نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
یکی از معضلات همیشگی جوامع، وجود خُرافه و اعتقاد به آن است. عوامل و زمینههای خُرافهگرایی در همه کشورها، آیینها و دینها وجود دارد و بمانند پوستینی وارونه در پی تحریف واقعیتاند. نحلههای خرافهپرستی یکی پس از دیگری رشد یافته و هر روز عدهای زیادی از مردم ناآگاه (از جمله مردم ایران) را جذب خود میکند. براین اساس در نوشتار فوق برآنیم تا با نگاهی تربیتی، به روش پژوهش توصیفی از نوع اسنادی، از طریق تجزیه و تحلیلکیفی اطلاعات به این سوال پاسخ دهیم که؛ خرافهپرستی در ایران و جهان مبتنی برچه جایگاهی بوده و چه راهکارهای تربیتی برای آن میتوان ارائه نمود؟ در پایان نیز به این نتیجه رسیدهایم؛ خُرافهپرستی حاصل دورههای مختلف تاریخی بوده و آثار مخرب و بعضاً غیرقابلجبرانی دارد. و ما در این راه نیاز به رویکردی تربیتی جهت درمان این معضل اجتماعی داریم. دو راهکار تربیتی عقلانی و عرفانی پیشنهاد میگردد؛ چراکه از اهداف اساسی تربیت عقلانی و عرفانی؛ تربیت انسانهای هوشیار و آگاهی است که تفکر خود را بر پایه استدلال صحیح و منطقی بنا نهاده و در برخورد با دنیای پیرامون خود با اندیشهای جامع و عمیق، جوانب مختلف امور را بررسی کرده و از قابلیت انعطاف بالایی در مواجهه با مسائل زندگی برخوردار باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A review of superstitionism in Iran and the world and the educative strategies to deal with it.
نویسندگان [English]
- sadreddin shariati 1
- sepideh ensafi 2
چکیده [English]
One of the perennial problems of the society is the existence of superstitionism and the belief in it. Factors and contexts of superstitionism exist in all countries, rituals and religions and seek to distort the reality such as a backward cover. Schools of superstition grow one after another and a large number of uninformed people (including Iran) are absorbed toward it every day. Based on the above-mentioned introduction, we seek to take an educational look and employ a descriptive method via the qualitative analysis of data and answer this question that, what position superstitionism has in Iran and what sorts of educational strategies can be provided for that? Findings revealed that superstitionism is the outgrowth of different historical periods and its effects are devastating and sometimes irreversible. Moreover, we need to have an educational approach to treat this social problem. Two educational, rational and mystical strategies are recommended. The basic objective of rational and spiritual education is training aware and mindful people, who have based their thinking on correct and logical reasoning and investigate different aspects of matters with comprehensive and profound ideas and show high flexibility in dealing with real-world issues.
کلیدواژهها [English]
- Superstition
- Intellectual Education
- Mystical Education
- The Holy Quran