نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استاد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/qccpc.2024.76035.3207

چکیده

مقدمه: افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی آنلاین را به‌طور گسترده به‌عنوان یک فضای راحت برای معاشرت درک می‌کنند که بر ترجیح و انتخاب آنان برای تعامل آنلاین به‌جای حضوری تأثیر می‌گذارد.پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در اینستاگرام انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود که با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 نفر از نوجوانان تا رسیدن به حد اشباع داده‌ها انجام شد. از میان شبکه‌های اجتماعی به علت فراوانی میزان استفاده از اینستاگرام و ایجاد دقت در پژوهش صرفاً پلتفرم اینستاگرام انتخاب شد. جامعه موردمطالعه در این پژوهش را پسران تهرانی 15 تا 18 ساله کاربر اپلیکیشن اینستاگرام که دارای اختلال اضطراب اجتماعی بودند تشکیل داد. نمونه‌گیری در پژوهش حاضر با روش نمونه‌گیری هدفمند به‌وسیله مقیاس اضطراب اجتماعی لاجرکا (1999) انجام گرفت. در تحلیل داده‌ها از روش هفت مرحله‌ای کولایزی استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های مربوط به تجارب نوجوانان در 2 کد هسته‌ای تجارب ترمیم‌کننده و تجارب آسیب‌زا قرار گرفتند تجارب ترمیم‌کننده در چهار کد اصلی «برقراری ارتباط و حفظ دوستی‌ها، تنظیم احساسات، دریافت اطلاعات مربوط به‌سلامت روان و کمک به هویت‌یابی اجتماعی» بود؛ و کد هسته‌ای تجارب آسیب‌زا شامل «مقایسه و ارزیابی منفی، تضعیف شایستگی‌های اجتماعی و تضعیف شخصیت» بود.
نتیجه‌گیری: نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی تجارب مثبت و منفی گوناگونی در شبکه‌های اجتماعی دارند. متخصصان حوزه سلامت روان می‌توانند از یافته‌های پژوهش حاضر جهت ایجاد راهبردهایی متناسب با تجارب آنان در ضمن مداخلات خود استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluation the experiences of Adolescents with social anxiety disorder in online social networks (Instagram case study)

نویسندگان [English]

  • Ali Azimi 1
  • Abdollah Shafiabadi 2
  • Ismail Saadipour 3

1 M.A in Counseling, Counseling Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Professor, Counseling Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: Individuals with social anxiety disorder widely perceive online social networks as a convenient platform for social interaction, influencing their preference for online interaction over in-person engagement.The present research aimed to examine the experiences of adolescents with social anxiety disorder on Instagram.
Method: The research method used was descriptive phenomenology, conducted through semi-structured interviews with 12 adolescents until data saturation was reached. Instagram was selected as the sole platform among social networks due to its high usage rate and relevance. The study population consisted of male adolescents aged 15 to 18 from Tehran who were users of the Instagram app and had social anxiety disorder. Sampling in this research was done through purposeful sampling using the LaGreca Social Anxiety Scale (1999). Data analysis was carried out using the seven-step Colaizzi method.
Results: The findings related to adolescents' experiences were categorized into two core themes: "Restorative Experiences" and "Harmful Experiences." Restorative experiences encompassed four main codes: "establishing connections and maintaining friendships," "emotional regulation," "receiving mental health-related information," and "assisting in social identity formation." The core code for Harmful Experiences included "negative comparisons and evaluations," "undermining social competencies," and "weakening of personality."
Findings: Adolescents with social anxiety disorder have varied positive and negative experiences on social networks. Mental health professionals can utilize the findings of this research to develop strategies and interventions tailored to adolescents' experiences

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Adolescents"
  • "Social Anxiety Disorder"
  • "Online Social Networks"
  • " Instagram"
استوار، صغری.، رضویه، اصغر. (۱۳۹۲). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A) جهت استفاده در ایران، فصلنامه روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، (12)3
اکبری تبار، علی‌اکبر.، ساعی، علی.، خدایی، ابراهیم. (1398). مسئولیت‌پذیری اجتماعی جوانان در شبکه‌های مجازی: مطالعه موردی شبکه متخصصان ایران، یو ۲۱؛ دانشگاه شیراز
خجیر، یوسف. (۱۴۰۰). رابطه بین استفاده از اینستاگرام و مدیریت بدن زنان شهر تهران، نشریه رهپویه ارتباطات و فرهنگ، (۱)، ۲۳٫-۳۸
کریمی، بهزاد.، دلاور، علی.، فرهنگی، علی‌اکبر. (1400). اینستاگرام: تجربه جدید دیدن و دیده شدن و پیامدهای آن، فصلنامه رسانه، 32(1) ۲۹٫-۵۱.
References
Alden, L. E., & Taylor, C. T. (2004). Interpersonal processes in social phobia. Clinical Psychology Review, 24(7), 857-882.
American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Author.
Arikan, G., Acar, I. H., & Ustundag-Budak, A. M. (2022). A two-generation study: The transmission of attachment and young adults’ depression, anxiety, and social media addiction. Addictive Behaviors, 124, 107109.
Bortolan, A. (2023). Healing online? Social anxiety and emotion regulation in pandemic experience. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 1-20. https://doi.org/10.1007/s11097-023-10034-5
Caplan, S. E. (2007). Relations among loneliness, social anxiety, and problematic Internet use. Cyberpsychology and Behavior, 10, 234–242. https://doi.org/10.1089/cpb.2006.9963
Desjarlais, M. (2022). The socially poor get richer, the rich get poorer: The effect of online self-disclosure on social connectedness and well-being is conditional on social anxiety and audience size. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 16.
Duan, W., He, C., & Tang, X. (2020). Why do people browse and post on WeChat moments? Relationships among fear of missing out, strategic self-presentation, and online social anxiety. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 23(10), 708-714. https://doi.org/10.1089/cyber.2020.0067
Ellison, N. B., & Boyd, D. M. (2013). Sociality through social network sites. In The Oxford handbook of internet studies (pp. 151-172). Oxford University Press.
Hofmann, S. G. (2007). Cognitive factors that maintain social anxiety disorder: A comprehensive model and its treatment implications. Cognitive Behaviour Therapy, 36(4), 193-209. https://doi.org/10.1080/16506070701456936
Instagram, Inc. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/
Jiang, S., & Ngien, A. (2020). The effects of Instagram use, social comparison, and self-esteem on social anxiety: A survey study in Singapore. Social Media + Society, 6(2), 2056305120912488. https://doi.org/10.1177/2056305120912488
Landsverk, K. H. (2014). The Instagram handbook: 2014 edition. PrimeHead Limited.
Lepore, S. J., Fernández-Berrocal, P., Ragan, J., & Ramos, N. (2004). It’s not that bad: Social challenges to emotional disclosure enhance adjustment to stress. Anxiety, Stress & Coping, 17(4), 341-361. https://doi.org/10.1080/10615800410001708024
Marino, C., Manari, T., Vieno, A., Imperato, C., Spada, M. M., Franceschini, C., & Musetti, A. (2022). Problematic social networking sites use and online social anxiety: The role of attachment, emotion dysregulation, and motives. Addictive Behaviors, 107, 107572. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2020.107572
Michikyan, M. (2020). Linking online self-presentation to identity coherence, identity confusion, and social anxiety in emerging adulthood. British Journal of Developmental Psychology, 38(4), 543-565. https://doi.org/10.1111/bjdp.12319
Montag, C., Lachmann, B., Herrlich, M., & Zweig, K. (2019). Addictive features of social media/messenger platforms and freemium games against the background of psychological and economic theories. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(14), 2612. https://doi.org/10.3390/ijerph16142612
O’Day, E. B., & Heimberg, R. G. (2021). Social media use, social anxiety, and loneliness: A review. Computers in Human Behavior Reports, 3, 100070. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2021.100070
Pera, A. (2020). The psychology of addictive smartphone behavior in young adults: Problematic use, social anxiety, and depressive stress. Frontiers in Psychiatry, 11, 573473. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.573473
Saiphoo, A. N., & Vahedi, Z. (2019). A meta-analytic review of the relationship between social media use and body image disturbance. Computers in Human Behavior, 101, 259-275. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.07.003
Shoraka, H., Amirkafi, A., & Garrusi, B. (2019). Review of body image and some of contributing factors in Iranian population. International Journal of Preventive Medicine, 10, 1-9. https://doi.org/10.4103/ijpvm.IJPVM_239_18
Tang, C. S. (2022). Innovative technology and operations for alleviating poverty through women’s economic empowerment. Production and Operations Management, 31(1), 32-45. https://doi.org/10.1111/poms.13414
Throuvala, M. A., Griffiths, M. D., Rennoldson, M., & Kuss, D. J. (2019). Motivational processes and dysfunctional mechanisms of social media use among adolescents: A qualitative focus group study. Computers in Human Behavior, 93, 164-175. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.11.027
Vannucci, A., Flannery, K. M., & Ohannessian, C. M. (2017). Social media use and anxiety in emerging adults. Journal of Affective Disorders, 207, 163-166. https://doi.org/10.1016/j.jad.2016.08.043
Verduyn, P., Ybarra, O., Résibois, M., Jonides, J., & Kross, E. (2017). Do social network sites enhance or undermine subjective well-being? A critical review. Social Issues and Policy Review, 11(1), 274-302. https://doi.org/10.1111/sipr.12033
Vincent, E. A. (2016). Social media as an avenue to achieving sense of belonging among young adults. Journal of Social Media Studies, 4(1), 10-20.
Wartberg, L., Thomasius, R., & Paschke, K. (2021). The relevance of emotion regulation, procrastination, and perceived stress for problematic social media use in a representative sample of children and adolescents. Computers in Human Behavior, 121, 106788. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106788
 
استناد به این مقاله: عظیمی، علی.، شفیع‌آبادی، عبدالله.، سعدی‌پور، اسماعیل. (1403). بررسی تجارب نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 15(59)، 57-77. DOI: 10.22054/QCCPC.2024.76035.3207
 Counseling Culture and Psychotherapy is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.