ابراهیمی، مارال؛ شریفی رهنمو، سعید و فتحی، آیتاله (۱۴۰۰). تعللورزی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی نوجوانان دختر بر اساس میزان اعتیاد اینترنتی. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، ۴۵ (۴)، ۲۲-۵.
احمدی، حمیرا؛ جدیدی، هوشنگ و خلعتبری، جواد (1398). تدوین مدل درگیری تحصیلی بر اساس خوشبینی تحصیلی و انگیزش پیشرفت با میانجیگری بهزیستی مدرسه و سرزندگی تحصیلی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 14(56): 23-1.
اصفا، آرزو؛ ابوالمعالی الحسینی، خدیجه و هاشمیان، کیانوش (1396). الگوی ساختاری پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی، هیجانی و اجتماعی در دانشجویان. نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 11(39): 46-25.
آهی، قاسم؛ منصوری، احمد؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و ابراهیمی قوام، صغری (1395). مدلیابی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز. مجله دستاوردهای روانشناختی، 23 (2): 90-69.
بهارلوئی، مریم (۱۳۹۹). روایت دانشجویان از آموزش مجازی در شرایط پاندمی ویروس کرونا، اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید - ۱۹، تهران.
بیطرف، شبنم؛ شعیری، محمدرضا؛ حکیمجوادی، منصور (1389). هراس اجتماعی، سبکهای والدگری و کمالگرایی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 7 (25): 75-82.
ثمری صفا، جعفر و پوردل، مژگان (۱۴۰۱). ارائه مدل فرسودگی تحصیلی بر اساس جوعاطفی خانواده، سرمایه روانشناختی، هدفگرایی، اهمالکاری و درگیری تحصیلی دانشجویان کارشناسیارشد. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، ۱۳ (۴۹)، ۱۶۲-۱۳۱.
حجازی، الهه و عابدینی، یاسمین (1387). الگوی ساختاری رابطه اهداف رویکردی- عملکردی، درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی. روانشناسی، 47 (12): 348- 332.
حکمتیان فرد، صادق؛ رجبی، سوران و حسینی، فریده سادات (۱۴۰۰). اثربخشی درمان حساسیتزدایی با حرکت چشم و پردازش مجدد بر اضطراب سخنرانی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، ۱۲ (۴۵)، ۲۹۴-۲۶۹.
درگاهی، علی؛ قاسمی، رضا؛ درگاهی، شهریار؛ نظری، مسعود و جلیلی نیکو، سعید (1393). بررسی رابطه کمالگرایی والدین با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی. ششمین کنگره ملی آسیبشناسی خانواده. تهران.
رمضانی، ملیحه؛ خامسان، احمد (1396). شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 8 (29): 204 – 185.
سماوی، سید عبدالوهاب؛ ابراهیمی، کلثوم و جاودان، موسی (1396). بررسی رابطه درگیریهای تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. نشریه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7): 71-92.
صادقی، مسعود و بیرانوند، زینب (1396). تأثیر آموزش مثبتنگر گروهی بر پیوند با مدرسه در دانشآموزان دختر دوره متوسطه. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 3(2): 36-19.
صلاحیان، شیوا و صلاحیان، نوشین،1399، هیجان تحصیلی و رضایت از تدریس آنلاین دانشجویان حسابداری در دوران شیوع کرونا، اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید - ۱۹، تهران.
صیف، محمدحسن؛ رستگار، احمد و ارشادی، راحله (1396). بررسی رابطه کمالگرایی با فرسودگی بهواسطه درگیری تحصیلی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(2):43-34.
طاهرزاده قهفرخی، سجاد؛ احمدی، وحید؛ حیدری، سارا و شهبازی، الهام (۱۳۹۹). پیشبینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس ابعاد کمالگرایی، باورهای هوشی وانمودگرایی در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام. پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزشوپرورش، 28(۳)، ۲۶-۱۵.
عباسی، مسلم؛ پیزانی، ذبیح و صالحی، الهه (1396). بررسی رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10 (46):447-454.
عطادخت، اکبر و عبادی، متینه (۱۴۰۱). نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در رابطه کمالگرایی و تنیدگی تحصیلی در دانشجویان. پژوهشهای کاربردی روانشناختی، ۱۳ (۲)، ۳۰۲-۲۸۳.
کریمی، کامبیز؛ کاوسیان، جواد؛ عبدی، بهشته و کرامتی، هادی (1396). بررسی رابطه کمالگرایی، انگیزش تحصیلی و بهزیستی روانشناختی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان متوسطه. کنفرانس بینالمللی روانشناسی، مشاوره، تعلیم و تربیت، مشهد.
کریمی، کامبیز؛ کاوسیان، جواد؛ کرامتی، هادی و عرب زاده، ولی اله (1395). الگوی ساختاری کمالگرایی، انگیزش تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان دبیرستانی. روانشناسی کاربردی، 10(3):327 -311.
مرادی، مرتضی؛ سلیمانی خشاب، عباسعلی؛ شهاب زاده، صدیقه؛ صباغیان، حمید؛ دهقانی زاده، محمدحسین (1395). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخه ایرانی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 7 (26): 148 – 123.
مرادی، مرتضی (1396). ارائه مدلی علی ـ تجربی از بررسی نقش واسطهگری درآمیزی تحصیلی در رابطه باورهای خودکارآمدی تحصیلی و حرمت خود تحصیلی با بهزیستی تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی. مطالعات آموزش و یادگیری، 9 (1): 90-68.
مکتبی، غلامحسین؛ فرامرزی، حمید و فرزادی، فاطمه (1396). رابطه علی ساختار توانمندساز با بهزیستی مدرسه با میانجیگری مؤلفههای خوشبینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهرستان اهواز. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 12(47): 107-135.
میرز، لاورنس اس، گامست، گلن و گارینو، ا. جی (1999). پژوهش چند متغیری کاربردی. (مترجمان: حسنپاشا شریفی، سیمین دخت رضاخانی، حمیدرضا حسنآبادی، بلال ایزانلو و مجتبی حبیبی). تهران:1391، انتشارات رشد. چاپ دوم.
ناجی میدانی، الهام (1399). نقش مثبت آموزش مجازی در افزایش خودتنظیمی در یادگیری از دیدگاه دانشجویان. اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید - ۱۹، تهران.
نعمتی، شهروز؛ بدری گرگری، رحیم و عرفانی، سجاد (۱۴۰۰). شفقت به خود و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه وعادی. ناتواناییهای یادگیری، ۱۱ (۱)، ۷۹-۶۴.
نمازی، فرحناز و سهرابی شگفتی، نادره (1397). نقش واسطهگری سازگاری اجتماعی در بین الگوهای خانواده و سلامت روان نوجوانان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(29): 256-237.
ولی زاده، زهرا؛ احدی، حسن؛ حیدری، محمود؛ مظاهری، محمد مهدی و کجباف، محمد باقر (1395). رابطه ساختاری کمالگرایی، خودکارآمدی، جهتگیری هدف و علاقه به رشته با اهمال کاری تحصیلی دانشجویان. اندیشههای نوین تربیتی، 12(2): 30 – 9.
هاشمی، لادن؛ لطیفیان، مرتضی؛ حسین چاری، مسعود و فولادچنگ، محبوبه (1392). بررسی نقش واسطهای ارزش تکلیف در رابطه بین کمالگرایی مثبت و منفی و اهمالکاری تحصیلی. نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 7(21): 42-19.
References
Böheim, R., Urdan, T., Knogler, M., & Seidel, T. (2020). Student hand-raising as an indicator of behavioral engagement and its role in classroom learning. Contemporary Educational Psychology, 62, 101894.
Christenson, S. L. Reschly, A. L. Appleton, J. J. Berman, S. Spanjers, D. & Varro, P. (2008). Best practices in fostering student engagement (5th ed). In A. Thomas, & J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology. Washington, DC: National Association of School Psychologists.
de la Fuente, J., Lahortiga-Ramos, F., Laspra-Solís, C., Maestro-Martín, C., Alustiza, I., Aubá, E., & Martín-Lanas, R. (2020). A structural equation model of achievement emotions, coping strategies and engagement-burnout in undergraduate students: A possible underlying mechanism in facets of perfectionism. International journal of environmental research and public health, 17(6), 2106.
Endleman, S., Brittain, H., & Vaillancourt, T. (2022). The longitudinal associations between perfectionism and academic achievement across adolescence. International Journal of Behavioral Development, 46(2), 91-100.
Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2002). Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues. In P. L.Hewitt& G. L.Flett (Eds.), perfectionism (pp.5- 31).
Frost, Randy O.; Marten, Patricia; Lahart, Cathleen; Rosenblate, Robin (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research. 14 (5): 449 –468.
Hawkins, C. C., Watt, H. M. G., & Sinclair, K. E. (2006). Psychometric Properties of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale With Australian Adolescent Girls Clarification of Multidimensionality and Perfectionist Typology. Educ Psychol Meas, 66(6), 1001-1022.
Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 456-470.
Hewitt, P. L., Flett, G. L., Besser, A., Sherry, S. B., & McGee, B. (2003). Perfectionism is multidimensional: A reply to Shafran, Cooper, and Fairburn. Behaviour Research and Therapy, 41, 1221-1236.
Holzer, J., Bürger, S., Lüftenegger, M., & Schober, B. (2022). Revealing associations between students' school-related well-being, achievement goals, and academic achievement. Learning and Individual Differences, 95, 102140.
Johnes, J., Portela, M., & Thanassoulis, E. (2017). Efficiency in education. Journal of the Operational Research Society,68(4):331-338.
Lee, Y. J., & Anderman, E. M. (2020). Profiles of perfectionism and their relations to educational outcomes in college students: The moderating role of achievement goals. Learning and Individual Differences, 77, 101-113.
Linnenbrink, E. A. & Pintrich, P. R. (2003). The role of self – efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading & Writing Quarterly, 19, 119 – 137.
Niemivirta, M. (2004). Stability and change in middle school students' school value: An application of latent growth curve modeling. In A. Efklides, G. Kiosseoglou, & Y. Theodorakis (Eds.), Qualitative and quantitative research in psychology (Vol. 2, pp. 301– 314). Athens, Greece: Ellinika Grammata.
Osenk, I., Williamson, P., & Wade, T. D. (2020).
Does perfectionism or pursuit of excellence contribute to successful learning? A meta-analytic review. Psychological Assessment, 32(10), 972–983.
https://doi.org/10.1037/pas0000942
Parker, P. D. & Salmela-Aro, K. (2011). Developmental processes in school burnout: A comparison of major developmental models. Learning and Individual Differences, 21, 244–248.
Parray, W. M., & Kumar, S. (2017). Impact of assertiveness training on the level of assertiveness, self-esteem, stress, psychological well-being and academic achievement of adolescents. Indian Journal of Health and Wellbeing, 8(12), 1476-1480.
Plutchik, R. (2001). The nature of emotions: Human emotions have deep evolutionary roots, a fact that may explain their complexity and provide tools for clinical practice. American scientist, 89(4), 344-350.
Salmela-Aro, K. & Upadyaya, K. (2012). The schoolwork engagement inventory: Energy, dedication and absorption (EDA). European Journal of Psychological Assessment, 28, 60–67.
Salmela-Aro, K. Kiuru, N. Leskinen, E. & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI): Reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25, 48–57.
Schnitzler, K., Holzberger, D., & Seidel, T. (2021). All better than being disengaged: Student engagement patterns and their relations to academic self-concept and achievement. European Journal of Psychology of Education, 36(3), 627-652.
Shafran, R., & Mansell, W. (2001). Perfectionism and psychopathology: A review of research and treatment. Clinical Psychology Review, 21(6), 879-906. doi:10.1016/S0272- 7358(00)00072-6.
Sotardi, V. A., & Dubien, D. (2019). Perfectionism, wellbeing, and university performance: A sample validation of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale (FMPS) in New Zealand. Personality and Individual Differences, 143, 103-106.
Stöber, J. (1998). The Frost Multidimensional Perfectionism Scale revisited: More perfect with four (instead of six) dimensions. Pers Individ Dif, 24(4), 481-491.
Stoeber, J., Haskew, A. E., & Scott, C. (2015). Perfectionism and exam performance: The mediating effect of task-approach goals. Personality and Individual Differences, 74, 171- 176.
Stricker, J., Schneider, M., & Preckel, F. (2019). School satisfaction differentially predicts multidimensional perfectionism one year later. Personality and Individual Differences, 143, 30-35.
Tuominen-Soini, H. Salmela-Aro, K. & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences, 22(3), 290-305.
Wei, H., Dorn, A., Hutto, H., Webb Corbett, R., Haberstroh, A., & Larson, K. (2021). Impacts of nursing student burnout on psychological well-being and academic achievement. Journal of Nursing Education, 60(7), 369-376.