نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
3 دکتری مشاوره، دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی چالشها و تسهیلگرهای رشد هویت حرفهای مشاوران تازهکار بود و به این منظور از روش کیفی از نوع تحلیل مضمون استفاده شد. گردآوری دادهها با مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شده توسط پژوهشگر به دست آمد. نمونهگیری به صورت هدفمند ملاکی و با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی بوده و شرکتکنندگان واجد ملاکهای ورود به پژوهش بودند. نتایج تحقیق در قالب 72 مضمون فرعی و 14 مضمون اصلی مشخص شد که نومشاوران با چالشهایی از قبیل چالشهای مؤسسات مرتبط با حرفه، چالشهای عملکردی ناشی از ناپختگی شغلی، چالشهای روانشناختی در شروع کار و چالش وابسته کردن خودارزیابی به تأیید دیگران روبهرو بودند و در این گذار عواملی چون رهنمود اساتید، تسهیلگرهای دانشگاهی، بایستههای کنشیار آغازین، تعامل با همتایان حرفهای، مولفههای فردی رشددهنده، مؤلفههای اکتسابی رشددهنده در حرفهای شدن، بهبود فزاینده دانش و مهارت، تجربهگری شغلی، لزوم پایستگی تخصصی برای حرفهای بودن و کاربست حرفه مشاوره در زندگی برای رشد هویت حرفهای این نومشاوران کمک کننده بود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
investigation of challenges and facilitators of professional identity development of novice counselors
نویسندگان [English]
- zeinab shariati 1
- atousa Kalantar hormozi 2
- Asieh Shariatmadar 3
- Ebrahim Naeimi 2
1 master of art in Rehabilitation Counseling. Allameh Tabataba'i University
2 Doctor of Counseling, Associate Professor of Counseling Department of Allameh Tabatabai University
3 doctor of counseling, associate professor of counseling department of Allameh Tabatabai University
چکیده [English]
The purpose of this research was to investigate the challenges and facilitators of the professional identity development of novice consultants, and for this purpose, a qualitative method of thematic analysis was used. Data collection was achieved by semi-structured interviews conducted by the researcher. Sampling was done in a purposeful manner using the snowball sampling method and the participants met the criteria for entering the research. The research results were determined in the form of 72 sub-themes and 14 main themes revealed that new counselors face challenges such as the challenges of institutions related to the profession, functional challenges due to job immaturity, psychological challenges at the start of work, and the challenge of correlating self-evaluation with the approval of others. were positive and in this transition factors such as the guidance of professors, academic facilitators, the requirements of the initial assistant, interaction with professional peers, individual components of growth, acquired components of growth in becoming a professional, increasing knowledge and skill improvement, job experience, The need to maintain expertise for professionalism and the application of the counseling profession in life was helpful for the development of the professional identity of these new consultants
کلیدواژهها [English]
- professional identity
- counselor
- novice
- challenge
- facilitator