نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

2 استادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

چکیده

ساختار هویت جنسیتی در نوجوانان علاوه بر تعامل اجتماعی رودررو، تحت تأثیر فناوری‌های نوین ارتباطی و در رأس آن اینترنت و شبکه‌های مجازی، قرار دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته دختران نوجوان از حضور در فضای مجازی و تأثیر آن بر هویت جنسیتی آنان انجام شد. این مطالعه از نوع کیفی و با استفاده از روش پدیدار‌شناسی است و با بهره‌گیری از نمونه‌گیری هدفمند و تحلیل مصاحبه های نیمه‌ساختاریافته با دختران 13 تا 18 سال شهر تهران انجام شد. در نهایت پس از انجام 20 مصاحبه نیمه‌ساختاریافته عمیق پژوهشگر به اشباع داده‌ها رسید. مصاحبه‌ها با روش اسمیت مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش 4 مضمون اصلی و 9 مضمون فرعی و 52 واحد معنایی به دست آمد که مضامین اصلی عبارت بودند از: «تغییرات رفتاری دختران»، «دسترسی به اطلاعات زودهنگام جنسی»، «کاهش اعتماد به نفس»، «اختلال در هویت جنسیتی». با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش، حضور بیش از 5 ساعت در روز در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام باعث آسیب به هویت جنسیتی دختران نوجوان می شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Phenomenological pathology of adolescent girls' gender identity in cyberspace

نویسندگان [English]

  • Atyeh Soltan mohammadi 1
  • zahra sadat pour seyyed aghaei 2

1 Azad University

2 Azadd

چکیده [English]

In addition to face-to-face social interaction, the structure of gender identity in teenagers is influenced by new communication technologies, especially the Internet and virtual networks. Therefore, the current research was conducted with the aim of investigating the lived experiences of teenage girls from being in the virtual space and its effect on their gender identity. This study is of qualitative type and using phenomenology method and was conducted by using purposeful sampling and analysis of semi-structured interviews with girls aged 13 to 18 years old in Tehran. Finally, after conducting 20 in-depth semi-structured interviews, the researcher reached data saturation. Interviews were analyzed using Smith's method. In this research, 4 main themes and 9 sub-themes and 52 meaning units were obtained, the main themes were: "girls' behavioral changes", "access to early sexual information", "decrease in self-confidence", "gender identity disorder" ». According to the results obtained from this research, being more than 5 hours a day on virtual networks such as Instagram causes damage to the gender identity of teenage girls.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gender identity
  • virtual space
  • girls
  • phenomenology
ابراهیمی، سارا.، خواجه‌وند احمدی، عیسی. (1399). تحلیل روان‌سنجی مقیاس قربانی شدن در فضای مجازی و ارتباط آن با عوامل روانی و اجتماعی در دانش آموزان دختر. مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان،3(18)،145-180.
اردکانی فرد، زهرا. (1400). زنان تأثیرگذار اینستاگرامی؛ زنانگی بازنمایی شده در صفحات زنان اینفلوئنسر ایرانی. زن در فرهنگ و هنر، 13 (1)، 90-65. https://doi.org/10.22059/jwica.2021.321321.1565
باقری، شهلا.، ربیعی، مرجان.، اکبری؛ الهام.، قاسمی، عاصمه. (1400). مطالعه فرایند هویت‌یابی زنان در شبکه‌های اجتماعی: موردمطالعه: زنان کاربر اینستاگرام. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران.10(4)،1029-1059.
بلیکی، نورمن .(1933). طراحی پژوهش‌های اجتماعی، ترجمه حسن چاوشیان (1400). تهران: نشر نی.
پورشهریاری، مه‌سیما.، عبداللهی، عباس.، امینی، آرزو. (1400). واکاوی عوامل انگیزشی استفاده از رسانه‌های اجتماعی مجازی در بین نوجوانان: یک مطالعة کیفی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی،13(52)،65-98.
خواجوندی احمدی، عیسی.، ابراهیمی، سارا. (1400). نقش عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی در بزه‌دیدگی در فضای مجازی. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران،13(2)،7-23.
زند کریمی، غزال.، کربلایی حسین شالباف، زهرا.، دهدست، کوثر. (1401). تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش فرزندپروی نوجوانان در فضای مجازی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی،13(51)،1-30.
طالعی، علی.، اسمعیلی، معصومه.،  فلسفی نژاد، محمدرضا.، کاظمیان، سمیه.،  برجعلی، احمد. (1398). آسیب‌شناسی ارتباط با جنس متفاوت در شبکه‌های اجتماعی مجازی: یک مطالعه پدیدارشناسی با نوجوانان. مجله تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 13(1)، 87-97. http://dx.doi.org/10.52547/rbs.17.1.87
فتحی، منصور.، غیاثوند، احمد.، شاکرم، معصومه .(1401). تجربه دختران نوجوان از رابطه با جنس مخالف در فضای مجازی. پژوهش‌نامه زنان، 13(40)، 282-245. https://doi.org/10.30465/ws.2021.27804.2809
کرسول، جان دبلیو. (2015). روش تحقیق، ترجمه مهدی وفایی زاده (1400). تهران: نشر زرین اندیشمند.
مولایی، مهری.،  جانی، ستاره. (1395). رابطه اعتیاد به اینترنت با گرایش نوجوانان به جنس مخالف، رفتارهای جنسی، الکل، خشونت، چت و هک. ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، 19(6). https://brieflands.com/articles/jkums-69797.pdf
نقشبندی، شیما.،  خواجه‌نوری، بیژن .،  عباسی شوازی، محمدتقی. (1401). تبیین رابطه بین مصرف رسانه‌ای و طلاق عاطفی، با تأکید بر محتوای رسانه‌ها: موردمطالعه: زنان متأهل شیراز. دوفصلنامه مسائل اجتماعی ایران،13(1)،251-269.
نیکخواه قمصری، نرگس.،  منصوریان راوندی، فاطمه . (1393). تأملی بر رابطه فضای مجازی و هویت جنسیتی مطالعه موردی کاربران اینترنت در شهر کاشان. مطالعات رسانه‌ای، 9(4)، 120-107.
References
Abolfathi, M., Dehdari, T., Zamani-Alavijeh, F., Taghdisi, M. H., Ashtarian, H., Rezaei, M., & Irandoost, S. F (2022). Identification of the opportunities and threats of using social media among Iranian adolescent girls. Heliyon, 8(4), e09224.‌ https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e09224
Baker, S. A., & Walsh, M. J (2018). Good morning Fitfam’: Top posts, hashtags and gender display on Instagram. New media & society20(12), 4553-4570.‌ https://doi.org/10.1177/1461444818777514
Becker, I., Auer, M., Barkmann, C., Fuss, J., Möller, B., Nieder, T. O., ... & Richter-Appelt, H (2018). A cross-sectional multicenter study of multidimensional body image in adolescents and adults with gender dysphoria before and after transition-related medical interventions. Archives of sexual behavior47(8), 2335-2347.‌ https://link.springer.com/article/10.1007/s10508-018-1278-4
De Vries, D. A., & Vossen, H. G (2019). Social media and body dissatisfaction: investigating the attenuating role of positive parent–adolescent relationships. Journal of youth and adolescence, 48(3), 527-536.‌ https://link.springer.com/article/10.1007/s10964-018-0956-9
Diamond, L. M (2020). Gender fluidity and nonbinary gender identities among children and adolescents. Child Development Perspectives14(2), 110-115.‌ https://doi.org/10.1111/cdep.12366
Fosch-Villaronga, E., Poulsen, A., Søraa, R. A., & Custers, B. H. M (2021). A little bird told me your gender: Gender inferences in social media. Information Processing & Management58(3), 102541.‌ https://doi.org/10.1016/j.ipm.2021.102541
Griffin, L., Clyde, K., Byng, R., & Bewley, S (2021). Sex, gender and gender identity: a re-evaluation of the evidence. BJPsych Bulletin45(5), 291-299.‌ https://doi.org/10.1192/bjb.2020.73
Jenkins, K (2018). Toward an account of gender identity. Ergo5(27), 713-744.‌ https://doi.org/10.3998/ergo.12405314.0005.027
Kaltiala-Heino, R., & Lindberg, N (2019). Gender identities in adolescent population: methodological issues and prevalence across age groups. European Psychiatry, 55, 61-66.‌ https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2018.09.003
Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A., & Calvert, S. L (2009). College students' social networking experiences on Facebook. Journal of applied developmental psychology, 30(3), 227-238.‌ https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.12.010
Renk, K., & Creasey, G (2003). The relationship of gender, gender identity, and coping strategies in late adolescents. Journal of adolescence26(2), 159-168.‌ https://doi.org/10.1016/S0140-1971(02)00135-5
Reillo, M (2008). The lived experience of HIV/AIDS: A Heideggerian hermeneutical analysis (Doctoral dissertation, College of Notre Dame of Maryland).‌
Richard, G., & Couchot-Schiex, S (2020). Cybersexism: How gender and sexuality are at play in cyberspace. In Gender, sexuality and race in the digital age (pp. 17-30). Springer, Cham.‌ https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-29855-5_2
Rokach, A (2020). Sexuality and internet use: the promise and dangers in cyberspace. SciMedicine Journal, 2(3), 151-156.‌ https://www.scimedjournal.org/index.php/SMJ/article/view/115
Steensma, T. D., Kreukels, B. P., de Vries, A. L., & Cohen-Kettenis, P. T (2013). Gender identity development in adolescence. Hormones and behavior64(2), 288-297.‌ https://doi.org/10.1016/j.yhbeh.2013.02.020
Turban, J. L., & Ehrensaft, D (2018). Research review: gender identity in youth: treatment paradigms and controversies. Journal of Child Psychology and Psychiatry59(12), 1228-1243.‌ https://doi.org/10.1111/jcpp.12833
Wolfers, L. N. & Utz, S (2022). Social media use, stress, and coping. Curr Opin Psychol, 45, 101305. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2022.101305
Wang, Y., Geng, J., Di, K., Chu, X., & Lei, L (2022). Body talks on social network sites and body dissatisfaction among college students: The mediating roles of appearance ideals internalization and appearance comparison. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 16(3). https://doi.org/10.5817/CP2022-3-2
Wartberg, L. Thomasius, R. & Paschke, K (2021). The relevance of emotion regulation, procrastination, and perceived stress for problematic social media use in a representative sample of children and adolescents. Computers in Human Behavior, 121, 106788. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106788
Zucker, K. J (2019). Adolescents with gender dysphoria: Reflections on some contemporary clinical and research issues. Archives of Sexual Behavior48(7), 1983-1992.‌ https://link.springer.com/article/10.1007/s10508-019-01518-8