ابراهیمی، سارا؛ خواجه وند احمدی، عیسی (1399). «تحلیل روانسنجی مقیاس قربانی شدن در فضای مجازی و ارتباط آن با عوامل روانی و اجتماعی در دانش آموزان دختر»، مطالعات اجتماعی- روانشناختی زنان، 18 (3)، 145-180.
افشانی، علیرضا؛ پارسامهر، مهربان؛ کریمیان، کبری (1397). » عوامل مؤثر بر گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی؛ موردمطالعه: دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهرکرد». علوم اجتماعی، 80، 209- 237.
ایرانمهر، مسلم؛ شفیعآبادی، عبدالله؛ نعیمی، ابراهیم (1397). «بررسی کیفی آسیبشناسی شبکههای اجتماعی مجازی بر سلامت روان دانش آموزان از دیدگاه مشاوران مدارس»، فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 9(33)، 43-72.
پرویزی، سرور؛ احمدی، فضلالله (1385). » گروه همسالان و سلامت نوجوانان: یک پژوهش کیفی«. فصلنامة فیض. 4 (10)، 46-51.
خدابخشی، پرستو (1395). مقایسة انگیزهها و شاخصهای روانی اجتماعی نوجوانان وابسته و غیر وابسته به شبکههای اجتماعی تلفن همراه شهر اراک در سال 1395(پایاننامه کارشناسیارشد)، دانشگاه ملایر، همدان.
زندکریمی، غزال؛ کربلایی حسین شالباف، زهرا؛ ده دست، کوثر (1041). «تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش فرزندپروری نوجوانان در فضای مجازی»، فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 13 (51)، 1-30.
سراجی، فرهاد؛ حبیب زاده، اصحاب؛ سعیدشریفی؛ رهنمو (1396). «انگیزههای استفاده دانشآموزان متوسطه از شبکههای مجازی اجتماعی». مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 18(39)، 183-205.
سلامی، مریم؛ داستانی، میثم (1397). » انگیزه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در کاربران ایرانی«. در چهارمین کنفرانس بینالمللی وب پژوهشی، تهران، ایران.
شالچی، بهزاد؛ صباکلاهی، حامد؛ شفیعی کندجانی، علیرضا (1400). » تحلیل عاملی تأییدی مقیاس استفاده مشکلساز از اینترنت نوجوانان«. خانواده و پژوهش، 18 (50)، 105-120.
قراباغی، حسن؛ صالحی، وحید؛ دلروز، کاظم (1400). «بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایش دینی، اخلاق، پیشرفت تحصیلی و اوقات فراغت جوانان استان همدان»، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 51، 72- 96.
کاروانی، عبداللطیف، آتشافروز، سمیرا (1395). «بررسی و شناخت رابطه شبکههای اجتماعی مجازی و نحوه اوقات فراغت: مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه کاشان»، مدیریت فرهنگی، 9(29)، 61-82.
کشتی آرای، نرگس؛ اکبریان، اکرم (1390). «عصرمجازی و چالشهای پیش رو». در اولین کنفرانس بینالمللی شهروند مسئول. اصفهان، ایران.
کیا، علیاصغر؛ نوری مرادآبادی، یونس (1391). «عوامل مرتبط با گرایش دانشجویان به شبکههای اجتماعی فیسبوک. بررسی تطبیقی دانشجویان ایران و امریکا». مطالعات فرهنگ- ارتباطات، (49) 13: 181-212.
کیان، مرجان؛ یعقوبی ملال، نیما؛ ریاحی نیا، نصرت (1994). «واکاوی نقش و کاربرد شبکههای اجتماعی برای دانشجویان». فناوری آموزش و یادگیری، 1(3)، 70-88.
لطیفی، معصومه؛ ریاحی نیا، نصرت؛ قائدی، یحیی؛ بابایی، محمود (1397). «شناخت انگیزههای استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام». تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 52(2)، 79-107.
Anderson, M. (2019). How parents feel about and manage—their teens’ online behavior and screen time. Retrieved March 22, from //www.pewresearch.org/fact-tank/2019/03/22/how-parents-feel-about-and-managetheir- teens-online-behavior-and-screen-time/
Berthelsen, D. Hayes, N. White, S. L. J. & Williams, K. E. (2017). Executive Function in Adolescence: Associations with Child and Family Risk Factors and Self-Regulation in Early Childhood [Original Research].
Frontiers in Psychology, 8.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00903
Bischof-Kastner, C. Kuntsche, E. & Wolstein, J. (2014). Identifying problematic Internet users: development and validation of the Internet Motive Questionnaire for Adolescents (IMQ-A).
J Med Internet Res, 16(10), e230.
https://doi.org/10.2196/jmir.3398
Chen, C. Zhang, K. Z. K. Gong, X. Zhao, S. J. Lee, M. K. O. & Liang, L. (2017). Examining the effects of motives and gender differences on smartphone addiction.
Computers in Human Behavior, 75, 891-902.
https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.07.002
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The "What" and "Why" of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Galla, B. Choukas-Bradley, S. Fiore, H. & Esposito, M. (2021). Values‐Alignment Messaging Boosts Adolescents’ Motivation to Control Social Media Use.
Child Development, 92.
https://doi.org/10.1111/cdev.13553
Griffiths, M. Lopez-Fernandez, O. Throuvala, M. Pontes, H. & Kuss, D. (2018). Excessive and problematic use of social media in adolescence: A brief overview. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.1128.71682
Kawamoto, T. (2021). Online self-presentation and identity development: The moderating effect of neuroticism.
PsyCh Journal, 10.
https://doi.org/10.1002/pchj.470
Kumar, A. & Salinas, J. (2021). The Long-Term Public Health Impact of Social Distancing on Brain Health: Topical Review.
Int J Environ Res Public Health, 18(14).
https://doi.org/10.3390/ijerph18147307
Kuss, D. J. & Griffiths, M. D. (2017). Social Networking Sites and Addiction: Ten Lessons Learned.
International Journal of Environmental Research and Public Health. 311, 3 (14). https://www.mdpi.com/1660-4601/14/3/311
Lee, E. W. J. Ho, S. S. & Lwin, M. O. (2017). Extending the social cognitive model—Examining the external and personal antecedents of social network sites use among Singaporean adolescents.
Computers in Human Behavior, 67, 240-251.
https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.10.030
Li, L. Niu, Z. Mei, S. & Griffiths, M. D. (2022). A network analysis approach to the relationship between fear of missing out (FoMO), smartphone addiction, and social networking site use among a sample of Chinese university students.
Computers in Human Behavior, 128, 107086.
https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107086
Prestin, A. & Nabi, R. (2020). Media Prescriptions: Exploring the Therapeutic Effects of Entertainment Media on Stress Relief, Illness Symptoms, and Goal Attainment.
Journal of Communication, 70(2), 145-170.
https://doi.org/10.1093/joc/jqaa001
Pew Research Center (2018a). Social media use in 2018. Washington D.C: Pew Research Center.
Pew Research Center (2018b). Teens, social media & technology 2018. Washington D.C: Pew Research Center.
Rideout, V. & Robb, M. (2018). Social media, social life: Teens reveal their experiences. commonsensemedia. //www.commonsensemedia.org/ research/social-media-social-life-2018
Rodgers, R. F. McLean, S. A. Gordon, C. S. Slater, A. Marques, M. D. Jarman, H. K. & Paxton, S. J. (2021). Development and Validation of the Motivations for Social Media Use Scale (MSMU) Among Adolescents.
Adolescent Research Review, 6(4), 425-435.
https://doi.org/10.1007/s40894-020-00139-w
Russell, A. M. Vest, N. A. & Litt, D. M. (2022). Social networking site use and alcohol use behaviors among adolescents: A latent profile analysis.
Addictive Behaviors, 129, Article 107261.
https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2022.107261
Twenge, J. M. Martin, G. N. & Campbell, W. K. (2018). Decreases in psychological well-being among American adolescents after 2012 and links to screen time during the rise of smartphone technology [doi:10.1037/emo0000403]. American Psychological Association.
Voelker, D. K. Reel, J. J. & Greenleaf, C. (2015). Weight status and body image perceptions in adolescents: current perspectives.
Adolescent health, medicine and therapeutic.158-149.
https://doi.org/10.2147/AHMT.S68344
Vuong, A. T. Jarman, H. K. Doley, J. R. & McLean, S. A. (2021). Social Media Use and Body Dissatisfaction in Adolescents: The Moderating Role of Thin- and Muscular-Ideal Internalisation.
International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(24).
https://doi.org/10.3390/ijerph182413222
Wartberg, L. Thomasius, R. & Paschke, K. (2021). The relevance of emotion regulation, procrastination, and perceived stress for problematic social media use in a representative sample of children and adolescents.
Computers in Human Behavior, 121, 106788.
https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106788
Williams, C. Y. K. Townson, A. T. Kapur, M. Ferreira, A. F. Nunn, R. Galante, J. Phillips, V. Gentry, S. & Usher-Smith, J. A. (2021). Interventions to reduce social isolation and loneliness during COVID-19 physical distancing measures: A rapid systematic review.
PLoS One, 16(2), e0247139.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0247139