نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه روان شناسی کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
پژوهش با هدف طراحی اثربخشی بازی شناختی اجتماعی بر کودکان با اختلال رفتاری برون نمود انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان ۱۰ تا ۱۳ سال مراکز اموزشی تهران در سال ۹۷-۹۶ بود. از بین کل جامعه هدف تعداد دو مرکز و از هر مرکز ۱۰ نفر در مجموع،۲۰ نفر که دارای پرونده اختلال برون نمود بودند، به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی دو گروه آزمایش(۱۰ نفر) و گروه کنترل(۱۰ نفر) جانمایی شدند. قبل از اجرای برنامه اصلی، برنامه به صورت آزمایشی بر روی سه نفر از جامعه هدف اجرا شد و بعد از رفع ضعفهای موجود به مدت سه ماه در برنامه بازی درمانی شرکت نمودند و گروه کنترل در این مدت هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. پرسشنامه آخنباخ (فرم گزارش معلم) برای گرداوری اطلاعات اجرا شد. اعتبار پرسشنامه مذکور با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۸۳ درصد گزارش شده است. همچنین همبستگی درونی مقیاس ها به منزله شاخص روایی ۹۷/. بوده است. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره و اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بازی درمانی با رویکرد شناخت اجتماعی موجب کاهش مشکلات رفتاری کودکان با اختلال برون نمود (P≤0/05) شد. با توجه به تفاوت معنی دار بین گروههای آزمایش و کنترل می توان از بازی درمانی مبتنی بر شناخت اجتماعی به عنوان روش درمانی موثر برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان با اختلال برون نمود استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Developing play therapy program based on social cognition and study of its effectiveness on children with externalizes behavioral disorder
نویسنده [English]
- Saeed Rezayi
عضو هیات علمی
چکیده [English]
This study aimed to Developing of play therapy program based on social cognition and study of its effectiveness on children externalizes behavioral disorder.
The research method was full experimental with pretest, post test and follow up design. the subjects were screened for inclusion criteria 13 to 15 boys, then 20 children with externalizes disorder were selected and after being matched, they were randomly assigned to experimental and control groups (10 persons in each experimental and control group). intervention program applied in 10 sessions for 3 months. Achenbach questionnaire used data gathering its validity is 83% using Cronbach's alpha coefficient. Also, scales internal correlation has been as narrative 97% (aggressive behavior and extroverted). Resulting data have shown that play therapy caused to decrease children behavioral problems with externalizes disorder by the social cognition procedure (p≤0/05). Based on the findings, it suggested that this support programs be implemented in community of children with externalizes disorder.
کلیدواژهها [English]
- play therapy
- social cognition
- externalizes