نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه طلوع مهر قم
2
دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه طلوع مهر قم
چکیده
هدف این پژوهش انجام فراتحلیل بر روی پژوهش هایی است که در قلدری مداخله کرده اند تا از این رهگذر موثرترین شیوه در کاهش قلدری شناسایی شود. فراتحلیل بر روی 63 پژوهش صورت گرفت که از این تحقیقات 68 اندازه اثر به دست آمد. این تحقیقات در فصلنامه ها و مجلات علمی-پژوهشی و پایگاه های اطلاع رسانی جهاد دانشگاهی کشور، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، سایت خصوصی بانک مجلات ایران،گنج ایرانداک، ﭘﺎﺑﻤﺪ، اﺳﭙﺮﯾﻨﮕﺮ، اﺳﮑﻮپ، ﭘﺮوﮐﯿﻮﺳﺖ، اﻟﺰوﯾﺮ، ﺳﺎﯾﻨﺲ داﯾﺮﮐﺖ، ﮔﻮﮔﻞ اﺳﮑﺎﻟﺮ به چاپ رسیده اند. بعد از بررسی ملاک های ورود و خروج، یافته های کمی پژوهش های منتخب با نرم افزار CMA نسخه 2 تحلیل شدند. نتایج فراتحلیل نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بیشترین تاثیر را در کاهش قلدری دارد. طبق نتایج حاصل به مسئولان آموزش توصیه می شود جهت کاهش میزان قلدری، از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد سود جویند.
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد سود جویند
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The most effective intervention in bullying: A Meta-analysis
نویسندگان [English]
-
zohre abbasi
1
-
Zahra Rahbar
2
1
assisstant Professor of psychology department, Human sciences faculty, Toloe Mehr University, Qom , Iran
2
MA student of Psychology, Human sciences, Toloe mehr University, Qom, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was do a meta-analysis on interventions conducted on bullying to determine the most effectiveness intervention for bullying. This meta-analysis conducted on 63 studies and calculated 68 effect sizes. This studies was published in journal and database of Jahad Daneshgahi, Markaz Tahghighat cumputeri, Majalat Iran, pubmed, Springer, ProQuest, Scopus, Elsevier, Science direct, Google Scholar. CMA V2 were administrated to doing meta-analysis. The result showed that ACT have most effectiveness to reduce bullying. According to results researchers recommend the use of ACT to reduce procrastination. This meta-analysis conducted on 63 studies and calculated 68 effect sizes. This studies was published in journal and database of Jahad Daneshgahi, Markaz Tahghighat cumputeri, Majalat Iran, pubmed, Springer, ProQuest, Scopus, Elsevier, Science direct, Google Scholar. CMA V2 were administrated to doing meta-analysis. The result showed that ACT have most effectiveness to reduce bullying. According to results researchers recommend the use of ACT to reduce procrastination.
کلیدواژهها [English]
-
Meta-analysis
-
bullying treatment
-
bullying Intervention
-
Effect Size
استکی، نسیم و امیری، شعله (1391). اثربخشی، برنامه آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز در پسران، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 2(3)، 34-55. امیریان، لیلا، قدم پور، عزتالله، عباسی، محمد (1400). اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر قلدری در مدرسه و آداب گریزی تحصیلی دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر، فصلنامه تعلیم و تربیت، 2(4)، 16-31. آقایی، مرجان، هاشمیان، فریده و ناصری، نازیا (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر قلدری و تحریکپذیری دانشآموزان پیشدبستانی شهر مشهد، فصلنامه رویکرد فلسفه در مدارس و سازمانها، 2(3)، 98-107. بابائی، ابوالفضل، واحدی، شهرام، ایمان زاده، علی و ادیب، یوسف (1399). اثربخشی آموزش مهارت حساسیت اخلاقی بر کاهش مکانیسم بیتفاوتی اخلاقی و ارتکاب قلدری در نوجوانان دختر، پژوهش روانشناسی اجتماعی، 2(5)، 30-48. بندک، موسی، بهادری، مریم و ریگی، شهرزاد (1399). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی و کاهش قلدری دانشآموزان ورزشکار مقطع متوسطه اول شهر تهران، مجله علوم حرکتی و رفتاری، 2(2)، 34-49. بنی اسدی، ابراهیم، برجعلی، احمد، مفیدی، فرخنده و بنی اسدی، فاطمه (1394). اثربخشی آموزش همدلی بر زورگویی کودان 4-6 سال در مراکز پیش از دبستان، فصلنامه مطالعات پیشدبستان و دبستان، 2(2)، 41-65. پروچسکا، جیمز (2002). نظریههای رواندرمانی، تهران: سمت پورسید، رضا، امیری، شعله، مولوی، حسین (1389). اثربخشی برنامه آموزش کاهش زورگویی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 2(3)، 45-75. پورسید، رضا، امیری، شعله، مولوی، حسین و پورسید، مهدی (1391). اثربخشی برنامه آموزش مادران در میزان زورگویی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی، یافتههای نو در روانشناسی، 2(6)، 59-70. جهانبینی، سونیتا (1401). تأثیر آموزش انگیزش و استدلال اخلاقی بر قلدری نوجوانان، فصلنامه مطالعات فرهنگی پلیس، 2(3)، 59-68. حاج حسینی، منصوره، شیرغان، محمد و زندی، سعید (1396). آموزش مهارتهای زندگی در هنرستانها: راهبردی ضروری و مؤثر جهت کاهش پرخاشگری و قلدری، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 2(6)، 30-50. حبیبی، رامین، بهادری، جعفر (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای خودمدیریتی بر از خودبیگانگی تحصیلی، تعلل ورزی تحصیلی و زورگویی دانشآموزان دوره متوسطه، دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 2(4)، 30-51. حسینی، عدنان و بدری، رحیم (1402). اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش قلدری دانشآموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 2(3)، 34-55. حسینی، محبوبه، امیری، شعله، قمرانی، امیر، سجادیان ایلناز (1399). تأثیر برنامه پیشگیری از قلدری الویس بر روابط با همگنان و رفتارهای قلدری کودکان قلدر، نشریه پرستاری کودکان، 1(3)، 34-75. خلیلی، توران، فرقدانی، آزاده و شاطریان، فاطمه (1395). اثربخشی آموزش ترکیبی تئوری ذهن و برنامه چهارعاملی همدلی بر خوداثرمندی هیجانی اجتماعی و قلدری دانشآموزان ابتدایی، رویش روانشناسی، 2(4)، 30-51. درویش، کبری، صابری، هایده و بشردوست، سیمین (1400). اثربخشی آموزش کنترل قلدری بر قلدری دانشآموزان دختر، نشریه مدیریت ارتقای سلامت، 10(4)، 45-59. دهکردی، فاطمه، رمضانی، خسرو و ماردپور، علیرضا (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی بر خودشیفتگی و قلدری دانشآموزان قلدر، دستاوردهای روانشناختی دانشگاه چمران اهواز، 1(5)، 34-50. دهکردی، فاطمه، رمضانی، خسرو، مردپور، علیرضا (1400). اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر خودشیفتگی و زورگویی دانشآموزان زورگو، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 2(5)، 32-54. شیخالاسلامی، راضیه و نوری، سمانه (1395). اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر همدلی و قلدری در کودکان. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 2(6)، 45-60. صفآرا، مریم، معظم آبادی، محبوبه (1396). اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر کاهش زورگویی و افزایش استقلال عاطفی نوجوانان شهر طبس، فصلنامه مطاعات روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی، 3(5)، 29-50. صناعی، سمیه، بحرینی، مجید و رئیسی، عباس (1396). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش میل به قلدری دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول، مجله پژوهشهای انتظام اجتماعی، 4(4)، 15-30. عدیلی، هادی و سرداری، باقر (1399). اثربخشی مداخله مبیتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانشآموزان قلدر در دوره متوسطه اول، فصلنامه کودکان استثنائی، 1(3)، 21-34. قمری، حسین، سروش زاده، حسن، نادر، مقصود و میکائیلی، نیلوفر (1392). اثربخشی برنامه پیشگیری از زورگویی الویوس بر زورگویی، مهارتهای اجتماعی و عزتنفس دانشآموزان در مدارس ابتدایی، فصلنامه روانشناسی بالینی، 2(7)، 1-25. کشت ورز، احسان و برزگر، مجید (1399). تأثیر آموزش بسته مداخله سبک زندگی بر زورگویی و تکانشگری دانشآموزان پسر دوره اول متسوطه شهر شیراز، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 2(3)، 34-55. گلستان، فاطمه، شهنی، منیجه، بهروزی، ناصر و امیدیان، مرتضی (1395). بررسی تأثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری، همدلی و قلدری دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز، دو فصلنامه راهبردهای روانشناسی در یادگیری، 4(3)، 32-54. محبی، مینا، میرنسب، محمود، فتحی آذر، اسکندر، هاشمی، تورج (1396). طراحی و ارزیابی اثربخشی مداخله رفتاری بر کاهش قلدری جسمانی و بهبود پیوند با مدرسه در دانشآموزان، روی آورد مدرسه محور، فصلنامه سلامت روان کودک، 2(4)، 38-55. مصرآبادی، جواد (1398). فراتحلیل. تبریز: انتشارات فروزش ناینی، کاوس، نریمانی، محمد، کاظمی، رضا و موسی زاده، توکل (1397). اثربخشی مصاحبه انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان بر کاهش رفتار قلدری و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربر شبکههای اجتماعی مجازی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 2(4)، 18-30. نجاری، مسعود، جدیدی، هوشنگ، مرادی، امید و کریمی، کیومرث (1397). تدوین برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی و اثربخشیان بر میزان قلدری دانشآموزان پسر، پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 2(3)، 34-55. هومن، حیدرعلی (1398). فراتحلیل، محتوا و روشها. سمت: تهران