نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه فرهنگیان

چکیده

شرایط روانی و محیطی نابسامان و بی‌اعتبارساز عامل اصلی در استفاده از خودآزاری غیر خودکشی برای انتقال پیام‌های اجتماعی است. هدف این تحقیق، مطالعه‌ی پدیدارشناختی این پدیده در دانش‌آموزان دختر متوسطه اول آموزش وپرورش شهرستان قم (1402-1401) بوده است. «روش تحقیق» آن «پدیدارشناسی توصیفی هفت مرحله‌ای کلایزی» است؛ که با معیارهای باورپذیری، انتقال‌پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری ارزیابی شده است. حاصل نهایی این مطالعه‌ی پدیدارشناسانه از مصاحبه‌ی نیمه‌ساختارمند با 13 مشارکت‌کننده؛ در مجموع 6 مضمون اصلی، 26 مضمون فرعی و 135 مفهوم می‌باشد. عوامل آن عمدتا پیامهایی «حاکی از آشفتگی» برای رسیدن به «تقویت منفی اجتماعی» (رهایی از تنش و رفتار برون‌ریزی) یا برای رسیدن به «تقویت مثبت اجتماعی» (اطمینان‌جویی و توجه‌طلبی) بوده است. گرایش جنسی مشارکت‌کنندگان عمدتا یا همجنس‌گرا و یا دگرجنس‌گرا گزارش شده است. از مفاهیم جدید مختص این پژوهش، می‌توان از «تعارض ارزش‌های خانه، مدرسه و رسانه»، «نداشتن آزادی انتخاب»، «مشکل ابراز عقیده» و «بی‌معنایی» یاد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Phenomenology of self-injurious behaviors in female students of first secondary education in Qom city (1401)

نویسنده [English]

  • mohamad reza tamasoki

Retired university of culture

چکیده [English]

Disorganized and invalidating psychological and environmental conditions are the main factors in using non-suicidal self-harm to convey social messages. The aim of this research was the phenomenological study of this phenomenon in female students of the first secondary school of education in Qom city (1402-1401). Its "research method" is "Seven-step Colizzian descriptive phenomenology"; which has been evaluated with the criteria of believability, transferability, reliability and verifiability. The final result of this phenomenological study from semi-structured interviews with 13 participants; In total, there are 6 main themes, 26 sub-themes and 135 concepts. Its agents were mainly messages "indicating chaos" to achieve "negative social reinforcement" (relief from tension and extroverted behavior) or to achieve "positive social reinforcement" (reassurance and attention-seeking). The sexual orientation of the participants is mainly reported as either homosexual or heterosexual. Among the new concepts specific to this research, we can mention "conflict of home, school and media values", "not having freedom of choice", "problem of expressing opinion" and "meaninglessness".

کلیدواژه‌ها [English]

  • non-suicidal self-harm
  • phenomenology
  • female students of the first secondary school
  • Qom city
ابوالقاسمی، عباس؛ ثابت دیزکوهی، کیانا؛ کافی، موسی (اسفند 1400). مقایسه تاب‌آوری، شفقت به خود و تجربیات آزاردیدگی اولیه در دانشجویان با و بدون رفتارهای خودآسیب زنی، روان‌شناسی بالینی و شخصیت، دوره 19، شماره 2 - شماره پیاپی 37، صفحه 45-56
ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل، تهران: نشر علم.
اصلانی، خالد؛ امان‌الهی، عباس؛ ولد مؤمن، پری؛ تقی‌پور، منوچهر (دی 1393). بررسی رابطه ساده و تعدیل‌گر ناامیدی و عملکرد خانواده با افکار خودکشی‌گرا در بین دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان‌های شهر اهواز، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، دوره 5، شماره 20، صفحه 59-79 
بهرامی آرامی، مریم؛ عاصمی، زهرا (1396). «اثربخشی آموزش شادکامی بر کاهش رفتارهای خود آسیب‌رسان دختران مقطع متوسطه اول»، سومین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روان‌شناسی ایران.
پورافکاری، نصرت‌ا... (1373). فرهنگ جامع روان‌شناسی- روان‌پزشکی، ج دوم، تهران: فرهنگ معاصر.
تقی‌پور، امین؛ قمری کیوی، حسین؛ شیخ‌الاسلامی، علی؛ رضایی شریف، علی (بهار 1402). اثربخشی روایت درمانی با تأکید بر لحظات نوآور بر تنظیم هیجان دختران دچار خودآسیب‌زنی با قصد خودکشی، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، سال چهاردهم، شمارة 53، ص 93 تا 123
خانی پور، حمید (1393). رفتارهای خود آسیب‌رسانی در نوجوانان: ماهیت، احتمال خودکشی و نقش عوامل روان‌شناختی و همسالان، پایان‌نامه دکتری روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی.
قدمگاهی، مریم (1397). واکاوی خودآسیب‌رسانی در نوجوانان، تهران: ویهان.
محبی، زهرا؛ قمری گیوی، حسین؛ فلسفی نژاد، محمدرضا؛ خدابخشی کولایی، آناهیتا (تابستان 1399). «پدیدارشناسی تجربه خودآسیبی بدون خودکشی در نوجوانان دختر دانش‌آموز»، مجله سلامت اجتماعی، دوره 7، شماره 3، 265-277.
محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی ضدروش 1 و 2، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
هاشمی رزینی، هادی؛ دهقان، مجتبی و رسولی، علی (زمستان 1397). «تمیز افراد خود آسیب‌رسان از افراد عادی بر اساس تجربه‌های مثبت ومنفی، نوروزگرایی و ریخت‌های ارزشی انگیزشی»، فصلنامه علمی-پژوهشی روان‌شناسی کاربردی، دوره 12، شماره 4(48)، 571 – 553.
References
De Stefano J. Walsh, B. Treating self-injury: A practical guide.Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy/Revue canadienne de counseling et de psychothérapie. 2006;40(4).
Favazza AR. The coming of age of self-mutilation. The Journal of nervous and mental disease.1998;186(5):259-268.
Hollander M. Helping teen who cut. New York: Guilford press; 2008. 16. Fergusson DM, Woodward LJ, Horwood LJ. Risk factors and life processes associated with the onset of suicidal behavior during adolescence and early adulthood. Psychol Med. 2000; 30(1):23-39.
Horesh N, Nachshoni T, Wolmer L, Toren P. A comparison of life events in suicidal and non-suicidal adolescents and young adults with major depression and borderline personality disorder. Compr Psychiatry. 2009; 50(6):496-502.
Kabkumba C, kaewjanta N, Rungreangkulkij S. Non-Suicidal Self-Harm Behaviour and Risk Factors amongst Undergraduate Nursing Students. JTNMC [Internet]. 2022 Jan. 31 [cited 2023 Apr. 13];37(01):146-60. Available from: https://he02.tcithaijo.org/index.php/TJONC/article/view/254425
Khanipour H, Borjali A, Golzari M, Falsafinejad M, Hakim-Shushtari M. Self-harm in adolescents with delinquency and history of mood disorder: A qualitative research. J Qual Res Health Sci. 2013; 2(3):195-207. [Persian]
Klonsky ED. The functions of deliberate self-injury: A review of the evidence. Clin Psychol Rev.2007; 27(2): 226-39.
merriam-webster.com/ dictionary.
Muehlenkamp J. Self-injurious behavior as a separate clinical syndrome. Am J Orthopsychiatry. 2005; 75(2): 324-33.
Muehlenkamp J. Self-injurious behavior as a separate clinical syndrome. Am J Orthopsychiatry. 2005; 75(2): 324-33.
Nock MK, Prinstein MJ. A functional approach to the assessment of self-mutilative behavior. Journal of consulting and clinical psychology. 2004;72(5):885.
Pattison EM, Kahan J. The deliberate self-harm syndrome. The American journal of psychiatry. 1983;140(7):867-872.
Paul StallardMelissa SpearsAlan A MontgomeryRhiannon Phillips & Kapil Sayal , Self-harm in young adolescents (12–16 years): onset and short-term continuation in a community sample,BMC Psychiatry volume 13, Article number: 328 (2013) .
Peyvastegar M, Prevalence of deliberate self harm and correlation with loneliness and attachment style in girl’s students. Psychol Stud. 2013; 9(3):30-51. [Persian]
https://t.me/joinchat/EGPRn0LWTGVVryds9wF5lg
Reinhardt M, Rice KG, Horváth Z. Non-suicidal self-injury motivations in the light of self-harm severity indicators and psychopathology in a clinical adolescent sample. Front Psychiatry. 2022 Dec 1;13:1046576. doi: 10.3389/fpsyt.2022.1046576. PMID: 36532173; PMCID: PMC9751932.