مقاله علمی - پژوهشی
رضا مژدهی؛ احمد اعتمادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میانجی های درمانی و اثربخش درمان پذیرش و تعهد و ارائه ی راه حل هایی به منظور بهینه سازی شیوه های درمانی اختلال اضطراب فراگیر، انجام شد. نمونه ی پژوهش شامل پنج نفر بود که از نظر سن، جنس، سابقه ی ابتلا به بیماری و همبودی با افسردگی، متفاوت بودند و با استفاده از روش « نمونه گیری هدفمند» از بین 36 نفر عضو جامعه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میانجی های درمانی و اثربخش درمان پذیرش و تعهد و ارائه ی راه حل هایی به منظور بهینه سازی شیوه های درمانی اختلال اضطراب فراگیر، انجام شد. نمونه ی پژوهش شامل پنج نفر بود که از نظر سن، جنس، سابقه ی ابتلا به بیماری و همبودی با افسردگی، متفاوت بودند و با استفاده از روش « نمونه گیری هدفمند» از بین 36 نفر عضو جامعه (شامل مراجعان 25 تا 60 سال مراکز مشاوره و بهداشتی و درمانی شهر سنندج در تیر و مرداد ماه 1389) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بود از SCID-I ، پرسشنامه ی بالینی چندمحوری میلون، پرسشنامه ی پذیرش، پرسشنامه ی زندگی مبتنی بر ارزش و پرسشنامه ی اختلال اضطراب فراگیر، نتایج پژوهش نشان داد که درمان موثر است و متغیرهای پذیرش و زندگی مبتنی بر ارزش به عنوان میانجی درمانی عمل میکنند. مدل میانجی های درمانی نیز براساس روند تغییر متغیرهای پژوهش ترسیم گردید.
مقاله علمی - پژوهشی
محمد حسین سالاری فر؛ حمیدرضا پور اعتماد
چکیده
خودتنظیمی تحصیلی یکی از موضوعات اساسی آموزش و پرورش است که به نظر می رسد با فراشناخت در رابطه می باشد، بررسی این ارتباط از جنبه نظری و کاربردی دارای اهمیت است، پس هدف این مطالعه بررسی و تعیین نقش مولفه های فراشناختی در خودتنظیمی تحصیلی بود، روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که 318 دانش آموز پسر پایه دوم دبیرستان از منطقه شش آموزش و پرورش ...
بیشتر
خودتنظیمی تحصیلی یکی از موضوعات اساسی آموزش و پرورش است که به نظر می رسد با فراشناخت در رابطه می باشد، بررسی این ارتباط از جنبه نظری و کاربردی دارای اهمیت است، پس هدف این مطالعه بررسی و تعیین نقش مولفه های فراشناختی در خودتنظیمی تحصیلی بود، روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که 318 دانش آموز پسر پایه دوم دبیرستان از منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران، به روش نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. آنان پرسشنامه های باورهای فراشناختی ولز کارترایت- هاتون (2004)، حالت فراشناختی اونیل و عابدی (1996) و خودتنظیمی تحصیلی ریان و کاتل (1989) را تکمیل کردند، داده ها با استفاده از روش رگرسیون چند متغیری گام به گام ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل شد، یافته های پژوش نشان دادکه حالت فراشناختی با خودتنظیمی تحصیلی رابطه مثبت دارد، اما بین باورهای فراشناختی و خودتنظیمی تحصیلی رابطه منفی وجود دارد، به علاوه مولفه های برنامه ریزی، کنترل ناپذیری و نیاز به کنترل، 26 درصد از واریانس خودتنظیمی را پیش بینی میکنند، براساس مبانی نظری و نتایج این پژوهش، باورها و حالت فراشناختی یا خودتنظیمی تحصیلی، به گونه متفاوت رابطه دارند، بنابراین، آموزش مولفه های فراشناختی می تواند در بهبود و افزایش خودتنظیمی تحصیلی دانش آموازن موثر باشد، البته به هنگام انتخاب و تدوین محتوی آموزشی، یافته های این پژوهش باید مدنظر قرار گیرد.
مقاله علمی - پژوهشی
سمیه محمد تبار؛ حسین اسکندری
چکیده
به منظور بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان تحقیقی به روش توصیفی از نوع همبستگی در شرکت هفت الماس انجام شد، نمونه پژوهش شامل 227 نفر از کارکنان شرکت یاد شده بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند، برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مذکور به ترتیب 728/0 ، 726/0 و 718/0 محاسبه گردید، تجزیه ...
بیشتر
به منظور بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان تحقیقی به روش توصیفی از نوع همبستگی در شرکت هفت الماس انجام شد، نمونه پژوهش شامل 227 نفر از کارکنان شرکت یاد شده بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند، برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مذکور به ترتیب 728/0 ، 726/0 و 718/0 محاسبه گردید، تجزیه و تحلیل اجرایی پژوهش با استفاده از روش همبستگی و معادلات ساختاری انجام پذیرفت، در نهایت نتایج حاصل از این تحقیق نشان دادکه رفتار شهروندی سازمانی و هوش هیجانی بر رضایت شغلی تاثیر دارند. همچنین نتایج حاکی از آن است که رفتار شهروندی سازمانی 48 درصد تغییرات رضایت شغلی را تبیین میکند وهوش هیجانی 76 درصد تغییرات شغلی را تبیین میکند، یافته های جانبی پژوهش نشان دادکه بین رضایت شغلی و سطح تحصیلات رابطه معناداری وجود دارد اما در این پژوهش بین دو جنس تفاوت معناداری به لحاظ رضایت شغلی وجود نداشت
مقاله علمی - پژوهشی
سیروس حاتمی فرد؛ سعید موسی کافی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مهارت ابراز وجود والدین بر میزان سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان انجام شد. این پژوهش در بین دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه شهر صومعه سرا با نمونه آماری 24 نفر به روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم انجام شد، روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مهارت ابراز وجود والدین بر میزان سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان انجام شد. این پژوهش در بین دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه شهر صومعه سرا با نمونه آماری 24 نفر به روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم انجام شد، روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری اجتماعی ویژه دانش آموزان دبیرستانی (AISS) (سینها و سنیگ 19993) بود. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه ی آموزش مهارت ابراز وجود والدین بر افزایش سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان اثر داشته است، مهارت حل مسئله بر سازگاری اجتماعی فرزندان اثر داشت ولی بر پیشرفت تحصیلی آنان اثر معناداری نداشته است، این یافته ها میتواند برای رشد و ارتقای سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله علمی - پژوهشی
پریسا یاسمی نژاد؛ محسن گل محمدیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ویژگی های شخصیتی (پنج عامل اصلی شامل بی ثباتی هیجانی، برون گرایی، باز بودن به تجربه ها و توافق و وجدانی بودن) با رضایت زناشویی انجام شد، جامعه آماری شامل کلیه بیوه زنان ازدواج کرده با برادر شوهر در کرمانشاه بود، نمونه مورد مطالعه (43) نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، ابزار پژوهش شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ویژگی های شخصیتی (پنج عامل اصلی شامل بی ثباتی هیجانی، برون گرایی، باز بودن به تجربه ها و توافق و وجدانی بودن) با رضایت زناشویی انجام شد، جامعه آماری شامل کلیه بیوه زنان ازدواج کرده با برادر شوهر در کرمانشاه بود، نمونه مورد مطالعه (43) نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رضایت زناشویی اتریچ و پرسشنامه پنج عاملی شخصیتی (NEO-FFI) بود، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روشهای همبستگی ساده و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد، یافته های پژوهش نشان دادکه بین عامل شخصیتی بی ثباتی هیجانی و رضایت زناشویی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد، متغیر چند وظیفه شناسی همبستگی مثبت و معنادار با رضایت زناشویی دارد، تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد دو متغیر بی ثباتی هیجانی و وظیفه شناسی پیش بینی کننده های خوبی برای رضایت زناشویی بودند و با هم 13% درصد واریانس متغیر ملاک یعنی رضایت زناشویی را تبیین میکنند یافته ها اهمیت عوامل شخصیت را در تبیین رضایت زناشویی خاطرنشان می سازد.
مقاله علمی - پژوهشی
زهرا غلامی حیدر آبادی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور پیش بینی انگیزش و فرسودگی شغلی مشاوران شهر تهران براساس فرهنگ سازمانی انجام گرفت، این پژوهش از نوع همبستگی بود، جامعه آماری شامل کلیه مشاوران زن و مرد (تعداد 1042 نفر) سازمان آموزش و پرورش شهر تهران بود که با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی 300 نفر از بین آنان انتخاب شد، داده ها به کمک پرسشنامه های فرهنگ سازمانی، ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور پیش بینی انگیزش و فرسودگی شغلی مشاوران شهر تهران براساس فرهنگ سازمانی انجام گرفت، این پژوهش از نوع همبستگی بود، جامعه آماری شامل کلیه مشاوران زن و مرد (تعداد 1042 نفر) سازمان آموزش و پرورش شهر تهران بود که با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی 300 نفر از بین آنان انتخاب شد، داده ها به کمک پرسشنامه های فرهنگ سازمانی، انگیزش شغلی و فرسودگی شغلی گردآوری و با بهره گیری از آزمون t مستق و رگرسیون چند متغیره تحلیل شد، یافته های پژوهش نشان داد بین فرهنگ سازمانی در ابعاد کارآفرینی و مشارکتی با انگیزش شغلی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد و بین فرهنگ سازمانی در ابعاد کارآفرینی و مشارکتی با فرسودگی شغلی رابطه منفی معناداری وجود دارد، همچنین یافته ها نشان داد بین فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی مشاوران در دو جنس زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که مشاورین زن از میزان فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی بیشتری برخوردار بودند اما بین فرسودگی شغلی مشاوران زن و مرد تفاوت معناداری مشاهده نگردید، هر چه میزان فرهنگ سازمانی در ابعاد کارآفرینی و مشارکتی افزایش می یابد میزان انگیزش شغلی بیشتر شده و فرسودگی شغلی کاهش می یابد.
مقاله علمی - پژوهشی
بهناز سادات جعفری؛ علی فتحی آشتیانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه گروهی فرزند پروری مثبت بر نشانه های مرضی کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه بود. روش پژوهش از نوع شبه تجربی براساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است، جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه مادران کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به ADHD که به دو مرکز درمانی مراجعه کرده بودند و پس ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه گروهی فرزند پروری مثبت بر نشانه های مرضی کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه بود. روش پژوهش از نوع شبه تجربی براساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است، جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه مادران کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به ADHD که به دو مرکز درمانی مراجعه کرده بودند و پس از ارزیابی اولیه براساس ملاک های ورود به نمونه، 20 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، سپس گروه آزمایش در 8 جلسه 120 دقیقه ای تحت آموزش گروهی فرزندپرروی مثبت قرار گرفتند، آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در 3 مرحله، پیش آزمون، پس آزمون و مرحله پیگیری از طریق مقیاس تعیین شدت علائم اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه (CSI-4) مورد ارزیابی قرار گرفتند، داده های بدست آمده با روشهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل فرار گرفتند، یافته های پژوهش نشان داد که اجرای برنامه گروهی فرزندپروری مثبت منجر به کاهش معنی دار نشانه های اصلی ADHD در کودکان در مقایسه با گروه کنترل شده است، لذا پیشنهاد میشود درمانگران از این روش برای کمک به این گروه کودکان استفاده نمایند.