نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استادیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

افزایش تعارض میان زیرمنظومه‌های زن و شوهری، والدینی و فرزندان از جمله پیامدهای منفی قرنطینه خانگی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بویژه در زوج‌های هر دو شاغل است. از اینرو مطالعه حاضر با هدف شناسایی چالش‌های خانوادگی زوجین شاغل در شرایط بحران و به روش پدیدارشناسانه انجام شده است. جامعه مورد مطالعه برابر است با مشارکت‌کنندگان پژوهش که زوج‌های شاغل شهر تهران در سال 1399 که ملاک‌های ورود به پژوهش را داشتند را شامل شد. نمونه شامل 16 نفر از زوجین هر دو شاغل بود که بر اساس منطق نمونه-گیری هدفمند و به شیوه دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار استفاده شد و مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع ادامه یافت. تحلیل و تجزیه داده‌ها با استفاده از روش توصیفی کلایزی انجام شد. یافته‌های پژوهش حاضر "تجربه عواطف منفی و ناخوشایند روانی، نگرانی‌های وسواس‌گونه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تجربه آشفتگی در رابطه زناشویی، تجربه تعارض والدگری، تجربه تعارض خواهر- برادری، سرریز شدن تعارض کار- خانواده، سرریز شدن تعارض خانواده- کار، تجربه چالش‌ و تنگنای مالی- اقتصادی، چالش‌های والدگری مدرسه محور، تجربه مشکلات جسمانی و آشفتگی در اوقات فراغت" می‌باشد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که زوج‌های هر دو شاغل در شرایط بحران طیفی از چالش‌های خانوادگی چند وجهی که از یک سو کاملا درون فردی و از سوی دیگر طیف کاملا میان فردی است را تجربه می‌کنند که با اضافه شدن مسائل شغلی، فرسودگی چند وجهی مضاعفی را ادراک دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Family challenges of working couples in crisis conditions

نویسندگان [English]

  • Tahereh Alipour 1
  • javad Khodadadi Sangdeh 2

1 Master’s degree in Counseling Department. Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Allameh Tabatabai, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Counseling, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The increase in conflict between the sub-systems of husband and wife, parents and children is one of the negative consequences of home quarantine caused by the spread of the corona virus, especially in couples who both work. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying the family challenges of working couples in crisis conditions and using a phenomenological method. The studied population is equal to the participants of the research, which included working couples in Tehran in 2019 who met the criteria for entering the research. The sample consisted of 16 couples, both working, who were selected based on the logic of purposeful and accessible sampling. A semi-structured interview was used to collect information and the interviews continued until saturation was reached. The analysis and analysis of data was done using the Claizian descriptive method. The findings of the current research are "experience of negative and unpleasant psychological emotions, obsessive worries about compliance with health protocols, experience of turmoil in marital relationship, experience of parenting conflict, experience of sibling-brother conflict, spillover of work-family conflict, The overflow of family-work conflict, experiencing financial-economic challenges and hardships, school-oriented parenting challenges, experiencing physical problems and turmoil in free time. The results of the present study showed that the couples of both working people experience a range of multifaceted family challenges in crisis situations which are completely intrapersonal on the one hand and completely interpersonal on the other hand, which with the addition of job issues , they understand multiple multifaceted exhaustion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Conflict"
  • "Family Challenges"
  • "Both Working Couples"
  • "Crisis conditions"
احمدی زاد، سجاد؛ باسامی، مینو. (1399). نقش ورزش در بهبود دستگاه ایمنی و آمادگی جسمانی در دوران پاندمی کرونا و دستورالعمل‍های ورزشی مرتبط. دانشگاه شهید بهشتی. فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی، 13(1)، 15-1.
باقری، فرزین؛ فتحی آشیتیانی، علی (1400). نقش رضایت زناشویی و رضایت جنسی طی همه‌گیری کرونا ویروس ۲۰۱۹ در سلامت روانی خانواده‌ها. فصلنامه خانواده پژوهی، 17(1)، 62-45.
پروچسکا، جیمز اُ؛ نورکراس، جان سی. نظریه‌های روان‌درمانی. (ترجمه یحیی سیدمحمدی، 1395). تهران: انتشارات روان.
ترکمن، سولماز؛ فتحی، سروش (1395). تحلیل اثرهای اشتغال زنان بر کیفیت زندگی آنان (مطالعه موردی زنان شاغل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری). فصلنامه علمی ـ پژوهشی زن و جامعه، 7(28)، 26-13.
حافظی، الهه؛ سحاب نگاه، سجاد (1399). آثار قرنطینه در طول اپیدمی‌ها بر سلامت روان و شیوه‌های مدیریت آن: مطالعه نقلی. فصلنامه کمیته تحقیقات دانشجویی، دوره ۲۳، 19-1.
خجسته، سعیده؛ میرحسینی، سید ابوالقاسم (1397). بررسی رابطه شبکه‌های اجتماعی با سلامت روان و هویت ملی و دینی دانش آموزان متوسطه دوم ناحیه 1 شهرستان کرمان. فصلنامه علمی-ترویجی جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، (1)11، 112-99.
رحیمی، روح اله؛ سلیمی بجستانی، حسین؛ فرح‌بخش، کیومرث؛ عسگری، محمد (1398). روایت تجارب زیسته زوج‍های شاغل از عملکرد خانواده، بعد سلامتی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 27 (10)، 201-193.
رفیعی، پریسا؛ احدی، مروارید؛ بنیسی، پریناز (1400). رابطه انعطاف‍پذیری روان‌شناختی و هوش هیجانی بر سازگاری زوجین در شرایط پاندومی کرونا: موردمطالعه زوجین شهر تهران. نفس، 8(2)، 48-60.
رئیسی، جلیل؛ آقابابا، علیرضا؛ روحانی، هادی؛ نبیل پور، مقصود (1399). تأثیر قرارگیری در طرح فاصله‍گذاری اجتماعی در شرایط پاندمی کرونا و فعالیت بدنی و خلق‌وخوی شهروندان شهر اصفهان. مقاله پژوهشی ارمغان دانش، مجله علمی ـ پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، 25(1)، 880-861.
زاد‍افشار، سارا؛ خردمند، محدثه؛ فرامرزی، سالار (1400). ابعاد روان‌شناختی رابطه والد کودک در همه‌گیری کووید ۱۹ مطالعه مروری. رویش روان‌شناسی، 10(2)، 160-151.
شریعتمدار، آسیه؛ فکریان آرانی، سمیه (1400). مطالعه دغدغه‍ها، نگرش‍ها و تغییرات رفتاری افراد متأهل در دوره بحران کرونا. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی خانواده، 12(46)، 109-134.
شولتز، دوان پی؛ شولتز، سیدنی آلن. نظریههای شخصیت. (ترجمه یحیی سیدمحمدی، 1395). تهران: انتشارات ویرایش.
شیرزادی، پرستو؛ امینی شیرازی، نرگس؛ اصغرپور لشکامی، زهرا (1399). رابطه اضطراب کرونا در مادران با تعامل والد-کودک و پرخاشگری کودکان در ایام قرنطینه. فصلنامه خانواده پژوهی، 16(62)، 139-154.
شیوندی، کامران؛ حسنوند، فضل‌الله (1399). تدوین مدل پیامدهای روان‌شناختی اضطراب ناشی از اپیدمی کرونا ویروس و بررسی نقش میانجی‍گری سلات معنوی. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی خانواده، 11(42)، 1-36.
صادقی، رسول؛ شهابی، زهرا (1396). مطالعه کیفی موانع و چالش‌های مادری زنان شاغل در شهر تهران. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران. 6(4)، 734-715.
صادقی یارندی، محسن؛ غلامی، عبدالله؛ قاسمی، محمد؛ صادقی یارندی، منصوره؛ قاسمی کوزه کنان، آیسا؛ سلطان زاده، احمد (۱۳۹۹). واکاوی پیامدهای روان‌شناختی شیوع کووید-۱9 بر جامعه شغلی. مجله طب نظامی، 22(6)، 569-562.
عرب رحمتی‍پور، مرجان؛ عبادالهی نطنزی، علیرضا؛ عرب رحمتی‍پور، غلامرضا (1400). بحران کووید-19، فرصتی برای تلفیق آموخته‍های پاندومی در تحول فرآیند آموزش و پژوهش در دانشگاه‍های علوم پزشکی. مجله افق توسعه آموزش علوم پزشکی، 12(2)، 5-1.
عمادی، فریناز؛ بنیتوگمز، جوانا؛ احمدی، صدیقه؛ خزاعی، سمانه؛ غفوری، سحر (1401). واکاوی تجارب و واکنش‍های ارتباطی زوجین در قرنطینه خانگی بیماری کووید-19: مطالعه‍ای پدیدارشناسانه. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روان‌شناختی، (1)31، 269-249.
قره‍داغی، علی؛ معصومی علاء، سپیده (1400). بررسی کیفی تجارب زیسته خانواده‍های گسسته و درهم‌تنیده در کنار آمدن با قرنطینه در دوره شیوع کووید-19. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 12(45)، 47-82.
کاوه‍ای سرچقا، طاهره؛ علی‍مندگاری، ملیحه؛ افراسیابی، حسین؛ رازقی نصرآباد، حجیه‍بی‍بی (1398). مطالعه کیفی بسترها و پیامدهای خانوادگی اشتغال زنان در شهر یزد. دو فصلنامه مطالعات جمعیتی، 4(1)، 166-127.
کوثری، سحر (1399). سیاست‌های عمومی مواجهه با آثار آتی کووید 19. ترویج علم، 11(1)، 82-67.
محمدی، مهدی؛ کشاورزی، فهیمه؛ ناصری جهرمی، رضا؛ ناصری جهرمی، راحیل؛ حسامپور، زهرا؛ میرغفاری، فاطمه؛ ابراهیمی، شیما (1399). واکاوی تجارب والدین دانش‍آموزان دوره اول ابتدایی از چالش‍های آموزش مجازی با شبکه‌های اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا. نشریه پژوهش‌های تربیتی، (40)7، 101-74.
مدبر، محمدحسین؛ درویشی تفویضی، منصور؛ حجت، محسن؛ رضایی، الهام؛ حاتمی، ناصر؛ رضاییان، ساناز؛ کلانی، نوید (1399). نحوه گذراندن اوقات فراغت در شرایط قرنطینه خانگی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید: یک مطالعه توصیفی- تحلیلی در ارتباط با ساکنین شهرستان جهرم. فصلنامه کمیته تحقیقاتی دانشجویی، 23(75)، 98-83.
مطهری نسب، اکرم؛ فرح‍بخش، کیومرث؛ برجعلی، احمد؛ فرخی، نورعلی (1402). تدوین و اعتباریابی الگوی رضایت زناشویی در پاندومی‍ها و ارزیابی اثربخشی آن بر بهزیستی روان‍شناختی در دوره کرونا. فصلنامه علمی پژوهشهای مشاوره انجمن مشاوره ایران، 22(85)، 127-88.
موزیری، عباس؛ شفیع‌آبادی، عبدالله؛ اسمعیلی، معصومه؛ یونسی، جلیل (1399). مدل یابی عوامل مؤثر بر تاب‌آوری خانواده ایرانی. مجله علوم روان‌شناختی، 19(95)، 1409-1401.
موسوی، سید محمد؛ سماواتیان، حسین؛ نوری، ابوالقاسم (1398). اثربخشی آموزش کیفیت‌بخشی زندگی کاری و غنی‌سازی زندگی زناشویی بر افزایش کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی در بین زوج‍های شاغل. نشریه مشاوره کاربردی، 9(2)، 132-115
موسوی‍نیا، سید محمدجواد؛ نعامی، عبدالزهرا؛ ارشدی، نسرین؛ بشلیده، کیومرث (1399). نقش بهزیستی کارکنان در کاهش اثر تعارض کارـ خانواده بر خشنودی خانوادگی، کیفیت روابط زوجین و کیفیت فرزند پروری پرستاران. مجله پرستاری ایران. 33(124)، 41-57.
مهرتاش، بهرام؛ بیگم سیاهپوش، مرضیه (1399). مروری بر اپیدمیولوژی، پاتوفیزیولوژی و علائم بالینی عفونت کووید-19 به‌منظور راهنمایی برای سیاست‌گذاری و ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد جامعه مرتبط با کووید 19: یک مرور روایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 19(11)، 1224- 1195.
نظری، علی‌محمد (1398). مبانی زوج‌درمانی و خانواده‌درمانی. تهران: نشر علم.
References
Adisa, T. A., Aiyenitaju, O., & Adekoya, O. D. (2021). The work–family balance of British working women during the COVID-19 pandemic. Journal of Work-Applied Management, 13(2), 241-260.‏
Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online Learning amid the COVID-19 Pandemic: Students' Perspectives. Online Submission, 2(1), 45-51.‏
Anand, A., & Vohra, V. (2020). Alleviating employee work-family conflict: role of organizations. International Journal of Organizational Analysis28(2), 313-332.‏
Bryant, D. J., Oo, M., & Damian, A. J. (2020). The rise of adverse childhood experiences during the COVID-19 pandemic. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 12(S1), S193.‏
Chen, S., Yang, J., Yang, W., Wang, C., & Bärnighausen, T. (2020). COVID-19 control in China during mass population movements at New Year. The Lancet, 395(10226), 764-766.‏
Craig, L., & Churchill, B. (2021). Dual‐earner parent couples’ work and care during COVID‐19. Gender, Work & Organization, 28, 66-79.‏
Colaizzi, P. F. (1969). The descriptive methods and the types of subject-matter of a phenomenologically based psychology exemplified by the phenomenon of learning (Doctoral dissertation, ProQuest Information & Learning).
Daniels, L. M., Goegan, L. D., & Parker, P. C. (2021). The impact of COVID-19 triggered changes to instruction and assessment on university students’ self-reported motivation, engagement and perceptions. Social Psychology of Education, 24(1), 299-318.‏
Elahi, N. S., Abid, G., Contreras, F., & Fernández, I. A. (2022). Work–family and family–work conflict and stress in times of COVID-19. Frontiers in Psychology, 13, 951149.‏
Evans, S., Mikocka-Walus, A., Klas, A., Olive, L., Sciberras, E., Karantzas, G., & Westrupp, E. M. (2020). From ‘It has stopped our lives’ to ‘Spending more time together has strengthened bonds': The varied experiences of Australian families during COVID-19. Frontiers in psychology, 11, 2906.‏
Golberstein, E., Wen, H., & Miller, B. F. (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19) and mental health for children and adolescents. JAMA pediatrics, 174(9), 819-820.‏
Holmes, E. A., O'Connor, R. C., Perry, V. H., Tracey, I., Wessely, S., Arseneault, L., ... & Bullmore, E. (2020). Multidisciplinary research priorities for the COVID-19 pandemic: a call for action for mental health science. The Lancet Psychiatry, 7(6), 547-560.‏
Hong, X., Liu, Q., & Zhang, M. (2021). Dual Stressors and Female Pre-school Teachers' Job Satisfaction During the COVID-19: The Mediation of Work-Family Conflict. Frontiers in Psychology, 12, 2175.‏
Kaur, M., Goyal, P., & Goyal, M. (2020). Individual, interpersonal and economic challenges of underemployment in the wake of COVID-19. Work, 67(1), 21-28.‏
Kremer, I. (2016). The relationship between school-work-family-conflict, subjective stress, and burnout. Journal of Managerial Psycholog, 31(4), 805-819.‏
Mattioli, A. V., Puviani, M. B., Nasi, M., & Farinetti, A. (2020). COVID-19 pandemic: the effects of quarantine on cardiovascular risk. European journal of clinical nutrition, 74(6), 852-855.‏
Meyer, B., Zill, A., Dilba, D., Gerlach, R., & Schumann, S. (2021). Employee psychological well‐being during the COVID‐19 pandemic in Germany: A longitudinal study of demands, resources, and exhaustion. International Journal of Psychology, 56(4), 532-550.‏
Molino, M., Ingusci, E., Signore, F., Manuti, A., Giancaspro, M. L., Russo, V., ... & Cortese, C. G. (2020). Wellbeing costs of technology use during Covid-19 remote working: An investigation using the Italian translation of the technostress creators scale. Sustainability, 12(15), 5911.‏
Nayeri, N. D., Forooshani, Z. S. D., & Arabloo, J. (2018). The study of work-family conflict and job satisfaction among nurses’ state hospitals in Tehran city. Electronic physician, 10(5), 6864.‏
Novitasari, D., Sasono, I., & Asbari, M. (2020). Work-family conflict and worker’s performance during Covid-19 pandemic: What is the role of readiness to change mentality. International Journal of Science and Management Studies (IJSMS), 3(4), 122-134.‏
Lee, J., Yoo, J., Chin, M., Son, S., Sung, M., & Chang, Y. E. (2023). Pathways from economic hardship to couple conflict by socioeconomic status during COVID‐19 in Korea. Family Relations, 72(1), 60-76.‏
Li, S., Wang, Y., Xue, J., Zhao, N., & Zhu, T. (2020). The impact of COVID-19 epidemic declaration on psychological consequences: a study on active Weibo users. International journal of environmental research and public health, 17(6), 2032.‏
Ohu, E. A., Spitzmueller, C., Zhang, J., Thomas, C. L., Osezua, A., & Yu, J. (2019). When work–family conflict hits home: Parental work–family conflict and child health. Journal of occupational health psychology, 24(5), 590.‏
Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C., & Espada, J. P. (2020). Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain. Frontiers in psychology, 11, 2986.‏
Pabilonia, S. W., & Vernon, V. (2023). Who is doing the chores and childcare in dual-earner couples during the COVID-19 era of working from home?. Review of Economics of the Household, 21(2), 519-565.‏
Pietromonaco, P. R., & Overall, N. C. (2021). Applying relationship science to evaluate how the COVID-19 pandemic may impact couples’ relationships. American Psychologist, 76(3), 438.
Prime, H., Wade, M., & Browne, D. T. (2020). Risk and resilience in family well-being during the COVID-19 pandemic. American Psychologist.‏ 75(5), 631-643.
Rahman, M. M., & Ali, N. A. (2021). Does work–family balance mediate the relationship between work–family conflicts and job satisfaction of academicians?. Journal of Community Psychology, 49(2), 361-374.‏
Schneider, W., Waldfogel, J., & Brooks-Gunn, J. (2017). The Great Recession and risk for child abuse and neglect. Children and youth services review, 72, 71-81.‏
Stanley, S. M., & Markman, H. J. (2020). Helping couples in the shadow of COVID‐19. Family process, 59(3), 937-955.‏
Wu, Z., & McGoogan, J. M. (2020). Characteristics of and important lessons from the coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak in China: summary of a report of 72 314 cases from the Chinese Center for Disease Control and Prevention. Jama323(13), 1239-1242.
Zhang, H. (2020). The influence of the ongoing COVID-19 pandemic on family violence in China. Journal of family violence, 37(5), 733-743.‏
 
 
 
استناد به این مقاله: علیپور، طاهره.، خدادادی سنگده، جواد. (1404). چالش‌های خانوادگی زوجین شاغل در شرایط بحران، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 16(61)، 157-189. DOI:.22054/qccpc.2025.76343.3217
 Counseling Culture and Psychotherapy is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.