نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور واحد کرمانشاه

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی مدل علّی پیش‌بینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس ریشه های والدینی و مولفه‌های خود ناهمخوانی با نقش واسطه‌ای احساس تعلق به مدرسه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه نهم دوره اول متوسطه در سالتحصیلی 1401-1400 شهرستان نهاوند بود. نمونه این پژوهش شامل 312 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بدست آمد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، ریشه‌های والدینی و پرسشنامه خودناهمخوانی بود. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که بین مؤلفه‌های ریشه های والدینی، خود ناهمخوانی و احساس تعلق به مدرسه با اهمالکاری تحصیلی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد (001/0≥P). همچنین نتایج نشان داد که 31 درصد از واریانس اهمالکاری تحصیلی توسط مؤلفه‌های ریشه های والدینی، ناخودهمخوانی و احساس تعلق و 13 درصد از واریانس احساس تعلق توسط ریشه های والدینی تبیین می شود. همچنین تمامی ضرایب مسیر در مدل معنادار هستند.با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر ضرورت توجه به اهمالکاری تحصیلی به عنوان یکی از ابعاد مهم و تاثیرگذار در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بیش از پیش مطرح می‌گردد. لذا توصیه می‏شود روانشناسان تربیتی و مشاوران تحصیلی برای کاهش اهمالکاری تحصیلی در دانش‌آموزان برنامه آموزشی مناسبی را تدوین کرده و راهکارهای بهبود طرحواره‌های ناسازگار، مولفه‌های خود ناهمخوانی و همچنین افزایش احساس تعلق به مدرسه را به آنان آموزش دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Causal model of predicting academic procrastination based on parental roots and components of self-discrepancy with the mediating role of sense of belonging to school

نویسندگان [English]

  • reza saraei 1
  • fatemeh yousefi 2

1 Educational consultant of the Education Organization

2 Master's degree in Education Management, Payam Noor University, Kermanshah branch

چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the causal model of predicting academic procrastination based on parental roots and components of self-discrepancy with the mediating role of sense of belonging to school. The statistical population was all female students studying in the ninth grade of the first period of secondary school in the year 1400-1401 in Nahavand city. The research sample consisted of 312 people, which was obtained by Cochran's formula and random cluster sampling method. The tools used in this research were academic procrastination questionnaire, sense of belonging to school, parental roots and self-discrepancy questionnaire. The results of structural equations showed that there is a positive and significant relationship between the components of parental roots, self-discrepancy, and sense of belonging to school with academic procrastination (P≥0.001). It also showed that 31% of the variance of academic procrastination is explained by the components of parental roots, incongruence and sense of belonging, and 13% of the variance of the sense of belonging is explained by parental roots. All path coefficients in the model are significant. According to the findings of the research, the need to pay attention to academic procrastination as one of the important and influential dimensions in the academic performance of students is raised more than ever. Therefore, it is recommended that educational psychologists and educational counselors formulate a suitable educational program to reduce academic procrastination in students and teach them ways to improve incompatible schemas, self-discrepancy components, and also increase the sense of belonging to school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Procrastination
  • parental roots
  • self-discrepancy
  • sense of belonging
اسمعیلی، نشمیل و محمدپور خلیانی، سیاوش؛ (1400). اثربخشی طرح‌واره درمانی بر اهمال‌کاری تحصیلی دانش آموزان. همایش ملی پژوهش­های حرفه­ای در روان‌شناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم، میناب، https://civilica.com/doc/1256386.
تمنایی­فر، محمدرضا؛ صدیقی ارفعی، فریبرز؛ مقدسین، زهرا؛ (1391). تبیین اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس ابعاد سازش یافته و سازش نایافته کمال‌گرایی و جایگاه مهار گذاری. رویکردهای نوین آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان، سال هفتم، شماره 2، شماره پیاپی 16، ص 168-141.
ثمری صفا، جعفر و پوردل، مژگان؛ (1399). ارائه مدل فرسودگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، سرمایه روان‌شناختی، هدف‌گرایی، اهمال‌کاری و درگیری تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، سال سیزدهم، شمارة 49: 131-162.
حیدریه زاده، بهاره السادات؛ پاکدامن، شهلا و استبرقی، مهدیه؛ (1400). رابطه جو عاطفی خانواده و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش آموزان: نقش میانجی‌گری انعطاف‌ناپذیری شناختی (اجتناب تجربه‌ای). فصلنامه خانواده پژوهی، سال هجدهم، شماره 70: 371-386.
راغ، معصومه و ورعی، پیام؛ (1400). احساس تعلق به مدرسه، اهداف پیشرفت و اضطراب پنهان: پیش‌بین‌های اهمال‌کاری تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم. هفتمین همایش ملی تازه‌های روان‌شناسی مثبت نگر، بندرعباس، https://civilica.com/doc /1317694.
سلیمان پورعمران، محبوبه؛ (1398). رابطه فرصت­های برابر آموزشی با کیفیت زندگی مدرسه­ای و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی فرهنگ مدرسه در دبیران متوسطه. پژوهش‌های تربیتی، شماره 4: 10-17.
شعبانی خدیو، امیر و احمدیان، حمزه؛ (1398). رابطه ارضاء نیازهای بنیادی روانی و اختلال تنظیم هیجانی با نقش میانجیگری طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 20(1): 101-111.
صادقی، منصوره السادات؛ هاشمی گشنیگانی، رامین و فلاحزاده، هاجر؛ (1394). مقایسه ناهمخوانی خودها در افراد متقاضی و غیرمتقاضی طلاق. روان‌شناسی خانواده، دوره 2، شماره 1: 39-48.
صمدزاده، الهام و عبدالوند، محمدعلی؛ (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب راهبردهای رفتار جبرانی مصرف‌کننده در مواجهه با ناهمخوانی بین خود واقعی و خود ایدئال. پژوهش‌های مدیریت راهبردی، سال بیست وچهارم، شماره 70: 91-115.
عرب زوزنی، مهوش و شیرافکن کوپکن، علی؛ (1399). بررسی رابطه اهمال‌کاری تحصیلی با اعتیاد به گوشی همراه و نقش واسطه‌گری خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر. مجله پیشرفت‌های نوین در روان‌شناسی، علوم تربیتی و آموزش‌وپرورش، سال پنجم، شماره 50: 274-288.
فروغی پردنجانی، بهروز و شریفی، علی‌اکبر؛ (1399). پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس مؤلفه‌های خود ناهمخوانی و تاب‌آوری تحصیلی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 30: 83-92.
قره­آغاجی، سعید؛ واحدی، شهرام؛ فتحی آذر، اسکندر و ادیب، یوسف؛ (1398). تبیین اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه: یک مطالعه نظریه زمینه‌ای. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 16(60)، 173-193.
محتشمی، زهرا؛ مرادی، حجت اله؛ بیگدلی، حسین و افکاری، فرشته؛ (1399). مدل یابی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و ویژگی‌های شخصیتی با میانجیگری تنظیم هیجانی و خود تعیین گری در دانش آموزان. تعالی مشاوره و روان‌درمانی، دوره 9: 47-60.
مطیعی، حورا؛ حیدری، محمود و صادقی، منصوره السادات؛ (1391). پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس مؤلفه‌های خودتنظیمی در دانش‌آموزان پایه‌ی اول دبیرستان‌های شهر تهران. روان‌شناسی تربیتی، دوره جدید، سال هشتم، تابستان 1391 شماره 24.
منوچهرآبادی، زهرا؛ دادگرا، محمد و دلاور، علی؛ (1400). پیش­بینی طلاق بر اساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، مهارت ارتباط و الگوی ارتباط در زوجین عادی و متقاضی طلاق. علوم روان‌شناختی، دوره بیست و یکم، شماره 117: 1761-1777.
نصیری سکینه قاسمی پور، یدالله و آریاپوران، سعید؛ (1401). نقش میانجی ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی و اعتیاد به فضای مجازی در رابطه بین خودشناسی و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش­آموزان دوره تحصیلی متوسطه دوم. تدریس پژوهی سال دهم، شماره 2: 1-21.
نصیری گرمه چشمه، محمدرضا و حسن نژادخیارک، مهدی؛ (1400). مبانی اهمال‌کاری دانش آموزان و ارتباط با هویت تحصیلی. پیشرفت‌های نوین در روان‌شناسی، علوم تربیتی و آموزش‌وپرورش سال چهارم، شماره 45: 68-82.
هاشمی پور، حمید؛ کرامتی، هادی؛ کاووسیان، جواد و عرب زاده، مهدی؛ (1399). مدل ساختاری پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس طرح‌واره‌های هیجانی با نقش واسطه‌ای اضطراب امتحان. پژوهش‌های نوین روان‌شناختی سال شانزدهم، شماره 63: 12-26.
Alexander, E. S., & Onwuegbuzie, A. J. (2007). Academic procrastination and the role of hope as a coping strategy.Personality and Individual Differences, 42,1301-1310.
Allen, K., Kern, M. L., Vella-Brodrick, D., Hattie, J., & Waters, L. (2018). What schools need to know about fostering school belonging: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 30(1), 1-34.
Aloi, M., Rania, M., Caroleo, M., & et. all. (2020). How are early maladaptive schemas and DSM‐5 personality traits associated with the severity of binge eating? Journal of clinical psychology, 76(3), 539-548.
Arslan, G. (2020). School belongingness, well-being, and mental health among adolescents: Exploring the role of loneliness. Australian Journal of Psychology. Advance online publication. doi:https://doi.org/10.1111/ajpy.12274.
Bak, W. (2014). Self-standards and selfdiscrepancies: A structural model of selfknowledge. Current Psychology, 33, 155-173.
Balkis, M., & Duru, E. (2009). Prevalence of academic procrastination behavior among reservice teachers, and its relationships with demographics and individual preferences. Journal of Theory and Practice in Education, 5(1), 18-32.
Basile, B., Tenore, K., & Mancini, F. (2019). Early maladaptive schemas in overweight and obesity: A schema mode model. Heliyon, 5(9), e02361.
Beaty, b. brew, c. (2005) measuring student sense of connectedness with school;development of instrument for use in secondary school, leading & managing vol 2 pp103-1.
Calvete, E., Orue, I., & Hankin, B. L. (2015). A longitudinal test of the vulnerability-stress model with early maladaptive schemas for depressive and social anxiety symptoms in adolescents. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 37(1), 85-99.
Chapman, R. L. Buckley, L. Sheehan, M. & Shochet, I. (2013). School-based programs for increasing connectedness and reducing risk behavior: A systematic review. Educational Psychology Review, 1-20.
Çıkrıkçı, Ö., & Erzen, E. (2020). Academic procrastination, school attachment, and life satisfaction: a mediation model. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 1-18.
Cutright, K, Wu, E, Banfield, J. C, Kay, A & Fitzsimons, G. J (2012). When your world must be defended: Consuming to justify the system. Journal of Consumer Research, 38(1), 62–77.
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 · 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501–519.
Erfani, N., & Mohagheghi, H. (2017). Developing a model to explain and predict of academic achievement based on psychological basic needs and motivation of academic achievement. Research in Curriculum Planning, 14(26), 67-80.
Fathi Azar, E., Badri Gargari, R., & Khani, M. (2017). The relationship between implicit beliefs of intelligence, achievement goal orientation with academic procrastination in Tabriz University students. Research in Curriculum Planning, 14(27), 88-98.
Ferrari, J. R. (2001). Procrastination as self-regulation failure of performance: Effects of cognitive load, self-awareness, and time limits on ‘working best under pressure’. European Journal of Personality, 15 (5), 391-406.
Ferrari, J. R., & Pychil, T. (2008). Procrastination: Current issues and new directions, Volume 15, No, 50.
Gao, L, Wheeler, S. C & Shiv, D (2009). The shaken self: Product choices as a means of restoring self-view confidence. Journal of Consumer Research, 36(1), 29–38.
Hardin, E. E. (2002). Depression and social anxiety among Asian and European Americans: the roles of self-discrepancy, optimism, and pessimism. Doctoral dissertation, The Ohio State University, Dissertation Abstracts International, 63, 2056.
Higgins, E. T (1987). Self-discrepancy; a theory relating self and affect. Psychological Review, 94, 319–340.
Howell, A. J., & Watson, D. C. (2007). Procrastination: Associations with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43, 167–178.
Hussain, I., & Sultan, S. (2010). Analysis of procrastination among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1897–1904.
Janis, I. L., & Mann, L. (1977). Decision making: A psychological analysis of conflict, choice, and commitment. In Decision making: A psychological analysis of conflict, choice, and commitment. Free Press.
Johnston. C., Dorahy. M. J., Courtney. D., Bayles. T. & O'Kane. M. (2009). Dysfunctional schema modes, childhood trauma and dissociation in borderline personality disorder. Journal of Behavior Ther Exp Psychiatry, 40(2), 248-255.
Kim, S & Rucker, D. D (2012). Bracing for the psychological storm: Proactive versus reactive compensatory consumpton. Journal of Consumer Research, 39(4), 815–830.
Klassen, R.M., Krawchuk, L.L., & Rajani, S. (2008), Academic procrastination of undergraduates: low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination, Contemporary Educational Psychology, 33 (4), 915-931.
Kuhnle, C. Hofer, M. & Kilian, B. (2012). The Relationship of Self-control Procrastination, Motivational Interference and Regret with School Grades and Life Balance. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung Heft, 1, 31-34.
Ladd, W. G., & Dinella, M. L. (2009). Continuity and change in Early School Engagement: Predictive of Childrens Achievement Trajectories from first to Eighth Grade? Journal of Educational Psychology, 101 (1), 190-201.
Liss, M., Schiffrin, H. H., & Rizzo, K. M.(2013). Maternal guilt and shame: The role of self-discrepancy and fear of negative evaluation. Journal of Child and Family Studies, 22, 1112-1119.
Liu, Y., Carney, J. V., Kim, H., Hazler, R. J., & Guo, X. (2020). Victimization and students’ psychological well-being: The mediating roles of hope and school connectedness. Children and Youth Services Review, 108, 104674.
Makian, Razieh Sadat; Sheriff Kouche, Seyed Mohammad. (2015). Psychometric Properties of the School Feelings Questionnaire Relating to School Burnout and Achievement Motivation among Students in Tehran. Journal of Educational Measurement 6: 136-19.
Mann, L. (2016). Procrastination revisited: a commentary. Journal of Australian Psychologist, 51(1), 47-51.
Mehdizadeh, I., Rajaipour, S., Hoveida, R., & Salmabadi, M. (2018). The role of academic self-efficacy and academic self-disability in students' academic procrastination. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences, 11 (3), 1-10. (In Persian).
Mohammadi, B., & Soleymani, A. (2017). Early maladaptive schemas and marital satisfaction as predictors of marital commitment. International Journal of Behavioral Sciences, 11(1), 16-22. (In Persian).
Naturil-Alfonso, C., Peñaranda, D., Vicente, J., & Marco-Jiménez, F. )2020). Procrastination: the poor time management among university students. In 4th International Conference on Higher Education Advances. Editorial Universitat Politècnica de València. 18(1), 1-8.
Reschly, A. L. Huebner, E.S. Appleton, J. J. & Antaramian, S. (2011). Engagement as flourishing: The contribution of positive emotions and coping to adolescents engagement at school and with learning. Psychology in the Schools, 45, 419 – 431.
Rivait, L. (2007). What I don, t do in my summer vacations: fighting procrastination. Retrieved from http://www. Past the pages.ca/feature.htm, Accessed on December 21, 2009.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivation: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67.
Rylee Oram. (2021). Stop Procrastinating on Procrastination: An Exploration of Academic Procrastination Through the Lens of Self-Determination Theory. SDT, MOTIVATION, AND PROCRASTINATI. URL: http://hdl.handle.net/10393/41808.
Saddler, C. D. & Buley, J. (1999). Predictors of academic procrastination in college students. Psychological Reports, 84, 686-688.
Shaaria, A., Yusoff, N. M., Izam M G., Osmand, R., & Dzahir N. F.2104. The relationship between lecturers teaching style and academic engagement. Social and Behavioral Sciences. 118, 10 – 20.
Solomon, L. J. & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitivebehavioral correlates, Journal of Counseling Psychology, 31, 503–509.
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (2019). Procrastination Assessment Scale Students (PASS). In J. Fischer and K. Corcoran (Eds.) Measure for Clinical Practice (Volume 2, pp. 446-452). New York: The Free Press.
Stevens, E. N., Holmberg, N. J., Lovejoy, M. C., & Pittman, L. D. (2014). When do selfdiscrepancies predict negative emotions? Exploring formal operational thought and abstract reasoning skills as moderators. Cognition & emotion, 28, 707-716.
Tianyuan Ke, Joanna Barlas (2018). Thinking about feeling: Using trait emotional intelligence in understanding the associations between early maladaptive schemas and coping styles. Psychol Psychother,. 2020 Mar;93(1):1-20.doi: 10.1111/papt.12202. Epub 2018 Oct 28.
Visser, L., Korthagen, F. A., & Schoonenboom, J. (2018). Differences in learning characteristics between students with high, average, and low levels of academic procrastination: Students’ views on factors influencing their learning. Frontiers in Psychology, 9, 808.
Wang, Y., Tian, L., & Huebner, E. S. (2018). Basic psychological needs satisfaction at school, behavioral school engagement, and academic achievement: Longitudinal eciprocal relations among elementary school students. Contemporary Educational Psychology, 56, 130-139.
Young, J., & Jana's, c. (2020). Therapeutic scheme (practical guideline for specialized care). Nasle Farda.
Young J, Klosko J, Weishaar M. (2003). Schema therapy: A practitioner’s guide. New York: Guildford; 2003: 1- 62.
Yuen, M. Lau, P. S. Lee, Q. A. Gysbers, N. C. Chan, R. M. Fong, R. W. et al. (2012). Factors influencing school connectedness: Chinese adolescents’ perspectives. Asia Pacific Education Review, 13(1), 5563.
 
استناد به این مقاله: سرائی، رضا.، یوسفی، فاطمه. (1402). مدل علّی پیشبینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس ریشههای والدینی و مؤلفه‌های خودناهمخوانی با نقش واسطهای احساس تعلق به مدرسه، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 14(55)، 91-124.
DOI: 10.22054/QCCPC.2023.69624.2998
 Counseling Culture and Psychotherapy is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.