نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران
2 استادیار، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه خانواده، تهران، ایران
3 استاد، مرکز تحقیقات بیماریهای متابولیک کبد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4 استادیار، گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران
5 مدیر، موسسه علمی بهرویان، اصفهان، ایران
چکیده
ظرفیت ذهنیسازی یا توانایی فهم وضعیت ذهنی خود و دیگران، همچنین نشان دادن واکنش مناسب به آن، میتواند نقش بهسزایی در فرایند درمانی و سازگاری با تغییرات ناشی از بیماریهای مزمن در زندگی ایفا کند. هدف این پژوهش کیفی، شناسایی مشکلات ذهنیسازی کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به دیابت نوع یک و والدین آنها است. لذا با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تا حد اشباع و با بهره-گیری از رویکرد پدیدارشناسی استعلایی یا روانشناختی و از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته، برگرفته از سئوالات مقیاس عملکرد تاملی کودکان و نوجوانان و فرم مصاحبه تحولی والدین، تجارب زیسته 18 کودک مبتلا به دیابت نوع یک و 22 نفر از والدین آنها تحلیل و طبقهبندی شد. حاصل نهایی این مطالعه پدیدارشناسانه، استخراج سه مضمون کلی شامل عوامل زمینهساز شکست ذهنیسازی، انواع مشکلات شایع ذهنیسازی و پیامدهای شکست ذهنیسازی است. نتایج این پژوهش و تامل بر مدل چرخه شکست ذهنیسازی، علاوه بر تسهیل روابط و تنظیم هیجانات کودکان و والدین درگیر این بیماری، میتواند به طراحی مقیاس سنجش مشکلات ذهنیسازی، تدوین مداخلات روانشناختی و توسعه خدمات پزشکی کمک قابل توجهی نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Mentalizing Problems in Children with T1D and Their Parents: A Qualitative Study
نویسندگان [English]
- Tayebeh Madanifar 1
- Parisa Sadat Seyed Mousavi 2
- Mahin Hashemipour 3
- Mehdi Tabrizi 4
- Majid Koohi Esfahani 5
1 Ph. D. Candidate, Department of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr/Isfahan, Iran
2 Assistant Professor, Shahid Beheshti University, Family Research Institute, Tehran, Iran
3 Professor, Metabolic Liver Disease Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
4 Assistant Professor, Department of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr/Isfahan, Iran
5 Administrator, Behroyan Scientific Company, Isfahan, Iran
چکیده [English]
The mentalization capacity or the ability to understand the mental state of oneself and others, as well as showing the appropriate reaction to it, can play a significant role in the treatment process and adapting to the changes caused by chronic diseases in life. The aim of this qualitative study is to identify the mentalizing problems of 8-12 years old children with type 1 diabetes (T1D) and their parents. Therefore, the lived experiences of 18 children with T1D and 22 of their parents through a semi-structured interview with Child and Adolescent Reflective Functioning Scale (CRFS) and Parent Development Interview (PDI) have been analyzed and classified, using purposive sampling technique until saturation and transcendental or psychological phenomenological approach. The final outcome of this phenomenological study is the extraction of three general themes, including the underlying factors of breakdowns in mentalizing, types of common mentalizing problems, and the consequences of breakdowns in mentalizing. The results of this research and reflection on the mentalization failure cycle model, in addition to facilitating relationships and regulating the emotions of children with T1D and their parents, can significantly contribute to the design of a mentalizing problems scale, developing psychological interventions, and improving medical services.
کلیدواژهها [English]
- Mentalizing Problems
- Child
- Type 1 Diabetes (T1D)
- Parents
- Qualitative Study