حمیده اعتصامی؛ عبدالله شفیع آبادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش «فلسفه برای کودکان» بر رشد اخلاقی دانشآموزان پسر پایۀ ششم دبستانهای منطقۀ شش آموزش و پرورش شهر تهران بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه آزمایش و گواه و جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان پسر پایه ششم منطقۀ ۶ آموزش و پرورش شهر تهران در مهر ماه سال ۱۳۹۶ بود. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش «فلسفه برای کودکان» بر رشد اخلاقی دانشآموزان پسر پایۀ ششم دبستانهای منطقۀ شش آموزش و پرورش شهر تهران بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه آزمایش و گواه و جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان پسر پایه ششم منطقۀ ۶ آموزش و پرورش شهر تهران در مهر ماه سال ۱۳۹۶ بود. از میان آنها برای گروههای آزمایش و گواه هر کدام 15 نفر به روش نمونهبرداری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در این دو گروه قرار گرفتند. بهوسیله مقیاس سنجش رشد اخلاقی معنویپور (۱۳۹۱) در مرحله پیشآزمون از هر دو گروه(آزمایش و گواه) اندازه گیری به عمل آمد. پس از اجرای پیشآزمون، با استفاده از بسته آموزشی داستانهای فکری برای کودکان ایرانی، گروه آزمایش تحت آموزش ۸ جلسه «فلسفه برای کودکان» قرار گرفتند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. به وسیله ابزار فوق در مرحله پسآزمون نیز از هر دو گروه اندازگیری به عمل آمد. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد اجرای متغیر مستقل باعث شده تا میانگین نمرههای رشد اخلاقی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه افزایش یابد. یکی از اهداف اصلی برنامه فلسفه برای کودکان، تقویت تفکر از ابتدای دوران کودکی است. در نهایت، با برانگیختن ذهن دانش آموزان به تفکر و استدلال در مفاهیمی چون اخلاق نیکو، وجدان و مسئولیت پذیری، رشد اخلاقی آن ها پیگیری می شود.
رویا زارع؛ سمیه تکلوی؛ عذرا غفاری
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئاتر تعلیمی-تربیتی بر مسئولیتپذیری و رشد اخلاقی در دانشآموزان ابتدایی بود. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر اردبیل در سال 1400-1399 بود. حجم نمونه شامل 32 نفر (16 نفر گروه آزمایش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئاتر تعلیمی-تربیتی بر مسئولیتپذیری و رشد اخلاقی در دانشآموزان ابتدایی بود. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر اردبیل در سال 1400-1399 بود. حجم نمونه شامل 32 نفر (16 نفر گروه آزمایش و 16 نفر گروه گواه) از جامعه آماری به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه گواه و آزمایش جایدهی شدند. برای گروه آزمایشی، برنامه آموزشی طراحی شدۀ تئاتر تعلیمی-تربیتی اجرا شد در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مسئولیتپذیری دانشآموزان و آزمون رشد اخلاقی بود. نتایج نشان داد که مداخله تئاتر تعلیمی-تربیتی بر افزایش و بهبود مسئولیت-پذیری و رشد اخلاقی تاثیر معنیدار داشته است(05/0p<). یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با برنامه آموزشی تئاتر تعلیمی-تربیتی بر افزایش مسئولیتپذیری و رشد اخلاقی فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود مسئولیتپذیری و رشد اخلاقی در دانشآموزان ابتدایی از این مداخله استفاده نمایند.