عطیه سلطان محمدی؛ زهرا سادات پورسید اقایی
چکیده
ساختار هویت جنسیتی در نوجوانان علاوه بر تعامل اجتماعی رودررو، تحت تأثیر فناوریهای نوین ارتباطی و در رأس آن اینترنت و شبکههای مجازی، قرار دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته دختران نوجوان از حضور در فضای مجازی و تأثیر آن بر هویت جنسیتی آنان انجام شد. این مطالعه از نوع کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی است و با ...
بیشتر
ساختار هویت جنسیتی در نوجوانان علاوه بر تعامل اجتماعی رودررو، تحت تأثیر فناوریهای نوین ارتباطی و در رأس آن اینترنت و شبکههای مجازی، قرار دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته دختران نوجوان از حضور در فضای مجازی و تأثیر آن بر هویت جنسیتی آنان انجام شد. این مطالعه از نوع کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی است و با بهرهگیری از نمونهگیری هدفمند و تحلیل مصاحبه های نیمهساختاریافته با دختران 13 تا 18 سال شهر تهران انجام شد. در نهایت پس از انجام 20 مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق پژوهشگر به اشباع دادهها رسید. مصاحبهها با روش اسمیت مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش 4 مضمون اصلی و 9 مضمون فرعی و 52 واحد معنایی به دست آمد که مضامین اصلی عبارت بودند از: «تغییرات رفتاری دختران»، «دسترسی به اطلاعات زودهنگام جنسی»، «کاهش اعتماد به نفس»، «اختلال در هویت جنسیتی». با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش، حضور بیش از 5 ساعت در روز در شبکههای مجازی مانند اینستاگرام باعث آسیب به هویت جنسیتی دختران نوجوان می شود.
آرزو امینی؛ مه سیما پورشهریاری؛ عباس عبدالهی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، واکاوی عوامل انگیزشی استفاده از رسانههای اجتماعی مجازی در بین نوجوانان بود. روش: این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. بدین منظور، 17 نفر از نوجوانان دختر 14 تا 16 ساله که در استفاده از رسانههای اجتماعی دچار بدکارکردی بودند به روش نمونهگیری هدفمندِ بر اساس معیار انتخاب شدند. سپس عوامل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، واکاوی عوامل انگیزشی استفاده از رسانههای اجتماعی مجازی در بین نوجوانان بود. روش: این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. بدین منظور، 17 نفر از نوجوانان دختر 14 تا 16 ساله که در استفاده از رسانههای اجتماعی دچار بدکارکردی بودند به روش نمونهگیری هدفمندِ بر اساس معیار انتخاب شدند. سپس عوامل انگیزشی استفاده از رسانههای اجتماعی از دیدگاه آنها به کمک مصاحبهی عمیق نیمه ساختاریافته مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت دادهها طبقهبندی و کدگذاری شده و نتایج با استفاده از روش گزارش روایی بیان شدند. یافته ها: تحلیل تجارب، منجر به شناسایی7 مضمون اصلی شامل رابطه همزیستی با همسالان ، حضور همه جانبه، تنظیم هیجان، ایده آل سازی در برابر عادی سازی، مقایسهی اجتماعی، کارکرد و پاسخ به مسائل وجودی- انسان گرا شد که هر یک به ترتیب 5، 7، 8، 4، 5، 15 و 3 مضمون فرعی را شامل شدند. نتیجهگیری: نتایج نشان دهندهی آن است که استفاده دردسرساز نوجوانان از شبکههای اجتماعی نه به انگیزهی جدید یا مد روز بودن بلکه به صورت هدفمند و به انگیزه برآورده شدن نیازهای اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) صورت میگیرد. لذا لازم است متولیان امر ضمن به رسمیت شناختن نیازها و انگیزههای این گروه، از فرصت فناورانهی شبکههای اجتماعی، برای پاسخگویی مناسب به نیازهای مغفول ماندهی آنها در دنیای واقعی برنامهریزی کنند. همچنین مشاوران میتوانند با در نظرداشتن انگیزههای مذکور درجهت اقدامات پیشگیرانه و یا طراحی محتواهای فناورانهی هدفمند برای نوجوانان وارد عمل شوند.
غزال زندکریمی؛ کوثر دهدست؛ زهرا کربلایی شالباف
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش فرزندپروری نوجوانان در فضای مجازی بود. روش پژوهش کیفی از نوع نظریه زمینهای به روش استراوس و کوربین بوده و دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختار یافته عمیق با والدین مدارس منطقه 13 تهران بدست آمد. نمونهگیری به روش هدفمند بوده و شرکت کنندگان واجد ملاکهای ورود به پژوهش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش فرزندپروری نوجوانان در فضای مجازی بود. روش پژوهش کیفی از نوع نظریه زمینهای به روش استراوس و کوربین بوده و دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختار یافته عمیق با والدین مدارس منطقه 13 تهران بدست آمد. نمونهگیری به روش هدفمند بوده و شرکت کنندگان واجد ملاکهای ورود به پژوهش بودند. ابزار مطالعه مصاحبه عمیق بود و نمونهگیری تا اشباع کامل ادامه یافت. دادهها در سه سطح گذگذاری شدند. در رابطه با کد نظری آسیب شناسی، کدهای محوری آسیهای روانی، اجتماعی، جسمانی، عملکردی و تربیتی همراه با 22 کد باز استخراج شدند و در رابطه با کد نظری راهبردهای مقابله با آسیبهای فضای مجازی کدهای محوری کنترل زمان ارتباطات، کنترل دسترسیها، آگاهسازی فرزندان، مهارت و آگاهی والدین، قانونگذاری و تعامل موثر با نوجوانان همراه با 32 کد باز استخراج گردیدند. کدهای باز، مفهومی و نظری بر اساس مدل استراوس و کوربین با تایید شش متخصص مشاوره و روانشناسی به اعتباریابی درونی و سازه مورد بررسی قرار گرفتند. سپس مدل مفهومی تعامل دو طرفه آسیبها و راهبردهای مقابله با آسیبها در فضای مجازی طراحی شد. نهایتا و بر اساس مدل مفهومی، برنامه آموزش فرزندپروری نوجوانان در فضای مجازی تدوین گردید. طبق مدل بدست آمده، آسیبها و راهبردهای مقابله با فضای مجازی با هم در تعامل هستند و رابطه دوطرفه دارند. لذا برنامه شش مرحلهای آموزش فرزندپروری والدین در فضای مجازی قادر است راهبردهای موثری در زمینه فرزندپروری با توجه به آسیبهای فضای مجازی به والدین پیشنهاد بدهد.
محدثه مصلحی؛ ابراهیم نعیمی؛ مهدی واحدی
چکیده
ناراحتیهای جسمانی، روانشناختی و محیطی که افراد در دوره سالمندی ادراک میکنند گرایش سالمندان را به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی تسهیل میکند. هدف این پژوهش بررسی سلامت روان در سالمندان کاربر فضای مجازی است.روش پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدار شناسی است. جمعیت مشارکتکننده در این پژوهش شامل تمامی زنان و مردان بالای 65 سالِ شهر تهران ...
بیشتر
ناراحتیهای جسمانی، روانشناختی و محیطی که افراد در دوره سالمندی ادراک میکنند گرایش سالمندان را به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی تسهیل میکند. هدف این پژوهش بررسی سلامت روان در سالمندان کاربر فضای مجازی است.روش پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدار شناسی است. جمعیت مشارکتکننده در این پژوهش شامل تمامی زنان و مردان بالای 65 سالِ شهر تهران بود. روش نمونهگیری هدفمند و زنجیرهای بود که طی آن از بین جمعیت مورد مطالعه 6 زن و 6 مرد سالمند، برای مشارکت در پژوهش انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. همه مصاحبهها ضبط و در نهایت با استفاده از روشِ تحلیلِ اشتراوس و کوربن (1990) تحلیل گردید.12 مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. واکاوی بیانات مصاحبهشوندگان منجر به شناسایی 19 کد باز و پنج کد محوری (ادراک تنهایی، پوچانگاری سالمندی، نگرشهای غیرواقعبینانه، سرگردانی در زندگی و غوطهوری در هیجانات) شد.این یافتهها بیانگر شیوع طیفی از ناراحتیهای روانشناختی در سالمندان می-باشد که ضرورت توجه به این بُعد و همچنین طراحی برنامههای آموزشی و درمانی را جهت کاهش این ناراحتیها آشکار ساخت. همچنین بیانات مصاحبهشوندگان حاکی از این واقعیت بود که فضای مجازی و غرقبودن در آن علت بروز این ناراحتیها نبوده، بلکه این گروه برای گریز از این ناراحتیها به فضای مجازی پناه بردهاند.