نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مشاوره.. دانشگاه حکیم سبزواری

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

10.22054/qccpc.2025.75092.3161

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش یکپارچه نگر توحیدی بر بهزیستی روان شناختی، عزت نفس و شادکامی زنان پس از تجربه طلاق انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه زنان مطلقه در شهرستان سبزوار در زمستان 1401 بودند که 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش نامه‌ی بهزیستی روانشناختی ریف، عزت نفس کوپر اسمیت و شادکامی آکسفورد، هیلز و آرگایل بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. یافته‌ها حاکی ازاین بود که آموزش یکپارچه نگر توحیدی بر بهزیستی روان شناختی، عزت نفس و شادکامی زنان مطلقه تأثیر دارد (05/0›p)؛ لازم به ذکر است، ماندگاری اثر درمان بعد از دو ماه حفظ شده است (05/0›p). بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش یکپارچه نگر توحیدی باعث بهبود بهزیستی روان شناختی، عزت نفس و شادکامی زنان مطلقه گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effectiveness of monotheistic integrative education on psychological well-being, self-esteem and happiness for Women after experiencing divorce

نویسندگان [English]

  • Ebrahim namani 1
  • amir hossein kayzouri 2
  • Ahmad Mohammadi Hosseini 2

1 Counseling Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities

2 Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of monotheistic integrative education on psychological well-being, self-esteem and happiness of women after experiencing divorce. The design of the research was semi-experimental and pre-test, post-test and two-month follow-up with a control group. The statistical population of this research included all divorced women in Sabzevar city in the winter of 2022, of which 30 people were selected as the sample of the study using the available sampling method. The data collection tool was Riff's psychological well-being questionnaire, Cooper Smith's self-esteem and Oxford, Hills and Argyle's happiness. Analysis of variance with repeated measurements was used to analyze the data. The findings indicated that monotheistic integrative education has an effect on divorced women's psychological well-being, self-esteem and happiness (p>0.05); It should be mentioned, the durability of the treatment effect was maintained after two months (p>0.05). Based on the findings of the research, it can be concluded that monotheistic integrative education has improved the psychological well-being, self-esteem and happiness of divorced women in the experimental group compared to the control group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • monotheistic integrated education
  • psychological well-being
  • self-esteem
  • happiness