نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز

2 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی آدلری بر پرخاشگری و تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال بی‌اعتنایی مقابله‌ای بود. روش پژوهش حاضر، طرح تک‌آزمودنی از نوع چند خط پایه (ABA) بود. چهار دانش‌آموز پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال بی اعتنایی مقابله‌ای بین سنین 11 سال و 3 ماه و 12 سال و 6 ماه که در دبستان شهید محمودیان شهر تبریز، در سال تحصیلی 1403-1402 در حال تحصیل بودند، براساس مقیاس درجه‌بندی اختلال نافرمانی مقابله‌ای انتخاب شدند. دانش‌آموزان با استفاده از طرح پژوهش تک آزمودنی با چندین خط پایه (ABA) به مدت 10 جلسه به صورت جداگانه، مداخله بازی درمانی آدلری را دریافت کردند. سه هفته پس از مداخله نیز مورد پیگیری قرار گرفتند. در نهایت داده‌های به دست آمده در مراحل خط پایه، مداخله و پیگیری، با استفاده از روش تحلیل دیداری نمودارها، روش درصد داده‌های ناهمپوش (PAND)، اندازه اثر و درصد بهبودی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بازی درمانی آدلری موجب کاهش پرخاشگری و افزایش تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال بی اعتنایی مقابله‌ای می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Adlerian play therapy on aggression and emotion regulation of children with oppositional defiant disorder

نویسندگان [English]

  • shahram vahedi 1
  • saeed armun 2

1 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, East Azerbaijan, Iran

2 Ph.D. student in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, East Azerbaijan, Iran.

چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of Adlerian play therapy on aggression and emotion regulation of children with oppositional defiant disorder. The method of the present study was a single-subject design of the multi-baseline (ABA) type. Four fifth grade students with oppositional defiant disorder between the ages of 11 years and 3 months and 12 years and 6 months who were studying in Shahid Mahmoudian Primary School in Tabriz, in the academic year of 1402-1403, based on oppositional defiant disorder Rating Scale were chosen. Students received Adlerian play therapy intervention for 10 sessions individually using a single-subject research design with multiple baselines (ABA). They were followed up three weeks after the intervention. Finally, the data obtained in the baseline, intervention and follow-up stages were analyzed using visual diagram analysis, percentage of all non-overlapping data (PAND), effect size and recovery percentage. The results showed that Adlerian play therapy reduces aggression and increases emotion regulation in children with oppositional defiant disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adlerian play therapy
  • aggression
  • emotion regulation
  • oppositional defiant disorder
اسماعیل‌پور، خلیل، افروز، میر، زارعی، احمد. (1395). رابطه مشکلات دلبستگی با علائم اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک، ۳ (۳)، 83-73.
امام دوست، زیبا؛ تیموری، سعید؛ خوی نژاد، غلامرضا؛ و رجایی، علیرضا. (1399). مقایسه اثربخشی شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی و واقعیت درمانگری بر تنظیم شناختی هیجان در مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روان‌شناختی، 19، (89)، 655-647.
اسدی، سیده سمیه، بخشی پور رودسری، عباس، محمود علیلو، مجید، سید موسوی، پریسا سادات. (1400). رابطه امنیت دل‌بستگی با بد تنظیمی هیجانی نوجوانان: نقش میانجی توانایی ذهنی سازی، رویش روانشناسی، 12، (69)، 96-85.
اکبری، اکرم، منیرپور، نادرمیرزاحسینی، حسن. (1400). مقایسه اثربخشی بازی‌درمانی با و بدون آموزش والدین مبتنی بر دل‌بستگی بر کاهش رفتار پرخاشگرانه در کودکان مبتلا به اختلال بی‌اعتنایی مقابله‌ای. خانواده‌درمانی کاربردی، 2، (2)، 341-358.
بخشی جغناب، قدیر، موسوی، سید محسن، امامعلی زاده، حسین و فصیحی، بهمن. (1401). عوامل مؤثر بر گرایش به نزاع فردی و جمعی با تأکید بر راهکارهای پیشگیرانه، پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 9، (34)، 229-186.
پناهیان امیری، سمانه، اکبرنتاج بیشه، کلثوم و فخری، محمدکاظم. (1401). اثربخشی بازی‌درمانی بر رفتار پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی، خانواده درمانی کاربردی، 3(3)، 312-297.
جعفری، مرضیه و امینی، ناصر. (1402). اثربخشی بازی‌درمانی به سبک آدلری بر جرات ورزی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان کازرون. رویکرد فلسفه در مدارس و سازمان‌ها، 2(1)، 42-29.
خونساری، فاطمه، عاشوری، محمد. (1400). بازی‌درمانی: تنظیم هیجان در کودکان کم‌شنوا با تأکید بر چرخ هیجان، مجله پیشرفت‌های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 4، (34)، 105-97.
رابرت گر، تد. (1395)، چرا انسان‌ها شورش می‌کنند؟ ترجمه: علی مرشدی زاده، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی
 قاسمی نژاد، ابوذر، باقر، حسنوند و قلیزاده، حامد. (1396)، «تحلیل شکل‌گیری نزاع‌های دسته جمعی در مناطق روستایی شهرستان سلسله». پژوهش‌نامه جغرافیای انتظامی، 5، (18)، 30-1.
سیف، علی اکیر. (1366). طرح‌های پژوهشی تک آزمودنی، فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش)، 10، (4)، 21-38.
شریفی درآمدی، پرویز، بگیان کوله مرز، محمدجواد، پادروند، حافظ و گراوند، فرشید. (1392). اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر تکانش گری و بهبود نشانه‌های مرضی دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای. روان‌شناسی بالینی، 5، (4)، 41-29.
علیزاده، حمید، غلامی، مرضیه، رضایی، سعید، اصغری نکاح، سید محسن. (1400). بازی‌درمانی آدلری: ماهیت و کاربرد، مجله مطالعات ناتوانی، 80، (11)، 7-1.
فلاح، فاطمه، رضاپور میر صالح، یاسر، بهجتی اردکانی، فاطمه. (1400). اثربخشی بازی‌درمانی آدلری بر مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی: یک طرح سری‌های زمانی. پژوهش‌های روانشناسی اجتماعی، 11، (42)، 16-1.
کمالی ایگلی، سمیه، ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1399). تبیین پرخاشگری بر اساس راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان در دختران نوجوان. فصلنامه روانشناسی تحلیلی شناختی، 8(40)، 1-11.
کهریزی، سمیه، مؤمنی، خدا مراد، مرادی، آسیه. (1393). اثربخشی شن بازی‌درمانی بر کاهش پرخاشگری/ بیش فعالی کودکان پیش دبستانی. نشریه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 5(18)، 135-111.
گودرزی، کوروش، مریدیان، سارا و روزبهانی، مهدی. (1398). تعیین اثربخشی بازی‌درمانی بر پرخاشگری،
 استرس و اضطراب کودکان، مجله علوم حرکتی و رفتاری، 2(2)، 125-116.
منجزی، فرزانه، اسدپور، اسمعیل، رسولی، محسن و زهراکار، کیانوشو (1402). مقایسه تأثیر طرح‌واره درمانی و
 درمان شناختی رفتاری بر تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دختر طلاق. روانشناسی کاربردی، 17، (2)، 113-92.
مشهدی، علی، قاسم پور، عبدالله، اکبری، ابراهیم، ایل بیگی، رضا و حسن زاده، شهناز. (1392). نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیش‌بینی اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 14، (2)، 99-89.
مقدسی، رویاسادات. (1401). تأثیر بازی‌درمانی بر اضطراب کودکان تک والدی. ایده‌های نوین روانشناسی، 17، (21)، 1-7.
موسی نژاد جدی، الناز، واحدی، شهرام، نظری، محمدعلی و هاشمی نصرت آباد، تورج. (1397). محاسبه اندازه اثر در طرحهای تک آزمودنی با استفاده از روشهای ناهمپوش. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 9(34)، 130-115.
منصوری، پریناز. (1392). تأثیر اصلاح شناختی بر کاهش امتناع از مدرسه رفتن و افزایش عملکرد تحصیل دانش آموزان دختر: مطالعه تک آزمودنی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
نوفرستی، اعظم و حسن آبادی، حمیدرضا. (1397). تحلیل دادهها در طرحهای آزمایشی تک آزمودنی. رویش روان شناسی، 7(12)، 306-291.
References
Akay, S., & Bratton, S. (2017). The effects of Adlerian play therapy on maladaptive perfectionism and anxiety in children: A single case design. International Journal of Play Therapy26(2), 96.‏
Arias, V. B., Aguayo, V., & Navas, P. (2021). Validity of DSM-5 oppositional defiant disorder symptoms in children with intellectual disability. International Journal of Environmental Research and Public Health18(4), 1977.‏
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology52(1), 1-26.‏
Bardeen, J. R., & Fergus, T. A. (2020). Emotion regulation self-efficacy mediates the relation between happiness emotion goals and depressive symptoms: A cross-lagged panel design. Emotion20(5), 910.‏
Bettner, B. L. (2000). A parent's guide to motivating children (Rev. ed.). Newton Center, MA: Connexions.‏
Butler, M. A. S. A. K., Shillingford, M. A., Butler, S. K., & Tolle, E. (2013). Anger managment and Adlerian play therapy. Integrating Play Techniques in comprehensive school counseling programs, 42(7) 263-281.‏
Bratton, S. C., Ray, D., Rhine, T., & Jones, L. (2005). The efficacy of play therapy with children: A meta-analytic review of treatment outcomes. Professional psychology: research and practice36(4), 376-390.
Crick, N. R., & Dodge, K. A. (1994). A review and reformulation of social information-processing mechanisms in children's social adjustment. Psychological Bulletin, 115 (12), 74–101.
Dollard, J., Coob, L., Miller, N. E., Mowrer, O. H., & Sears, R. (1939). Frustration and Aggression. Yale University. Press, New Haven.‏
Evans, C. (2020). Adlerian play therapy and trauma. The Journal of Individual Psychology76(2), 217-228.
‏ Evans, S. C., Karlovich, A. R., Khurana, S., Edelman, A., Buza, B., Riddle, W., & López Sosa, D. (2024). Evidence base update on the assessment of irritability, anger, and aggression in youth. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 33(9) 1-32.‏
Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of psychopathology and behavioral assessment26 (6), 41-54.‏
Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of personality and social psychology85(2), 348-362.
Hommersen, P., Murray, C., Ohan, J. L., & Johnston, C. (2006). Oppositional defiant disorder rating scale: preliminary evidence of reliability and validity. Journal of Emotional and Behavioral Disorders14(2), 118-125.‏
Iwakabe, S., Nakamura, K., & Thoma, N. C. (2023). Enhancing emotion regulation. Psychotherapy Research33(7), 918-945.‏
Izzaty, R. E., Cholimah, N., & Astuti, B. (2016). The implementation of an integrative model of adventure-based counseling and Adlerian play therapy value-based taught by parents to children to increase adjustment ability of preschool children. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research4(4), 36-45.‏
Kökönyei, G., Kovács, L. N., Szabó, J., & Urbán, R. (2024). Emotion regulation predicts depressive symptoms in adolescents: A prospective study. Journal of youth and adolescence53(1), 142-158.‏
Kottman, T. (1994). Adlerian play therapy. In K. O’Conner & C. Schaefer (Eds.), Handbook of play therapy (Vol. 2, pp. 3–26). New York: NY: Wiley.
Kottman, T. (2001). Adlerian play therapy. International journal of play therapy10(2), 1-15.‏
Kottman, T., & Meany-Walen, K. (2016). Partners in play: An Adlerian approach to play therapy (3rd ed.). Alexandria, VA: American Counseling Association.
Kottman, T., & Meany-Walen, K. (2018). Doing play therapy: From building the relationship to facilitating change. Guilford
Kottman, T. (2020). Adlerian play therapy: A personal and professional journey. The Journal of Individual Psychology76(2), 162-175.‏
Kottman, T. (2020). Adlerian Play Therapy: A Personal and Professional Journey. The Journal of Individual Psychology, 76(2), 162-175.
Kottman, T. (2023). Adlerian applications of sandtray play therapy. World Journal for Sand Therapy Practice, 23(9) 1-13.
Kersten, R., & Greitemeyer, T. (2024). Human aggression in everyday life: An empirical test of the general aggression model. British journal of social psychology.‏ 16(5)
Kratochwill, T. R., Hitchcock, J., Horner, R. H., Levin, J. R., Odom, S. L., Rindskopf, D. M., & Shadish, W. R. (2010). Single-case designs technical documentation. What works clearinghouse.‏
Lane, J. D., Gast, D. L. (2014). Visual analysis in single case experimental design studies: Brief review and guidelines. Neuropsychological Rehabilitation, 24(4): 445-463.
Lin, X., He, T., Heath, M., Chi, P., & Hinshaw, S. (2022). A systematic review of multiple family factors associated with oppositional defiant disorder. International journal of environmental research and public health19(17), 10866.‏
Lin, S. C., Kehoe, C., Pozzi, E., Liontos, D., & Whittle, S. (2024). Research Review: Child emotion regulation mediates the association between family factors and internalizing symptoms in children and adolescents–a meta‐analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry65(3), 260-274.‏
Ma, Y., Li, Y., Zhang, Y., Xie, X., Lin, X., Fu, H., ... & Tang, J. (2024). Labor migration of parents and aggression among their offspring in China. JAMA network open7(2), e2355315-e2355315.‏
Meany‐Walen, K. K., Bratton, S. C., & Kottman, T. (2014). Effects of Adlerian play therapy on reducing students' disruptive behaviors. Journal of Counseling & Development92(1), 47-56.‏
Mesa, N. D. K., & Aripa, L. (2024). Anxiety Levels of Preschool Children on the Effect of Play Therapy Due to Hospitalization at Makassar City Hospital. International Journal of Health Sciences2(1), 393-402.‏
Meany‐Walen, K. K., Kottman, T., Bullis, Q., & Dillman Taylor, D. (2015). Effects of Adlerian play therapy on children's externalizing behavior. Journal of Counseling & Development, 93(4), 418-428.
Meany-Walen, K. K., & Teeling, S. (2016). Adlerian play therapy with students with externalizing behaviors and poor social skills. International Journal of Play Therapy, 25(2), 64-77.
Parker, R. I., Hagan -Burke, S., & Vannest, K. (2007). Percentage of all non -overlapping data (PAND) an alternative to PND. The Journal of Special Education. 40(4), 194 - 204.
Posar, A., Visconti, P. (2024). Possible Overestimation of Comorbid Oppositional Defiant Disorder in Autism Spectrum Disorder.‏ Turkish Archives of Pediatrics, 6(2), 16-17.
Sadeghi, F., Mousavi, S., Goudarzi, A., & Shahsavari, M. R. (2022). The effect of cognitive-behavioral play therapy on emotion regulation and separation anxiety: A quasi-experimental study in elementary-school children in Isfahan. Caspian Journal of Pediatrics8(2), 730-738.‏
Slavick, S., & Carlson, J. (2006). Readings in the theory of Individual Psychology. New York, NY: Routledge.
Wolff, J. C., Thompson, E., Thomas, S. A., Nesi, J., Bettis, A. H., Ransford, B., ... & Liu, R. T. (2019). Emotion dysregulation and non-suicidal self-injury: A systematic review and meta-analysis. European Psychiatry59 (18), 25-36.‏
Loeber, R., Burke, J., & Pardini, D. A. (2009). Perspectives on oppositional defiant disorder, conduct disorder, and psychopathic features. Journal of Child Psychology and Psychiatry50(1‐2), 133-142.