Document Type : Research Paper

Authors

1 Al-Zahra University

2 Associate Professor. Department of Counseling. Faculty of Educational Sciences and Psychology. Al-Zahra University

3 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran

Abstract

Purpose: This research aimed to analyze adolescents` motivational factors for using virtual social media. Method: This research was conducted using the qualitative approach of phenomenology type. For this purpose, 17 female adolescents aged 14 to 16 who were dysfunctional in the use of social media were selected using a purposeful sampling method based on criteria. The research was conducted through semi-structured interviews. Finally, the data were coded and categorized and the results were expressed using the method of narrative reporting. Findings: The analysis of experiences led to the identification of 7 main themes, including the symbiotic relationship with peers, omnipresence, emotion regulation, idealization versus normalization, social comparison, function, and response to existential-humanistic issues. each of them included 5, 7, 8, 4, 5, 15, and 3 sub-themes respectively. Conclusion: The results show that adolescents' problematic use of social networks is not motivated by newness or fashion, but purposefully and motivated by the fulfillment of basic needs (autonomy, competence, and communication). Therefore, in addition to recognizing the needs and motivations of adolescents, the authorities must use the technological opportunities of social networks to respond to their neglected needs in the real world. Also, counselors can take preventive measures or design targeted technological content for them by considering the motivations of adolescents.

Keywords

ابراهیمی، سارا؛ خواجه وند احمدی، عیسی (1399). «تحلیل روان‌سنجی مقیاس قربانی شدن در فضای مجازی و ارتباط آن با عوامل روانی و اجتماعی در دانش آموزان دختر»، مطالعات اجتماعی- روان‌شناختی زنان، 18 (3)، 145-180.
افشانی، علیرضا؛ پارسامهر، مهربان؛ کریمیان، کبری (1397). » عوامل مؤثر بر گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی؛ موردمطالعه: دانش آموزان دختر دبیرستان‌های شهرکرد». علوم اجتماعی، 80، 209- 237.
ایران‌مهر، مسلم؛ شفیع‌آبادی، عبدالله؛ نعیمی، ابراهیم (1397). «بررسی کیفی آسیب‌شناسی شبکه‌های اجتماعی مجازی بر سلامت روان دانش آموزان از دیدگاه مشاوران مدارس»، فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 9(33)، 43-72.
پرویزی، سرور؛ احمدی، فضل‌الله (1385). » گروه همسالان و سلامت نوجوانان: یک پژوهش کیفی«. فصلنامة فیض. 4 (10)، 46-51.
خدابخشی، پرستو (1395). مقایسة انگیزه‌ها و شاخص‌های روانی اجتماعی نوجوانان وابسته و غیر وابسته به شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه شهر اراک در سال 1395(پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد)، دانشگاه ملایر، همدان.
زندکریمی، غزال؛ کربلایی حسین شالباف، زهرا؛ ده دست، کوثر (1041). «تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش فرزندپروری نوجوانان در فضای مجازی»، فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 13 (51)، 1-30.
سراجی، فرهاد؛ حبیب زاده، اصحاب؛ سعیدشریفی؛ رهنمو (1396). «انگیزه‌های استفاده دانش‌آموزان متوسطه از شبکه‌های مجازی اجتماعی». مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 18(39)، 183-205.
سلامی، مریم؛ داستانی، میثم (1397). » انگیزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در کاربران ایرانی«. در چهارمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهشی، تهران، ایران.
شالچی، بهزاد؛ صباکلاهی، حامد؛ شفیعی کندجانی، علیرضا (1400). » تحلیل عاملی تأییدی مقیاس استفاده مشکل‌ساز از اینترنت نوجوانان«. خانواده و پژوهش، 18 (50)، 105-120.
عطنا (1401). اخبار آموزش. بازیابی شده از: https://atna.atu.ac.ir/000Y3T
فارس نیوز (1400). اخبار. بازیابی شده از: http://fna.ir/3r1my
قراباغی، حسن؛ صالحی، وحید؛ دلروز، کاظم (1400). «بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش دینی، اخلاق، پیشرفت تحصیلی و اوقات فراغت جوانان استان همدان»، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 51، 72- 96.
کاروانی، عبداللطیف، آتش‌افروز، سمیرا (1395). «بررسی و شناخت رابطه شبکه‌های اجتماعی مجازی و نحوه اوقات فراغت: مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه کاشان»، مدیریت فرهنگی، 9(29)، 61-82.
کشتی آرای، نرگس؛ اکبریان، اکرم (1390). «عصرمجازی و چالش‌های پیش رو». در اولین کنفرانس بین‌المللی شهروند مسئول. اصفهان، ایران.
کیا، علی‌اصغر؛ نوری مرادآبادی، یونس (1391). «عوامل مرتبط با گرایش دانشجویان به شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک. بررسی تطبیقی دانشجویان ایران و امریکا». مطالعات فرهنگ- ارتباطات، (49) 13: 181-212.
کیان، مرجان؛ یعقوبی ملال، نیما؛ ریاحی نیا، نصرت (1994). «واکاوی نقش و کاربرد شبکه‌های اجتماعی برای دانشجویان». فناوری آموزش و یادگیری، 1(3)، 70-88.
لطیفی، معصومه؛ ریاحی نیا، نصرت؛ قائدی، یحیی؛ بابایی، محمود (1397). «شناخت انگیزه‌های استفاده دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام و تلگرام». تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 52(2)، 79-107.
 
Al-Menayes, J. (2015). Motivations for Using Social Media: An Exploratory Factor Analysis. International Journal of Psychological Studies, 7. https://doi.org/10.5539/ijps.v7n1p43
Anderson, M. (2019). How parents feel about and manage—their teensonline behavior and screen time. Retrieved March 22, from //www.pewresearch.org/fact-tank/2019/03/22/how-parents-feel-about-and-managetheir- teens-online-behavior-and-screen-time/
Berthelsen, D. Hayes, N. White, S. L. J. & Williams, K. E. (2017). Executive Function in Adolescence: Associations with Child and Family Risk Factors and Self-Regulation in Early Childhood [Original Research]. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00903
Bischof-Kastner, C. Kuntsche, E. & Wolstein, J. (2014). Identifying problematic Internet users: development and validation of the Internet Motive Questionnaire for Adolescents (IMQ-A). J Med Internet Res, 16(10), e230. https://doi.org/10.2196/jmir.3398
Chen, C. Zhang, K. Z. K. Gong, X. Zhao, S. J. Lee, M. K. O. & Liang, L. (2017). Examining the effects of motives and gender differences on smartphone addiction. Computers in Human Behavior, 75, 891-902. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.07.002
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The "What" and "Why" of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Dodoo, N. A. & Youn, S. (2021). Snapping and chatting away: Consumer motivations for and outcomes of interacting with Snapchat AR ad lens. Telematics and Informatics, 57, 101514. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.tele.2020.101514
Galla, B. Choukas-Bradley, S. Fiore, H. & Esposito, M. (2021). Values‐Alignment Messaging Boosts Adolescents’ Motivation to Control Social Media Use. Child Development, 92. https://doi.org/10.1111/cdev.13553
Griffiths, M. Lopez-Fernandez, O. Throuvala, M. Pontes, H. & Kuss, D. (2018). Excessive and problematic use of social media in adolescence: A brief overview. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.1128.71682
He, D. Liu, Q.Q. & Shen, X. (2021). Parental conflict and social networking sites addiction in Chinese adolescents: The multiple mediating role of core self-evaluation and loneliness. Children and Youth Services Review, 120, 1057.74. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105774
Hjørland, B. (2002). Epistemology and the Socio-Cognitive Perspective in Information Science. JASIST, 53, 257-270. https://doi.org/10.1002/asi.10042
Jackson, L. A. & Wang, J. L. (2013). Cultural differences in social networking site use: A comparative study of China and the United States. Computers in Human Behavior, 29(3), 910-921. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.11.024
Katz, E. Blumler, J. G. & Gurevitch, M. (1973). Uses and Gratifications Research. The Public Opinion Quarterly, 37(4), 509-523. http://www.jstor.org/stable/2747854
Kawamoto, T. (2021). Online self-presentation and identity development: The moderating effect of neuroticism. PsyCh Journal, 10. https://doi.org/10.1002/pchj.470
Kumar, A. & Salinas, J. (2021). The Long-Term Public Health Impact of Social Distancing on Brain Health: Topical Review. Int J Environ Res Public Health, 18(14). https://doi.org/10.3390/ijerph18147307
Kuss, D. J. & Griffiths, M. D. (2017). Social Networking Sites and Addiction: Ten Lessons Learned. International Journal of Environmental Research and Public Health. 311, 3 (14). https://www.mdpi.com/1660-4601/14/3/311
Lee, E. W. J. Ho, S. S. & Lwin, M. O. (2017). Extending the social cognitive model—Examining the external and personal antecedents of social network sites use among Singaporean adolescents. Computers in Human Behavior, 67, 240-251. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.10.030
Li, L. Niu, Z. Mei, S. & Griffiths, M. D. (2022). A network analysis approach to the relationship between fear of missing out (FoMO), smartphone addiction, and social networking site use among a sample of Chinese university students. Computers in Human Behavior, 128, 107086. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107086
Prestin, A. & Nabi, R. (2020). Media Prescriptions: Exploring the Therapeutic Effects of Entertainment Media on Stress Relief, Illness Symptoms, and Goal Attainment. Journal of Communication, 70(2), 145-170. https://doi.org/10.1093/joc/jqaa001
Pew Research Center (2018a). Social media use in 2018. Washington D.C: Pew Research Center.
Pew Research Center (2018b). Teens, social media & technology 2018. Washington D.C: Pew Research Center.
Rideout, V. & Robb, M. (2018). Social media, social life: Teens reveal their experiences. commonsensemedia. //www.commonsensemedia.org/ research/social-media-social-life-2018
Rodgers, R. F. McLean, S. A. Gordon, C. S. Slater, A. Marques, M. D. Jarman, H. K. & Paxton, S. J. (2021). Development and Validation of the Motivations for Social Media Use Scale (MSMU) Among Adolescents. Adolescent Research Review, 6(4), 425-435. https://doi.org/10.1007/s40894-020-00139-w
Rus, H. M. & Tiemensma, J. (2018). Social media as a shield: Facebook buffers acute stress. Physiology & Behavior, 185, 46-54. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2017.12.021
Russell, A. M. Vest, N. A. & Litt, D. M. (2022). Social networking site use and alcohol use behaviors among adolescents: A latent profile analysis. Addictive Behaviors, 129, Article 107261. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2022.107261
Sheldon, P. & Bryant, K. (2016). Instagram: Motives for its use and relationship to narcissism and contextual age. Computers in Human Behavior, 58, 89-97. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.059
Turel, O. Cavagnaro, D. R. & Meshi, D. (2018). Short abstinence from online social networking sites reduces perceived stress, especially in excessive users. Psychiatry Research, 270, 947-953. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.11.017
Twenge, J. M. & Martin, G. N. (2020). Gender differences in associations between digital media use and psychological well-being: Evidence from three large datasets. J Adolesc, 79, 91-102. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2019.12.018
Twenge, J. M. Martin, G. N. & Campbell, W. K. (2018). Decreases in psychological well-being among American adolescents after 2012 and links to screen time during the rise of smartphone technology [doi:10.1037/emo0000403]. American Psychological Association.
Valkenburg, P. M. Schouten, A. P. & Peter, J. (2005). Adolescents’ identity experiments on the internet. New Media & Society, 7(3), 383-402. https://doi.org/10.1177/1461444805052282
Vaterlaus, J. M. Barnett, K. Roche, C. & Young, J. A. (2016). “Snapchat is more personal”: An exploratory study on Snapchat behaviors and young adult interpersonal relationships. Computers in Human Behavior, 62, 594-601. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.04.029
Voelker, D. K. Reel, J. J. & Greenleaf, C. (2015). Weight status and body image perceptions in adolescents: current perspectives. Adolescent health, medicine and therapeutic.158-149. https://doi.org/10.2147/AHMT.S68344
Vuong, A. T. Jarman, H. K. Doley, J. R. & McLean, S. A. (2021). Social Media Use and Body Dissatisfaction in Adolescents: The Moderating Role of Thin- and Muscular-Ideal Internalisation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(24). https://doi.org/10.3390/ijerph182413222
Wartberg, L. Thomasius, R. & Paschke, K. (2021). The relevance of emotion regulation, procrastination, and perceived stress for problematic social media use in a representative sample of children and adolescents. Computers in Human Behavior, 121, 106788. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106788
Williams, C. Y. K. Townson, A. T. Kapur, M. Ferreira, A. F. Nunn, R. Galante, J. Phillips, V. Gentry, S. & Usher-Smith, J. A. (2021). Interventions to reduce social isolation and loneliness during COVID-19 physical distancing measures: A rapid systematic review. PLoS One, 16(2), e0247139. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0247139
Wolfers, L. N. & Utz, S. (2022). Social media use, stress, and coping. Curr Opin Psychol, 45, 101305. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2022.101305