Document Type : Research Paper

Authors

1 family counseling, Department of Counseling, Faculty of Social Sciences, Razi University Kermanshah, Kermanshah, Iran

2 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Social Sciences, Razi University Kermanshah, Kermanshah, Iran

3 Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Social Sciences, Razi University Kermanshah, Kermanshah, Iran.

Abstract

The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of the positive parenting training program on parenting competence and the quality of parent-child relationships in mothers of first secondary students. The research was semi-experimental with a pre-test, post-test and follow-up plan with a control group. The statistical population included the mothers of first secondary female students (age range 13 to 15 years old) in Cherdavel city in the academic year 2022-2023, 20 subjects were selected by available sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups. And they were subjected to an 8-session intervention. The tool for collecting information was the parenting competence questionnaire and the parent-child relationship questionnaire. The results showed that the positive parenting program had a significant effect on parenting competence and the quality of parent-child relationships. The amount of parental competence and the quality of the parent-child relationship increased in mothers who participated in the positive parenting program. As a result, this program can be used to increase the parent-child relationship.

Keywords

Main Subjects

ارجمندنیا، علی‌اکبری؛ عاشوری، محمد و جلیل آبکنار، سمیه. (1396). نگاهی جامع به برنامه فرزندپروری مثبت: اصول، اهداف، سطوح و محتوا، رویش روان‌شناسی. 6(2)، 52-35.
امیری، محسن؛ پورحسین، رضا؛ یوسفی افراشته، مجید؛ خان‌آبادی، مهدی و متولی پور، عباس (1394). تأثیر آموزش رفتاری والدین در کاهش تنیدگی و بهبود شیوه‌های والدگری مادران دارای کودکانی که مشکلات رفتاری برون سازی شده دارند، فصلنامه علمی پژوهشی علوم شناختی،14(53)،21-7.
آجیل چی، بیتا؛ برجعلی، احمد و جان بزرگی، مسعود (1390). اثربخشی آموزش مهارت‌های والدگری در کاهش تنیدگی مادران، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی،1(4)،17-1.
بهرامی، امیر (1395). تدوین الگوی بومی والدگری مثبت مبتنی بر شادی و تأثیر آموزش مبتنی بر این الگو بر شادی، سلامت روان، خودکارآمدی و رابطه والد-فرزندان دختران 12 تا 14 ساله شهر قم، رساله دکتری. دانشگاه اصفهان.
جلالی، محسن؛ پوراحمدی، الناز، جلیل باباپور، خیرالدین و شعیری، محمدرضا (1387). اثر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر سلامت روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای، فصلنامه خانواده پژوهی، 4،16، 45-32.
حاجی غلامی، ع.؛ علاقبند، م.(1392). تأثیر آموزش مهارت فرزندپروری بر نگرانی، اضطراب و باورهای خودکارآمد والدین، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 21(2)،136-147.
صابری، جواد؛ بهرامی پور، منصوره؛ قمرانی، امیر و یارمحمدیان، احمد (1393). اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر کاهش استرس والدگری مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،2، 77-69.
طالعی، علی؛ طهماسیان، کارینه و وفایی، نرگس (1390). اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر خوداثرمندی والدینی مادران، فصلنامه خانواده پژوهی،27، 322-311.
عاشوری، محمد؛ افروز، غلامعلی؛ ارجمندنیا، علی‌اکبر؛ پورمحمدرضای تجریشی، معصومه و ورغباری بناب، باقر (1394). اثربخشی برنامه والدگری مثبت بر خودکارآمدی والدینی و تعامل مادر-کودک دارای کم‌توان هوشی، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 23(5)،500-489.
عراقی، یحیی (1396). بررسی کیفیت رابطه والد فرزندی در دو گروه از دانش آموزان پسر پرخاشگر و غیر پرخاشگر. مطالعات روان‌شناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، 4(4)، 113- 129.
ناظمیان، ع.؛ شمس، ز. (1395). بررسی اثربخشی آموزش گروهی والدین مبتنی بر فرزندپروری مثبت با توجه به فرهنگ ایرانی بر پیشرفت تحصیلی و ارتباط مادر-کودک، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سال 59، 2(3)،124-131.
وارسته، مرضیه؛ اصلانی، خالد و امان الهی، عباس (1395). اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر کیفیت تعامل والد-کودک، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 7(28)،201-183.
هژبرخواه، ام‌البنین؛ قهاری، شهربانو؛ معماریان، نادره و لطفی، مژگان (1402). مقایسه رابطه والد - فرزندی، سبک‌های هویت و شفقت به خود نوجوانان خانواده‌های تک فرزند و چند فرزند. رویش روان‌شناسی، ۱۲ (۱)، ۱-۱۰
References
Brown, F.L., Whittingham, K., Boyd, R. N., McKinlay, L., & Sofronoff, K. (2015). Does Stepping Stones Triple P Plus Acceptance and Commitment Therapy Improve Parent, Couple, and Family Adjustment Following Pediatric Acquired Brain Injury? A Randomised Controlled Trial. Behaviour Research and Therapy, 73, 58-66.
Dekovic, E. (2003). Parent-adolescent Conflict; Possible Determinant and Consequence. International journal of behavioral development, 23(4), 977-1000.
Hair, E. C., & et al (2003). Psychometric Analyses of the Parent-Adolescent Relationship Scale in the National Longitudinal Survey of Youth. Parent Youth Relationships, 1, 1-31.
Kim, D. H., & Schneider, B. (2005). Alignment of Parental Support in Adolescents' Transition to Postsecondary Education Author(s). Social Forces, 84(2), 1181-1206.
Ohannessian, C. M. (2012). Discrepancies in Adolescents' and Their Mothers' Perceptions of the Family and Adolescent Externalizing Problems. Family Science, 3, 135-140.
Perez, J. K., Cumsille, P., & Martinez, M. L. (2016). Agreement Between Parent and Adolescent Autonomy Expectations and Its Relationship to Adolescent Adjustment. Journal of Adolescence, 53,10-15.
Sanders, M. R, Markie-Dadds, C., Turner, K. (2003). Das Triple P Elternarbeitsbuch. Der Ratgeber zur positiven Erziehung mit praktischen bungen. (Every Parent's Self-help Workbook) [http://www.triplep.de]. Münster: PAG.
Sanders, MR. (2012). Development, Evaluation, and Multinational Dissemination of the Triple P-Positive Parenting Program. Annual Review of Clinical Psychology, 8: 345-379.
Wallenius, M., Rimpela, A., Punamaki, R. L., & Lintonen, T. (2009). Digital Game Playing Motives Among Adolescents: Relations to Parent–child Communication, School Performance, Sleeping Habits, and Perceived Health. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 463–474.
Withers, M. C., Cooper, A., Rayburn, A. D., & McWey, M. (2016). Parent-adolescent Relationship Quality as a link in Adolescent and Maternal Depression. Marriage and Children and Youth Services Review, 70, 309–314.
Zablotsky, B., Bradshaw, C., & Stuart, E. (2013). The association between mental health, stress, and coping supports in mothers of children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43 (6),1380-1393.