نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانش آموخته دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هیجانات معرفتی بر صحت نظارت، صحت تنظیم و عملکرد دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان پسر پایهی ششم شهرستان تهران بود. برای این منظور 37 دانشآموز به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. در پیشآزمون، شرکتکنندگان پس از مطالعهی متن امتحانی، نمرهی خود را در امتحان پیشبینی و پاراگرافهایی که نیازمند مطالعهی مجدد بودند را مشخص کردند. سپس آزمونی از محتوای متن مطالعه شده گرفته شد تا صحت پیشبینیهای شرکتکنندگان و عملکرد آنها مشخص شود. در پس آزمون نیز روند کار به همین ترتیب بود با این تفاوت که گروه آزمایش، حین مطالعهی متن، با دریافت سؤالاتی دربارهی نوع هیجان تجربه شده حین مطالعه به تأمل بر هیجاناتشان تحریک شدند. برای این کار از پرسشنامهی هیجانات معرفتی پکران و همکاران (2016) استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد نمرات صحت نظارت، صحت تنظیم و عملکرد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پسآزمون، به طور معناداری بالاتر بود. از این رو به نظر میرسد توجه به هیجانات معرفتی حین یادگیری، با فراهم کردن نوعی بازخورد درونی، ضمن افزایش صحت نظارت و تنظیم در دانشآموزان، عملکرد آنها را نیز بهبود میبخشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Epistemic emotions on Monitoring Accuracy, Regulation Accuracy and Performance in Students
نویسندگان [English]
- saeideh zahed 1
- zahra cheraghi 2
1 Ph.D in educational psychology, allameh tabatabae'i, tehran, iran
2 Ph.D in educational psychology. kharazmi university, tehran, iran
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effect of epistemic emotions on Monitoring Accuracy, Regulation Accuracy and Performance in students. The research method was experimental with pretest-posttest design with control group and the statistical population included all male students of sixth grade in Tehran. For this purpose, 37 male students of the sixth grade were assigned to experimental group and control group, randomly. In the pre-test, participants, after studying the exam text, predicted their score on the exam and determined the paragraphs that need to be restudy. Then, an exam was taken from the content of the studied text to determine monitoring accuracy, regulation accuracy and performance of participants. In the post-test, the procedure was the same, except that the experimental group received emotional cues and were stimulated to reflect on their epistemic emotions, after studying the text. For this perpose, Pekrun et al.'s EES scales (2016) was used. The results showed that the experimental group had significantly higher scores in Monitoring Accuracy, Regulation Accuracy and Performance in the post-test than the control group. In the educational process, it seems that paying attention to epistemic emotions, by providing internal feedback, makes realistic students' evaluation of their learning and improves Monitoring Accuracy, Regulation Accuracy and Performance in them.
کلیدواژهها [English]
- Monitoring Accuracy
- Regulation Accuracy
- Performance
- Epistemic Emotion
- Self-regulated learning