نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دوره دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

3 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 استاد دانشگاه علامه طباطبایی

5 دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

10.22054/qccpc.2024.72694.3085

چکیده

شادکامی یکی از عوامل مهم در گستره روانشناسی مثبت گرا است که درک دقیق تعریف آن نیازمند بررسی دقیق در بافت فرهنگی هر جامعه است. از این رو، این پژوهش با هدف بازتعریف مقهوم شادکامی در ایران تحت عنوان خرّم‌زیستی یا شادکامی خردمندانه مبتنی بر شاهنامه فردوسی انجام گرفت. این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و بر اساس ماهیت، کیفی مبتنی بر روش داده-بنیاد بود. جامعه آماری شامل متن شاهنامه فردوسی تصحیح جلال خالقی مطلق بود. تجزیه و تحلیل مبتنی بر فرایند کدگذاری باز، کدگذاری محوری و مولفه‌سازی در نرم‎افزار MAXQUDA نسخه 2018 انجام شد. اعتبار مدل بر اساس دیدگاه متخصصان و پایایی کدگذاری بر اساس شاخص کاپا برابر با 89/0 به دست آمد. یافته ها نشان داد که خرّم ‎زیستی یا شادکامی خردمندانه در شاهنامه فردوسی مشتمل بر 12 خرده‎مولفه بود که خرّم زیستی مبتنی بر اصول اخلاقی، توان پذیرش دشواری‎های غیرقابل تغییر، یادگیری هدفمند، برخورداری از اندیشه‌های منطقی و رهایی از اندیشه های آشفته ساز، تمرکز بر زمان حال، فضای ارتباطی مثبت، تنظیم هیجان و کنترل تکانشگری، ارتباط معنوی با پروردگار، رویارویی شجاعانه و تاب‎آورانه با دشواری‎ها و رنج‌های زندگی، امید به آینده و خوشبینی در شرایط دشوار، فعالیت جسمی و دوری از سستی و تامین نیازهای مادی اوّلیه زندگی به ترتیب دارای بیشترین کدهای آزاد استخراج ‎شده بودند. در نتیجه، به سبب جامعیت تعریف خرّم زیستی، توصیه می شود با ساخت پرسشنامه‌های استاندارد و مداخلات آموزشی متمرکز بر این مفهوم، ضمن وضعیت‌سنجی سطح خرم‌زیستی در جامعه، اقدامات لازم متمرکز بر راهبردهای برگرفته از فرهنگ ایرانی انجام شود

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Happy-Living; Wise Happiness in the Field of Psychology Based on Ferdowsi's Shahnameh

نویسندگان [English]

  • fazlollah hasanvand 1
  • kamran sheivandi 2
  • Fariborz Dortaj 3
  • Ali Delavar 4
  • e s 5

1 PhD student of educational psychology, Allame Tabatabai university, Tehran, Iran

2 عضوهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی

3 School of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

4 Professor, Department of Assessment and Measurement, Faculty of Psychology and Education, Allame Tabatabai University, Tehran, Iran

5 Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, Allame Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Happiness is one of the most important variables in the field of positive psychology, and a precise understanding of its definition and components requires careful examination in the cultural context of each society. Therefore, this research was aimed at redefining the concept of happiness under the title of happy-living or wise happiness based on Ferdowsi's Shahnameh. This research was basic in terms of purpose, and qualitative research based on the grounded theory method. Verse was considered as the unit of analysis. The ground of data was taken from text of Ferdowsi's Shahnameh, revision of Jalal Khaleghi Motlagh. Statistical analysis based on the process of open coding, axial and selective coding was performed in MAXQUDA2018. In order to validate the designed model, the point of view of experts and researchers was used with the purposeful sampling method. The reliability of the coding of the components was found to be 0.89 based on the Kappa index. The findings showed that the happy-living or wise happiness in Ferdowsi's Shahnameh consists of 12 sub-components of happy-living based on moral principles, unchangeable difficulties acceptance ability, purposeful learning in the direction of living life, having rational thoughts and freedom from disturbing thoughts, focus on the present time, positive relationship, emotion regulation and impulsive self-control, spiritual relation with god, courageous and resilient confrontation with life's difficulties and sufferings, hope for the future and optimism in difficult conditions, physical activity and avoiding laziness and meeting the basic material needs of life had the most extracted free codes, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wise Happiness
  • Happy - Living
  • Wisdom
  • Shahnameh
سام­دلیری، ایرج. (1397). تقابل نیکی و بدی در نیل به سعادت و شادکامی در شاهنامه. مجموعه مقالات همایش ملَی شاهنامه و تعلیم و تربیت، مشهد، ایران.
صفری، مریم؛ گذشتی، محمدعلی؛ کوشکی، شیرین و شیبانی، اشرف. (1400). مطالعه شاخصه­های نظریه بهزیستی در غزلیّات شمس بر پایه روانشناسی مثبت­نگر سلیگمن. پژوهش­های ادب عرفانی. 15 (2)، 18-1.
فتحی لواشانی، کامبیز. (1393). شادی، گوهر شاهوار شاهنامه: شادی و غم در شاهنامه. نشر سایه‌گستر؛ مهرگان دانش. قزوین. چاپ نخست.
مشایخی، منصوره. (1388). ارتباط خرد و شادی در شاهنامه فردوسی و مطابقت آن با شعر چند شاعر فارسی و عربی زبان. مجله ادبیات تطبیقی، 3 (11)، 233 – 213.
نیک‎روز، یوسف و کریمی، فاطمه. (1394). نقد روان‌شناختی شخصیت گشتاسپ در داستان رستم و اسفندیار بر اساس روانشناسی تحلیلی یونگ. دوفصلنامه­ی ادبیات حماسی، دانشگاه لرستان. 2 (4)، 152 – 119.
References
Al Awar, S., Khair, H., Osman, N., Ucenic, T. E., Sallam, G., Maki, S., & Ganesh, A. (2022). Perceived Wellness Measured by the National Wellness Institute’s Wellness Focus Survey Tool among Women in Al Ain, UAE: A Sentinel Study. International Journal of Nutrition, Pharmacology, Neurological Diseases Journal, 12(4), 282 – 302.
Blasco, A., & Alsinet, C. (2022). The architecture of psychological well‐being: A network analysis study of the Ryff Psychological Well‐Being Scale. Scandinavian Journal of Psychology, 63(3), 199-207.
Chen, X., Harris, P. L., & Yang, F. (2023). Beyond enjoyment: young children consider the normative goodness of activity engagement when attributing happiness. Journal of Experimental Child Psychology, 228, 105608.
Colla, R., Williams, P., Oades, L. G., & Camacho-Morles, J. (2022). “A new hope” for positive psychology: a dynamic systems reconceptualization of hope theory. Frontiers in Psychology, 13.
Dalili Saleh, A. A. D., & Badizadeh, M. S. (2021). The basic function of happiness and vivacity from Rumi's point of view. Propósitos y representaciones, 9(2), 107.
Dejonckheere, E., Rhee, J. J., Baguma, P. K., Barry, O., Becker, M., Bilewicz, M., ... & Bastian, B. (2022). Perceiving societal pressure to be happy is linked to poor well-being, especially in happy nations. Scientific reports, 12(1), 1-14.
Fathi Lavashani, K. (2013). Happiness, the jewel of Shahnameh: happiness and sadness in Shahnameh. Sayeh Gostar Publication: Mehrgan Danesh, Qazvin. first edition. [In Persian].
Guven, A. Z., & Arslan, G. (2022). Suffering and happiness in Turkish folk poetry in the context of positive psychology: The examples of Asik Mahzuni Serif and Neset Ertas. Frontiers in Psychology, 13.
Javed, S., & Javed, S. (2016). Positive psychology & English literature hand in hand. International Journal of English Research. 2 (5), 19-23.
Johnson, M. K. (2020). Joy: A review of the literature and suggestions for future directions. The Journal of Positive Psychology, 15(1), 5-24.
Kazakh, A. F. (2014). Psychological viewpoints in Mukhagali Makhatayev's creative work. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 706-710.
Krys, K., Uchida, Y., Oishi, S., & Diener, E. (2019). Open society fosters satisfaction: Explanation to why individualism associates with country level measures of satisfaction. The Journal of Positive Psychology, 14, 768–778.
Mashayekhi, M. (2010). The connection between wisdom and happiness in Ferdowsi's Shahnameh and its correspondence with the poetry of several Persian and Arabic poets. Journal of Comparative Literature, 3(11), 213–233. [In Persian].
McLaughlin, P. T., & McMinn, M. R. (2022). A time for wisdom: Knowledge, detachment, tranquility, transcendence. Templeton Press.
Nikrouz, Y., Karimi, F. (2014). Psychological criticism of Gestasp's character in Rostam and Esfandiar's story based on Jung's analytical psychology. Quarterly Journal of Epic Literature, Lorestan University. 2 (4), 152-119. [In Persian].
O’Neill, J. (2008). Happiness and the good life. Environmental Values journal, 17(2), 125–144.
Pirani, M. (2020). Hāfiz's Poetry and Positive Psychology. Rays of Criticism in Arabic and Persian, 10(38), 45-70.
Pocinho, M., Garcês, S., & Popa, D. (2022). Positive Psychology in Everyday Life. Frontiers in Psychology, 3183.
Pollard, J. (2021). What Is Happiness? A Study of Metaphoric Conceptualizations of Happiness in Poetry. Aisthesis: Honors Student Journal, 12(1), 1-10.
Rajkumar, R. P. (2023). Cultural Values and Changes in Happiness in 78 Countries During the COVID-19 Pandemic: An Analysis of Data from the World Happiness Reports. Frontiers in Psychology, 14, 294.
Ruggeri, K., Garcia-Garzon, E., Maguire, A., Matz, S., & Huppert, F. A. (2020). Well-being is more than happiness and life satisfaction: a multidimensional analysis of 21 countries. Health and quality of life outcomes, 18 (1), 1-16.
Ruggeri, K., Garcia-Garzon, E., Maguire, Á., Matz, S., & Huppert, F. A. (2020). Well-being is more than happiness and life satisfaction: a multidimensional analysis of 21 countries. Health and quality of life outcomes, 18(1), 1-16.
Safari, M., Gozashti, M. A., Kooshki, S., & Shibani, A. (2022). Studying the characteristics of the well-being theory in Shams's poetry based on Seligman's positive psychology. Researches of mystical literature. 15 (2), 1-18. [In Persian].
Saleh, A. A. D., & Badizadeh, M. S. (2021). The basic function of happiness and vivacity from Rumi's point of view. Propósitos y representaciones, 9(2), 107-121.
Samdaliri, I. (2017). The confrontation between good and evil in achieving happiness in the Shahnameh. Proceedings of the National Conference on Shahnameh and Education, Mashhad, Iran. [In Persian].
Santos, M., & Egerstedt, M. (2020). From motions to emotions: Can the fundamental emotions be expressed in a robot swarm? International Journal of Social Robotics, 13(4), 751–764.
Saricam, H. (2015). Life satisfaction: Testing a structural equation model based on authenticity and subjective happiness. Polish Psychological Bulletin. 46, 278–284.
Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A Visionary new Understanding of Happiness and Well-being. Mumbai: Free Press.
Siavoshi, S., Nemati Ghazvini, M., & Mahdavi Pile Rood, Z. (2023). Psychological Critique of Ibn al-Fariz's Poems with Seligman's Positive Psychological Approach. Horizons of Islamic Civilization, 25 (2), 1-22.
Stearns, P. N. (2019). Happy children: A modern emotional commitment. Frontiers in psychology, 10, 2025.
Sternberg, R. J. (2019). Four ways to conceive of wisdom: Wisdom as a function of person, situation, person/situation interaction, or action. The Journal of Value Inquiry, 53, 479 - 485.
Tegner, I., Fox, J., Philipp, R., & Thorne, P. (2009). Evaluating the use of poetry to improve well-being and emotional resilience in cancer patients. Journal of Poetry therapy, 22(3), 121-131.
Uchida, Y. (2004). Cultural constructions of happiness: theory and empirical evidence. Journal of Happiness Studies, 5, 223-239.
Veenhoven, R. (2009). How do we assess how happy we are? Tenets, implications and tenability of three theories. In Happiness, economics and politics. Edward Elgar Publishing.
Wong, P. T. (2020). Existential positive psychology and integrative meaning therapy. International Review of Psychiatry, 32(7-8), 565-578.
Wong, P. T. (2022). The Wisdom of the Soul: The Missing Key to Happiness and Positive Mental Health? International Network on Personal Meaning, 11 (2), 1-14.
Wong, P. T., Mayer, C. H., & Arslan, G. (2021). COVID-19 and existential positive psychology (PP2. 0): The new science of self-transcendence. Frontiers in psychology, 5661.
Ye, D., Ng, Y. K., & Lian, Y. (2015). Culture and happiness. Social indicators research, 123, 519-547.
Zare, J., Aqajani Delavar, K., & Derakhshan, A. (2023). The impact of altruism on the emotions and English summary writing skills of L2 learners: An intervention study in light of positive psychology. Language Teaching Research, 13621688231151632.