پژوهش های مشاوره ای مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی
سالار سیدمجیدی؛ کیوان صالحی؛ یاسر مدنی؛ سمیه شاهمرادی
چکیده
تمایزیافتگی خود، فرآیندی پویاست که تحت تأثیر شرایط مختلفی شکلگرفته و تجربه میشود و همچنین وابسته به بافت فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته میشود. با توجه به همین موضوع، این پرسش مطرح شد که شرایط مرتبط با شکلگیری تمایزیافتگی خود خود در خانوادهها چیست؟ برای یافتن پاسخ، از روش نظریۀ برخاسته از دادهها در سطح نظمدهی مفهومی بهره گرفته ...
بیشتر
تمایزیافتگی خود، فرآیندی پویاست که تحت تأثیر شرایط مختلفی شکلگرفته و تجربه میشود و همچنین وابسته به بافت فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته میشود. با توجه به همین موضوع، این پرسش مطرح شد که شرایط مرتبط با شکلگیری تمایزیافتگی خود خود در خانوادهها چیست؟ برای یافتن پاسخ، از روش نظریۀ برخاسته از دادهها در سطح نظمدهی مفهومی بهره گرفته شد. از طریق نمونهگیری ملاکی و با توجه به اشباع دادهها با 17 نفر مصاحبه شد. تحلیل دادهها با استفاده از مرحلۀ اول شیوۀ کدگذاری استراوس و کوربین انجام شد. پس از تحلیل دادهها، 183 کد اولیه شناسایی شد، سپس در فرآیند ادغام و مقایسه 48 زیرمقوله و 9 مقوله تشکیل شده و در بخشهای شرایط علّی، زمینهای و واسطهای طبقهبندی شدند. یافتهها نشان میدهند که شرایط چالشبرانگیز به همراه انگیزه به پیشرفت و تغییر افراد را به متمایز شدن سوق میدهد. علاوه بر آن شرایط علّی، چنانچه افراد در شرایط واسطهای نظیر کسب تجربههای متفاوت در زندگی، ویژگیهای خودتعیینگر و تمایل به موفقیت و همچنین شرایط زمینهای مانند ارتباط با الگوهای موفق، ساختارهای اجتماعی و فرهنگی، بسترها و رویدادها در خانواده و همچنین جو مشارکتی و حمایتی خانواده قرار بگیرند، شکل یافتن تمایزیافتگیشان تسهیل و تسریع میشود. یافتههای مطالعۀ حاضر علاوه بر غنیسازی دانش بومی و راهنمایی برای پژوهشهای آتی، شناخت عمیقتر شرایط مرتبط با شکلگیری این ویژگی روانشناختی را در بستر فرهنگی فراهم نمود که همچنین میتواند پیامدهای عملی ویژهای نیز در مشاوره و خانوادهدرمانی با توجه به مبحث چندفرهنگی داشته باشد.
داوود نوده ئی؛ معصومه اسمعیلی؛ کیومرث فرحبخش
چکیده
پژوهش حاضربه منظور بررسی پیشبینی عزت نفس، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس شیوههای فرزندپروری والدین و خودمتمایزسازی آنان در بین دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان صورت گرفت. نمونه مورد نظر در این پژوهش تعداد 200 نفراز دانشآموزان پسر به همراه والدین آنها بود که از طریق انتخاب سه دبیرستان (شاهد، غیرانتفاعی و دولتی) ...
بیشتر
پژوهش حاضربه منظور بررسی پیشبینی عزت نفس، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس شیوههای فرزندپروری والدین و خودمتمایزسازی آنان در بین دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان صورت گرفت. نمونه مورد نظر در این پژوهش تعداد 200 نفراز دانشآموزان پسر به همراه والدین آنها بود که از طریق انتخاب سه دبیرستان (شاهد، غیرانتفاعی و دولتی) و با استفاده از نمونهگیری تصادفی از بین تمامی دانشآموزان مشغول به تحصیل در مقطع دبیرستان انتخاب شدند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش شامل پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند، پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت، پرسشنامه خودمتمایزسازی اسکورن و فراید لندر و پرسشنامه شرر و همکارانش و معدل نیمسال اول تحصیلی 90-89 دانشآموزان بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و نیز تحلیل رگرسیون گام به گام برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد که بین شیوههای فرزندپروری والدین و پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و خودکارآمدی همبستگی معناداری در گروه نمونه پژوهش مشاهده نشده اما در مؤلفههای خودمتمایزسازی بین جایگاه من و آمیختگی با دیگران با معدل تحصیلی رابطه مستقیم و معنادار، بین گسلش عاطفی و عزت نفس رابطه معکوس و معنادار و بین جایگاه من و عزت نفس رابطه مستقیم و معناداری مشاهده شد و در نهایت بین خودکارآمدی فرزندان با خودمتمایزسازی نیز رابطه معناداری مشاهده نشد. در مورد همایندی شیوههای فرزندپروری و خودمتمایزسازی والدین نیز نتایج نشان میدهد که بین مؤلفه واکنش عاطفی و شیوه فرزندپروری مستبدانه رابطه معکوس و معنادار و بین مؤلفه جایگاه من و شیوه فرزندپروری مستبدانه رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین بین مؤلفه جایگاه من و شیوه فرزندپروری مقتدرانه رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد و نیز بین مؤلفه آمیختگی با دیگران و شیوه فرزندپروری استبدادی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.
آزاد قربانی؛ احمد امانی
چکیده
سبکهای فرزندپروری میتواند پیشبینیکننده طرحوارههای ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی باشد. شناخت متغیرهایی که بر سبک فرزندپروری والدین تأثیر می گذارد، بسیار مهم است. هدف از پژوهش حاضر تبیین مدل نظری سبکهای فرزندپروری، سبکهای دلبستگی و خودمتمایزسازی میباشد. پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی است. جامعۀ پژوهش همۀ معلمان دارای فرزند ...
بیشتر
سبکهای فرزندپروری میتواند پیشبینیکننده طرحوارههای ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی باشد. شناخت متغیرهایی که بر سبک فرزندپروری والدین تأثیر می گذارد، بسیار مهم است. هدف از پژوهش حاضر تبیین مدل نظری سبکهای فرزندپروری، سبکهای دلبستگی و خودمتمایزسازی میباشد. پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی است. جامعۀ پژوهش همۀ معلمان دارای فرزند مدارس شهر کامیاران و همسرانشان بودند که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تدریس بودند و با روش نمونهگیری تصادفی ساده 250 زوج (500 نفر) انتخاب شدند. هر نفر پرسشنامههای تمایزیافتگی، سبکهای دلبستگی و سبکهای فرزندپروری را پاسخ دادند. تحلیل دادهها با دو نرمافزارSPSS و AMOS انجام شد.نتایج بیانگر همبستگی مثبت و معنیدار بین فرزندپروری اقتدار منطقی با دلبستگی ایمن و با جایگاه من و واکنش عاطفی، و فرزندپروری آزادگذار با دلبستگی اضطرابی است. همچنین همبستگی منفی و معنیدار بین فرزندپروری اقتدار منطقی با گریز عاطفی مشاهده شد. از طرفی بین مؤلفههای دلبستگی و خودمتمایزسازی همبستگی وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که سطح خود متمایزسازی زوجین و سبکهای دلبستگی آنها میتواند پیشبین خوبی برای سبکهای فرزندپروری باشد.با بهبود این دو متغیر میتوان سبک فرزندپروری اقتدار منطقی را در والدین ایجاد کرد.