مقاله علمی - پژوهشی
پژوهش های مشاوره ای مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی
اعظم کلائی؛ خدابخش احمدی؛ جواد خدادادی سنگده؛ ابراهیم نعیمی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر شناسایی فرایند و روشهای «مراقبت» در خانواده برای پیشگیری از بحرانهای آن بود که با رویکرد کیفی و روش دادهبنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، خانوادههای ساکن شهر تهران در سال 1402 و شامل خانوادههای سالم و درگیر بحران بود که با روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری در نهایت، 21 خانواده سالم و ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر شناسایی فرایند و روشهای «مراقبت» در خانواده برای پیشگیری از بحرانهای آن بود که با رویکرد کیفی و روش دادهبنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، خانوادههای ساکن شهر تهران در سال 1402 و شامل خانوادههای سالم و درگیر بحران بود که با روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری در نهایت، 21 خانواده سالم و 18خانواده درگیر حداقل یکی از بحرانها (اعتیاد، خشونت و خیانت) مورد مصاحبه نیمهساختاریافته قرارگرفتند. دادهها با استفاده از روش استراوس و کوربین تحلیل شدند که یافتههای مرحله کدگذاری، 84 کد باز، 9 کد محوری و 3 کد انتخابی بود. بر این اساس، فرایند مراقبت در خانواده، عبارت بود از محافظت، تأمین نیاز و هدایت و روشهای بهکارگیری مراقبت (که مورد استفادهی خانوادههای سالم و یا فقدان آن در خانوادهی درگیر بحران، محسوس و عامل ایجاد بحران بود) شامل پیشگیری از آسیب، رعایت حدود و مرزها، آمادگی برای شرایط دشوار، مودت و رحمت، رسیدگی به امور خانواده، همراهی و همکاری، حمایت معنوی و کمک به رشد خانواده بود. نتایج نشان داد «مراقبت»، مبتنی بر بافت فرهنگ اسلامی ایرانی، فرایندی است که شامل حرکت آگاهانهی مستمر اعضای خانواده جهت محافظت، تأمین نیاز و هدایت خانواده است و ثمره و پیامد آن، پیشگیری از آسیب، استقرار امنیت، آرامش و رضایت در خانواده است. بنابراین، مجموعه عوامل مرتبط با فرایند و روشهای مراقبت در خانواده، عوامل محوری هستند که ضروری است در مداخلات پیشگیرانه، تشخیص و مداخله در خانواده مورد توجه قرار گیرد.
مقاله علمی - پژوهشی
مشاوره مدرسه
بهرام ملکی
چکیده
چکیدههدف این مطالعه شناسایی مؤلفههای اثربخش بر نگرش مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی و تبیین اهمیت آن در مشاوران مدارس بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع مرور نظاممند بود. جامعۀ آماری شامل مطالعات فارسی و انگلیسی منتشر شدۀ مرتبط در 8 سال اخیر بود که از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی انتخاب شدند. پس از غربالگری گزارشها ...
بیشتر
چکیدههدف این مطالعه شناسایی مؤلفههای اثربخش بر نگرش مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی و تبیین اهمیت آن در مشاوران مدارس بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع مرور نظاممند بود. جامعۀ آماری شامل مطالعات فارسی و انگلیسی منتشر شدۀ مرتبط در 8 سال اخیر بود که از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی انتخاب شدند. پس از غربالگری گزارشها با استفاده از سایت کتچی، تعداد 240 مقاله خارجی و 23 مقاله داخلی انتخاب شدند. این گزارشها به روشهای پیمایشی، آزمایشی، پدیدارشناسی، همبستگی و داده بنیان انجام شده بود. در این مطالعه، 26 مقاله مطابق با معیارهای ورود وارد مرور نهایی شدند و مؤلفههای اثربخش مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد سه دسته مؤلفه، شامل مؤلفههای مرتبط با مدرسه و جامعه، مدیران و معلمان و مؤلفههای مرتبط با مشاوران در این زمینه مؤثرند. نتایج این مطالعه، بیانگر کمبود میزان آگاهی مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی مشاوران به عنوان مهمترین مؤلفۀ اثربخش بر نگرشهای متناقض آنها در ارتباط با مشاوران مدارس بود. بر این اساس، بهترین روش برای حل این مسئله تشکیل یک شورای مشاوره در هر مدرسه، متشکل از مدیر، معلمان و مشاور مدرسه است. این شورا میتواند زمینۀ استحکام جایگاه شغلی و وظایف مشاوران مدارس را فراهم نموده و فرایند تحقق اهداف آموزش و پرورش را تسهیل کند.
مقاله علمی - پژوهشی
پژوهش های مشاوره ای مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی
امین توحیدی ثانی؛ سید علی قرشی؛ مریم شکفته
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی تعامل والد-نوجوان با رویکرد کیفی و بر مبنای نظریه دادهبنیاد و با بهکارگیری روش مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. روش: بدین منظور تعداد 12 نوجوان در شهرهای مشهد، سبزوار، جوین و کاشمر در سال 1403-1402 به شیوه نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب و دادهها تا رسیدن به اشباع نظری گردآوری و پس از پیادهسازی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی تعامل والد-نوجوان با رویکرد کیفی و بر مبنای نظریه دادهبنیاد و با بهکارگیری روش مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. روش: بدین منظور تعداد 12 نوجوان در شهرهای مشهد، سبزوار، جوین و کاشمر در سال 1403-1402 به شیوه نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب و دادهها تا رسیدن به اشباع نظری گردآوری و پس از پیادهسازی متن مصاحبهها با روش تجزیهوتحلیل اشترواس و کوربین در فرایندی سهمرحلهای با کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج کدگذاری باز و محوری منجر به شناسایی 151 کد باز و 14 مقوله محوری گردید. همچنین، نتایج کدگذاری انتخابی نشان داد که مقوله هسته «تعامل سازنده والد-نوجوان» است که تحتتأثیر شرایط علّی (گفتمان حمایتی، تعاملی و عاطفی)، شرایط مداخلهگر(عوامل درون و برون خانوادگی) و شرایط زمینهای (بستر مدیریتی) در قالب راهبردهای حمایتگرانه، تعاملی-مشارکتی، نقّادانه، مدیریتی و خلاقانه است که حاصل آن پیامدهایی در ابعاد فردی، تعاملی و اجتماعی در راستای تعامل والد-نوجوان است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر توصیه میشود از الگوی حاضر بهمنظور بهبود تعامل والدین و نوجوانان و همینطور طراحی برنامههای مختلف در جهت تسهیل و تقویت روابط والد-نوجوان استفاده گردد.
مقاله علمی - پژوهشی
مشاوره
زینب شریعتی؛ آتوسا کلانتر هرمزی؛ آسیه شریعتمدار؛ ابراهیم نعیمی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی چالشها و تسهیلگرهای رشد هویت حرفهای مشاوران تازهکار بود و به این منظور از روش کیفی از نوع تحلیل مضمون استفاده شد. گردآوری دادهها با مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شده توسط پژوهشگر به دست آمد. نمونهگیری به صورت هدفمند ملاکی و با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی بوده و شرکتکنندگان واجد ملاکهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی چالشها و تسهیلگرهای رشد هویت حرفهای مشاوران تازهکار بود و به این منظور از روش کیفی از نوع تحلیل مضمون استفاده شد. گردآوری دادهها با مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شده توسط پژوهشگر به دست آمد. نمونهگیری به صورت هدفمند ملاکی و با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی بوده و شرکتکنندگان واجد ملاکهای ورود به پژوهش بودند. نتایج تحقیق در قالب 72 مضمون فرعی و 14 مضمون اصلی مشخص شد که نومشاوران با چالشهایی از قبیل چالشهای مؤسسات مرتبط با حرفه، چالشهای عملکردی ناشی از ناپختگی شغلی، چالشهای روانشناختی در شروع کار و چالش وابسته کردن خودارزیابی به تأیید دیگران روبهرو بودند و در این گذار عواملی چون رهنمود اساتید، تسهیلگرهای دانشگاهی، بایستههای کنشیار آغازین، تعامل با همتایان حرفهای، مولفههای فردی رشددهنده، مؤلفههای اکتسابی رشددهنده در حرفهای شدن، بهبود فزاینده دانش و مهارت، تجربهگری شغلی، لزوم پایستگی تخصصی برای حرفهای بودن و کاربست حرفه مشاوره در زندگی برای رشد هویت حرفهای این نومشاوران کمک کننده بود.