رحیمی، حکیم زاده، جوادی پور، صالحی و خادمی لو، رضوان. (1403). تدوین چارچوب برنامۀ درسی هدایت تحصیلی ـ شغلی در نظام آموزشوپرورش ایران. نشریه رویکردهای نوین آموزشی. 19 (1)، 149-192.
شهسواری، مصرآبادی و حبیبی، ابوالفضل. (1403). بازنمایی فرایند سنجش استعداد در هدایت تحصیلی دانشآموزان؛ مطالعه کیفی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 23 (2)، 149-177
تجری، جوانشان، طیبه. (1399). شناسایی مؤلفهها و شاخصهای مدل جدید هدایت تحصیلی: کاربردی در رفاه اجتماعی دانشآموز و خانواده. فصلنامة علمی پژوهشی رفاه اجتماعی.20 (76)، 207-234.
جلالی زواره، ذبیحی، کاظمیان وکسایی، الهه. (2020). عوامل مؤثر دوران پیش از دبستان و دبستان، بر انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان پایه نهم: یک مطالعه کیفی. مجله علوم روانشناختی. 19 (89)، 561-566.
جوکار، محمدحسین. (1402). تأثیر آموزش ویژه هدایت تحصیلی دانشآموزان بر نگرش مشاوران مدارس. هفتمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی مدرسه، تهران.
رضایی، رضا. (1397). بررسی فرایند هدایت تحصیلی نوین در پایه نهم از منظر مشاوران مدارس و متخصصان مرتبط و ارائه نظرات اصلاحی آنان. پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه مشاوره. دانشگاه علامه طباطبایی.
رضوی زاده، ندا. (1398). آسیبشناسی فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان در دوره متوسطه اول استان خراسان رضوی. طرح پژوهشی برون دانشگاهی، سازمان جهاد دانشگاهی مشهد.
سیف، علیاکبر، (1394). ساختن ابزارهای اندازهگیری متغیرهای پژوهشی در روانشناسی و علوم تربیتی (آزمون و پرسشنامه). تهران: نشر دیدار.
شریفی، نیازآذری، جباری، بهمن. (1399). ارائه مدل هدایت تحصیلی کارآمد دانشآموزان؛ مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 1 (3)، 64-45.
شریفی، نیازآذری، جباری، بهمن. (1399). ارائه مدلی برای دستیابی به هدایت تحصیلی کارآمد دانشآموزان در نظام آموزشی ایران. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 11 (41)، 135-158.
شورای عالی آموزشوپرورش. (1390).
سند تحول بنیادین.
www.sce.ir
شورای عالی آموزشوپرورش. (1400). سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزشوپرورش. www.sce.ir
لطفی، نخعی، مصطفوی و پاکدل، محمد. (۱۴۰۲). اهمیت مشاوره تحصیلی برای دانشآموزان. هشتمین همایش ملی تحقیقات میانرشتهای در مدیریت و علوم انسانی، تهران.
طهماسبی پور، نجف و جوکار، محمدحسین. (1401). تحلیل کیفی فرایند هدایت تحصیلی شغلی در مقطع متوسطه اول. هشتمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، تهران.
فولادی، اسمعیلی، کسایی، اصفهانی و زهراکار، کیانوش. (2020). تدوین استانداردهای ملی مشاوره مدرسه. نشریه پژوهشهای تربیتی. 7 (41)، 46-74.
مدنی، کلانترهرمزی، نعیمی، مرتضی. (1398). بررسی فرآیند هدایت تحصیلی نوین از منظر مشاوران مدارس. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 10 (39)، 48-27.
مصطفوی، محمد. (1395). تدوین الگوی بومی مشاوره مسیر شغلی برای دانشآموزان مقطع دبیرستان و بررسی اثربخشی آن بر خودآگاهی، اطلاعات شغلی و خودکارآمدی انتخاب رشته این دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه مشاوره. دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه اصفهان.
موسوی، پیرانی، مؤمنی، علی. (1398) آسیبشناسی فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان پایة نهم استان ایلام. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 19 (75)، 144-122.
ناصری، حسین پور، شفیعآبادی، مریم. (1399). اعتباریابی الگوی شایستگیهای مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده. 15 (52)، 88-45.
نویدی، احد. (1397). مقاله هدایت تحصیلی در نظام آموزشوپرورش ایران: تجارب عملی و چالشهای پایدار. فصلنامه تعلیم و تربیت، 7 (33)، 34-10.
نیازی، سلیمان نژاد، حسن. (1398). تحلیل کیفی دلایل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه با رویکرد گراندد تئوری. فصلنامه تعلیم و تربیت، 36 (144)، 113-136.
وجدانی، همت، کلانتر هرمزی، آتوسا، سلیمی بجستانی و فرحبخش، کیومرث. (1399). مطالعه کیفی هدایت تحصیلی دانشآموزان بر اساس تجربه زیسته مشاوران مدرسه. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. 11 (42)، 1-35.
References
Arfasa, A. J., & Weldmeskel, F. M. (2020). Practices and challenges of guidance and counseling services in secondary schools. Emerging science journal, 4(3), 183-191.
Bassy, O. J., & Edet, J. I. (2018). Counselling Services and Career Choice among Senior Secondary school Students in Uyo Edu-cation zone in akwa Ibom State. Journal on school Educational Technology, 14(1), 19-26.
Dahlan, S., Idris, E., & Susanto, E. (2020). Improve student career certainty using self-information: A career counseling in the school. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(6), 1480-1494.
Dodd, V., Hanson, J., & Hooley, T. (2021). Increasing students’career readiness through career guidance: measuring the impact with a validated measure. British Journal of Guidance & Counselling, 1-13.
Fuladi, Ismaili, Kesai, Esfahani and Zahrakar, Kianoush. (2020). Development of national school counseling standards. Journal of educational research. 7 (41), 46-74. [In Persian]
Higher Education Council. (1390). Fundamental transformation document. www.sce.ir[In Persian]
Higher Education Council. (1400). Document of the comprehensive system of guidance and counseling in education. www.sce.ir[In Persian]
Jalali Zavareh, Zabihi, Kazemian Vaksai, Elaha. (2020). The effective factors of pre-primary and primary school, on the choice of the field of study of ninth grade students: a qualitative study. Journal of Psychological Sciences. 19 (89), 561-566. [In Persian]
Jokar, Mohammad Hossein. (1402). The effect of special education on students' academic guidance on the attitude of school counselors. 7th International School Psychology Conference, Tehran. [In Persian]
Loan, D. T. B., & Van, N. T. (2015). Career guidance in secondary schools-A literature review and strategic solutions for Vietnamese rural areas. American International Journal of Social Science, 4(5), 135-143.
Madani, Klantarhormzi, Naimi, Morteza. (2018). Examining the new academic guidance process from the perspective of school counselors. Counseling and Psychotherapy Culture Quarterly, 10(39), 27-48. [In Persian]
Mousavi, Pirani, Momeni, Ali. (2018) Pathology of the educational guidance process of ninth grade students in Ilam Province. Educational Innovation Quarterly. 19 (75), 144-122. [In Persian]
Mustafavi, Mohammad. (2015). Compiling a native model of career guidance for high school students and investigating its effectiveness on self-awareness, career information and self-efficacy in choosing the field of these students. Master's thesis. Advisory group. Faculty of Educational Sciences. University of Esfahan. [In Persian]
Myla, S., Marella, S. T., Goud, A. S., Ahammad, S. H., Kumar, G. N. S., & Inthiyaz, S. (2019). Design decision taking system for student career selection for accurate academic system. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(9), 2199-2206.
Naseri, Hosseinpour, Shafiabadi, Maryam. (2019). Accreditation of the competency model of consultants of the public education system. Cultural and educational quarterly for women and families. 15 (52), 88-45. [In Persian]
Navidi, Ahad. (2017). Essay on academic guidance in Iran's education system: practical experiences and sustainable challenges. Education Quarterly, 7 (33), 10-34. [In Persian]
Niazi, Suleiman Nejad, Hassan. (2018). Qualitative analysis of the reasons affecting the choice of major of secondary school students with grounded theory approach. Education Quarterly, 36 (144), 113-136. [In Persian]
Razavizadeh, Neda. (2018). Pathology of the academic guidance process of students in the first secondary school of Khorasan Razavi province. Extracurricular research project, Mashhad Jihad Dashgahi Organization. [In Persian]
References [In Persian]
Rezaei, Reza. (2017). Examining the process of new academic guidance in the ninth grade from the perspective of school counselors and related professionals and presenting their corrective opinions. Master's thesis. Advisory group. Allameh Tabatabaei University. [In Persian]
Saif, Ali Akbar, (2014). Building tools for measuring research variables in psychology and educational sciences (tests and questionnaires). Tehran: Didar publishing house. [In Persian]
Sharifi, Niazazri, Jabari, Bahman. (2019). Presenting a model to achieve efficient academic guidance of students in Iran's educational system. A bimonthly scientific-research journal of a new approach in educational management. 11 (41), 135-158. [In Persian]
Sharifi, Niazazri, Jabari, Bahman. (2019). Providing an efficient academic guidance model for students; Based on information and communication technology. Information and communication technology quarterly in educational sciences. 1 (3), 64-45. [In Persian]
Subasinghe, W. (2016). An introduction on educational guidance and school counseling. International Journal of Scientific Research and Innovative Technology, 3(10), 10-18.
Tahmasabipour, Najaf and Jokar, Mohammad Hossein. (1401). Qualitative analysis of the career guidance process in the first secondary level. The 8th International Conference on Psychology, Counseling and Educational Sciences, Tehran. [In Persian]
Tejri, Jawan Shan, Tayyaba. (2019). Identifying the components and indicators of the new model of academic guidance: application in the social well-being of students and families. Social Welfare Scientific Research Quarterly. 20 (76), 207-234. [In Persian]
Urano, A., Ito, Y. Ishibashi, Y. & Kobayashi, R. (2018). Current situation of educational guidance for students with developmental disorders in ordinary class of junior high school-Survey of difficulties of teachers. Annals of Physical and Rehabilitation Medicine, 61, e296-e297.
Vajdani, Hemet, Hormazi Sheriff, Atusa, Salimi Bejstani and Farahbakhsh, Kiyomarth. (2019). A qualitative study of students' academic guidance based on the lived experience of school counselors. Educational Measurement Quarterly. 11 (42), 1-35. [In Persian]
Yang, L., & Wong, L. P. (2020). Career and life planning education: Extending the self-concept theory and its multidimensional model to assess career-related self-concept of students with diverse abilities. ECNU Review of Education, 3(4), 659-677.