نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه تبریز
چکیده
تشخیص و درمان مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان در سالهای پیش دبستانی امکان بهبود آن را افزایش میدهد. یکی از شایعترین مشکلات رفتاری کودکان خردسال که موجب مراجعه به مراکز بهداشت روانی میگردد، پرخاشگری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی میباشد. در این تحقیق از طرح چند خط پایهای تک آزمودنی استفاده شد. در طرح مذکور مشاهده یا اندازهگیری را در فواصل زمانی در مورد یک واحد که ممکن است فرد یا گروهی از افراد باشد، به کار برده شد. مرحله اول این طرح (A) که خط پایه و مرحله دوم(B)، مرحله مداخله است. پس از اتمام مرحله مداخله، مرحله پیگیری انجام میشود و نتایج مشاهدات این مرحله بهدنبال مرحله دوم رسم میشود. آزمودنیهای تحقیق حاضر را 5 کودک پرخاشگر از مراکز پیشدبستانی تشکیل میدادند که آزمودنیها 4 پسر و 1 دختر بودند. در تحلیل دادههای پژوهش، از تحلیل دیداری و ترسیم نمودار استفاده شد. در تحلیل دیداری، تغییرات حاصل از مداخله براساس سطح، روند و تغییرپذیری مشاهدات، بررسی و تفسیر شد. نتایج به دست آمده از میانگین کل کودکان در مرحله خطپایه، مداخله، و پیگیری و نیز اندازه اثر مشاهده شده برای کل کودکان و نتایج تحلیل دیداری، نشان داد که نقاشیدرمانی اثر بالایی بر کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی داشته است. بنابراین، نقاشی درمانی بر کاهش علایم پرخاشگری کودکان پیشدبستانی تأثیر داشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A multiple-baseline evaluation of Painting therapy on decreasing Aggression sings of preschool children
نویسندگان [English]
- shahram vahedi 1
- n s 2
چکیده [English]
The Early diagnosis and intervention during the preschool years will improve your child’s chances for overcoming his or her behavioral-emotional problems. One of most common problems of behavioral visit that of People to the mental health centers is aggression. This study examined the effectiveness of painting therapy in reducing aggression of preschool children. Thus, a single-subject multiple baseline design was used. In this research, the observed or measured intervals in which a unit may be an individual or group of individuals, was used. The first phase of the project (A) is baseline and second (B) is the intervention phase. After the intervention, the follow-up observations were carried out and the results of the second search step plotted. Subjects of the research were five aggressive children from preschool centers in Tabriz city (4 boys and 1 girl). In the analysis of date charting and visual analysis was used. In the visual analysis, changes resulting from intervention on the level, trend and variability of observations were reviewed and interpreted. The results are the average of all children at baseline, intervention, and follow up and effect size observed for all children and visual analysis of the results showed the painting effect in reducing aggression in preschool children was high. Therefore, painting therapy has an impact on reducing symptoms of preschool aggression.
کلیدواژهها [English]
- Aggressive
- art therapy
- Preschool children
- painting therapy
- Multiple-baseline design