نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 گروه حکمرانی آموزش عالی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 استادیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3 استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
4 روانشناسی مثبت گرا اسلامی، دانشگاه معارف قرآن و عترت، اصفهان، ایران.
چکیده
خانواده یکی از مهمترین بسترهایی است که می توان تربیت مبتنی بر اسلام را در آن محقق کرد. در زمینه فرزند پروری، راه های عملی و ابزارهای مختلفی وجود دارد. با توجه به آموزه های غنی دین مبین اسلام، یکی از اصلی ترین راهبردها، بکارگیری ابزار کلام است. هدف این پژوهش مشخص کردن اثرگذاری بسته آموزشی تربیت عاطفی مبتنی بر کلام، بر توانایی کلام کودکان، رابطه والد-کودک و تربیت اسلامی است. پژوهش در سال 1399 با روش نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل اجرا شده است. 60 تن از مادران تهرانی دارای کودک 5/3 تا 5/6 سال که به فضای مجازی دسترسی داشتند، جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. ابزارهای پژوهش مقیاس های رابطه والد - کودک پیانتا (1994)، تربیت اسلامی اسحاقی (1397) و توانایی کلام نیک اخوت (1398) می باشند. داده های پژوهش با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت، که با درنظر گرفتن تفاوت میانگین ها در هر سه مقیاس مذکور مشخص شد که آموزشهای ارائه شده بعد از یک ماه همچنان اثرگذار بوده است. در مجموع نتایج حاکی از آن بود که تربیت عاطفی مبتنی بر کلام در بالا بردن توانایی کلام کودکان، رابطه والد - کودک و تربیت اسلامی به طور معناداری در کودکان زیر 7 سال اثرگذار است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the effectiveness of the educational package of emotional education based on words on the variable Child's speech ability, increasing parent-child relationship and Islamic education in mothers with children under 7 years old
نویسندگان [English]
- Mahdieh Dehghan niri 1
- zahra hashemi 2
- fatemeh fayyaz 3
- FATEMEH BAGHERSAD 4
1 Department of Higher Education Governance, Faculty of Governance, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
3 Fatemeh Fayyaz. Department of Psychology. Women Reearch center. Alzahra University. Tehran. Iran.
4 Islamic Positive Psychology, Quran and Atrat University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
The family is one of the most important platforms in which Islamic education can be realized. In the field of parenting, there are various practical ways and tools. According to the rich teachings of the religion of Islam, one of the main strategies is to use the tool of words. The purpose of this research is to determine the effect of the speech-based emotional education package on children's speech ability, parent-child relationship, and Islamic education. The research is a semi-experimental method with a pre-test, post-test and follow-up with a control group. 60 Tehrani mothers with children between 3.5 and 6.5 years old who had access to virtual space constituted the statistical population of the research. The research tools are Pianta's parent-child relationship scales (1994), Ishaghi's Islamic education (2017) and the Okhovat's ability to speak well (2018). The research data was analyzed by the method of variance analysis with repeated measurement, which by considering the difference of the averages in all the three mentioned scales, it was determined that the training provided was still effective after one month. In total, the results indicated that emotional education based on speech is significantly effective in increasing children's speech ability, parent-child relationship, and Islamic education in children under 7 years of age.
کلیدواژهها [English]
- child
- speech ability
- parent-child relationship
- Islamic education