نجمه بلالی دهکردی؛ مریم فاتحی زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمانهای هیجانمدار و رواندرمانیپویشیکوتاهمدت فشرده بر سازگاری زناشویی زنان با تجربه ترومای پیچیده دورانکودکی انجام شد. جامعه پژوهش را زنان متاهل دارای سابقه ترومای پیچیده دورانکودکی و روابط زوجی آشفته در شهرکرد در سال 1400 تشکیل میدادند. نمونهگیری پژوهش از طریق فراخوان و به صورت داوطلبانه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمانهای هیجانمدار و رواندرمانیپویشیکوتاهمدت فشرده بر سازگاری زناشویی زنان با تجربه ترومای پیچیده دورانکودکی انجام شد. جامعه پژوهش را زنان متاهل دارای سابقه ترومای پیچیده دورانکودکی و روابط زوجی آشفته در شهرکرد در سال 1400 تشکیل میدادند. نمونهگیری پژوهش از طریق فراخوان و به صورت داوطلبانه انجام شد. پس از بررسی ملاکهای ورود به نمونه، در نهایت شش نفر انتخاب و به شکل تصادفی در هر مداخله قرار گرفتند. پس از اجرا، رویکردها مورد مقایسه قرار گرفتند. دادههای پژوهش با روش مورد منفرد تحلیل شدند. نتایج تحلیل دیداری بین دو موقعیت مداخله و خط پایه شامل دادههای ناهمپوش، تغییرات میانه و میانگین، تغییرات سطح نسبی و مطلق، بیانگر اثربخشی هر دو درمان بر سازگاری زناشویی بود. تغییرات میانه و میانگین برای درمانهای هیجانمدار و رواندرمانیپویشیکوتاهمدت فشرده بیانگر اثربخشی هر دو رویکرد بر افزایش سازگاری زناشویی در اواسط و پایان جلسات درمانی بود. همچنین تغییرات سطح نسبی برای هر دو درمان نشاندهنده افزایش سازگاری زناشویی در مراحل اولیه درمان بود. نتایج در مورد تغییرات مطلق برای رواندرمانی پویشیکوتاهمدت فشرده و درمان هیجانمدار بیانگر آن بود که هر دو درمان توانستهاند منجر به تغییرات فوری در نمره سازگاری زناشویی شوند. درصد ناهمپوشی نیز برای هر دو درمان بیانگر اثربخشی بالای این دو درمان برای سازگاری زناشویی بود. با توجه به مقادیر به دست آمده از تغییرات میانه، میانگین، تغییرات سطح و شاخص درصد دادههای ناهمپوش، نتایج نشان دهنده آن است که درمان هیجانمدار نسبت به رواندرمانی پویشیکوتاهمدت فشرده در افزایش سازگاری زناشویی موثرتر عمل کرده است.
عطیه حاجی بابایی راوندی؛ پریسا تجلی؛ افسانه قنبری پناه؛ منصوره شهریاری احمدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر سلامت عمومی و سازگاری زناشویی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دارای دانش آموزان ۷ تا 11 ساله با اختلال نقص توجه/بیش فعالی (بیش فعالی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر سلامت عمومی و سازگاری زناشویی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دارای دانش آموزان ۷ تا 11 ساله با اختلال نقص توجه/بیش فعالی (بیش فعالی غالب) در سال تحصیلی 1400-1401 شهر تهران بود. حجم نمونه شامل 30 نفر بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای گروه آزمایشی، برنامه آموزش فرزندپروری مثبتنگر اجرا شد در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلر، 1972) و مقیاس سازگاری زناشویی (اسپانیر، 1976) بود. نتایج نشان داد که برنامه فرزندپروری مثبت باعث بهبود سلامت عمومی و سازگاری زناشویی شده است. یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با برنامه آموزشی فرزندپروری مثبت فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود سلامت عمومی و سازگاری زناشویی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی از این مداخله استفاده نمایند.
محمد سید حسن طهرانی؛ کیوان کاکابرایی؛ حسن امیری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی بومی «مشاوره پیش از ازدواج» و بررسی اثربخشی آن بر آگاهی نسبت به خود و همسر، پذیرش و مسئولیت پذیری نسبت به همسر و نیز سازگاری زناشویی است. طرح پژوهشی از لحاظ هدف، از نوع «کاربردی» و از نظر شیوه اجرا، در مرحله تدوین الگو(بخش کیفی پژوهش) از نوع «نظریه زمینه ای»، «تحلیل مضمونی» و «تجربه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی بومی «مشاوره پیش از ازدواج» و بررسی اثربخشی آن بر آگاهی نسبت به خود و همسر، پذیرش و مسئولیت پذیری نسبت به همسر و نیز سازگاری زناشویی است. طرح پژوهشی از لحاظ هدف، از نوع «کاربردی» و از نظر شیوه اجرا، در مرحله تدوین الگو(بخش کیفی پژوهش) از نوع «نظریه زمینه ای»، «تحلیل مضمونی» و «تجربه زیسته افراد خبره»، و در مرحله اثربخشی (بخش کمی پژوهش) از نوع «شبه آزمایشی» و به روش «پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری همراه با گواه» است. در مرحله تدوین الگو، با بررسی نظریات مربوط به ازدواج، روش های مشاوره ای متخصصان داخلی و نیز آموزه های دینی، الگوی بومی مشاوره پیش از ازدواج تدوین شد. در مرحله ارزیابی اثربخشی این الگو، تعداد 44 نفر (22زوج) از افراد متقاضی دریافت مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کننده به مرکز مشاوره ، به طور تصادفی در دو گروه مساوی تقسیم بندی شدند. گروه آزمایشی از روش مشاوره تدوین شده استفاده کردند و گروه گواه از سایر روش های مشاوره ای بهره بردند. برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه ساختارمند، قبل از مشاوره (پیش آزمون)، بعد از مشاوره (پس آزمون) و بعد از حداقل 4 ماه پس از ازدواج (پیگیری) استفاده شد. برای تحلیل نتایج از روش آماری تحلیل واریانس و آزمون t استفاده شد. در بخش اثربخشی، نتایج نشان می دهد افرادی که از این الگوی مشاوره پیش از ازدواج بهره گرفته اند، به شکل معنی دار(P≤0/001) از سطح بهتری در شاخص های مربوطه برخوردارند.
مریم رحمتی؛ حسین احمد برآبادی؛ احمد حیدرنیا
چکیده
با توجه به اینکه آموزش مهارتهای ارتباطی برای زوجین قادر خواهد بود سلامت روان و سازگاری زناشویی آنها را تحت تأثیر قرار دهد، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح " وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " بر افزایش سازگاری زناشویی و مؤلفههای آن، در زنان با ازدواج زودهنگام صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر ...
بیشتر
با توجه به اینکه آموزش مهارتهای ارتباطی برای زوجین قادر خواهد بود سلامت روان و سازگاری زناشویی آنها را تحت تأثیر قرار دهد، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح " وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " بر افزایش سازگاری زناشویی و مؤلفههای آن، در زنان با ازدواج زودهنگام صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و طرح آن از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری موردمطالعه پژوهش حاضر کلیه زنان متأهل با ازدواج زودهنگام مراجع کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی بخش زبرخان شهرستان نیشابور سال 1396 بودهاند. نمونه پژوهش 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از بین متقاضیان واجد شرایط برای شرکت در دوره آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 15 نفر) اختصاص یافتند. ابزار پژوهش "مقیاس سازگاری اسپانیر بود که قبل و بعد از مداخله بهوسیله هر دو گروه تکمیل گردید. پایایی ابزار به روش آلفای کرونباخ ارزیابی شد. بسته آموزشی " غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " در 10 جلسه 90 دقیقهای برای گروه مداخله اجرا گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد و همچنین کلیه داده با استفاده از نرمافزار تحلیل آماری اس پی اس اس نسخه 22 انجام شد. نتایج نشان میدهد که آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " بر افزایش سازگاری زناشویی مؤثر بوده است (P<0/05). همچنین این برنامه توانسته است ابعاد رضایت زناشویی (P<0/05)، همبستگی زناشویی (P<0/05)، توافق زناشویی (P<0/05) و ابراز محبت زناشویی (P<0/05) را نیز افزایش دهد. نتیجهگیری: آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " سازگاری زناشویی را افزایش میدهد. بر این اساس، در مشاوره و مداخلات زناشویی میتوان از بسته آموزشی "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " بهمنظور بهبود روابط زوجین و افزایش سازگاری آنها استفاده کرد.
فاطمه شجاعی؛ رضوان السادات جزایری؛ سید احمد احمدی؛ مریم السادات فاتحی زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرات میزان تفاوت سطح تحصیلی زوجین بر سازگاری زناشویی و عملکرد ازدواج، انجام گرفته است. طرح این پژوهش، توصیفی علی- مقایسهای بود. حجم نمونه 120 نفر از زوجین شهر اصفهان بودند که حداقل 5 سال از زندگی مشترک آنها میگذشت. این افراد بهصورت خوشهای از میان زوجینی که در نواحی مختلف اصفهان ساکن بودند انتخاب و در ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرات میزان تفاوت سطح تحصیلی زوجین بر سازگاری زناشویی و عملکرد ازدواج، انجام گرفته است. طرح این پژوهش، توصیفی علی- مقایسهای بود. حجم نمونه 120 نفر از زوجین شهر اصفهان بودند که حداقل 5 سال از زندگی مشترک آنها میگذشت. این افراد بهصورت خوشهای از میان زوجینی که در نواحی مختلف اصفهان ساکن بودند انتخاب و در سه گروه، الف: میزان تحصیلات مرد بالاتر از زن است (40 نفر)، ب: میزان تحصیلات زن بالاتر از مرد است (نفر 40) وج: سطوح همسان تحصیلی بین زوجین (40 نفر)، قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سازگاری زناشویی زوجی اصلاح شده (RDAS)، پرسشنامهی سنجش عملکرد (کارایی) ازدواج و پرسشنامه نئو فرم کوتاه 60 سؤالی استفاده شد که با استفاده از نرمافزار spss تحلیل آماری انجام گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس (آنکوا) و (مانکوا) نشان داد که میزان سازگاری زناشویی و برخی مؤلفههای عملکرد ازدواج، در ترکیبات زوجی گوناگون به لحاظ سطوح تحصیلی، متفاوت است. بر اساس نتایج، سازگاری زناشویی در همسرانی که تحصیلات مرد بالاتر از زن بود، بیشتر نشان داده شد؛ اما هیچ تفاوتی در عملکرد ازدواج زوجین با سطوح مختلف تحصیلی، به دست نیامد؛ اما از نظر ابراز گری عاطفی، ارتباط، اقتصاد و مسائل مالی، زوجینی که میزان تحصیلات همسانی داشتند، ن در وضعیت بهتری قرار داشتند.
سگینه فتوحی؛ نیلوفر مکائیلی؛ اکبر عطادخت؛ نادر حاجلو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی زوجدرمانی مبتنی بر فراهیجان با زوجدرمانی روایتی بر سازگاری و دلزدگی زناشویی زوجین متعارض انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین ناسازگار مراجعهکننده به دادگاه خانواده، شوراهای حل اختلاف و مراکز مشاوره شهر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی زوجدرمانی مبتنی بر فراهیجان با زوجدرمانی روایتی بر سازگاری و دلزدگی زناشویی زوجین متعارض انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین ناسازگار مراجعهکننده به دادگاه خانواده، شوراهای حل اختلاف و مراکز مشاوره شهر تبریز در طول پاییز 1395 بودند.برای انتخاب نمونه آماری از بین زوجین واجد شرایط ورود به مطالعه 24 زوج (48 نفر) انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین و سپس زوجدرمانی مبتنی بر فراهیجان و زوجدرمانی روایتی طی 8 جلسه 90 دقیقهای برای گروههای آزمایش اجرا شد. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامههای دلزدگی زناشویی پاینز و سازگاری زناشویی اسپانیر در دو مرحله پیش و پسآزمون استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری در برنامه SPSS انجام گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که گروه دریافتکننده زوجدرمانی مبتنی بر فراهیجان نسبت به گروه زوجدرمانی روایتی و گروه کنترل؛ و همچنین گروه دریافتکننده زوجدرمانی روایتی نسبت به گروه کنترل میانگین نمراتشان در پسآزمون سازگاری زناشویی افزایش و در پسآزمون دلزدگی زناشویی کاهش یافته بود. با توجه به نتایج بهدستآمده زوجدرمانی مبتنی بر فراهیجان با توجه به ماهیت تلفیقی خود و استفاده از مبانی و اصول اعتقادی نظریههای مختلف درمانی نسبت به زوجدرمانی روایتی اثربخشی بیشتری بر افزایش سازگاری زناشویی و کاهش دلزدگی زناشویی زوجین متعارض دارد.
مهرنوش باقریان؛ سعید بهشتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی زناشویی مبتنی بر آموزه های اسلام بر سازگاری زناشویی زوجین صورت گرفت، جامعه این تحقیق شامل متقاضیان طلاق مراجعه کننده به دادگاه خانواده شهرستان لار در شش ماه اول سال 1388 بودند، نمونه مورد نظر متشکل از 30 زوج بودند که به طور تصادفی از میان جامعه تحقیق انتخاب و در دو گروه آزمایش و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی زناشویی مبتنی بر آموزه های اسلام بر سازگاری زناشویی زوجین صورت گرفت، جامعه این تحقیق شامل متقاضیان طلاق مراجعه کننده به دادگاه خانواده شهرستان لار در شش ماه اول سال 1388 بودند، نمونه مورد نظر متشکل از 30 زوج بودند که به طور تصادفی از میان جامعه تحقیق انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند، ابزار مورد نظر این تحقیق پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر بود، ابتدا، از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد، آنگاه گروه آزمایش طی 10 جلسه دو ساعته تحت آموزش مهارتهای ارتباطی زناشویی مبتنی بر آموزه های اسلام قرار گرفت، پس از پایان آموزش، مجدداً از هر دو گروه آموزش و گواه پس آزمون به عمل آمد، به منظور مقایسه نتایج پیش آزمون و پس آزمون از آزمون آماری تحلیل کواریانس استفاده شد و در آخر نتایج حاکی از این بود که آموزش مهارت های ارتباطی زناشویی مبتنی بر آموزه های اسلام بر سازگاری زناشویی تاثیر مثبت دارد و همه فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفتند.
سمانه نجار پور؛ مریم فاتحی زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر شناخت درمانی معنوی بر سازگاری زناشویی زوجین پارانوئید در اصفهان بود، بدین منظور 18 زوج با حداقل یک عضو پارانوئید که در دو سال اخیر حداقل یکبار با یکی از تشخیصهای اختلال شخصیت پارانوئید، اختلال هذیانی پارانوئید و اسکیزوفرنیای پارانوئید بستری شده اند، از طریق نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب و به شیوه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر شناخت درمانی معنوی بر سازگاری زناشویی زوجین پارانوئید در اصفهان بود، بدین منظور 18 زوج با حداقل یک عضو پارانوئید که در دو سال اخیر حداقل یکبار با یکی از تشخیصهای اختلال شخصیت پارانوئید، اختلال هذیانی پارانوئید و اسکیزوفرنیای پارانوئید بستری شده اند، از طریق نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل بصورت مساوی جایگزین گردیدند، طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه سازگاری متقابل (DSA) اسپاینر (1976) بود پس از اجرای پیش آزمون برای هر دو گروه، گروه آزمایش طی 7 جلسه و به مدت 2 ماه – هر هفته یک جلسه یک ساعته – تحت مشاوره شناخت درمانی معنوی قرار گرفتند و پس از پایان این مدت، پس آزمون سازگاری متقابل برای هر دو گروه اجرا شد. یافته های تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان دادکه شناخت درمانی معنوی سازگاری زناشویی زوجین را افزایش داده است (P=0/000) و نمرات پس آزمون بطور معنی داری نسبت به نمرات گروه کنترل افزایش یافته است.
منصور سورانی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی آموزش رویکرد راه حل –محور بر سازگاری زناشویی زوج های مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر بوشهر صورت گرفته است. رویکرد راه حل – محور یکی از انواع درمان های کوتاه مدت است که بر یافتن راه حل ها توسط مراجع با کمک مشاور تاکید دارد. نمونه پژوهش شامل 44 زوج است که دارای کمترین سطح سازگاری زناشویی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی آموزش رویکرد راه حل –محور بر سازگاری زناشویی زوج های مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر بوشهر صورت گرفته است. رویکرد راه حل – محور یکی از انواع درمان های کوتاه مدت است که بر یافتن راه حل ها توسط مراجع با کمک مشاور تاکید دارد. نمونه پژوهش شامل 44 زوج است که دارای کمترین سطح سازگاری زناشویی بودند که به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده اند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه بازنگری شده پرسشنامه سازگاری زناشویی است. طرح پژوهشی از نوع طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری است. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر استفاده از روش های آمار توصیفی از آزمون اندازه گیری مکرر استفاده شده است. تحلیل داده ها نشان داد که رویکرد راه حل –محور به طور معناداری سازگاری زناشویی زوج ها را بهبود بخشیده است.