نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشته مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

تعارض زناشویی آسیبی است که خانواده‌های مختلف ممکن است با آن درگیر باشند. این پژوهش با هدف شناسایی تجارب فرزندان نوجوان درمعرض تعارض زناشویی والدین انجام شد. روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع کیفی پدیدارشناسی بود . جامعه این پژوهش شامل فرزندان نوجوان درمعرض تعارض زناشویی والدین بود. نمونه‌گیری به صورت هدفمند انجام شد و تا مرز اشباع و نهایتا انتخاب 12 فرزند ادامه یافت و شرکت‌کنندگان مورد مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته عمیق قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کلایزی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، منجر به شناسایی 3 مضمون اصلی، 12 مضمون فرعی و 42 مفهوم اولیه شد. مضمون اصلی نخست، مشکلات روانشناختی شامل مضمون های فرعی احساس شکست، احساس ترس، افسردگی، مشغولیت ذهنی، احساس نادیده گرفته شدن، رفتارهای منفی نوجوانان و عدم تامین امنیت روانی بود. مضمون اصلی دوم، مشکلات تحصیلی-شغلی بود که مشتمل بر تغییرات شغلی والدین و اهمال‌کاری می‌شد و در نهایت، مسائل ارتباطی با آشنایان و دوستان چهارمین مضمون اصلی، شامل پذیرش نوجوان، احساس شرم و سرخوردگی و پنهان‌کاری توسط نوجوان بود. در مجموع، نتایج نشان داد نوجوانان دارای خانواده‌های متعارض، در معرض خطر و مشکلات روان‌شناختی و ارتباطی می‌باشد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Lived experience of adolescents of families with marital conflict in Iran

نویسندگان [English]

  • Zahra Khavaninzade 1
  • Roya Rasouli 2
  • Hamid Rezaeian 2

1 PhD Student, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University,Tehran, Iran

چکیده [English]

Abstract
Marital conflict is an injury that different families may be involved with. This research was conducted with the aim of identifying the experiences of teenage children exposed to parental marital conflict. The method of the current research was practical and of qualitative phenomenological type. The population of this study included teenage children exposed to parental marital conflict. Sampling was done in a targeted manner and continued until saturation and finally 12 children were selected and the participants were subjected to in-depth semi-structured interviews. In order to analyze the data, Colaizzi method was used. Data analysis led to the identification of 3 main themes, 12 sub-themes and 42 primary concepts. The first main theme, psychological problems, included the sub-themes of feeling of failure, feeling of fear, depression, mental preoccupation, feeling of being neglected, negative behaviors of teenagers and lack of psychological security.The second main theme was academic-occupational problems, which included job changes of parents and neglect, and finally, communication issues with acquaintances and friends. Was. In general, the results showed that teenagers with conflicting families are at risk and have psychological and communication problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marital conflict
  • Family
  • Adolescent children
اسدی، الهه.، جاویدی، حجت‌الله.، قاسمی، نوشادب. (1394). رابطه تعارض والد-نوجوان، تاب‌آوری با مشکلات روان‌شناختی نوجوانان شهر شیراز، مطالعات روان‌شناختی، 11(1)، 88-62.
بازرگان، عاس. (1399). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران، نشر دیدار.
بلباسی، میثم.، باقری، یوسف. (1399). منشأ پیدایش هویت ملی، پارادایم‌ها و رویکردها. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 82 (1)، 218-189.
پرچم، اعظم.،  فاتحی‌زاده، مریم.، محققیان، زهرا. (1392). ابعاد سه‌گانة نظریه امید اسنایدر و تطبیق آن با دیدگاه قرآن کریم، تحقیقات علوم قرآنی و حدیث، 10(1)، 1-29.
پوربافرانی، معصومه.، اعتمادی، عذرا.، اکبرزاده، مهدی.، جزایری، رضوان‌السادات. (1394). نقش سبک‌های حل تعارض مادر، تعارض زناشویی مادر و سبک دل‌بستگی دختر در تعارض دختر با مادر، مجله روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 6(21)، 22-1.
خضری، مجتبی.، محمودپور، عبدالباسط.، وحدانی.، محبوبه، اسمعیلی، معصومه. (1400). پدیدارشناسی مدیریت تعارضات والد-فرزند در دوران شیوع ویروس کرونا. رویش روان شناسی، ۱۰ (۷)، ۷۶-۶۷.
خواجه نوری، بیژن.، دهقانی، رودابه. (۱۳۹۵). مشکلات نوجوانان و ارتباط آن با نهاد خانواده: موردمطالعه: رابطه تعارضات والدینی و سلامت روان نوجوانان، دو فصلنامه جامعه‌شناسی نهادهای اجتماعی، 3(7)، 37-66.
رضاپورمیرصالح،  یاسر.، اخوت، مهرنوش.،  امینی، راضیه. (1401). رابطه ادراک نوجوان از تعارض والدین با بهزیستی روان‌شناختی و ناامیدی در دانش آموزان دختر نوجوان: بررسی نقش میانجی شیوه‌های مقابله. رویش روان‌شناسی، 11(2)، 147-132.
روستایی‌راد، شیدا.، زاده‌محمدی، علی.، حبیبی‌عسکرآباد، مجتبی.، قنبری، نیکزاد. (1397). پیش‌بینی مشکلات رفتاری نوجوانان بر مبنای رضایت از زندگی، تعارض والد-نوجوان و تکامل نوجوانی، مجله رویش، 12(33)، 50-27.
زارع، مهرانگیز. (1394). بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش نشانگان ضربه عشق و افسردگی و افزایش و رشد پس از شکست در دانشجویان دارای تجربه شکست عاطفی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
سیگاروردی، عبدالحسین.، دهقان‌نیری، ناهید.، رهنورد، زهرا.، نوری، سعید علی. (1391). روش‌شناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی. مجله پرستاری و مامایی جامع‌نگر. 68(2)، 56-63.
شفیع‌آبادی، عبدالله. (1390). اختلالات رفتاری کودکـان و روش‌های اصلاح و ترمیم آن. تهران: انتشارات بدر.
شولتز، دوانی.، شولتز، سیدنی‌آلن. (2005). نظریه‌های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی (1400). تهران: ویرایش.
صادقی، ایران.، صلاحیان، افشین.، صالحی، مهدیه. (1401). نقش خودشناسی، عشق و هوش هیجانی در پیش‌بینی تعارضات زناشویی. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 13(50)، 99-67.
عزتی، نایله. (1391). تأثیر آگاهی از رفتارهای خود مراقبتی بر میزان ترس و اضطراب بیماران عروق قلبی (زن و مرد)، مجله زن و مطالعات خانواده، 5(17)، 130-107.
قمری، محمد.، امیری‌مجد، مجتبی.، خوشنام، امیرحسین. (1393). رابطه عملکرد خانواده و تعارض والد-نوجوان با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، نشریه آموزش و ارزشیابی، 7(28)، 62-51.
محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش 1. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
محمدعینی، زهره.، صادقی، جمال.، درتاج، فریبرز.، همایونی، علیرضا. (1399). مدل‌یابی روابط ساختاری تعارضات والدین و نوجوانان با پرخاشگری از طریق نقش میانجی خودکنترلی ادراک‌شده، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 14(10)، 75-66.
محمدخانی، شهرام.،  ابراهیم زاده، ناهید. (1392). مشکلات روانی و رفتاری دانش‌آموزان شناسایی و مداخله، تهران: ورای دانش.
مختارنیا، ایرج.، زاده محمدی، علی.، پناغی، لیلی؛.،چراغی، مونا. (1401). تدوین و آزمون مدل گستردگی حوزه‌های تعارض والد – نوجوان.  فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 13(51)، 180-149.
مختارنیا، ایرج.، علیزاده محمدی، علی.، حبیبی عسگرآباد، مجتبی.،  میرزایی‌فر، فروزان. (1395). تعارضات زناشویی و تعارضات والد-نوجوان: نقش میانجی ارزیابی‌های نوجوانان از تعارضات والدینی، مجله خانواده پژوهی، 12(48)، 682-663.
مرادی، زهرا.،  صادقی، مسعود. (1398). اثربخشی خانواده‌درمانی شناختی-رفتاری بر کنترل خشم و کاهش تعارض زناشویی زوجین مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره کلانتری، روانشناسی نظامی، 10(40)، 67-62.
هومن، حیدرعلی .(1391). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سمت.
References
Allison, B. N. (2000). Parent- adolescent conflict in early adolescence: research and implications for middle school programs, Journal of Family and Consumer Sciences Education, 18(2), 1-20.
Andrews, B. (1998). Shame and childhood abuse. In Shame: Interpersonal Behavior, Psychopathology and Culture (eds P Gilbert, B Andrews): 176– 90. Oxford University Press.
Babarović, T., & Šverko, I. (2019). The Validity of Career Decision-Making Difficulties Questionnaire in Croatia. Journal of Career Assessment, 27 (3), 391- 407.
Burt, S.A, Klump, K.L. (2014). Prosocial peer affiliation suppresses genetic influences on non-aggressive antisocial behaviors during childhood. Psychol Med, 44(4):821-30.
Cummings, E. M., George, M. R., Koss, K. J., & Davis, P. T. (2013). Parental depressive symptoms and adolescent adjustment: Responses to children's distress and representations of attachment as explanatory mechanisms. Parenting, 13(4), 213-232.
Davis, K. D., Lawson, K. M., Almeida, D. M., Kelly, E. L., King, R. B., Hammer, L. & McHale, S. M. (2015). Parents’ daily time with their children: A workplace intervention. Pediatrics, 135(5), 875-882.
Dildar, S. Sitwat, A., & Yasin, S. (2015). Intimate Enemies: Marital Conflicts and Conflict Resolution Styles in Dissatisfied Married Couples. Middle -East Journal of Scientific Research, 15 (10): 1433 -1439.
Fosco, G. M., & Grych, J. H. (2010). Adolescent Triangulation into Parental Conflicts: Longitudinal Implications for Appraisals and Adolescent‐Parent Relations. Journal of Marriage and Family, 72(2), 254-266.
Fosco, G. M, & Grych, J. H. (2013). Capturing the Family Context of Emotion Regulation, a Family Systems Model Comparison Approach. Journal of Family Issues, 34(4), 557-578.
Fuligni, A. J. (2007). Family obligation, college enrollment, and emerging adulthood in Asian and Latin American families. Child Development Perspectives, 1(2), 100-110.
Gerard, J. M., Krishnakumar, A., & Buehler, C. (2006). Marital conflict, parent-child relations, and youth maladjustment a longitudinal investigation of spillover effects. Journal of Family Issues, 27(7), 951-975.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.
Grych, J. H., & Fincham, F. D. (2001). Interparental Conflict and Child Adjustment: Theory, Research and Applications. England: Cambridge University Press.
Grzywacz J. G., Marks N. F. (2000). Re conceptualizing the work–family interface: An ecological perspective on the correlates of positive and negative spillover between work and family. Journal of Occupational Health Psychology; 5: 111–126.
Hezel, D.M., Stewart, E., Riemann, B.C., & McNally, R.J. (2019). Clarifying the thought-action fusion bias in obsessive-compulsive disorder. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 20, 75-84.
Khurshid, S., Peng, Y., & Wang, Z. (2020). Respiratory sinus arrhythmia acts as a moderator of the relationship between parental marital conflict and adolescents’ internalizing problems. Frontiers in neuroscience, 13, 500.
Koerner, A. F., & Fitzpatrick MA. (2002). you never leave your family in a fight: The impact of families of origins on conflict-behavior in romantic relationships. Communication Study, 53: 234-51.
Kouros, C. D., Cummings, E. M. & Davies, P. T. (2010). Early trajectories of interparental conflict and externalizing problems as predictors of social competence in preadolescence. Development and Psychopathology, 3(22), 527-537.
Li, X., & Liu, Q. (2020). Parent–grandparent coparenting relationship, marital conflict and parent –child relationship in Chinese parent–grandparent coparenting families. Children and Youth Services Review, 109, 104733.
Marceau, K., Dorn, L. D., & Susman, E. J. (2012). Stress and pubertyrelated hormone reactivity, negative emotionality, and parentadolescent relationships. Journal of Youth and Adolescence, 37, 1286- 1298.
Mauzay, D., Spradlin, A., Cuttler, C. (2016). Devils, witches, and psychics: The role of thought-action fusion in the relationships between obsessivecompulsive features, religiosity, and paranormal beliefs. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 1, 113-120.
Murphy DA. (2002). Mothers living with HIV/AIDS: Mental, physical and Family Fanctioning. AIDS Care, 14: 633 – 644.
Milgram, N. Mey-Tal, G. & Levision, Y. (1998). Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Personality and Individual Differences, 25 (2), 316-297.
Radetzki, P. A., Deleurme, K. A., & Rogers, S. M. (2021). The implications of high -conflict divorce on adult–children: Five factors related to well -being. Journal of Family Studies, 52(3), 1 -21.
Robbins, S. P (2018). Organizational behavior, Eleventh edition, Prentice - Hall Inc.
Schraw, G. Wadkins, T. & Olafson, L. (2007). Doing the things, we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of Educational Psychology, 99(1), 12-25.
Senécal, C. Koestner, R. & Vallerand R.J. (1995). Self-regulation and academic procrastination. Journal of Social Psychology, 135, 607-619.
Xie, X., Zhao, F., Xie, J., & Lei, L. (2016). Symbolization of mobile phone and life satisfaction among adolescents in rural areas of China: Mediating of school -related relationships. Computers in Human Behavior, 64, 694 -702.
Willems YE, de Zeeuw EL, van Beijsterveldt CEM, Boomsma DI, Bartels M, Finkenauer C. (2020). Out of control: examining the association between family conflict and self-control in adolescence in a genetically sensitive design. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 59(2):254-62.
Zhou, N., & Buehler, C. (2019). Marital hostility and early adolescents’ adjustment: The role of cooperative marital conflict. The Journal of Early Adolescence, 39(1), 5 -27.