نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی

2 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه از دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

رسالت اصلی دانشگاه با درنظر گرفتن نقش محوری آن در رشد و تعالی جامعه، تلاش برای ارتقاء تحصیلی و پیشگیری یا مداخله در مشکلات و چالش‌های تحصیلی دانشجویان است. هدف این مطالعه، واکاوی پدیدارشناسانه افت تحصیلی مبتنی بر تجارب زیسته دانشجویان مقطع کارشناسی بود. روش تحقیق در این پژوهش باتوجه‌به ماهیت تحقیق، کیفی و مشارکت‌کنندگان در این پژوهش، دانشجویان مشروطی دانشگاه علامه طباطبائی تهران بوده که طبق قاعده اشباع نظری 16 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند و داده‌ها با رویکرد تحلیل مضمون و روش کلایزی تحلیل و در کل ۲۵۶ مضمون استخراج شد که با توجه به اشتراک معانی و مفاهیم و 17 مقوله اصلی و 88 مقوله فرعی مقوله‌بندی شدند. به‌منظور فهم جامع و کابردی‌تر، مقوله‌های اصلی در چهار دسته‌بندی کلی: ۱) عوامل مؤثر در افت تحصیلی؛ ۲) بایسته‌های پیشگیرانه در افت تحصیلی؛ ۳) مداخلات مؤثر در افت تحصیلی و ۴) پیامدهای افت تحصیلی، گروه‌بندی شدند. تمامی مضامین در یک مضمون هسته‌ای با عنوان؛ "افت تحصیلی پدیده ای چندبعدی از گسست تعلق تحصیلی-هویتی است که دانشجو ارتباط معنادار خود را با فرآیند یادگیری، نظام آموزشی، چشم انداز آینده و شبکه حمایتی خانواده و جامعه از دست می دهد" سازماندهی شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، نظام آموزشی مستلزم عبور از نگاه تک‌بعدی و اتخاذ رویکردی نظام‌مند است تا با ایجاد و تقویت «حس تعلّق تحصیلی-هویتی» در دانشجویان به بازسازی ارتباط دانشجو با خود، دانشگاه، آینده و خانواده بپردازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A phenomenological study of academic failure based on the lived experiences of undergraduate students

نویسندگان [English]

  • Mahdi Vojdani Hemmat 1
  • hamidh gholami 2

1 Member of the Faculty of Counseling Department of ALLAMEH Tabataba'i University.

2 Allameh Tabataba'i University

چکیده [English]

The main mission of the university, considering its central role in the growth and excellence of society, is to strive for academic advancement and prevent or intervene in students' academic problems and challenges. The aim of this study was to conduct a phenomenological analysis of academic failure based on the lived experiences of undergraduate students. The research method in this study, considering the qualitative nature of the research and the participants in this study, was probationary students of Allameh Tabatabaei University of Tehran. According to the rule of theoretical saturation, 16 people were interviewed and the data were analyzed using the content analysis approach and the Claise method. A total of 256 themes were extracted, which were categorized according to the common meanings and concepts and 17 main categories and 88 subcategories. In order to have a more comprehensive and practical understanding, the main categories were grouped into four general categories: 1) factors affecting academic failure; 2) preventive requirements for academic failure; 3) effective interventions for academic failure; and 4) consequences of academic failure. All themes were organized into a core theme titled; "Academic dropout is a multidimensional phenomenon of academic-identity disconnection in which the student loses his/her meaningful connection with the learning process, the educational system, the future outlook, and the support network of family and society." Based on the research findings, the educational system requires moving beyond a one-dimensional perspective and adopting a systematic approach to rebuild the student's connection with himself/herself, the university, the future,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic dropout
  • students' lived experiences
  • undergraduate course
  • phenomenology