نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی

3 کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

فاصلۀ بینافردی یکی از متغیرهای مهم در روابط اجتماعی است که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی تنظیم فاصلۀ بینافردی بر اساس تجارب آسیب‌ دوران کودکی و با در نظر گرفتن نقش میانجی سبک‌های دلبستگی بوده است. در این پژوهش از روش همبستگی استفاده شد و از طریق روش مدل‌یابی معادلات ساختاری، آزمون سوبل و آزمون تی مستقل روابط پیشنهادی بین متغیرها مورد بررسی قرار گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران بوده است که از میان آن‌ها تعداد 267 نمونه با استفاده از روش دردسترس انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش‌نامۀآسیب کودکی برنشتاین و همکاران (2003)، پرسش‌نامۀ سبک دلبستگی بزرگ‌سال هازان و شیور (1987) و آزمون محقق‌ساختۀ فاصلۀ بینافردی مطلوب، اقتباس شده از عبدولی و ذبیح‌زاده(1400) بوده است. یافته‌های پژوهش ضمن تأیید مدل پیشنهادی که عبارت بوده است از پیش‌بینی فاصله بینافردی بر اساس آسیب‌های دوران کودکی با در نظر گرفتن نقش میانجی سبک‌های دلبستگی، حاکی از اثر مستقیم آسیب دوران کودکی بر افزایش فاصلۀ بینافردی و سبک‌های دلبستگی ایمن و ناایمن اجتنابی، و اثر مستقیم سبک‌ دلبستگی ایمن بر کاهش فاصلۀ بینافردی، و اثر مستقیم سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی بر افزایش فاصلۀ بینافردی بوده است. به نظر می‌رسد میزان آسیب دوران کودکی می‌تواند عاملی در تعیین سبک دلبستگی تلقی شود و سبک دلبستگی از طریق الگوی کارکرد درونی تعیین‌کنندۀ میزان فاصلۀ بینافردی در روابط اجتماعی بزرگ‌سالی با افراد مختلف باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The relationship between childhood trauma experiences and interpersonal distance regulation considering the mediating role of attachment styles

نویسندگان [English]

  • zahra motlagh 1
  • Mahdi Khanjani 2
  • Adel Bazram 3

1 MSc Student of General Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Allameh Tabataba’i University

3 MSc in General Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Interpersonal distance is one of the important variables in social interactions that has attracted the attention of researchers. The current study was aimed to predict interpersonal distance regulation based on childhood trauma experiences considering the mediating role of attachment styles. In this research, correlational design based on structural equation modeling, Sobel test and independent t test was adopted to investigate the suggested relationships between the variables. The statistical population included students of Allameh Tabataba'i University of Tehran, 267 university students were selected through convenience sampling. All participants completed childhood trauma questionnaire (Bernstein et al, 2003), adult attachment style questionnaire (Hazan and Shaver,1987) and comfortable interpersonal distance (CID) task adapted from Abdevali & Zabihzadeh`s study (2021).while the results confirmed the suggested model, which consisted of predicting interpersonal distance based on childhood trauma experiences considering the mediating role of attachment styles, indicated the direct effect of childhood trauma on larger interpersonal distance regulation, secure and insecure avoidant attachment styles and also the direct effect of secure attachment styles on smaller interpersonal distance regulation, and the direct effect of insecure avoidant attachment styles on larger interpersonal distance regulation. It seems that childhood trauma can determine the attachment styles, and the attachment styles through the internal working model can affect the interpersonal distance regulation in adult social relationships with different people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • childhood trauma
  • internal working model
  • interpersonal distance regulation
  • attachment styles
ابراهیمی، حجت‌الله؛ دژکام، محمود و ثقهالاسلام، طاهره. (1392). «تروماهای دوران کودکی و اقدام به خودکشی در بزرگ‌سالی». مجله روان‌پزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 19، (4):282-275. [پیوند]
احمدیان، حمزه؛ شمسایی، فرشید و رحیمی رهبر، معصومه. (1392). «ارتباط سبک دلبستگی با روابط بین فردی پرستاران». نشریه روان پرستاری. 2، (1): 55-62. [پیوند]
امانی، رزیتا؛ اعتمادی، عذرا؛ فاتحی زاده، مریم و بهرامی، فاطمه. (1391). «رابطه میان سبک‌های دلبستگی و سازگاری اجتماعی». روان‌شناسی بالینی و شخصیت. 19، (6): 26-15. [پیوند]
انجمن روان‌پزشکی آمریکا. (1401). متن تجدیدنظر شده ویراست پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی. ترجمه مهدی گنجی. انتشارات ساوالان. (تاریخ انتشار کتاب به زبان‌اصلی، 2022).
برخورداری، مهتاب؛ صیدی، محمدسجاد؛ و حجت خواه، سید محسن. (1402). مدل علّی صمیمیت زن و شوهری بر اساس سبک‌های دلبستگی، خود‌شفقت‌ورزی و ذهن‌آگاهی در روابط عاشقانه زوج‌ها .فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی.14(55):69-90. [پیوند]
بشارت، محمدعلی؛ فرهادی، مهران و گیلانی، بیژن. (1385). «بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی و احساس غربت». پژوهش‌های نوین روان‌شناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز). 1، (3-2): 33-56. [پیوند]
بشارت، محمدعلی. (1392). «مقیاس دلبستگی بزرگ‌سال: پرسش‌نامه، شیوه اجرا و کلید نمره‌گذاری (نسخه فارسی)».  فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 35، (پیاپی 35): 320-317. [پیوند]
فارسیجانی، نیلوفر؛ پورشهریار، حسین؛ ملحی، الناز و رضواندل رمزی، فاطمه. (1400). «مدل معادلات ساختاری رابطه بین سبک‌های دلبستگی و پریشانی روان‌شناختی: نقش واسطه‌ای طرح‌واره‌های هیجانی». رویش روان‌شناسی.۱۰، (۴): ۶۵-۷۶ [پیوند]
فرهادی، مهران؛ شادکام، سوده؛ ذوقی پایدار، محمدرضا و محققی، حسین. (1401). «نقش واسطه‌ای اجتناب تجربه‌ای و همجوشی شناختی در رابطه بین ترومای کودکی و اضطراب اجتماعی». فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی.17، (67): 197-207. [پیوند]
فون هیپل، وی. (1399). جهش اجتماعی. ترجمه میثم محمدامینی. تهران: فرهنگ نشر: آسیم. (تاریخ انتشار کتاب به زبان اصلی، 2018).
صالحی، صالح؛ ناظری، رضا (1402). اثربخشی آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش بر ارتباطات میان فردی و انگیزش درونی معلمان استثنایی، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 14(56)، 229-205. [پیوند]
عبدولی، مصطفی و ذبیح زاده، عباس. (1400). «خودپنداره و تنظیم فاصلۀ بینافردی در روابط نزدیک: مطالعه‌ای با آزمون فاصلۀ بینافردی مطبوع«. روان‌شناسی کاربردی. 15، (2): 207-225. [پیوند]
عسگری زاده، احمد؛ هونجانی، مهسا؛ دهقانی، محسن و قنبری، سعید. (1402). «ناایمنی‌های دلبستگی و صفات اختلال شخصیت مرزی: نقش میانجی تفکر دوپاره و اعتماد اجتماعی». فصلنامه روان‌شناسی کاربردی.‎ 17، (3). [پیوند]
کرینگ، آن؛ جانسون، شری؛ دیویسون، جان و نیل، جان. (2016). آسیب‌شناسی روانی، علم و درمان اختلال‌های روان‌شناختی. ترجمه حمید شمسی‌پور و سعید صباغی پور. تهران: انتشارات ارجمند.
لرزنگه، سارا، عیسی زادگان، علی. (1400). «تبیین علائم خودشیفتگی بر اساس ابعاد ترومای کودکی و تحریف شناختی». فصلنامه علمی مطالعات روان‌شناختی. 3، (17): 53-72. [پیوند]
References
Abdevali, M., Mazaheri, M. A., Besharat, M. A., Zabihzadeh, A., & Green, J. D. (2021). Borderline Personality Disorder and larger comfortable interpersonal distance in close relationships. Personality & Individual Diffrencess. Journal of Personality and Individual Differences, 182: 1-6. ]Link[
Akbarian, H., Mazaheri, M. A., Zabihzadeh, A., & Green, J. D. (2020). Attachment-related anxiety and avoidance and regulation of interpersonal distance in close relationships. Current Psychology, 234: 1-7. ]Link[
Belsky, J. (2002). Interactional and contextual determinants of attachment security. [Link]
Bernstein, DP., Stein, JA., Newcomb, MD., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., Stokes, J., Handelsman, L., Medrano, M., Desmond, D., & Zule, W. (2003) Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child Abuse Neglect, 27(2):169-90. ]Link[
Bogović, A., Ivezić, E., & Filipčić, I. (2016). Personal space of war veterans with ptsd-some characteristics and comparison with healthy individuals. Psychiatria Danubina28(1): 0-81. ]Link[
Bowlby, J. (1988). A secure base: Parent-child attachment and healthy human development. Basic Books.
Braithwaite, E. C., O'Connor, R. M., Degli-Esposti, M., Luke, N., & Bowes, L. (2017). Modifiable predictors of depression following childhood maltreatment: a systematic review and meta-analysis. Translational psychiatry7(7): e1162. ]Link[
Brown, G. R., Anderson, B. (1991). Psychiatric morbidity in adult inpatients with childhood histories of sexual and physical abuse. Am J Psychiatry. 148,55-61.]Link[
Cohen, J. A., Mannarino, A. P., Kliethermes, M., & Murray, L. A. (2012). Trauma-focused CBT for youth with complex trauma. Child abuse & neglect36(6): 528-541. ]Link[
Comrey, A. L. (1988). Factor-Analytic Methods of Scale Development in Personality and Clinical Psychology. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 754-761. [link]
Copeland, W. E., Shanahan, L., Hinesley, J., Chan, R. F., Aberg, K. A., Fairbank, J. A., ... & Costello, E. J. (2018). Association of childhood trauma exposure with adult psychiatric disorders and functional outcomes. JAMA network open1(7): e184493-e184493. ]Link[
Cummings, M., Berkowitz, S. J., & Scribano, P. V. (2012). Treatment of childhood sexual abuse: an updated review. Current psychiatry reports14: 599-607. ]Link[
Dye, H. (2018). The impact and long-term effects of childhood trauma. Hman behavior in social environment. 28(3), 381-392. ]Link[
Edney, J. J., Walker, C. A., & Jordan, N. L. (1976). Is there reactance in personal space? The Journal of Social Psychology, 100(2), 207-217.]Link[
Edwards, V. J., Holden, G. W., Felitti, V. J., & Anda, R. F. (2003). Relationship between multiple forms of childhood maltreatment and adult mental health in community respondents: results from the adverse childhood experiences study. American Journal of Psychiatry160(8): 1453-1460. ]Link[
Filipas, H. H., & Ullman, S. E. (2006). Child sexual abuse, coping responses, self-blame, posttraumatic stress disorder, and adult sexual revictimization. Journal of Interpersonal Violence, 21(5), 652–672. [Link]
Fineberg, S. K., Leavitt, J., Landry, C. D., Neustadter, E. S., Lesser, R. E., Stahl, D. S., ... & Corlett, P. R. (2018). Individuals with borderline personality disorder show larger preferred social distance in live dyadic interactions. Psychiatry research260: 384-390. ]Link[
Fonagy, P. (2004). Early‐life trauma and the psychogenesis and prevention of violence. Annals of the New York Academy of Sciences1036(1): 181-200. ]Link[
Fonagy, P., Luyten, P., & Strathearn, L. (2011). Borderline personality disorder, mentalization, and the neurobiology of attachment. Infant mental health journal32(1), 47-69. [Link]
Fonzo, GA., Ramsawh, HJ., Flagan, TM., Simmons, AN., Sullivan, SG., Allard, CB., Paulus, MP.,& Stein, MB. (2016). Early life stress and the anxious brain: evidence for a neural mechanism linking childhood emotional maltreatment to anxiety in adulthood. Psychological medicine46(5): 1037-1054. ]Link[
Friend, J. (2012). Mitigating intergenerational trauma within the parent-child attachment. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy33(2): 114-127. ]Link[
Fuchshuber, J., Hiebler-Ragger, M., Kresse, A., Kapfhammer, H. P., & Unterrainer, H. F. (2019). The influence of attachment styles and personality organization on emotional functioning after childhood trauma. Frontiers in psychiatry10, 643. [Link]
Hayduk, L. A. (1983). Personal space: Where we now stand. Psychological bulletin94(2): 293. ]Link[
Hazan, C., & Shaver, P. (1987). Romantic Love Conceptualized as an Attachment Process. Interpersonal Relations and Group Processes, 52(3): 511-524. ]Link[
Hoe, S. L. (2008). Issues and Procedures in Adopting Structural Equation Modeling Technique. Journal of Applied Quantitative Methods, 3, 76-83. [link]
Hu, L., & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6 (1): 1-55]Link[
Huang, X., Izumi, S. I., & Suzukamo, Y. (2022). Neural and behavioral alterations of a real-time interpersonal distance (IPD) development process in differing social status interactions. Frontiers in Behavioral Neuroscience16, 969440. ]Link[
Jaffee, S. R. (2017). Child maltreatment and risk for psychopathology in childhood and adulthood. Annual review of clinical psychology, 13: 525-551. ]Link[
Kaitz, M., Bar-Haim, Y., Lehrer, M., & Grossman, E. (2004). Adult attachment style and interpersonal distance. Attachment & human development6(3): 285-304. ]Link[
Kline, R. (2005). Principiples and Practices of structural equation modeling (2nd Eds). New Yourk: Guilford. ]Link[
Kong, S. S., Kang, D. R., Oh, M. J., & Kim, N. H. (2018). Attachment insecurity as a mediator of the relationship between childhood trauma and adult dissociation. Journal of Trauma & Dissociation19(2): 214-231. ]Link[
Kyriazos, Theodoros. (2018). Applied Psychometrics: Sample Size and Sample Power Considerations in Factor Analysis (EFA, CFA) and SEM in General. Psychology. [link]
Lloyd, D. M. (2009). The space between us: A neurophilosophical framework for the investigation of human interpersonal space. Neuroscience & Biobehavioral Reviews33(3): 297-304. ]Link[
Maier, A., Gieling, C., Heinen-Ludwig, L., Stefan, V., Schultz, J., Güntürkün, O.,... & Scheele, D. (2020). Association of childhood maltreatment with interpersonal distance and social touch preferences in adulthood. American journal of psychiatry177(1): 37-46. ]Link[
Mikulincer, M., Florian, V., & Weller, A. (1993). Attachment styles, coping strategies, and post traumatic distress: the impact of the gult war in Israel. Journal of Personality and Social Psychology, 64: 817-826. ]Link[
Nechamkin, Y., Salganik, I., Modai, I., & Ponizovsky, A. M. (2003). Interpersonal distance in schizophrenic patients: relationship to negative syndrome. International Journal of Social Psychiatry49(3): 166-174. ]Link[
Perry, A., Nichiporuk, N., & Knight, R. T. (2016). Where does one stand: a biological account of preferred interpersonal distance. Social cognitive and affective neuroscience, 11(2): 317-326. ]Link[
Singh, K., Junnarkar, M., & Kaur, J. (2016). Measures of Positive Psychology, Development and Validation. Berlin: Springer. [link]
Sorokowska, A., Sorokowski, P., Hilpert, P., Cantarero, K., Frackowiak, T., Ahmadi, K., ... & Pierce Jr, J. D. (2017). Preferred interpersonal distances: A global comparison. Journal of Cross-Cultural Psychology48(4), 577-592. [Link]
Spielmann, S. S., MacDonald, G., Maxwell, J. A., Joel, S., Peragine, D., Muise, A., & Impett, E. A. (2013). Settling for less out of fear of being single. Journal of Personality and Social Psychology, 105, 1049–1073. [Link]
Teicher, M. H., Samson, J. A., Anderson, C. M., & Ohashi, K. (2016). The effects of childhood maltreatment on brain structure, function and connectivity. Nature reviews neuroscience, 17(10): 652-666. ]Link[
Tidwell, C., Reis, H. T., Shaver, P. (1996). Attachment, attractiveness and social interaction: Adiary study. Journal of Personality and Social psychology, 71: 729-745. ]Link[
Tottenham, N., Hare, T. A., Quinn, B. T., McCarry, T. W., Nurse, M., Gilhooly, T., ... & Casey, B. (2010). Prolonged institutional rearing is associated with atypically large amygdala volume and difficulties in emotion regulation. Developmental science13(1), 46-61. [Link]
Vranic, A. (2003). Personal space in physically abused children. Environment and Behavior35(4): 550-565. ]Link[
Weber, S., Jud, A., & Landolt, M. A. (2016). Quality of life in maltreated children and adult survivors of child maltreatment: a systematic review. Quality of life research, 25, 237-255. [Link]
Welsch, R., von Castell, C., & Hecht, H. (2020). Interpersonal distance regulation and approach-avoidance reactions are altered in psychopathy. Clinical Psychological Science8(2): 211-225. ]Link[
Widom, C. S., Czaja, S. J., Kozakowski, S. S., & Chauhan, P. (2017). Does adult attachment style mediate the relationship between childhood maltreatment and mental and physical health outcomes?. Child abuse & neglect76: 533-545. ]Link[
Yuan, Y., Lee, H., Newhill, C. E., Eack, S. M., Fusco, R., & Scott, L. N. (2023). Differential associations between childhood maltreatment types and borderline personality disorder from the perspective of emotion dysregulation. Borderline personality disorder and emotion dysregulation10(1), 4. ]Link[
Zoellner, T., & Maercker, A. (2006). Posttraumatic growth in clinical psychology—A critical review and introduction of a two component model. Clinical psychology review26(5): 626-653. ]Link[