مقاله علمی - پژوهشی
مهدی زارع بهرام آبادی؛ ایمان دره
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین دلبستگی شغلی، مسئولیت پذیری و تحلیل عاطفی با رضایت شغلی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کارگران قراردادی و پیمانکاری کارخانه آلومینیوم سازی اراک تشکیل می دادند.نمونه آماری شامل 180 نفر بود که بصورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه های رضایت شغلی اسپکتور، فرسودگی شغلی مسلش و جکسون، دلبستگی شغلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین دلبستگی شغلی، مسئولیت پذیری و تحلیل عاطفی با رضایت شغلی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کارگران قراردادی و پیمانکاری کارخانه آلومینیوم سازی اراک تشکیل می دادند.نمونه آماری شامل 180 نفر بود که بصورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه های رضایت شغلی اسپکتور، فرسودگی شغلی مسلش و جکسون، دلبستگی شغلی کانونگو و مقیاس مسئولیت پذیری پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری ضریب پیرسون نشان داد که بین چهار متغییر مورد مطالعه رابطه وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون همزمان جهت پیش بینی رضایت شغلی نشان داد که تحلیل عاطفی مهمترین پیش بینی کننده رضایت شغلی نشان داد که تحلیل عاطفی مهمترین پیش بینی کننده رضایت شغلی است. سه متغیر تحلیل عاطفی، مسئولیت پذیری و دلبستگی شغلی روی هم رفته می توانند 5/35 از رضایت شغلی را پیش بینی کنند. لذا می توان نتیجه گرفت که هرچه میزان دلبستگی شغلی و مسئولیت پذیری بیشتر و تحلیل عاطفی کمتر باشد، کارگران رضایت شغلی بیشتری را تجربه خواهند کرد.
مقاله علمی - پژوهشی
مهدی صادقیان سورکی؛ عبدالرسول جمشیدیان
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه هویت سازمانی و تعهد سازمانی بود. این پژوهش در بین مدرسان مراکز تربیت معلم استان چهار محال و بختیاری و با نمونه آماری برابر با 56 نفر به روش نمونه گیری طبقه بندی متناسب با حجم انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی و ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه تعهد سازمانی مییر و آلن و پرسشنامه هویت سازمانی چنی بوده است. برای بررسی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه هویت سازمانی و تعهد سازمانی بود. این پژوهش در بین مدرسان مراکز تربیت معلم استان چهار محال و بختیاری و با نمونه آماری برابر با 56 نفر به روش نمونه گیری طبقه بندی متناسب با حجم انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی و ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه تعهد سازمانی مییر و آلن و پرسشنامه هویت سازمانی چنی بوده است. برای بررسی داده های بدست آمده از رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه وفاداری با تعهد عاطفی، مولفه عضویت با تعهد هنجاری و مولفه شباهت با تعهد پایدار رابطه معناداری دارند. همچنین یافته های حاصل از مقایسه میانگین ها در بین جنسیت، عدم تفاوت بین میزان پاسخگویی را در بین دو جنس نشان می دهد اما در مورد سن، نشان دهنده وجود تفاوت در بین میانگین هویت سازمانی و تعهد سازمانی می باشد. نتایج پژوهش می تواند در جهت رشد و اعتلای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در آموزش و پرورش کمک شایانی نموده و فهم متغیرهای پیشایند تعهد سازمانی را در این مراکز آسان نماید.
مقاله علمی - پژوهشی
سمیه کاظمیان
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی درمانگری شناختی مبتنی بر فن خودگویی بر کاهش هراس اجتماعی انجام شد. به این منظور طی یک سال از بین مراجعان به مرکز مشاوره، 18 آزمودنی مبتلا به هراس اجتماعی که موافق شرکت در این نوع از درمان بوده و متعهد شرکت در تمام جلسات شدند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه نمونه با ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی درمانگری شناختی مبتنی بر فن خودگویی بر کاهش هراس اجتماعی انجام شد. به این منظور طی یک سال از بین مراجعان به مرکز مشاوره، 18 آزمودنی مبتلا به هراس اجتماعی که موافق شرکت در این نوع از درمان بوده و متعهد شرکت در تمام جلسات شدند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه نمونه با استفاده از ابزار تشخیصی پرسشنامه هراس اجتماعی و ملاک های تشخیصی DSM-IV تعیین شده بودند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه هراس اجتماعی استفاده شد. تحلیل آماری داده ها نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر فن خودگویی بر کاهش هراس اجتماعی موثر است.
مقاله علمی - پژوهشی
منوچهر کامکار؛ مینا صالحی
چکیده
هدف پژوهش بررسی تاثیر آموزش پیش از ازدواج بر انتظارات زناشویی ناکارآمد دانشجویان در آستانه ازدواج بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان در شرف ازدواج ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و نمونه تحقیق تعداد 50 نفر از دانشجویان مذکور بودند که به صورت داوطلبانه در طرح شرکت نمودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی تاثیر آموزش پیش از ازدواج بر انتظارات زناشویی ناکارآمد دانشجویان در آستانه ازدواج بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان در شرف ازدواج ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و نمونه تحقیق تعداد 50 نفر از دانشجویان مذکور بودند که به صورت داوطلبانه در طرح شرکت نمودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. روش تحقیق در این پژوهش نیمه تجربی بود. آزمودنی ها قبل از جلسات آموزشی به پرسشنامه انتظارات زناشویی نا کارآمد پاسخ دادند و نمرات آنها به عنوان پیش آزمون محاسبه شد سپس آموزش های پیش از ازدواج به عنوان متغیر مستقل و به صورت گروهی طی شش جلسه به گروه آزمایش ارائه شد و یک هفته پس از اتمام جلسات مجددا به هر دو گروه آزمایش و کنترل پرسشنامه های انتظارات زناشویی ناکارآمد ارائه شد. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS-18 تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش پیش از ازدواج، انتظارات زناشویی ناکارآمد دانشجویان در آستانه ازدواج را به طور معناداری کاهش داده است.
مقاله علمی - پژوهشی
ابوالفضل کرمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رضایت از زندگی با سلامت عمومی و سازگاری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر دبیرستانی منطقه 10 آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل می دادند. نمونه آماری شامل 225 نفر بود که از پایه اول 75 نفر و در پایه های دوم و سوم رشته های نظری از هر رشته در هر پایه 25 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رضایت از زندگی با سلامت عمومی و سازگاری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر دبیرستانی منطقه 10 آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل می دادند. نمونه آماری شامل 225 نفر بود که از پایه اول 75 نفر و در پایه های دوم و سوم رشته های نظری از هر رشته در هر پایه 25 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه های رضایت از زندگی داینر و سلامت عمومی GHQ 28 و پرسشنامه سازگاری سینگ و سینا پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سه متغیر مورد مطالعه رابطه بالائی وجود دارد آزمون آماری تحلیل واریانس موید این بود که بین متغیرها در پایه های مختلف فقط در متغیر سازگاری بین دو پایه اول و دوم تفاوت معنا دار است. همچنین تحلیل رگرسیون گام به گام جهت پیش بینی رضایت از زندگی نشان داد که علائم جسمانی مهمترین پیش بینی کننده سازگاری اجتماعی و عاطفی است و این سه متغیر روی هم رفته می توانند 85 درصد رضایت از زندگی را پیش بینی کنند. لذا می توان نتیجه گرفت که هرچه میزان سلامت جسمانی، سازگاری اجتماعی و عاطفی دانش آموزان بیشتر باشد رضایت از زندگی بیشتری را تجربه خواهند کرد.
مقاله علمی - پژوهشی
حسین قمری گیوی؛ عبدالصمد آق
چکیده
اختلال هراس اجتماعی با ترس پایدار و مشخص از موقعیت های اجتماعی یا عملکردی مشخص می شود و ممکن است همراه با کم رویی و احساس حقارت باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی درمان شناختی-رفتاری به سه شکل تحت وب، به شیوه بسته نرم افزاری و به شیوه بالینی در مقایسه با گروه گواه برای اختلال هراس اجتماعی انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 68 دانشجوی مبتلا ...
بیشتر
اختلال هراس اجتماعی با ترس پایدار و مشخص از موقعیت های اجتماعی یا عملکردی مشخص می شود و ممکن است همراه با کم رویی و احساس حقارت باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی درمان شناختی-رفتاری به سه شکل تحت وب، به شیوه بسته نرم افزاری و به شیوه بالینی در مقایسه با گروه گواه برای اختلال هراس اجتماعی انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 68 دانشجوی مبتلا به اختلال هراس اجتماعی بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس از میان بیماران مراجعه کننده به مرکز مشاوره حضوری و آنلاین جایگزین شدند. در این پژوهش از ابزارهای سیاهه هراس اجتماعی و نیز مصاحبه بالینی ساختار یافته استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که روش های درمان شناختی-رفتاری به شکل های تحت وب و بسته نرم افزاری در مقایسه با گروه گواه در کاهش نمرات سیاهه هراس اجتماعی تفاوت معنادار نشان می دهند ولی در مقایسه اثر بخشی این دو روش با هم رابطه به دست نیامد. علاوه بر این بین دو روش ذکر شده و درمان بالینی رابطه وجود داشت به صورتی که درمان بالینی از سایر روش ها موثرتر بود. یافته ها حاکی از این هستند که درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر رایانه یک روش درمانی عملی و قابل قبول برای درمان اختلال هراس اجتماعی است.
مقاله علمی - پژوهشی
داوود نوده ای
چکیده
در این مقاله ما به دنبال طرح ضرورت توجه به مبانی دینی در نقد نظریه های مشاوره و رواندرمانی و ارائه نظریه های جدید و طراحی الگوهای بومی مبتنی بر آن هستیم. برای روشن شدن این ضرورت ابتدا با تکیه بر اصول گرایی معرفت شناختی، ضرورت توجه به زیربناهای اساسی این نظریه ها مطرح گردیده است. سپس به بررسی زیربناهای فکری و فلسفی در دوران مدرنیته و ...
بیشتر
در این مقاله ما به دنبال طرح ضرورت توجه به مبانی دینی در نقد نظریه های مشاوره و رواندرمانی و ارائه نظریه های جدید و طراحی الگوهای بومی مبتنی بر آن هستیم. برای روشن شدن این ضرورت ابتدا با تکیه بر اصول گرایی معرفت شناختی، ضرورت توجه به زیربناهای اساسی این نظریه ها مطرح گردیده است. سپس به بررسی زیربناهای فکری و فلسفی در دوران مدرنیته و پست مدرنیته پرداخته شده و مبانی اصلی حاکم بر هر یک از این دوره ها بررسی گردیده است. در ادامه نیز به بیان تبلور این زیربناها در نظریه های اساسی مشاوره و رواندرمانی پرداخته شده و در نهایت تعارض اساسی آنها با مبانی دینی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و ضرورت نقد اساسی این مبانی و ارائه نظریات جدید و طراحی الگوهای بومی مبتنی بر آموزه های دینی بیان گردیده و در نهایت پیشنهادی برای انجام این کار در چند مرحله ارائه شده است.