نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

این پژوهش با هدف واکاوی نقش نوشتار تأملی در پردازش روان‌شناختی و یادگیری انتقادی دانشجویان ایرانی در مواجهه با بحران بشری جنگ ۱۲روزه ایران و اسرائیل انجام شده است. با بهره‌گیری از رویکرد پدیدارشناسی تفسیری (IPA)، تجربه‌ی زیسته‌ی ۱۴ دانشجوی مقاطع مختلف علوم انسانی و روان‌شناسی از طریق نوشتارهای تأملی تحلیل گردید. تحلیل داده‌ها منجر به شناسایی هشت مضمون اصلی شد که ابعاد هیجانی، شناختی، اجتماعی، معنایی و عملکردی مواجهه با جنگ را بازتاب می‌دهند. یافته‌ها نشان داد که نوشتار تأملی نقشی مؤثر در تخلیه هیجانی، معنا‌بخشی به تجربه، نظم‌دهی ذهنی و بازسازی هویت پس از بحران ایفا کرده است. هم‌چنین، ابعاد مختلف یادگیری انتقادی از جمله خودآگاهی وجودی، تحلیل اجتماعی، مسئولیت‌پذیری جمعی و بلوغ هیجانی در نوشتارها قابل‌ردیابی بود. تفاوت‌های فردی و فرهنگی مشارکت‌کنندگان، به‌ویژه در زمینه تحصیلات، جنسیت، تجربه زیسته و باورهای دینی، بر نوع واکنش و سطح تحلیل تأثیرگذار بوده‌اند. این مطالعه تأکید می‌کند که نوشتار تأملی می‌تواند ابزاری مؤثر برای مواجهه با بحران‌های انسانی، تقویت سلامت روانی و ارتقاء بینش انتقادی در محیط‌های آموزشی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Reflective Writing as a Tool for Psychological Processing and Critical Learning in the Face of Human Crises: A Case Study of the 12-Day Iran–Israel War

نویسنده [English]

  • soghra ebrahimighavam

Associate Professor, Allameh Tabatabaei University

چکیده [English]

This study aims to explore the role of reflective writing in the psychological processing and critical learning of Iranian students when confronted with the human crisis of the 12-Day Iran–Israel War. Using an Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) approach, the lived experiences of 14 students from various levels of humanities and psychology were analyzed through their reflective writings. Data analysis identified eight main themes, reflecting the emotional, cognitive, social, meaningful, and functional dimensions of confronting war. Findings indicated that reflective writing played a significant role in emotional release, meaning-making of the experience, mental organization, and post-crisis identity reconstruction. Additionally, various aspects of critical learning, including existential self-awareness, social analysis, collective responsibility, and emotional maturity, were traceable in the writings. Participants’ individual and cultural differences, particularly regarding education, gender, lived experience, and religious beliefs, influenced the type of reactions and depth of analysis. This study emphasizes that reflective writing can serve as an effective tool for coping with human crises, enhancing psychological well-being, and fostering critical insight in educational settings

کلیدواژه‌ها [English]

  • reflective writing
  • psychological processing
  • critical learning
  • human crises
  • war