نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 استادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده
ساختار هویت جنسیتی در نوجوانان علاوه بر تعامل اجتماعی رودررو، تحت تأثیر فناوریهای نوین ارتباطی و در رأس آن اینترنت و شبکههای مجازی، قرار دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته دختران نوجوان از حضور در فضای مجازی و تأثیر آن بر هویت جنسیتی آنان انجام شد. این مطالعه از نوع کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی است و با بهرهگیری از نمونهگیری هدفمند و تحلیل مصاحبه های نیمهساختاریافته با دختران 13 تا 18 سال شهر تهران انجام شد. در نهایت پس از انجام 20 مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق پژوهشگر به اشباع دادهها رسید. مصاحبهها با روش اسمیت مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش 4 مضمون اصلی و 9 مضمون فرعی و 52 واحد معنایی به دست آمد که مضامین اصلی عبارت بودند از: «تغییرات رفتاری دختران»، «دسترسی به اطلاعات زودهنگام جنسی»، «کاهش اعتماد به نفس»، «اختلال در هویت جنسیتی». با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش، حضور بیش از 5 ساعت در روز در شبکههای مجازی مانند اینستاگرام باعث آسیب به هویت جنسیتی دختران نوجوان می شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Phenomenological pathology of adolescent girls' gender identity in cyberspace
نویسندگان [English]
- Atyeh Soltan mohammadi 1
- zahra sadat pour seyyed aghaei 2
1 Azad University
2 Azadd
چکیده [English]
In addition to face-to-face social interaction, the structure of gender identity in teenagers is influenced by new communication technologies, especially the Internet and virtual networks. Therefore, the current research was conducted with the aim of investigating the lived experiences of teenage girls from being in the virtual space and its effect on their gender identity. This study is of qualitative type and using phenomenology method and was conducted by using purposeful sampling and analysis of semi-structured interviews with girls aged 13 to 18 years old in Tehran. Finally, after conducting 20 in-depth semi-structured interviews, the researcher reached data saturation. Interviews were analyzed using Smith's method. In this research, 4 main themes and 9 sub-themes and 52 meaning units were obtained, the main themes were: "girls' behavioral changes", "access to early sexual information", "decrease in self-confidence", "gender identity disorder" ». According to the results obtained from this research, being more than 5 hours a day on virtual networks such as Instagram causes damage to the gender identity of teenage girls.
کلیدواژهها [English]
- Gender identity
- virtual space
- girls
- phenomenology