اسماعیلپور، خلیل، افروز، میر، زارعی، احمد. (1395). رابطه مشکلات دلبستگی با علائم اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک، ۳ (۳)، 83-73.
امام دوست، زیبا؛ تیموری، سعید؛ خوی نژاد، غلامرضا؛ و رجایی، علیرضا. (1399). مقایسه اثربخشی شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی و واقعیت درمانگری بر تنظیم شناختی هیجان در مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، 19، (89)، 655-647.
اسدی، سیده سمیه، بخشی پور رودسری، عباس، محمود علیلو، مجید، سید موسوی، پریسا سادات. (1400). رابطه امنیت دلبستگی با بد تنظیمی هیجانی نوجوانان: نقش میانجی توانایی ذهنی سازی، رویش روانشناسی، 12، (69)، 96-85.
اکبری، اکرم، منیرپور، نادرمیرزاحسینی، حسن. (1400). مقایسه اثربخشی بازیدرمانی با و بدون آموزش والدین مبتنی بر دلبستگی بر کاهش رفتار پرخاشگرانه در کودکان مبتلا به اختلال بیاعتنایی مقابلهای. خانوادهدرمانی کاربردی، 2، (2)، 341-358.
بخشی جغناب، قدیر، موسوی، سید محسن، امامعلی زاده، حسین و فصیحی، بهمن. (1401). عوامل مؤثر بر گرایش به نزاع فردی و جمعی با تأکید بر راهکارهای پیشگیرانه، پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 9، (34)، 229-186.
پناهیان امیری، سمانه، اکبرنتاج بیشه، کلثوم و فخری، محمدکاظم. (1401). اثربخشی بازیدرمانی بر رفتار پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی، خانواده درمانی کاربردی، 3(3)، 312-297.
جعفری، مرضیه و امینی، ناصر. (1402). اثربخشی بازیدرمانی به سبک آدلری بر جرات ورزی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان کازرون. رویکرد فلسفه در مدارس و سازمانها، 2(1)، 42-29.
خونساری، فاطمه، عاشوری، محمد. (1400). بازیدرمانی: تنظیم هیجان در کودکان کمشنوا با تأکید بر چرخ هیجان، مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 4، (34)، 105-97.
رابرت گر، تد. (1395)، چرا انسانها شورش میکنند؟ ترجمه: علی مرشدی زاده، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی
قاسمی نژاد، ابوذر، باقر، حسنوند و قلیزاده، حامد. (1396)، «تحلیل شکلگیری نزاعهای دسته جمعی در مناطق روستایی شهرستان سلسله». پژوهشنامه جغرافیای انتظامی، 5، (18)، 30-1.
سیف، علی اکیر. (1366). طرحهای پژوهشی تک آزمودنی، فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش)، 10، (4)، 21-38.
شریفی درآمدی، پرویز، بگیان کوله مرز، محمدجواد، پادروند، حافظ و گراوند، فرشید. (1392). اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر تکانش گری و بهبود نشانههای مرضی دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای. روانشناسی بالینی، 5، (4)، 41-29.
علیزاده، حمید، غلامی، مرضیه، رضایی، سعید، اصغری نکاح، سید محسن. (1400). بازیدرمانی آدلری: ماهیت و کاربرد، مجله مطالعات ناتوانی، 80، (11)، 7-1.
فلاح، فاطمه، رضاپور میر صالح، یاسر، بهجتی اردکانی، فاطمه. (1400). اثربخشی بازیدرمانی آدلری بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی: یک طرح سریهای زمانی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 11، (42)، 16-1.
کمالی ایگلی، سمیه، ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1399). تبیین پرخاشگری بر اساس راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان در دختران نوجوان. فصلنامه روانشناسی تحلیلی شناختی، 8(40)، 1-11.
کهریزی، سمیه، مؤمنی، خدا مراد، مرادی، آسیه. (1393). اثربخشی شن بازیدرمانی بر کاهش پرخاشگری/ بیش فعالی کودکان پیش دبستانی. نشریه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 5(18)، 135-111.
گودرزی، کوروش، مریدیان، سارا و روزبهانی، مهدی. (1398). تعیین اثربخشی بازیدرمانی بر پرخاشگری،
استرس و اضطراب کودکان، مجله علوم حرکتی و رفتاری، 2(2)، 125-116.
منجزی، فرزانه، اسدپور، اسمعیل، رسولی، محسن و زهراکار، کیانوشو (1402). مقایسه تأثیر طرحواره درمانی و
درمان شناختی رفتاری بر تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دختر طلاق. روانشناسی کاربردی، 17، (2)، 113-92.
مشهدی، علی، قاسم پور، عبدالله، اکبری، ابراهیم، ایل بیگی، رضا و حسن زاده، شهناز. (1392). نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیشبینی اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 14، (2)، 99-89.
مقدسی، رویاسادات. (1401). تأثیر بازیدرمانی بر اضطراب کودکان تک والدی. ایدههای نوین روانشناسی، 17، (21)، 1-7.
موسی نژاد جدی، الناز، واحدی، شهرام، نظری، محمدعلی و هاشمی نصرت آباد، تورج. (1397). محاسبه اندازه اثر در طرحهای تک آزمودنی با استفاده از روشهای ناهمپوش. روشها و مدلهای روانشناختی، 9(34)، 130-115.
منصوری، پریناز. (1392). تأثیر اصلاح شناختی بر کاهش امتناع از مدرسه رفتن و افزایش عملکرد تحصیل دانش آموزان دختر: مطالعه تک آزمودنی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
نوفرستی، اعظم و حسن آبادی، حمیدرضا. (1397). تحلیل دادهها در طرحهای آزمایشی تک آزمودنی. رویش روان شناسی، 7(12)، 306-291.
References
Akay, S., & Bratton, S. (2017). The effects of Adlerian play therapy on maladaptive perfectionism and anxiety in children: A single case design. International Journal of Play Therapy, 26(2), 96.
Arias, V. B., Aguayo, V., & Navas, P. (2021). Validity of DSM-5 oppositional defiant disorder symptoms in children with intellectual disability. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 1977.
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology, 52(1), 1-26.
Bardeen, J. R., & Fergus, T. A. (2020). Emotion regulation self-efficacy mediates the relation between happiness emotion goals and depressive symptoms: A cross-lagged panel design. Emotion, 20(5), 910.
Bettner, B. L. (2000). A parent's guide to motivating children (Rev. ed.). Newton Center, MA: Connexions.
Butler, M. A. S. A. K., Shillingford, M. A., Butler, S. K., & Tolle, E. (2013). Anger managment and Adlerian play therapy. Integrating Play Techniques in comprehensive school counseling programs, 42(7) 263-281.
Bratton, S. C., Ray, D., Rhine, T., & Jones, L. (2005). The efficacy of play therapy with children: A meta-analytic review of treatment outcomes. Professional psychology: research and practice, 36(4), 376-390.
Crick, N. R., & Dodge, K. A. (1994). A review and reformulation of social information-processing mechanisms in children's social adjustment. Psychological Bulletin, 115 (12), 74–101.
Dollard, J., Coob, L., Miller, N. E., Mowrer, O. H., & Sears, R. (1939). Frustration and Aggression. Yale University. Press, New Haven.
Evans, C. (2020). Adlerian play therapy and trauma. The Journal of Individual Psychology, 76(2), 217-228.
Evans, S. C., Karlovich, A. R., Khurana, S., Edelman, A., Buza, B., Riddle, W., & López Sosa, D. (2024). Evidence base update on the assessment of irritability, anger, and aggression in youth. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 33(9) 1-32.
Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of psychopathology and behavioral assessment, 26 (6), 41-54.
Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of personality and social psychology, 85(2), 348-362.
Hommersen, P., Murray, C., Ohan, J. L., & Johnston, C. (2006). Oppositional defiant disorder rating scale: preliminary evidence of reliability and validity. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 14(2), 118-125.
Iwakabe, S., Nakamura, K., & Thoma, N. C. (2023). Enhancing emotion regulation. Psychotherapy Research, 33(7), 918-945.
Izzaty, R. E., Cholimah, N., & Astuti, B. (2016). The implementation of an integrative model of adventure-based counseling and Adlerian play therapy value-based taught by parents to children to increase adjustment ability of preschool children. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 4(4), 36-45.
Kökönyei, G., Kovács, L. N., Szabó, J., & Urbán, R. (2024). Emotion regulation predicts depressive symptoms in adolescents: A prospective study. Journal of youth and adolescence, 53(1), 142-158.
Kottman, T. (1994). Adlerian play therapy. In K. O’Conner & C. Schaefer (Eds.), Handbook of play therapy (Vol. 2, pp. 3–26). New York: NY: Wiley.
Kottman, T. (2001). Adlerian play therapy. International journal of play therapy, 10(2), 1-15.
Kottman, T., & Meany-Walen, K. (2016). Partners in play: An Adlerian approach to play therapy (3rd ed.). Alexandria, VA: American Counseling Association.
Kottman, T., & Meany-Walen, K. (2018). Doing play therapy: From building the relationship to facilitating change. Guilford
Kottman, T. (2020). Adlerian play therapy: A personal and professional journey. The Journal of Individual Psychology, 76(2), 162-175.
Kottman, T. (2020). Adlerian Play Therapy: A Personal and Professional Journey. The Journal of Individual Psychology, 76(2), 162-175.
Kottman, T. (2023). Adlerian applications of sandtray play therapy. World Journal for Sand Therapy Practice, 23(9) 1-13.
Kersten, R., & Greitemeyer, T. (2024). Human aggression in everyday life: An empirical test of the general aggression model. British journal of social psychology. 16(5)
Kratochwill, T. R., Hitchcock, J., Horner, R. H., Levin, J. R., Odom, S. L., Rindskopf, D. M., & Shadish, W. R. (2010). Single-case designs technical documentation. What works clearinghouse.
Lane, J. D., Gast, D. L. (2014). Visual analysis in single case experimental design studies: Brief review and guidelines. Neuropsychological Rehabilitation, 24(4): 445-463.
Lin, X., He, T., Heath, M., Chi, P., & Hinshaw, S. (2022). A systematic review of multiple family factors associated with oppositional defiant disorder. International journal of environmental research and public health, 19(17), 10866.
Lin, S. C., Kehoe, C., Pozzi, E., Liontos, D., & Whittle, S. (2024). Research Review: Child emotion regulation mediates the association between family factors and internalizing symptoms in children and adolescents–a meta‐analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 65(3), 260-274.
Ma, Y., Li, Y., Zhang, Y., Xie, X., Lin, X., Fu, H., ... & Tang, J. (2024). Labor migration of parents and aggression among their offspring in China. JAMA network open, 7(2), e2355315-e2355315.
Meany‐Walen, K. K., Bratton, S. C., & Kottman, T. (2014). Effects of Adlerian play therapy on reducing students' disruptive behaviors. Journal of Counseling & Development, 92(1), 47-56.
Mesa, N. D. K., & Aripa, L. (2024). Anxiety Levels of Preschool Children on the Effect of Play Therapy Due to Hospitalization at Makassar City Hospital. International Journal of Health Sciences, 2(1), 393-402.
Meany‐Walen, K. K., Kottman, T., Bullis, Q., & Dillman Taylor, D. (2015). Effects of Adlerian play therapy on children's externalizing behavior. Journal of Counseling & Development, 93(4), 418-428.
Meany-Walen, K. K., & Teeling, S. (2016). Adlerian play therapy with students with externalizing behaviors and poor social skills. International Journal of Play Therapy, 25(2), 64-77.
Parker, R. I., Hagan -Burke, S., & Vannest, K. (2007). Percentage of all non -overlapping data (PAND) an alternative to PND. The Journal of Special Education. 40(4), 194 - 204.
Posar, A., Visconti, P. (2024). Possible Overestimation of Comorbid Oppositional Defiant Disorder in Autism Spectrum Disorder. Turkish Archives of Pediatrics, 6(2), 16-17.
Sadeghi, F., Mousavi, S., Goudarzi, A., & Shahsavari, M. R. (2022). The effect of cognitive-behavioral play therapy on emotion regulation and separation anxiety: A quasi-experimental study in elementary-school children in Isfahan. Caspian Journal of Pediatrics, 8(2), 730-738.
Slavick, S., & Carlson, J. (2006). Readings in the theory of Individual Psychology. New York, NY: Routledge.
Wolff, J. C., Thompson, E., Thomas, S. A., Nesi, J., Bettis, A. H., Ransford, B., ... & Liu, R. T. (2019). Emotion dysregulation and non-suicidal self-injury: A systematic review and meta-analysis. European Psychiatry, 59 (18), 25-36.
Loeber, R., Burke, J., & Pardini, D. A. (2009). Perspectives on oppositional defiant disorder, conduct disorder, and psychopathic features. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(1‐2), 133-142.