نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
2 استادیار، گروه روانشاسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
چکیده
شیوع اختلالات درونی و برونیسازی شده در نوجوانان یکی از موارد جدی تهدیدکننده سلامت روان در جهان است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی مدل علی اختلالات درونی و برونیسازی شده نوجوانان براساس تکانشگری با میانجیگری راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش کمی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دورۀ دوم متوسطه شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل دادند که از بین آنها با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 326 نفر (165 دختر و 161 پسر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاد این پژوهش شامل مقیاس خودسنجی نوجوانان (آشنباخ و رسکورلا، 2001)؛ تکانشگری (پاتون، استنفورد و بارت، 1994) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از الگویابی معادلات ساختاری با روابط واسطه ای با نرم افزار AMOS/18 استفاده شد. نتایج نشان داد که برای هر دو مسیر غیرمستقیم اثر تکانشگری بر اختلالات درونیسازی شده از طریق تنظیم هیجان سازگارانه و ناسازگارانه معنیدار نیست و رد میشوند. (p>0/05)همچنین دو مسیر غیرمستقیم اثر تکانشگری بر اختلالات بیرونی سازی شده از طریق راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان معنیدار است و مورد تأیید قرار میگیرند (p<0/05). براساس یافته های پژوهش راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان میتوانند در رابطه بین تکانشگری و اختلالات درونی و برونیسازی شده نوجوانان نقش میانجی داشته باشند. مدل ارزیابی شده از برازندگی مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر در اختلالات درونی و برونیسازی شده نوجوانان است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Causal Model of The Internalized and Externalized disorders in Adolescents Based on Impulsivity with the Mediating Role of Adaptive and Maladaptive Cognitive Emotion Regulation Strategies
نویسندگان [English]
- soheila Rajabi Marandian 1
- Marzieh Talebzadeh Shoushtari 2
- Hamdaleh Jayervand 3
1 PhD Student, Department of General Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
The prevalence of Internalized and Externalized disorders in Adolescents is on of the serious threats to mental health in the world. Therefore, the purpose of this research was to investigate the causal model of The Internalized and Externalized disorders in Adolescents Based on Impulsivity with the Mediating Role of Adaptive and Maladaptive Cognitive Emotion Regulation Strategies. The statistical population of the research was made up of all male and female students of the second year of high school in Andimshek city, out of which 326 were selected by multi-stage cluster sampling method. were selected as samples. The tools used in this research included the youth self-report scale (Aschenbach and Rescorella, 2001), the impulsivity (Patton et al, 1995), and the Cognitive emotion regulation (Garnefski et al, 2001). To analyze the data, the method of structural equation with intermediary relation was used with Amos/18 software. The findings showed that for both indirect paths of impulsivity on internalized disorders through adaptive and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation are not significant and reject (p>0/05). Also, the two indirect paths of impulsivity on externalized disorders adaptive and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation are significant and confirmed (p<0/05). Based on the research findings, adaptive and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation can play mediating role on relationship between impulsivity and internalized and externalized disorders of adolescents. The evaluated model has a favorable fit and is an important step toward identifying the effective factors in internalized and externalized disorders of adolescents.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: cognitive emotion regulation
- impulsivity
- internalized and externalized
- adolescents