نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
2 استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی باورهای فراشناخت با خودتنظیمی تحصیلی و تعارض دانش آموزان و والدین انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعهی مورد نظر تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بودند که از ببین آنها206 نفر به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز و کاترایت-هاتون (2004)و بروک، پرسشنامه خود تنظیمی تحصیلی ریان و کانل (1989) و مقیاس تاکتیکهای تعارض اشتراس (1990) بود.نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره کلی باورهای فراشناخت و باور مثبت و خود آگاهی شناختی با نمره کلی خودتنظیمی و همه ابعاد آن رابطه منفی و معناداری وجود دارد.بین ضرورت کنترل افکار وکنترل ناپذیری از ابعاد باورهای فراشناخت با خودتنظیمی بیرونی، خودتنظیمی درون فکنی شده و خودتنظیمی کلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد.بین نمره کلی باورهای فراشناخت و ابعاد باور مثبت، کنترل ناپذیری و ضرورت کنترل افکار با پرخاشگری کلامی و تعارض کلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین کفایت شناختی از ابعاد باورهای شناختی با پرخاشگری کلامی، خشونت و نمره کلی تعارض ولی- فرزندی رابطه منفی معناداری وجود دارد.نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که 15/0 واریانس خودتنظیمی تحصیلی با متغیرهای خودآگاهی شناختی و باور مثبت درباره نگرانی و 021/0 واریانس مربوط به تعارض ولی-فرزندی به وسیله باور کفایت شناختی تبیین میشود. مشاوران و معلمان با استفاده ازاین یافتهها میتوانند ضمن افزایش دیدگاه دانش آموزان در مورد باورهای فراشناخت، خودتنظیمی تحصیلی و تاکتیکهای حل تعارض آنها را غنی سازند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relationship between metacognitive beliefs with academic self-regulation and parents-adolesent conflict
نویسندگان [English]
- azam osoli 1
- asieh sharat madar 2
- atoosa kalantar 2
1 allamehtabatabai university
چکیده [English]
The purpose of the present research was toinvestigation ofthe relationship between metacognitive beliefs with academic self-regulation and parents-students conflict.Method study was correlation andand the statistical community was all girls students from Tehran city, who were enrolled in the 1394-95 academic year.The sample group was included 206 students that were selected by random clusterSampling. Assessment instruments was Wells& Cartwright-Hatton(2004)metacognitive beliefs questionnaire, Ryan & Conell (1989) academic self-regulationquestionnaire and Straus(1990) conflict tactics scales questionnaire.data was analyzed by using Pearson correlation coefficient, simple regression and stepwise multiple regression. The results showed that there is negative significant correlation between metacognitive beliefs ,positive beliefs and cognitive self consciousness with academic self-regulation. there is negative significant correlation between need to control thoughts and uncontrollability/danger with with academic self-regulation , Introjected regulation and external regulation. there is negative significant correlation betweenmetacognitive beliefs,positive beliefs, uncontrollability/danger and need to control thoughts with parents-students conflict and verbal aggression.there is negative significant correlation between cognitive confidence parents-students conflict,verbal aggression and violence. Stepwise regression analysis showed that cognitive self consciousness and positive beliefs, could explain 0/15of variance inacademic self-regulation. Also cognitive confidence could explain 0/021 of variance in parents-students conflict. Counselors andteachersusingthese findingsandtaking into account theeducationaland psychological interventionscan beroundprogramwithincreasingstudents'viewsabout,theirmetacognitive beliefs.
کلیدواژهها [English]
- Metacognitive beliefs
- academic self-regulation
- parents-students conflict