نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشیار گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد

3 دانش آموخته کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

در این پژوهش به تحلیل کیفی ترسیم خانواده در کودکان پرخاشگر و غیرپرخاشگر و مقایسه آنها با سبک دل‌بستگی والدینشان پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل پسران پیش‌دبستانی ساکن شهر مشهد در محدوده سنی 5 تا 7 ساله می‌باشد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میانگین سبک دل‌بستگی مادران کودکان پرخاشگر در هر سه سبک ایمن و اجتنابی و دوسوگرا با سبک دل‌بستگی مادران کودکان غیرپرخاشگر تفاوت معناداری ندارد. همچنین، فراوانی شاخص ترسیمی نیرو به طور معناداری در کودکان پرخاشگر و غیرپرخاشگر بالاتر است؛ و سایر شاخص‌های ترسیمی در نقاشی از جمله ناحیه‌ای که نقاشی کشیده شده، وسعت نقاشی و جهت نقاشی تفاوت معناداری وجود ندارد؛ یافته‌ها همچنین نشان داد، بین کودکان پرخاشگر و غیرپرخاشگر در شاخص‌های محتوایی نقاشی از جمله ارزنده سازی، ناارزنده سازی، اشخاص اضافه شده، نزدیکی کودک به مادر یا پدر، فاصله یکی از افراد از بقیه، همسان‌سازی هشیار، همسان‌سازی ناهشیار، مشابهت این دو همسان‌سازی و عینیت نقاشی تفاوت معناداری وجود ندارد؛ نتایج نشان داد، پرخاشگری در کودکان عوامل زیادی از جمله شخصیت و خلق‌وخوی کودک و متغیرهای دیگر مربوط به رابطه والد - فرزند می‌باشد. همچنین، شاخص‌های محتوایی نقاشی کودکان به تنهایی نشانگر میزان پرخاشگری کودکان نبوده و این شاخص‌ها بیشتر نمایانگر روابط کودک با والدین و سایر اعضای خانواده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Qualitative analysis of family drawing in aggressive and non-aggressive children and their comparison with their parents' attachment style

نویسندگان [English]

  • fatemeh hajizadeh 1
  • Seyed Ali Kimiaei 2
  • Hadis Hoseini 3

1 MA in family counseling, the department of Education and Counseling Psycholgy, Ferdowsi university of Mashhad, Mashhad, Iran.

2 Associate Professor, the department of Education and Counseling Psycholgy, Ferdowsi university of Mashhad, Mashhad, Iran.

3 MA in family counseling, the department of Education and Counseling Psycholgy, Ferdowsi university of Mashhad, Mashhad, Iran.

چکیده [English]

In this research, the qualitative analysis of family drawing in aggressive and non-aggressive children and their comparison with the attachment style of their parents has been done. The statistical population of this research includes preschool boys living in the city of Mashhad in the age range of 5 to 7 years. The research shows that the average attachment style of mothers of aggressive children in all three safe, avoidant and ambivalent styles is not significantly different from the attachment style of mothers of non-aggressive children. Also, the frequency of force drawing index is significantly higher in aggressive and non-aggressive children; And other drawing indicators in the painting, including the area where the painting is drawn, the extent of the painting and the direction of the painting, there is no significant difference; The findings also showed that there is a difference between aggressive and non-aggressive children in the content indicators of the painting, including valuing, devaluing, added persons, closeness of the child to the mother or father, the distance of one person from the others, conscious assimilation, unconscious assimilation, the similarity of these two assimilations. And there is no significant difference in the objectivity of the painting; The results showed that aggression in disabled children depends on many factors, including the child's personality and temperament and other variables related to the parent-child relationship. Also, the content indicators of children's drawings alone do not indicate the level of children's aggression, but rather indicate the child's relationship with parents and other family members.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family drawing
  • aggressive children
  • non-aggressive children
  • parental attachment style
شاکریان، عطا (1388). «مقایسه ترسیم خانواده جهت تحلیل روان‌شناختی کودکان در خانواده‌های عادی و تک والدی». مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی (4) 11: 312-321.
شاهی صنوبری، سمانه؛ فولادیان، مجید؛ خیامی، مونا؛ افشارکهن، ملیحه (1401). درک کودکان از کلیشه‌های جنسیتی (تحلیل نقاشی کودکان 6 تا 12 ساله شهر مشهد)، نشریه جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر، دوره 4، شماره 4، 110-117.
صالحی، اعظم؛ علیایی زند، شهین؛ بهرامی، هادی (1383). «رابطه بین نحوه ارتباط اعضای خانواده با ارزنده­سازی تصویر آن‌ها در نقاشی کودکان 4 تا 6 ساله تهرانی». دو فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 19 و 20: 108-93.
طهماسبی، زهرا؛ روشن زاده، مصطفی؛ تاج‌آبادی، علی (1402). تأثیر هنردرمانی بر خستگی کودکان سرطانی تحت شیمی‌درمانی: روش نقاشی، نشریه پایش، دوره 22، شماره 2، 215-221.
علیزاده فرد، سوسن؛ درخشانی، شیوا (1403). اثربخشی آموزش شناخت اجتماعی و تعامل (SCIT) مبتنی بر نقاشی، بر همدلی کودکان دارای مشکلات هیجانی- رفتاری، نشریه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، دوره 12؛ شماره 3 (پیاپی 47)، 9-18.
واحدی، شهرام؛ صادقپور، نرگس (1395). ارزیابی چند خط پایه از نقاشی‌درمانی بر کاهش علائم پرخاشگری کودکان پیش‌دبستانی، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، دوره 7، شماره 25 - شماره پیاپی 25، فروردین 1395، 1-21.https://doi.org/10.22054/qccpc.2016.5885.
ویسکرمی، حسنعلی؛ منصوری، لیلا؛ روشن نیا، سمیه (1396). اثربخشی نقاشی درمانی بر معنای زندگی و سلامت روان دانش‌آموزان دختر دارای پیشرفت تحصیلی پایین، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، دوره 8، شماره 32- شماره پیاپی 32، دی 1396، 39-62. https://doi.org/10.22054/qccpc.2018.26149.1642
References
Ainsworth, M. D. S., & Bowlby, J. (1991). An ethological approach to personality development. American Psychologist, 46(4), 333-341.
Baird, S., Panlilio, R., Seager, J., Smith, S., & Wydick, B. (2022). Identifying psychological trauma among Syrian refugee children for early intervention: Analyzing digitized drawings using machine learning. Journal of Development Economics, 156, 102822. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2022.102822
Barlow, C. M., Jolley, R. P., et al. (2003). Rigidity in children’s drawings and its relation with representational change. Journal of Experimental Child Psychology, 86(2), 124-152.
Bettencourt, B., Talley, A., et al. (2006). Personality and aggressive behavior under provoking and neutral conditions: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 132(5), 751-777.
Bowlby, J. (1977). Attachment and loss (Vol. 2): Separation: Anxiety and anger. Penguin Books.
Cecilia, S. P., Muzi, S., & Vizzino, F. (2022). Family drawing for assessing attachment in children: Weaknesses and strengths. Educational Psychology, 13, 1-6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.980129
Cherney, I. D., Seiwert, C. S., et al. (2006). Children’s drawings: A mirror to their minds. Educational Psychology, 26(1), 127-142.
Driessnack, M. (2005). Children’s drawings as facilitators of communication: A meta-analysis. Journal of Pediatric Nursing, 20(6), 415-423.
Feshbach, N. D. (1969). Studies of empathic behavior in children. In B. A. Maher (Ed.), Progress in Experimental Personality Research (pp. 1-38). New York: Academic Press.
Kuppens, S., Grietens, H., et al. (2009). Associations between parental control and children’s overt and relational aggression. British Journal of Developmental Psychology, 27(3), 607-623.
Lagerspetz, K. M. J., Bjorkqvist, K., & Peltonen, T. (1996). Is indirect aggression typical of female differences in 11-12-year-old children? Aggressive Behavior, 4, 403-414.
Laible, D. J., Carlo, G., & Raffaelli, M. (2000). The differential relations of parent and peer attachment to adolescent adjustment. Journal of Youth and Adolescence, 29, 45-59.
Leibowitz, M. (2014). Interpreting projective drawings: A self-psychological approach. Routledge.
Li, Q., Gao, M., Yanfang, D., Zhou, Z., & Wang, J. (2023). Parental attachment and proactive-reactive aggression in adolescence: The mediating role of self-control and perspective taking. Psychological Research and Behavior Management, 16, 3437–3446. https://doi.org/10.2147/PRBM.S423270
Maalouf, E., Salameh, P., Haddad, C., Sacre, H., Hallit, S., & Obeid, S. (2022). Attachment styles and their association with aggression, hostility, and anger in Lebanese adolescents: A national study. BMC Psychology, 10, 104. https://doi.org/10.1186/s40359-022-00813-9
Main, M., & Solomon, J. (1990). Procedures for identifying infants as disorganized/disoriented during the Ainsworth Strange Situation. In M. T. Greenberg, D. Cicchetti, & E. M. Cummings (Eds.), Attachment in the Preschool Years: Theory, Research, and Intervention (pp. 121-160). Chicago, IL: University of Chicago Press.
Marnat, G. G., & Robert, L. (2002). Human figure drawings and house tree person drawing as indicators of self-esteem: A quantitative approach. Journal of Clinical Psychology, 54(2), 219-222.
Metin, O., & Ustun, E. (2010). Reflection of sibling relationships in the kinetic family drawings during the preschool period. Innovation and Creativity in Education, 2(2), 2440–244.
Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2001). Attachment style and affect regulation: Implications for coping with stress and mental health. In Blackwell Handbook of Social Psychology: Interpersonal Processes (pp. 535-557). Blackwell.
Muarifah, A., Mashar, R., Hashim, I. M., Rofiah, H., & Oktaviani, F. (2022). Aggression in adolescents: The role of mother-child attachment and self-esteem. Behavioral Sciences, 12(5), 147. https://doi.org/10.3390/bs12050147
Noom, M. J., Dekovic, M., & Meeus, W. H. J. (1999). Autonomy, attachment and psychosocial adjustment during adolescence: A double-edged sword? Journal of Adolescence, 22, 771-783.
Orak, O. S., Bayrak, N. G., & Emirza, E. G. (2023). Silent screams: Family perceptions in the drawings of incest victim children. Journal of Pediatric Nursing, 73, e624-e631.
Ostrov, J. M., & Godleski, S. A. (2009). Impulsivity-hyperactivity and subtypes of aggression in early childhood: An observational and short-term longitudinal study. European Child & Adolescent Psychiatry, 18(8), 477-483.
Rashid, N. A., Omar, R., & Haron, Z. (2020). Qualitative approach in analyzing children’s psychological problems through the use of kinetic family drawing (KFD). Systematic Reviews in Pharmacy, 11(12), 1334-1345.
Shahim, S. (2007). Relational aggression in preschool children. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 13(3), 264-271.
Singh, S., & Sharma, N. (2023). Relationship of relational aggression with attachment styles among adolescents. The International Journal of Indian Psychology, 11(4), 45-58. https://doi.org/10.25215/1104.045
Sukhodolsky, D. G., Kassinove, H., et al. (2004). Cognitive-behavioral therapy for anger in children and adolescents: A meta-analysis. Aggression and Violent Behavior, 9(3), 247-269.
Walsh, G., & Zadurian, N. (2023). Exploring the links between parental attachment style, child temperament, and parent-child relationship quality during adolescence. Journal of Child and Family Studies, 32, 2721–2736.