TY - JOUR ID - 15693 TI - پدیدارشناسی رفتارهای خودآسیب‌رسان در دانش‌آموزان دختر متوسطه اول JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - تمسکی, محمدرضا AD - کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 14 IS - 56 SP - 141 EP - 168 KW - خودآزاری غیر خودکشی KW - پدیدارشناسی KW - دانش‌آموزان دختر متوسطه اول KW - شهرستان قم DO - 10.22054/qccpc.2023.73194.3100 N2 - شرایط روانی و محیطی نابسامان و بی‌اعتبارساز عامل اصلی در استفاده از خودآزاری غیر خودکشی برای انتقال پیام‌های اجتماعی است. هدف این تحقیق، مطالعه‌ی پدیدارشناختی این پدیده در دانش‌آموزان دختر متوسطه اول آموزش وپرورش شهرستان قم (1402-1401) بوده است. «روش تحقیق» آن «پدیدارشناسی توصیفی هفت مرحله‌ای کلایزی» است؛ که با معیارهای باورپذیری، انتقال‌پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری ارزیابی شده است. حاصل نهایی این مطالعه‌ی پدیدارشناسانه از مصاحبه‌ی نیمه‌ساختارمند با 13 مشارکت‌کننده؛ در مجموع 6 مضمون اصلی، 26 مضمون فرعی و 135 مفهوم می‌باشد. عوامل آن عمدتا پیامهایی «حاکی از آشفتگی» برای رسیدن به «تقویت منفی اجتماعی» (رهایی از تنش و رفتار برون‌ریزی) یا برای رسیدن به «تقویت مثبت اجتماعی» (اطمینان‌جویی و توجه‌طلبی) بوده است. گرایش جنسی مشارکت‌کنندگان عمدتا یا همجنس‌گرا و یا دگرجنس‌گرا گزارش شده است. از مفاهیم جدید مختص این پژوهش، می‌توان از «تعارض ارزش‌های خانه، مدرسه و رسانه»، «نداشتن آزادی انتخاب»، «مشکل ابراز عقیده» و «بی‌معنایی» یاد کرد. UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_15693.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_15693_518e3c875fd4a12fe19032083ab9f2ff.pdf ER -