نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی(ره)
2 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان
چکیده
در بینش قرآن، هدف از آفرینش انسان دستیابی به کمال دانسته شده و آن در گرو کسب عزّت نفس است. از مفهوم عزّت نفس به معنای ارزیابی و ارزشیابی مداوم شخص نسبت به ارزشمندیِ خویش و کارایی مفید برای خود و جامعه یاد شده است. روانشناسان در تبیین مفهوم عزّت نفس، با توجه به ارزشمندی وجود انسان هرآنچه موجب ارزش و پیشرفت و موفقیت او باشد را به عنوان ابزار و عامل ارتقاء عزت نفس بیان کردهاند و در این راستا بیشتر به نقش عوامل محیطی و مادی اشاره نمودهاند اما از منظر قرآن عزّت واقعی در ارتباط با خداوند معنا پیدا میکند « والعِزَّهُ للهِ جَمیعاً» و انسان، با ایمان و عمل صالح در سایه تقوای الهی به این مهم دست مییابد. با چنین نگرشی تأیید الهی میزان کرامت و عزت واقعی انسان است و شرایط تأثیرگذار محیطی و مادی تنها ابزار و وسایل مقدماتی برای نیل به این اوصاف است. پژوهش حاضر برآن است تا ضمن واکاوی و تبیین مفهوم عزت نفس از منظر قرآن و روانشناسی، به روش توصیفی و تحلیلی مؤلفهها، ابعاد و جلوههای عزت نفس را مبتنی بر آموزههای وحیانی ارئه دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The concept of adaptive self-esteem in the Quran and humanistic psychology
نویسندگان [English]
- roohallah mohammad ali nejad omran 1
- peyman kamalvand 2
2 Quran and Hadith Sciences PhD student at University of Kashan
چکیده [English]
In view of the Qur'an, the purpose of man's creation pursuit of perfection known and it depends on the company's self-esteem. The concept of self-esteem means the person continuous evaluation of the effectiveness of his invaluable and useful to themselves and society is mentioned. real self in relation to God makes sense "to God, all overseeing Valz·h" and man, with faith and good deeds will be lost in the shadow of the fear of God in this matter.In view of the Qur'an, the purpose of man's creation pursuit of perfection known and it depends on the company's self-esteem. The concept of self-esteem means the person continuous evaluation of the effectiveness of his invaluable and useful to themselves and society is mentioned. real self in relation to God makes sense "to God, all overseeing Valz·h" and man, with faith and good deeds will be lost in the shadow of the fear of God in this matter.
کلیدواژهها [English]
- Quran
- psychology
- Self-esteem
- components
- effects