نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 استادیار گروه مشاوره دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3 دانشیار، گروه مشاوره دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده
پژوهش پیش رو با هدف بررسی اثر بخشی برنامه آموزش فرزند پروری مثبت بر شایستگی والدینی و کیفیت روابط والد-فرزندی در مادران دانش آموزان متوسطه اول انجام شده است. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل مادران دانش آموزان دختر متوسطه اول (رده سنی 13 تا 15 ساله) در شهرستان چرداول در سال تحصیلی 1402-1401 بود که 20 آزمودنی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و تحت مداخله 8 جلسهای قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه شایستگی والدینی و پرسشنامه رابطه والد فرزندی بود. نتایج نشان داد که برنامه فرزندپروری مثبت بر شایستگی والدینی و کیفیت روابط والد-فرزندی تأثیر معنا دار داشت. میزان شایستگی والدینی و کیفیت رابطه والد فرزندی در مادرانی که در برنامه فرزند پروری مثبت شرکت داشتند افزایش یافت. در نتیجه از این برنامه میتوان جهت افزایش مطلوب رابطه والد – فرزندی استفاده کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of the positive parenting program on parenting competence and the quality of parent-child relationships in mothers of first-grade female students
نویسندگان [English]
- kayvan Nematy 1
- m g 2
- a r 3
1 family counseling, Department of Counseling, Faculty of Social Sciences, Razi University Kermanshah, Kermanshah, Iran
2 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Social Sciences, Razi University Kermanshah, Kermanshah, Iran
3 Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Social Sciences, Razi University Kermanshah, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of the positive parenting training program on parenting competence and the quality of parent-child relationships in mothers of first secondary students. The research was semi-experimental with a pre-test, post-test and follow-up plan with a control group. The statistical population included the mothers of first secondary female students (age range 13 to 15 years old) in Cherdavel city in the academic year 2022-2023, 20 subjects were selected by available sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups. And they were subjected to an 8-session intervention. The tool for collecting information was the parenting competence questionnaire and the parent-child relationship questionnaire. The results showed that the positive parenting program had a significant effect on parenting competence and the quality of parent-child relationships. The amount of parental competence and the quality of the parent-child relationship increased in mothers who participated in the positive parenting program. As a result, this program can be used to increase the parent-child relationship.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: parenting competence
- positive parenting program
- quality of parent-child relationships