نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استاد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/qccpc.2024.76035.3207

چکیده

مقدمه: افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی آنلاین را به‌طور گسترده به‌عنوان یک فضای راحت برای معاشرت درک می‌کنند که بر ترجیح و انتخاب آنان برای تعامل آنلاین به‌جای حضوری تأثیر می‌گذارد.پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در اینستاگرام انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود که با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 نفر از نوجوانان تا رسیدن به حد اشباع داده‌ها انجام شد. از میان شبکه‌های اجتماعی به علت فراوانی میزان استفاده از اینستاگرام و ایجاد دقت در پژوهش صرفاً پلتفرم اینستاگرام انتخاب شد. جامعه موردمطالعه در این پژوهش را پسران تهرانی 15 تا 18 ساله کاربر اپلیکیشن اینستاگرام که دارای اختلال اضطراب اجتماعی بودند تشکیل داد. نمونه‌گیری در پژوهش حاضر با روش نمونه‌گیری هدفمند به‌وسیله مقیاس اضطراب اجتماعی لاجرکا (1999) انجام گرفت. در تحلیل داده‌ها از روش هفت مرحله‌ای کولایزی استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های مربوط به تجارب نوجوانان در 2 کد هسته‌ای تجارب ترمیم‌کننده و تجارب آسیب‌زا قرار گرفتند تجارب ترمیم‌کننده در چهار کد اصلی «برقراری ارتباط و حفظ دوستی‌ها، تنظیم احساسات، دریافت اطلاعات مربوط به‌سلامت روان و کمک به هویت‌یابی اجتماعی» بود؛ و کد هسته‌ای تجارب آسیب‌زا شامل «مقایسه و ارزیابی منفی، تضعیف شایستگی‌های اجتماعی و تضعیف شخصیت» بود.
نتیجه‌گیری: نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی تجارب مثبت و منفی گوناگونی در شبکه‌های اجتماعی دارند. متخصصان حوزه سلامت روان می‌توانند از یافته‌های پژوهش حاضر جهت ایجاد راهبردهایی متناسب با تجارب آنان در ضمن مداخلات خود استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluation the experiences of Adolescents with social anxiety disorder in online social networks (Instagram case study)

نویسندگان [English]

  • Ali Azimi 1
  • Abdollah Shafiabadi 2
  • Ismail Saadipour 3

1 M.A in Counseling, Counseling Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Professor, Counseling Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: Individuals with social anxiety disorder widely perceive online social networks as a convenient platform for social interaction, influencing their preference for online interaction over in-person engagement.The present research aimed to examine the experiences of adolescents with social anxiety disorder on Instagram.
Method: The research method used was descriptive phenomenology, conducted through semi-structured interviews with 12 adolescents until data saturation was reached. Instagram was selected as the sole platform among social networks due to its high usage rate and relevance. The study population consisted of male adolescents aged 15 to 18 from Tehran who were users of the Instagram app and had social anxiety disorder. Sampling in this research was done through purposeful sampling using the LaGreca Social Anxiety Scale (1999). Data analysis was carried out using the seven-step Colaizzi method.
Results: The findings related to adolescents' experiences were categorized into two core themes: "Restorative Experiences" and "Harmful Experiences." Restorative experiences encompassed four main codes: "establishing connections and maintaining friendships," "emotional regulation," "receiving mental health-related information," and "assisting in social identity formation." The core code for Harmful Experiences included "negative comparisons and evaluations," "undermining social competencies," and "weakening of personality."
Findings: Adolescents with social anxiety disorder have varied positive and negative experiences on social networks. Mental health professionals can utilize the findings of this research to develop strategies and interventions tailored to adolescents' experiences

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Adolescents"
  • "Social Anxiety Disorder"
  • "Online Social Networks"
  • " Instagram"