نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانش آموخته دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هیجانات معرفتی بر صحت نظارت، صحت تنظیم و عملکرد دانش‌آموزان بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر پایه‌ی ششم شهرستان تهران بود. برای این منظور 37 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. در پیش‌آزمون، شرکت‌کنندگان پس از مطالعه‌ی متن امتحانی، نمره‌ی خود را در امتحان پیش‌بینی و پاراگراف‌هایی که نیازمند مطالعه‌ی مجدد بودند را مشخص کردند. سپس آزمونی از محتوای متن مطالعه شده گرفته شد تا صحت پیش‌بینی‌های شرکت‌کنندگان و عملکرد آنها مشخص شود. در پس آزمون نیز روند کار به همین ترتیب بود با این تفاوت که گروه آزمایش، حین مطالعه‌ی متن، با دریافت سؤالاتی درباره‌ی نوع هیجان تجربه شده حین مطالعه به تأمل بر هیجاناتشان تحریک شدند. برای این کار از پرسشنامه‌ی هیجانات معرفتی پکران و همکاران (2016) استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد نمرات صحت نظارت، صحت تنظیم و عملکرد گروه‌ آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون، به طور معناداری بالاتر بود. از این رو به نظر می‌رسد توجه به هیجانات معرفتی حین یادگیری، با فراهم کردن نوعی بازخورد درونی، ضمن افزایش صحت نظارت و تنظیم در دانش‌آموزان، عملکرد آنها را نیز بهبود می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Epistemic emotions on Monitoring Accuracy, Regulation Accuracy and Performance in Students

نویسندگان [English]

  • saeideh zahed 1
  • zahra cheraghi 2

1 Ph.D in educational psychology, allameh tabatabae'i, tehran, iran

2 Ph.D in educational psychology. kharazmi university, tehran, iran

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of epistemic emotions on Monitoring Accuracy, Regulation Accuracy and Performance in students. The research method was experimental with pretest-posttest design with control group and the statistical population included all male students of sixth grade in Tehran. For this purpose, 37 male students of the sixth grade were assigned to experimental group and control group, randomly. In the pre-test, participants, after studying the exam text, predicted their score on the exam and determined the paragraphs that need to be restudy. Then, an exam was taken from the content of the studied text to determine monitoring accuracy, regulation accuracy and performance of participants. In the post-test, the procedure was the same, except that the experimental group received emotional cues and were stimulated to reflect on their epistemic emotions, after studying the text. For this perpose, Pekrun et al.'s EES scales (2016) was used. The results showed that the experimental group had significantly higher scores in Monitoring Accuracy, Regulation Accuracy and Performance in the post-test than the control group. In the educational process, it seems that paying attention to epistemic emotions, by providing internal feedback, makes realistic students' evaluation of their learning and improves Monitoring Accuracy, Regulation Accuracy and Performance in them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Monitoring Accuracy
  • Regulation Accuracy
  • Performance
  • Epistemic Emotion
  • Self-regulated learning
اصولی، اعظم.، شریعتمدار، آسیه.، کلانتر هرمزی، آتوسا. (1395). بررسی رابطة باورهای فراشناخت با خودتنظیمی تحصیلی و تعارض والد-نوجوان. فصلنامة فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 7(27)، 83-104.
آزاد دیسفانی، زهرا؛ کارشکی، حسین، امین‌یزدی، سیدامیر و عبدخدایی، محمدسعید (1399). اثربخشی آموزش تلفیقی بر شبکة اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی، شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی. مطالعات آموزش و یادگیری، 12(1)، 53-81.
بابایی منقاری، محمدمهدی.، حامدنیا، مهرداد.، عابدی قلیچ قشلاقی، میلاد. (1401). مدلسازی راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی فراشناختی با یادگیری از طریق همسالان در دانش‌آموزان. مجلة روان‌شناسی، 26 (1)، 91-99.
پوررزاق، آزاده. (1396). «هیجانات معرفتی در طی فعالیت‌های حل مسألة ریاضی در میان کودکان دارای اختلال یادگیری اختصاصی در ریاضی». پایان‌نامة کارشناسی ارشد. رشتة روان‌شناسی تربیتی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی.
دلاور، علی. (1396). طرح‌های آزمایشی در روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
زاهد، سعیده.، درتاج، فریبرز.، اسدزاده، حسن.، کدیور، پروین.،  فرخی، نورعلی. (1400). «تأثیر محرک‌های نشانه‌ای فراشناختی و هیجانی بر صحت نظارت، صحت تنظیم و انواع بار شناختی دانش‌آموزان». مطالعات آموزش و یادگیری، 13(1)، 141-162.
سالاری‌فر، محمدحسین.، پوراعتماد، حمیدرضا.، حیدری، محمود.، اصغرنژادفرید، علی‌اصغر. (1390). باورها و حالات فراشناختی، بازدارنده یا تسهیل‌کنندة خودتنظیمی تحصیلی. فصلنامة فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 2(7)، 31-48.
 
Bannert, M. & Mengelkamp, C. (2013). »Scaffolding Hypermedia Learning through Metacognitive Prompts«. In R. Azevedo & V. Aleven (Eds.), International handbook of metacognition and learning technologies (pp. 171–186). New York: Springer.  DOI: 10.1007/978-1-4419-5546-3_12.
Chevrier, M., Muisa, K.R., Trevorsb, G. J., Pekrun, R. & Sinatrae, G. M. (2019). »Exploring the Antecedents and Consequences of Epistemic Emotions«. Learning and Instruction, 63. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2019.05.006
Cui, Y., Wise, A. F. & Allen, K. L. (2019). »Developing reflection analytics for health professions education: A multi-dimensional framework to align critical concepts with data features«. Computers in Human Behavior, 100, 305-324. DOI: 10.1016/j.chb.2019.02.019.
De Bruin, A. B. H., Kok, E. M., Lobbestael, J. & de Grip, A. (2016). »The Impact of an Online Tool for Monitoring and Regulating Learning at University: Overconfidence, Learning Strategy, and Personality«. Metacognition and Learning. DOI: 10.1007/s11409-016-9159-5
De Bruin, A. B.H. & van Merri€enboer, J. J.G. (2017). »Bridging Cognitive Load and Self-Regulated Learning Research: A Complementary Approach to Contemporary Issues in Educational Research«. Learning and Instruction, 1-9.
Efklides, A. (2018). »Gifted Students and Self-regulated Learning: The MASRL Model and its Implications for SRL«. High Ability Studies, 30, 79-102. DOI: 10.1080/13598139.2018.1556069
Efklides, A., Schwartz, B. L. & Brown, V. (2018). Motivation And Affect in Self-regulated Learning: Does Metacognition Play a Role? Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance. In D. H. Schunk & J. A. Greene (eds). Vol. 2, New York: Routledge.
Engelen, J. A. A., Camp, G., & van de Pol, J. & de Bruin, A. B. H. (2018). »Teachers’ Monitoring of Students’ Text Comprehension: Can Students’ Keywords and Summaries Improve Teachers’ Judgment Accuracy?. «Metacognition and Learning, 13, 287–307.
Engelmann, K. & Bannert, M. (2020). »Analyzing Temporal Data for Understanding the Learning Process Induced by Metacognitive Prompts«. Learning and Instruction. DOI:10.1016/j.learninstruc.2019.05.002
Engelmann, P. & Bannert, M. (2019). »Fostering Students’ Emotion Regulation during Learning: Design and Effects of a Computer-Based Video Training«. International journal of emotional education, 11(2), 3-16.
Koriat, A. (1997). »Monitoring One's Own Knowledge during Study: A Cue-Utilization Approach to Judgments of Learning«. Journal of Experimental Psychology: General, 126(4), 349-370.
Lund, K. (2019). »Building and Regulating Cognitive, Linguistic, and Interactional Aspects of Knowledge between the Individual and the Group«. Computers in Human Behavior, 100, 370-383.
Miller, T. M. (2012). Using Subjective Confidence to Improve Metacognitive Monitoring Accuracy and Control. A Dissertation Submitted to the Office of Graduate Studies of Texas A&M University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
Muis, K. R., Chevrier, M. & Singh, C. A. (2018). »The Role of Epistemic Emotions in Personal Epistemology and Self-Regulated Learning«. Educational Psychologist, 0, 1-20. DOI: 10.1080/00461520.2017.1421465
Muis, K. R., Psaradellis, C., Lajoie, Su. P., Di Leo, I. & Chevrier, M. (2015). »The Role of Epistemic Emotions in Mathematics Problem Solving«. Contemporary Educational Psychology, 42, 172–185.
Nietfeld, J. L., Cao, L. & Osborne, J. W. (2006). »The Effect of Distributed Monitoring Exercises and Feedback on Performance, Monitoring Accuracy, and Self-efficacy«. Metacognition Learning, 1, 159–179. DOI: 10.1007/s10409-006-9595-6
Schleinschok, K., Eitel, A. & Scheiter, K. (2017). »Do Drawing Tasks Improve Monitoring and Control during Learning from Text?. « Learning and Instruction, 51, 10–25. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2017.02.002
Schwarz, N. & Clore, G. L. (1983). »Mood, misattribution, and judgments of well-being: Informative and directive functions of affective states«. Journal of Personality and Social Psychology, 45, 513–523. DOI:10.1037/0022-3514.45.3.513.
Seufert, T. (2018). »The Interplay between Self-regulation in Learning and Cognitive Load«. Educational Research Review, 24, 116–129.
Spann, C. A., Shute, V. J., Rahimi, S. a. & D’Mello, S. K. (2019). »The Productive Role of Cognitive Reappraisal in Regulating Affect during Game-Based Learning .«Computers in Human Behavior, 100, 358-369.
Taub, M., Mudrick, N. V., Rajendran, R., Dong, Y., Biswas, G., and Azevedo, R. (2018). »“How are Students’ Emotions Associated with the Accuracy of their Note taking and Summarizing during Learning with ITSs?” in Intelligent Tutoring Systems«. ITS 2018. Lecture Notes in Computer Science, Vol. 10858, eds R. Nkambou, R. Azevedo, and J. Vassileva (Cham: Springer), DOI: 10.1007/978-3-319-91464-0_23
Tzohar-Rozen, M., & Kramarski, B. (2013). »How Does an Affective Self-regulation Program Promote Mathematical Literacy in Young Students?. «Hellenic Journal of Psychology, 10(3), 211–234.
Van de Pol, J., Van Loon, M., & Van Gog, T., Braumann, S. & De Bruin, A. (2020). »Mapping and Drawing to Improve Students’ and Teachers’ Monitoring and Regulation of Students’ Learning from Text: Current Findings and Future Directions«. Educational Psychology Review, 32, 951–977. DOI: 10.1007/s10648-020-09560-y
Van Loon, M., de Bruin, A. B.H., Leppink, A. J. & Roebers, C. (2017). »Why are Children Overconfident? Developmental Differences in the Implementation of Accessibility Cues When Judging Concept Learning«. Journal of Experimental Child Psychology, 158, 77–94.
Van Merriënboer, J. J.G. & de Bruin, A. B.H. (2019). »Cue-Based Facilitation of Self-regulated Learning: A Discussion of Multidisciplinary Innovations and Technologies«. Computers in Human Behavior, 100, 384- 391.