نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه الزهرا

2 دانشیار گروه مشاوره دانشگاه الزهرا

3 استادیار گروه مشاوره دانشگاه الزهرا

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، واکاوی عوامل انگیزشی استفاده از رسانه‌های اجتماعی مجازی در بین نوجوانان بود. روش: این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. بدین منظور، 17 نفر از نوجوانان دختر 14 تا 16 ساله که در استفاده از رسانه‌های اجتماعی دچار بدکارکردی بودند به روش نمونه‌گیری هدفمندِ بر اساس معیار انتخاب شدند. سپس عوامل انگیزشی استفاده از رسانه‌های اجتماعی از دیدگاه آن‌ها به کمک مصاحبه‌ی عمیق نیمه ساختاریافته مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت داده‌ها طبقه‌بندی و کدگذاری شده و نتایج با استفاده از روش گزارش روایی بیان شدند. یافته ها: تحلیل تجارب، منجر به شناسایی7 مضمون اصلی شامل رابطه همزیستی با همسالان ، حضور همه جانبه، تنظیم هیجان، ایده آل سازی در برابر عادی سازی، مقایسه‌ی اجتماعی، کارکرد و پاسخ به مسائل وجودی- انسان گرا شد که هر یک به ترتیب 5، 7، 8، 4، 5، 15 و 3 مضمون فرعی را شامل شدند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان دهنده‌ی آن است که استفاده دردسرساز نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی نه به انگیزه‌ی جدید یا مد روز بودن بلکه به صورت هدفمند و به انگیزه برآورده شدن نیازهای اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) صورت می‌گیرد. لذا لازم است متولیان امر ضمن به رسمیت شناختن نیازها و انگیزه‌های این گروه، از فرصت‌ فناورانه‌ی شبکه‌های اجتماعی، برای پاسخ‌گویی مناسب به نیازهای مغفول مانده‌ی آن‌ها در دنیای واقعی برنامه‌ریزی کنند. همچنین مشاوران می‌توانند با در نظرداشتن انگیزه‌های مذکور درجهت اقدامات پیشگیرانه و یا طراحی محتواهای فناورانه‌ی هدفمند برای نوجوانان وارد عمل شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying the motivational factors of using virtual social media among adolescents: a qualitative study

نویسندگان [English]

  • arezoo amini 1
  • Mahsima pourshahriyari 2
  • Abbas Abdollahi 3

1 Al-Zahra University

2 Associate Professor. Department of Counseling. Faculty of Educational Sciences and Psychology. Al-Zahra University

3 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Purpose: This research aimed to analyze adolescents` motivational factors for using virtual social media. Method: This research was conducted using the qualitative approach of phenomenology type. For this purpose, 17 female adolescents aged 14 to 16 who were dysfunctional in the use of social media were selected using a purposeful sampling method based on criteria. The research was conducted through semi-structured interviews. Finally, the data were coded and categorized and the results were expressed using the method of narrative reporting. Findings: The analysis of experiences led to the identification of 7 main themes, including the symbiotic relationship with peers, omnipresence, emotion regulation, idealization versus normalization, social comparison, function, and response to existential-humanistic issues. each of them included 5, 7, 8, 4, 5, 15, and 3 sub-themes respectively. Conclusion: The results show that adolescents' problematic use of social networks is not motivated by newness or fashion, but purposefully and motivated by the fulfillment of basic needs (autonomy, competence, and communication). Therefore, in addition to recognizing the needs and motivations of adolescents, the authorities must use the technological opportunities of social networks to respond to their neglected needs in the real world. Also, counselors can take preventive measures or design targeted technological content for them by considering the motivations of adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • motivation
  • phenomenology
  • social media
  • virtual space
  • adolescents