیابی مجدد و کاهش فرونشانی هیجانی را در پی داشته است؛ با توجه به یافتهها میتوان گفت که آموزش تنظیم هیجان با افزایش راهبرد سازگارانه (ارزیابی مجدد) و کاهش راهبرد ناسازگارانه تنظیم تجارب هیجانی (فرونشانی)، میتواند زمینه را برای بهبود اختلال مصرف مواد افیونی فراهم سازد.
مقاله علمی - پژوهشی
حسین کشاورز افشار؛ جواد میرزایی
چکیده
اضطراب تحصیلی بر تمام جنبههای زندگی دانشجویان تأثیر میگذارد و به نظر میرسد در بین متغیرهای فراوانی که بر این تأثیرگذار است، سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی نقش مهمی در این خصوص داشته باشد.پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب تحصیلی بر اساس سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی در دانشجویان انجام شد. ...
بیشتر
اضطراب تحصیلی بر تمام جنبههای زندگی دانشجویان تأثیر میگذارد و به نظر میرسد در بین متغیرهای فراوانی که بر این تأثیرگذار است، سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی نقش مهمی در این خصوص داشته باشد.پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب تحصیلی بر اساس سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی در دانشجویان انجام شد. در این مطالعه همبستگی با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 130 دانشجوی کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی، پرسشنامه هوش هیجانی و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمکطلبی و خودکارآمدی با اضطراب تحصیلی ارتباط معناداری داشتند. این متغیرها توانستند 42 درصد از واریانس اضطراب تحصیلی را پیشبینی کنند. خودکارآمدی بیشترین نقش را در پیشبینی اضطراب تحصیلی داشت. نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمکطلبی و خودکارآمدی در پیشبینی اضطراب تحصیلی دانشجویان بود. بنابراین، توجه به این متغیرها نقش حیاتی در پیشبینی اضطراب تحصیلی دارد.