نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

چکیده
هدف این مطالعه شناسایی مؤلفه‌های اثربخش بر نگرش مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی و تبیین اهمیت آن در مشاوران مدارس بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع مرور نظام‌مند بود. جامعۀ آماری شامل مطالعات فارسی و انگلیسی منتشر شدۀ مرتبط در 8 سال اخیر بود که از طریق جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی انتخاب شدند. پس از غربالگری گزارشها با استفاده از سایت کتچی، تعداد 240 مقاله خارجی و 23 مقاله داخلی انتخاب شدند. این گزارشها به روش‌های پیمایشی، آزمایشی، پدیدارشناسی، همبستگی و داده بنیان انجام شده بود. در این مطالعه، 26 مقاله مطابق با معیارهای ورود وارد مرور نهایی شدند و مؤلفه‌های اثربخش مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد سه دسته مؤلفه، شامل مؤلفه‌های مرتبط با مدرسه و جامعه، مدیران و معلمان و مؤلفه‌های مرتبط با مشاوران در این زمینه مؤثرند. نتایج این مطالعه، بیانگر کمبود میزان آگاهی مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی مشاوران به عنوان مهمترین مؤلفۀ اثربخش بر نگرش‌های متناقض آنها در ارتباط با مشاوران مدارس بود. بر این اساس، بهترین روش برای حل این مسئله تشکیل یک شورای مشاوره در هر مدرسه، متشکل از مدیر، معلمان و مشاور مدرسه است. این شورا می‌تواند زمینۀ استحکام جایگاه شغلی و وظایف مشاوران مدارس را فراهم نموده و فرایند تحقق اهداف آموزش و پرورش را تسهیل کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effective Components on the Attitudes of School Principals and Teachers about the Job Position and Duties of School Counselors: A Systematic Review

نویسنده [English]

  • Bahram Maleki

Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran

چکیده [English]

Abstract:
Aim: This study aimed to identify the effective components on the attitudes of school principals and teachers about the job position and duties of school counselors and to explain their importance. Method: The research method was descriptive and systematic review type. The statistical population included relevant Persian and English studies published in the last 8 years, which were selected through searching in databases. After screening the reports, 240 foreign and 23 internal articles were selected with Catchii site. These reports were conducted in the form of survey, experimental, phenomenological, correlational, and grounded theory methods. Results: In this study, 26 articles were included in the final review according to the inclusion criteria and the effective components were examined. The results showed that three categories of components, including components related to schools and society, Principals and teachers, and components related to counselors, are effective in this context. Conclusion: The results of this study indicated a lack of awareness among principals and teachers about the job position and duties of counselors as the most effective components in their contradictory attitudes about counselors. This council can provide the basis for strengthening the job position and duties of counselors and facilitate the process of realizing the goals of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job Duties
  • Job Position
  • Principal & Teachers Attitudes