نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
2 استاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
3 دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی
4 دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
هدف پژوهش، تعیین اثربخشی برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر مبنای نظریۀ روانشناسی فردی آدلر بر درماندگی آموخته شده زنان سرپرست خانوار است. از این جهت، این پژوهش به روش نیمه آزمایشی انجام شد و طرح آن از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان همدان بودند؛ که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 30 نفر، و با توجه به ملاک های پژوهش، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه درماندگی آموخته شده (LHS) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده گردید، که در ابتدا شرایط استفاده از این آزمون مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، سپس از آن استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می داد که برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر کاهش درماندگی آموخته شدۀ زنان سرپرست خانوار(با احتمال 007/0>P) تأثیر دارد و آزمون پیگیری نیز همان را تأیید نمود. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت، توانمندسازی روانشناختی فرایند قدرت بخشیدن به افراد است که به آنها کمک می شود تا احساس توانایی و شایستگی خویش را بهبود بخشند و بر احساس ناتوانی و درماندگی غلبه کنند. از این جهت پیشنهاد می شود که برنامه های آموزشی توانمندسازی زنان نیز به عنوان یکی از برنامه های مؤثر در دستور کار کمیته امداد و سایر نهادهای حمایتی قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of psychological empowerment training program based on individual psychology Adler's theory on female-headed household’s learned helplessness
نویسندگان [English]
- Alireza karimivakil 1
- Abdollah Shafiabadi 2
- kiiumars farahbakhsh 3
- jalil younesi 4
1 counseling group, Faculty of Psychology and Educational Sciences of Allameh Tabataba'i University
2 Faculty of Psychology and Educational Sciences (Allameh Tabataba'i University)
3 Faculty of Psychology and Educational Sciences (Allameh Tabataba'i University)
4 Faculty of Psychology and Educational Sciences (Allameh Tabataba'i University)
چکیده [English]
Purpose: The objective of this study was to determine the effectiveness of psychological empowerment training program based on individual psychology Adler's theory on female-headed household’s learned helplessness.
Methods: This study was counducted by semi-experimental method , and its design was pretest posttest with a control group. The population of this study were female-headed households of Imam Khomeini Relief Foundation in Hamedan province, that was selected by the multi-stage cluster sampling and 30 samples were selected. Research instrument was learned helplessness scale (LHS). To analyze the data, univariate analysis of covariance was used.
To achieve the study objectives quantitative methods were used. The study sample consisted of female-headed households in Hamedan provine. The participants in the study consisted of 30 women who were were assigned by clustering sampling. To validate increased psychological empowerment interventionist model, the experimental group was exposed to nine determined one-and-half- an hour group intervention sessions.
Findings: The results showed that psychological empowerment training program has effects on the reduction of learned helplessness female-headed household’s learned helplessness (p<0/07) and follow up testing also confirmed the same.
Results: Psychological empowerment is the process of empowering people by helping them improve their feeling of ability and competence, and overcome the feeling of their impotence and helplessness. So, It is suggested that training programs for women's empowerment be supported by the agenda Relief Committee and other institutions, as one of the effective programs.
کلیدواژهها [English]
- psychological empowerment
- learned helplessness
- female-headed households