استکی، نسیم و امیری، شعله (1391). اثربخشی، برنامه آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز در پسران، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 2(3)، 34-55.
امیریان، لیلا، قدم پور، عزتالله، عباسی، محمد (1400). اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر قلدری در مدرسه و آداب گریزی تحصیلی دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر، فصلنامه تعلیم و تربیت، 2(4)، 16-31.
آقایی، مرجان، هاشمیان، فریده و ناصری، نازیا (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر قلدری و تحریکپذیری دانشآموزان پیشدبستانی شهر مشهد، فصلنامه رویکرد فلسفه در مدارس و سازمانها، 2(3)، 98-107.
بابائی، ابوالفضل، واحدی، شهرام، ایمان زاده، علی و ادیب، یوسف (1399). اثربخشی آموزش مهارت حساسیت اخلاقی بر کاهش مکانیسم بیتفاوتی اخلاقی و ارتکاب قلدری در نوجوانان دختر، پژوهش روانشناسی اجتماعی، 2(5)، 30-48.
بندک، موسی، بهادری، مریم و ریگی، شهرزاد (1399). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی و کاهش قلدری دانشآموزان ورزشکار مقطع متوسطه اول شهر تهران، مجله علوم حرکتی و رفتاری، 2(2)، 34-49.
بنی اسدی، ابراهیم، برجعلی، احمد، مفیدی، فرخنده و بنی اسدی، فاطمه (1394). اثربخشی آموزش همدلی بر زورگویی کودان 4-6 سال در مراکز پیش از دبستان، فصلنامه مطالعات پیشدبستان و دبستان، 2(2)، 41-65.
پروچسکا، جیمز (2002). نظریههای رواندرمانی، تهران: سمت
پورسید، رضا، امیری، شعله، مولوی، حسین (1389). اثربخشی برنامه آموزش کاهش زورگویی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 2(3)، 45-75.
پورسید، رضا، امیری، شعله، مولوی، حسین و پورسید، مهدی (1391). اثربخشی برنامه آموزش مادران در میزان زورگویی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی، یافتههای نو در روانشناسی، 2(6)، 59-70.
جهانبینی، سونیتا (1401). تأثیر آموزش انگیزش و استدلال اخلاقی بر قلدری نوجوانان، فصلنامه مطالعات فرهنگی پلیس، 2(3)، 59-68.
حاج حسینی، منصوره، شیرغان، محمد و زندی، سعید (1396). آموزش مهارتهای زندگی در هنرستانها: راهبردی ضروری و مؤثر جهت کاهش پرخاشگری و قلدری، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 2(6)، 30-50.
حبیبی، رامین، بهادری، جعفر (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای خودمدیریتی بر از خودبیگانگی تحصیلی، تعلل ورزی تحصیلی و زورگویی دانشآموزان دوره متوسطه، دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 2(4)، 30-51.
حسینی، عدنان و بدری، رحیم (1402). اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش قلدری دانشآموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 2(3)، 34-55.
حسینی، محبوبه، امیری، شعله، قمرانی، امیر، سجادیان ایلناز (1399). تأثیر برنامه پیشگیری از قلدری الویس بر روابط با همگنان و رفتارهای قلدری کودکان قلدر، نشریه پرستاری کودکان، 1(3)، 34-75.
خلیلی، توران، فرقدانی، آزاده و شاطریان، فاطمه (1395). اثربخشی آموزش ترکیبی تئوری ذهن و برنامه چهارعاملی همدلی بر خوداثرمندی هیجانی اجتماعی و قلدری دانشآموزان ابتدایی، رویش روانشناسی، 2(4)، 30-51.
درویش، کبری، صابری، هایده و بشردوست، سیمین (1400). اثربخشی آموزش کنترل قلدری بر قلدری دانشآموزان دختر، نشریه مدیریت ارتقای سلامت، 10(4)، 45-59.
دهکردی، فاطمه، رمضانی، خسرو و ماردپور، علیرضا (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی بر خودشیفتگی و قلدری دانشآموزان قلدر، دستاوردهای روانشناختی دانشگاه چمران اهواز، 1(5)، 34-50.
دهکردی، فاطمه، رمضانی، خسرو، مردپور، علیرضا (1400). اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر خودشیفتگی و زورگویی دانشآموزان زورگو، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 2(5)، 32-54.
شیخالاسلامی، راضیه و نوری، سمانه (1395). اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر همدلی و قلدری در کودکان. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 2(6)، 45-60.
صفآرا، مریم، معظم آبادی، محبوبه (1396). اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر کاهش زورگویی و افزایش استقلال عاطفی نوجوانان شهر طبس، فصلنامه مطاعات روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی، 3(5)، 29-50.
صناعی، سمیه، بحرینی، مجید و رئیسی، عباس (1396). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش میل به قلدری دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول، مجله پژوهشهای انتظام اجتماعی، 4(4)، 15-30.
عدیلی، هادی و سرداری، باقر (1399). اثربخشی مداخله مبیتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانشآموزان قلدر در دوره متوسطه اول، فصلنامه کودکان استثنائی، 1(3)، 21-34.
قمری، حسین، سروش زاده، حسن، نادر، مقصود و میکائیلی، نیلوفر (1392). اثربخشی برنامه پیشگیری از زورگویی الویوس بر زورگویی، مهارتهای اجتماعی و عزتنفس دانشآموزان در مدارس ابتدایی، فصلنامه روانشناسی بالینی، 2(7)، 1-25.
کشت ورز، احسان و برزگر، مجید (1399). تأثیر آموزش بسته مداخله سبک زندگی بر زورگویی و تکانشگری دانشآموزان پسر دوره اول متسوطه شهر شیراز، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 2(3)، 34-55.
گلستان، فاطمه، شهنی، منیجه، بهروزی، ناصر و امیدیان، مرتضی (1395). بررسی تأثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری، همدلی و قلدری دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز، دو فصلنامه راهبردهای روانشناسی در یادگیری، 4(3)، 32-54.
محبی، مینا، میرنسب، محمود، فتحی آذر، اسکندر، هاشمی، تورج (1396). طراحی و ارزیابی اثربخشی مداخله رفتاری بر کاهش قلدری جسمانی و بهبود پیوند با مدرسه در دانشآموزان، روی آورد مدرسه محور، فصلنامه سلامت روان کودک، 2(4)، 38-55.
مصرآبادی، جواد (1398). فراتحلیل. تبریز: انتشارات فروزش
ناینی، کاوس، نریمانی، محمد، کاظمی، رضا و موسی زاده، توکل (1397). اثربخشی مصاحبه انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان بر کاهش رفتار قلدری و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربر شبکههای اجتماعی مجازی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 2(4)، 18-30.
نجاری، مسعود، جدیدی، هوشنگ، مرادی، امید و کریمی، کیومرث (1397). تدوین برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی و اثربخشیان بر میزان قلدری دانشآموزان پسر، پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 2(3)، 34-55.
هومن، حیدرعلی (1398). فراتحلیل، محتوا و روشها. سمت: تهران
References
Bradshaw, C. P. & Waasdorp, T. E. (2009). Measuring and changing a “culture of bullying”. School Psychology Review, 38, 356-361.
Carney, A. G. & Merrell, K. W. (2001). Bullying in schools: Perspectives on understanding and preventing an international problem. School Psychology International, 22(3), 364-382..
Carney, J. V. (2000). Bullied to death: Perceptions of peer abuse and suicidal behaviour during adolescence. School Psychology International, 21(2), 213-223.
Chen, Q. Zhu, Y. & Chui, W. H. (2021). A meta-analysis on effects of parenting programs on bullying prevention. Trauma, Violence, & Abuse, 22(5), 1209-1220.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Cooper, H. & Hedges, L. V. (1994). Research synthesis as a scientific enterprise. In H. Cooper & L. V. Hedges (Eds.), The handbook of research synthesis (pp. 3–14). New York: Russell Sage Foundation.
Crone, D. A. Horner, R. H. & Hawken, L. S. (2004). Responding to problem behavior in schools: The behavior education program. New York: Guilford Press.
Deli, P. Moisoglou, I. Galanis, P. Toska, A. Fradelos, E. C. Tsiachri, M. ... & Saridi, M. (2024). Parents’ attitudes, perceptions and coping strategies regarding school bullying. International journal of adolescent medicine and health, 36(3), 315-320.
Digal, M. S. C. Cayogyog, A. O. Digal, C. L. Ortillano, D. L. & Daclan, R. J. (2024). Influence of Social and Emotional Competencies on Bullying among Grade Six Pupils: Evidence from Consuelo Elementary School. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 8(5), 1300-1310.
Dishion, T. J. McCord, J. & Poulin, F. (1999). When interventions harm: Peer groups and problem behavior. American Psychologist, 54, 755– 764.
Doss, K. M. & Crawford, S. H. (2023). Parent Education: A Key Aspect in Prevention and Intervention of Bullying in School Communities. National Youth Advocacy and Resilience Journal, 6(2), 1.
Espelage, D. L. & Swearer, S. M. (Eds.). (2004). Bullying in American schools: A social-Ecological perspective on prevention and intervention. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Fischer, S. M. John, N. & Bilz, L. (2021). Teachers’ self-efficacy in preventing and intervening in school bullying: A systematic review. International journal of bullying prevention, 3, 196-212.
Glass, G. V. McGaw, B. & Smith, M. L. (1981). Meta-analysis in social research. Educational Researcher, 5, 3–8.
Hammig, B. & Jozkowski, K. (2013). Academic achievement, violent victimization and bullying among US high school students. Journal of Interpersonal Violence, 28(7), 1424-1436.
Hazler, R. J. (1996). Breaking the cycle of violence: Interventions for bullying and victimization. Washington, DC: Accelerated evelopment.
Hedges, L. V. & Olkin, I. (1985). Statistical methods for meta-analysis. San Diego: Academic Press.
Juvonen, J. & Graham, S. (Eds.) (2001). Peer harassment in schools: The plight of the vulnerable and victimized. New York: uilford Press.
Kosonogov, V. (2012). Why the mirror neurons cannot support action understanding. Neurophysiology, 44(6), 499-502.
Kumpulainen, K. Raesaenen, E. & Henttonen, I. (1999). Children involved in bullying: Psychological disturbance and the persistence of involvement. Child Abuse and Neglect, 23, 1253–1262.
Lipsey, M. W. & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis (applied social research methods series, v. 49). Thousand Oaks, CA: Sage.
Merrell, K. W. Gueldner, B. A. Ross, S. W. & Isava, D. M. (2008). How effective are school bullying intervention programs? A meta-analysis of intervention research. School psychology quarterly, 23(1), 26.
Moura, D. R. Cruz, A. C. & Quevedo, L. A. (2011). Prevalence and characteristics of school age bullying victims. Journal de Pediatria (Versão em Português), 87(1), 19-23.
Offrey, L. D. & Rinaldi, C. M. (2017). Parent–child communication and adolescents' problem-solving strategies in hypothetical bullying situations. International Journal of Adolescence and Youth, 22(3), 251-267.
Olweus, D. (1978). Aggression in the schools: Bullies and whipping boys. Washington, DC: Hemisphere.
Pelligrini, A. (2001). The roles of dominance and bullying in the development of early heterosexual
Pepler, D. Craig, W. Jiang, D. & Connolly, J. (2008). Developmental trajectories of bullying and associated factors. Child Development, 79(2), 325-338.
Pornari, C. D. & Wood, J. (2010). Peer and cyber aggression in secondary school students: The role of moral disengagement, hostile attribution bias, and outcome expectancies. Aggressive Behavior, 36(2), 81-94.
relationships. Journal of Emotional Abuse, 2, 63– 73.
Rios-Ellis, B. Bellamy, L. & Shoji, J. (2000). An examination of specific types of ijime within Japanese schools. School Psychology International, 21, 227–241.
Robinson, J. P. & Espelage, D. L. (2011). Inequities in educational and psychological outcomes between LGBTQ and straight students in middle and high school. Educational Researcher, 40, 315-330.
Rodkin, P. C. & Hodges, V. E. (2003). Bullies and victims in the peer ecology: Four questions for psychologists and school professionals. School Psychology Review, 32, 384–400.
Roman, M. & Murillo, F. J. (2011). Latin America: School bullying and academic achievement. Cepal Review, 104, 37-53.
Shakoor, S. (2012). An investigation into cognitive mechanisms as a developmental pathway for children's involvement in bullying and adjustment problems. Doctoral Dissertation, King's College London.
Sharp, S. & Smith, P. K. (Eds.) (1994). School bullying: Insights and perspectives. London: Routledge.
Smith, J. D. Schneider, B. H. Smith, P. K. & Ananiadou, K. (2004). The effectiveness of wholeschool antibullying programs: A synthesis of evaluation research. School Psychology Review, 33, 547–560.
Smith, P. K. & Ananiadou, K. (2003). The nature of school bullying and the effectiveness of schoolbased interventions. Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 5, 189–209.
Sprague, J. R. & Walker, H. M. (2005). Safe and healthy schools: Practical prevention strategies. New York: Guilford Press.
Swearer, S. M. & Espelage, D. L. (2004). Introduction: A social-ecological framework of bullying among youth. In D. L. Espelage and S. M. Swearer (Eds.), Bullying in American schools: A socialecological perspective on prevention and intervention (pp. 1–12). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Tiliouine, H. (2014). School bullying victimization and subjective well-being in Algeria. Child Indicators Research, 8(1), 133-150.
Wang, J. Iannotti, R. J. & Nansel, T. R. (2009). School bullying among adolescents in the United States: Physical, verbal, relational, and cyber. Journal of Adolescent Health, 45(4), 368-375.
Weisz, J. R. Weiss, B. Han, S. S. Granger, D. A. & Morton, T. (1995). Effects of psychotherapy with children and adolescents revisited: A metaanalysis of treatment outcomes. Psychological Bulletin, 117, 450–468.
Xiao, H. Gong, Z. Ba, Z. Doolan‐Noble, F. & Han, Z. (2021). School bullying and health‐related quality of life in Chinese school‐aged children and adolescents. Children & Society, 35(6), 885-900.