نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه تهران

2 استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران

3 استادیار گروه آموزشی مشاوره دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی اثر روان‌درمانی تک جلسه‌ای بر خودکارآمدی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه تهران بود که در نیمسال اول سال تحصیلی 1401-1402 مشغول به تحصیل بودند. جهت غربالگری اولیه، دانشجویان با توجه به ملاک‌های ورود، به روش در دسترس انتخاب شدند. سپس 18 نفر آنها به صورت تصادفی ساده انتخاب و در ادامه نیز به صورت تصادفی در دو گروه 9 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی کالج (CASES) انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از جدول، میانگین، انحراف استاندارد، آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری، آزمون لون و ام‌باکس استفاده شد. همچنین در کلیه‌ی مراحل، تحلیل داده‌های آماری با استفاده از نرم‌افزار 26-SPSS انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که درمان تک جلسه‌ای در افزایش خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد شناختی و رفتاری اشتیاق تحصیلی موثر بوده است و در بعد عاطفی اشتیاق تحصیلی، تفاوت معناداری میان گروه گواه و آزمایش مشاهده نشد. بنابر نتایج پژوهش، درمان تک جلسه‌ای به عنوان یک رویکرد نو می‌تواند نقش موثری در بهبود متغیرهای مرتبط با تحصیل دانشجویان داشته باشد. پیشنهاد می‌شود در پژوهش‌های آتی اثربخشی درمان تک جلسه‌ای بر متغیرهای دیگری نیز بررسی شود و مراکز مشاوره دانشگاهی، خدمات مشاوره و درمان تک جلسه‌ای را به عنوان یک روش سریع و آسان به لحاظ دسترسی در ارائه خدمات روانشناختی در نظر بگیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Single-Session Therapy (SST) on Students’ Academic Engagement and Self-efficacy

نویسندگان [English]

  • Nima Fereidani 1
  • zahra Naghsh 2
  • Yaser Madani 3

1 Department of Counseling and Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Department of Counseling and Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Department of Counseling and Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effectiveness of single-session therapy on students’ academic engagement and self-efficacy. The research method was quasi-experimental of pretest and posttest type with experimental and control group. Statistical society of the study consisted of all graduated students of University of Tehran, Faculty of Psychology and Education who are currently studying in the first semester of 1401-1402. For the initial screening, students were selected according to available sampling method and the entry criteria, then 18 students were selected randomly as the sample and assigned equally and randomly in the experimental and control group. The questionnaire of academic engagement and College Academic Self-Efficacy Scale (CASES) were used to measure the variables in the study. Tables, mean, standard deviation, univariate analysis of covariance (ANCOVA), multivariate analysis of covariance (MANCOVA), F-Leven and box’s m test were used to analyze the data, also along the study, analysis were done by SPSS-26 software. The results showed that single-session therapy was effective to increase the academic self-efficacy and cognitive and behavioral components of academic engagement. There was no significant difference between the two groups in emotional component of academic engagement. It can be concluded that single-session therapy as a new counseling or psychotherapy approach, can play an effective role to improve the academic variables relate to students. It is suggested to investigate the effectiveness of SST on other variables and college counseling centers, deliver more mental health care services based on SST as an easily accessible approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Single Session Therapy
  • Academic Engagement
  • Academic Self-Efficacy
  • Students