نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

2 استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران

3 استادیار گروه روان‌شناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، قم، ایران

10.22054/qccpc.2023.68657.2969

چکیده

با وجود سابقه گسترده «خرد» در متون فلسفی و دینی، ورود آن به روان‌شناسی به چند دهه اخیر باز می‌گردد. هدف از این پژوهش، طراحی مدل فرآیندی خرد با تاکید بر آموزه‌های دینی و بررسی میزان روایی آن بود. روش این تحقیق کیفی از نوع داده بنیاد بود و به منظور بررسی روایی محتوایی از روش توصیفی زمینه‌یابی استفاده شد. با تشکیل حوزه معنایی، مفاهیم متناظر با خرد در منابع اسلامی شناسایی شد و در چهار مرحله کدگذاری باز، متمرکز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. حاصل این مرحله دستیابی به 1276 کد باز، 344 کد متمرکز، 84 کد محوری، 19 مقوله و 10 مولفه اصلی خرد بود. این مولفه‌ها عبارتند از: علم، تمییز، پردازش ذهنی، مهار، اتقان در عمل، کیاست، فراست، بصیرت، فقاهت و تیزفهمی. سپس، روابط فرضی میان این مولفه‌ها و فرآیند دست‌یابی به خردورزی بررسی شد. یافته‌ها نشان داد، روابط فرضی میان این ده مولفه در دو سطح «مقوله‌های هسته‌ای» و «حوزه‌های کنش‌وری» طبقه‌بندی می‌شوند. بر این اساس، خرد در هسته دارای عناصر اساسی «شناخت»، «مهار»، «تشخیص»، «پردازش»، و «عمل متقن» است که در حوزه درون‌فردی به «ادراک بهترین منفعت» و حوزه برون‌فردی به «بینش»، «ادراک انگیزه و اهداف درونی»، «ادراک مفاهیم و اشیاء»، و «تیزفهمی» منجر شد. نتایج حاصل، طراحی مدل فرآیندی خردورزی بود که توسط 6 کارشناس علوم اسلامی و روان‌شناسی مورد ارزیابی قرار گرفته و با استفاده از «شاخص روایی محتوایی(CVI)» تحلیل و مطلوب ارزیابی شد. نتایج حاصل از مدل فرآیندی خرد، مقدمه‌ای برای طراحی مقیاس و مداخلات آموزشی و درمانی خرد است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Developing Process Model of Wisdom Based on Islamic Sources: Grounded Theory

نویسندگان [English]

  • ali bayat 1
  • Hamid rafii honar 2
  • Mohammad reza jahangirzadeh 3

1 PhD student of psychology, Hawzah and University Research Institute, Qom, Iran

2 Islamic Science and Culture Academy, Qom, Iran

3 lecturer (Ph.D.) in psychology, Imam Khomeini Education and Research Institute, Qom, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to design a wisdom process model with an emphasis on narrative and Qur'anic teachings from Islamic sources. The method of this research was a qualitative type of Grounded Theory, and in order to check content validity, the descriptive contextualization method was used. With the formation of the semantic domain, the concepts corresponding to wisdom were identified in Islamic sources and analyzed in four stages of open, focused, central and selective coding. The result of this stage was the achievement of 1276 open codes, 344 focused codes, 84 central codes, 19 categories and 10 main micro components. These components are: knowledge, distinction, mental processing, control, strength in practice, perspicacity, acumen, insight, comprehend and sagacity. Then, the hypothetical relationships between these components and the process of achieving wisdom were investigated. The findings showed that the hypothetical relationships between these ten components are classified into two levels of "core categories" and "active domains". Based on this, wisdom in the core has the basic elements of "cognition", " control", "diagnosis", "processing", and " strength in practice ", which led to "perception of the best interest" in the intrapersonal domain and "insight", "perception of inner motivation and goals", "perception of concepts and objects", and "acuity" in the extra personal domain. The results were the design of a process model of wisdom, which was evaluated by 6 experts in Islamic sciences and psychology, and analyzed and evaluated using (CVI).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wisdom
  • Process Model
  • Islamic Psychology
  • Grounded Theory method
ابن شعبه الحرّانی، حسن بن علی (1404 ق). تحف العقول: تحقیق علی‌اکبر الغفاری، الطبع الثانی، قم: الجامعه المدرسین.
ابن منظور، محمد بن مکرم (1414 ق). لسان العرب، الطبع الثالث، بیروت: دار صادر.
ابوطالبی، مهدی (1389). «جایگاه عقل در فلسفه سیاسی و نقش آن در نظام سیاسی»، معرفت سیاسی، شماره 4، 140-121.
ازدى، عبدالله بن محمد (1387 ش). کتاب الماء، تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران-موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل، چاپ اول.
ازهرى، محمد بن احمد (1421 ق). تهذیب اللغة، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
اسعدی، سمانه (1391). «بررسی تحول تفکر انتزاعی و خردمندی از دوره نوجوانی تا سالمندی در شهر اصفهان»، رساله دکتری رشته روان‎شناسی، دانشگاه اصفهان: دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی.
بداشتی، علی‌الله (1383). «انسان‌شناسی شناخت عقل در پرتو عقل و نقل»، پژوهش‌های فلسفی-کلامی، شماره 1، 42-17.
برقی، احمد بن محمد بن خالد (1371 ق). المحاسن، تحقیق جلال‌الدین محدث، الطبع الثانی، قم: دار الکتب الإسلامیة.
برنجکار، رضا (1374). «ماهیت عقل و تعارض عقل و وحی» نقد و نظر، شماره 3 و 4، 204-184.
بیات، علی (1399). تدوین مدل مفهومی خرد و فرآیند خردورزی بر اساس منابع اسلامی، پایان‌نامه ارشد رشته روان‌شناسی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره. ص 286.
بیات، علی؛ رفیعی هنر، حمید؛ و جهانگیرزاده، محمدرضا (1401 الف). «مفهوم‌شناسی خرد در روان‌شناسی و تناظرشناسی مفاهیم آن در منابع اسلامی». روان‌شناسی و دین. 15(3)، 46-27.
بیات، علی؛ رفیعی هنر، حمید؛ و جهانگیرزاده، محمدرضا (1401 ب). «تدوین مدل مفهومی خرد بر اساس منابع اسلامی: تحلیل داده بنیاد». مطالعات اسلام و روانشناسی. 16(31)، 36-7.
دلفان بیرانوند، آرزو؛ نوقابی، رسول (1394). «ویژگی­های خردمندان در تفکر دینی در مقایسه با نظریه‌های روان­شناسی خرد: یک مطالعه تطبیقی»، دومین کنفرانس بین­المللی روان­شناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، دانشگاه تربت‌حیدریه، مشهد.
پدرام­نیا، سوده؛ یوسفی، زهرا (1397) «رابطه ابعاد خردمندی و راهبردهای مهار فکر مادران با علائم اختلالات رفتاری دختران»، فصلنامه سلامت کودک، 5(2)، 141-131.
پسندیده، عباس (1388). اخلاق پژوهی حدیثی، تهران: سمت.
تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد (1366). تصنیف غرر الحکم و درر الکلم‏، تصحیح مصطفی درایتی، قم: دار الکتاب الاسلامی.
جهانگیرزاده، محمدرضا (1396). مؤلفه‌‌های خودنظم‌جویی اسلامی و برنامه زوج‌درمانی مبتنی بر خودنظم‌دهی با رویکرد اسلامی، رساله دکتری رشته روان‌شناسی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره. ص 326.
چراغی، فرشته؛ کدیور، پروین؛ عسگری، علی؛ فرزاد، ولی­اله (1394). «مفهوم خرد بر پایه دو رویکرد نظری متفاوت: یک همبستگی بنیادی»، فصلنامه تازه­های علوم شناختی، 17(3)، 54-47.
خزاز رازى، على بن محمد (1401 ق). کفایة الأثر فی النصّ على الأئمة الإثنی عشر، تحقیق عبد اللطیف الحسینى الکوهکمرى، قم: بیدار.
خلج، فائزه؛ کریمی، فریبا؛ و شاهرودی، محمدرضا (1401). «الگوی خردورزی مدیران آموزش عالی در تفسیر المیزان». قرآن و علم، 16(31)، 381-354.
دستا، مهدی؛ شکری، امید؛ پاکدامن، شهلا؛ و فتح‌آبادی، جلیل (1399). «مفهوم خرد درجامعه ایران». فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 13(3)، 62-33.
دیلمی، حسن بن محمد (1412 ق). إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، قم: الشریف الرضی‏.
ذبیحی­حصاری، نرجس؛ چاجی، محمدرضا؛ مقدم، علی­زارع (1396). «رابطه خردمندی با به­زیستی روان‌شناختی و سرزندگی تحصیلی در دانش­آموزان»، پژوهش­های تربیتی، شماره 35، 35-21.
رفیعی‌هنر، حمید (1397). الگوی درمانی خود-نظم‌جویی برای افسردگی بر اساس منابع اسلامی: تدوین مدل مفهومی و طرح‌نمای درمان و مطالعه امکان‌سنجی و نتایج اوّلیه آن، رساله دکتری رشته روان‌شناسی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره. ص 334.
زبیدى، محمد بن محمد (1414 ق). تاج العروس من جواهر القاموس، 20 جلد، بیروت: دار الفکر.
سبحانی، نارین؛ عباسی‌فر، حدیث؛ شفیعی، یاسمن؛ علی‌پور، فرزانه؛ فرخ بلاغی، فاطمه؛ جعفری کلیبر، فاطمه (1402). «جایگاه خرد و خردورزی در شاهنامه فردوسی». دستاوردهای نوین در مطالعات اسلامی، 6(60)، 25-34.
سماواتیان، حسین؛ کلانتری، مهرداد؛ اصلی‌پور، عادله؛ عابدی، احمد (1400). اثربخشی درمان شناختی رفتاری والد-کودک بر مشکلات رفتاری هیجانی کودکان سوگ. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 12(47)، 47-96.
شجاعی، محمدصادق (1388). درآمدی بر روان‌شناسی تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی، قم: دارالحدیث.
شریف الرضی، محمد بن حسین (1414). نهج البلاغه (للصبحی صالح): تحقیق و تصحیح فیض الاسلام، قم: هجرت.
شوقی، بهزاد؛ رباط میلی، سمیه؛ نصراللهی، بیتا (1401). «اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی و سلامت معنوی دانش آموزش دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران». روان‌شناسی تربیتی، 18(64)، 221-199.
صدوق، محمد بن علی ابن بابویه (1362). الخصال، تحقیق علی اکبر الغفاری، قم: الجامعه المدرسین.
___________________________،‏(1403 ق). معانی الأخبار: تحقیق علی اکبر الغفاری، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏.
طباطبایی، سید محمد کاظم (1390). منطق فهم حدیث، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
طوسى، محمد بن الحسن ‏(1414 ق). الأمالی (للطوسی)، قم: دار الثقافة.
عسکرى، حسن بن عبدالله (1400 ق). الفروق فى اللغة، بیروت: دار الافاق الجدیدة.
فتحی آشتیانی، علی؛ محمدی، بهاره؛ و فتحی آشتیانی، مینا (1395). آزمون‌های روان‌شناختی، جلد 2، تهران: بعثت.
فیومى، احمد بن محمد (1414 ق). المصباح المنیر فى غریب الشرح الکبیر للرافعى، الطبع الثانی، قم: موسسه دار الهجرة.
قره داغی، علی (1401). مدلسازی معادله ساختاری تعیین‌گرهای خردمندی بر اساس ادراک از والدگری پدر با نقش میانجی قدرت ایگو در دانشجویان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 13(49)، 193-218.
قمی، علی بن ابراهیم (1404 ق). تفسیر القمی‏: تحقیق طیب موسوی جزائری، الطبع الثالث، قم: دار الکتاب‏.
کردنوقابی، رسول (1395)، روان­شناسی خرد، تهران: ارجمند.
کردنوقابی، رسول؛ دلفان بیرانوند، آرزو (1395). «نظریه­های ضمنی خرد در ایران: بررسی پدیدار شناسی»، پژوهش­نامه روان­شناسی اسلامی، 2(3)، 105-78.
کردنوقابی، رسول؛ آسوده، مریم (1401). «تأثیر آموزش خرد بر استرس شغلی معلمان». نظریه و عمل در تربیت معلمان، 8(14)،254-270.
کردنوقابی، رسول؛ دلفان بیرانوند، آرزو؛ عربلو، زینب (1394). «دیدگاه سالمندان در مورد خرد و مؤلفه‌­های آن: روان­شناسی خرد»، مجله روان­شناسی پیری، 1(3)، 167-157.
کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق (1407). الکافی: تصحیح علی اکبر الغفاری و محمد الآخوندی، الطبع الرابع، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مالکی، فاطمه؛ عابدی، محمدرضا؛ دیاریان، محمدمسعود (1395). «پیش­بینی رضایت از زندگی زناشویی بر مبنای خرد و شادکامی در بین زنان شهر اصفهان»، مطالعات روان­شناسی و علوم تربیتی، 2(1/2)، 54-47.
محمدپور، احمد (1398). ضد روش: زمینه‌های فلسفی و رویه‌های عملی در روش‌شناسی کیفی، چاپ دوم، قم: لوگوس.
ملک محمدی، حسین؛ هاشمی آذر پیله­رود، ژانت؛ پزشک، شهلا؛ صرامی، غلامرضا (1393). «ارزیابی کیفی و کمی مفهوم خرد بر اساس تحلیل عاملی غیر خطی»، فصلنامه افراد استثنایی، 4(13)، 102-82.
ملک محمدی، حسین؛ رحمانی شمس، حسن؛ حشمت، قاسم؛ فرامرزی راد، بهروز (1396). «بررسی مفهوم خرد در بزرگسالان با استفاده از صفات شخصیتی»، مجله اصول بهداشت روانی، 19(3)، 178-172.
مهدی‌زاده، حسین (1382). «درآمدی بر معناشناسی عقل در تعبیر دینی»، معرفت، شماره 74، 38-28.
میردریکوندی، رحیم (1395). عقل دینی و هوش روان‌شناختی، چاپ دوم، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
نرم افزار «جامع الاحادیث نسخه 5/3»، قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
 نرم افزار «جامع التفاسیر 2(نورالانوار 3)»، قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
 نرم افزار «قاموس اللغه 2»، قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
نعمانی، محمد بن ابراهیم (1397 ق). الغیبة (للنعمانی)، تصحیح علی الکبر الغفاری، تهران: نشر صدوق‏.
References
Aldwin C.M., Levenson M.R. (2019) The Practical Applications of Self-Transcendent Wisdom. In: Sternberg R., Nusbaum H., Glück J. (eds) Applying Wisdom to Contemporary World Problems. Palgrave Macmillan, Cham: 293-306.
Al-Hidabi, D.& Khiati, M. (2022). Wisdom: Concept, Dimensions, Measurement. The International Journal for Talent Development, 12(23),91-118.
Ardelt, M. (1997). Wisdom and Life Satisfaction in Old Age. The journals of gerontology. Series B, Psychological sciences and social sciences. 52.15-27.
________, (2000). Antecedents and effects of wisdom in old age: A longitudinal perspective on aging well. Research on Aging, 22, 360- 394.
________, (2008). Being wise at any age. In S.J. Lopez (Ed.), Positive psychology: Exploring the best in people. Volume 1: Discovering human strengths (pp. 81-108).
Arlin, P. K. (1990). Wisdom: The art of problem finding. In R. J. Sternberg (Ed.), Wisdom: Its nature, origins, and development (pp. 230–242). New York: Cambridge University Press.
Kramer, D. A. (1990). Conceptualizing wisdom: the primacy of affect-cognition relations. In R. J. Sternberg (Ed.), Wisdom: Its nature, origins, and development (pp. 279–313). New York: Cambridge University Press.
Kim, J (2023). A Conceptualization of Wisdom and Method of Wisdom Education. Korean Association for Learner-Centered Curriculum and Instruction, 23(11), 27-44
Baltes P.B. & Smith, J. (1990). Towards a psychology of wisdom and its ontogenesis. In R.J. Sternberg (Ed.), Wisdom – Its nature, origins, and development (pp. 87-120). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Baltes, P. B., & Smith, J. (2008). The fascination of wisdom: Its nature, ontogeny, and function. Perspectives on Psychological Science, 3(1), 56–64.
Baltes, P. B., & Kunzmann, U. (2003). Wisdom. The Psychologist, (16), 131–132.
Baltes, P. B., Gluck, J., & Kunzmann, U. (2002). Wisdom: Its structure and function in regulating successful life span development. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 327–347). Oxford: Oxford University Press.
Baltes, P.B. & Staudinger, U. M. U. (1993). The search for a psychology of wisdom. Current Directions in Psychological Science, 2(3), 75-80.
_____________________________, (2000). Wisdom: a metaheuristic (pragmatic) to orchestrate mind and virtue toward excellence. American Psychological Association; 55(1):122–36.
Bangen, K.J., Meeks, T.W., & Jeste, D.V. (2013). Defining and assessing wisdom: a review of the literature. The American journal of geriatric psychiatry: official journal of the American Association for Geriatric Psychiatry, 21 (12), p: 1254-1266.
Birren, J. E., & Fisher, L. M. (1990). Conceptualizing wisdom: the primacy of affect-cognition relations. In R. J. Sternberg (Ed.), Wisdom: Its nature, origins, and development (pp. 317–332). New York: Cambridge University Press.
Birren, J., Svensson, C. (2005). Wisdom in History. In R. Sternberg & J. Jordan (Eds.), A Handbook of Wisdom: Psychological Perspectives (pp. 3-31). Cambridge: Cambridge University Press.
Brown, S. C. (2002, Summer). A model for wisdom development and its place in career services. Journal of College and Employers, 29-36.
Brown, S. C., & Greene, J. A. (2006). The wisdom development scale: Translating the conceptual to the concrete. Journal of College Student Development, 47, 1-19.
DiGangi J.A, Jason L. A, Mendoza L, Miller SA, Contreras R. (2103). The relationship between wisdom and abstinence behaviors in women in recovery from substance abuse. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse. 39(1):33-7.
Erikson, E. H (1964). Insight and responsibility. Lectures on the ethical implications of psychoanalytic insight. New York, NY: Norton.
Gilmore, A. (2014). "A Cultural Examination of Hardiness: Associations with Self-Esteem, Wisdom, Hope and Coping Efficacy". University Honors Program Theses.
Grossmann, I., Dorfman, A., Oakes, H., Santos, H. C., Vohs, K. D., & Scholer, A. A. (2021). Training for wisdom: The distanced-self-reflection diary method. Psychological Science, 32(3), 381-394.‏
Grossmann, I., Na, J., Varnum, M. E. W., Park, D. C, Kitayama, S., & Nisbett, R. E. (2010). Reasoning about social conflicts improves into old age. PNAS Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 107, 7246–7250.
Grossmann, I. (2017). Wisdom in context. Perspectives on Psychological Science, 12(2), 233-257.
Jeste, D.V.; Vahia, I. V. (2008). Comparison of the conceptualization of wisdom in ancient Indian literature with modern views: focus on the Bhagavad Gita. Psychiatry, 71(3), 197–209.
Kurd Noqabi, R., & Asoodeh, M. (2021). The Effectiveness of Wisdom-Tl rrppi on EeL Taahhrrsm ccc upoooonll Burnout. Iranian Journal of Learning & Memory, 4(15), 15-28.
Levenson, M. R., Jennings, P. A., Aldwin, C. M., & Shiraishi, R. W. (2005). Self-transcendence: Conceptualization and measurement. International Journal of Aging and Human Development, 60, 127–43.
Lieberei, B. & Linden M. (2011) Wisdom psychotherapy. In: M. Linden & A. Maercker (Eds), Embitterment, 209-218.
Linden, M., Baumann, K., Lieberei, B., Lorenz, C., & Rotter, M. (2011). Treatment of posttraumatic embitterment disorder with cognitive behavior therapy based on wisdom psychology and hedonia strategies. Psychotherapy and Psychosomatics, 80, 199–205.
McLean, K. C., & Syed, M. (Eds.). (2015). Oxford library of psychology. The Oxford handbook of identity development. Oxford University Press.
Oh, H., & Oh, J. H. (2020). A wisdom-based salesforce development model: the role of wisdom in salesforce training and well-being. Journal of Personal Selling & Sales Management, 41(1), 70-82.‏
Perry, C.L. Komro, K.A. Jones, R.M. Karen, M. Carolyn, L. W. Leonard, J. (2002). The measurement of wisdom and its relationship to adolescent substance use and problem behaviors. Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 12(1), 45-63.
Clayton, V.P. & Birren, J. E. (1980). The development of wisdom across the lifespan: a reexamination of an ancient topic. In: Baltes P.B. & Brim, O.G. (eds). Life-span development and behavior. New York: Academic,3, 103-135.
Rani, G. S. & Banu, N. (2018). Relationship between Life-satisfaction and Wisdom of Retired Professionals. International Journal of Educational Science and Research (IJESR), 8(1), 19-24.
Skerrett, K. (2016). We-ness and the Cultivation of Wisdom in Couple Therapy. Family Process, 55(1): 48-61.
Staudinger, U. M., & Baltes, P. B. (1996). Interactive minds: A facilitative setting for wisdom-related performance? Journal of Personality and Social Psychology, 71, 746–762.
Staudinger, U. M., Gluck, J. (2011); Psychological Wisdom Research: Commonalities and Differences in a Growing Field; Annual Review of Psychology; 62, 215-241.
Sternberg, R. (1985). Implicit theories of intelligence, creativity, and wisdom. Journal of Personality and Social Psychology, 49(3), 607-627.
__________, (2001). Why schools should teach for wisdom: the balance theory of wisdom in educational settings. Educational Psychologist, 36 (4), 227-245.
________, (2019). Race to Samarra: The Critical Importance of Wisdom in the World Today. In R. Sternberg & J. Gluck (Eds.), The Cambridge Handbook of Wisdom (Cambridge Handbooks in Psychology, 3-9). Cambridge: Cambridge University Press.
Taylor, M., Bates, G., & Webster, J. D. (2011). Comparing the psychometric properties of two measures of wisdom: Predicting forgiveness and psychological well-being with the Self- Assessed Wisdom Scale (SAWS) and the Three-Dimensional Wisdom Scale (3D-WS). Experimental Aging Research, 37(2), 129–141.
Thomas, M. L., Bangen, K. J., Palmer, B. W., Sirkin Martin, A., Avanzino, J. A., Depp, C. A., et al. (2017). A new scale for assessing wisdom based on common domains and a neurobiological model: The San Diego Wisdom Scale (SDWISE). Journal of Psychiatric Research. (1-23).
Webster, J. D. (2003). An exploratory analysis of a self-assessed wisdom scale. Journal of Adult Development, 10(1), 13–22.
___________, (2007). Measuring the character strength of wisdom. International Journal of Aging & Human Development, 65(2), 163–83.
Yang, S.Y. (2001). Conceptions of Wisdom among Taiwanese Chinese. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32(6), 662–680.
_________, (2008). A process view of wisdom. Journal of Adult Development, 15, 62–75.
_________, (2014). Wisdom and learning from important and meaningful life experiences. Journal of Adult Development, 21, 129– 146.
Zacher, H., & Staudinger, U. M. (2018). Wisdom and well-being. In E. Diener, S. Oishi, & L. Tay (Eds.), Handbook of well-being. Salt Lake City, UT: DEF Publishers.
Zhang, K., Shi, J., Wang, F., & Ferrari, M. (2023). Wisdom: Meaning, structure, types, arguments, and future concerns. Current Psychology, 42(18), 15030-15051.‏